PERSEFONA, občanské sdružení Krizová intervence Mgr. Eva Oujezská Obsah přednášky ¡ Co je to krize ¡ Typy krizí ¡ Krizová intervence obecně ¡ Fáze krizové intervence ¡ Krizová intervence u obětí domácího násilí Co je vlastně krize? Co potřebuje člověk v krizi? Krize ¡ Z řeckého krisis: soud, soudní proces, v němž vrcholí spor a dochází k rozsudku, k rozhodnutí o obratu k horšímu nebo k lepšímu ¡ Vyvrcholení děje, směřujícího k nutné a neodkladné změně, v němž se rozhoduje o její prospěšné či škodlivé povaze a důsledcích pro budoucnost ¡ Situace, která způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy, ohrožení, stresu – vyžaduje změnu a řešení ¡ Reakce na situaci, kterou jedinec nemůže snadno řešit v rámci obvyklých strategií, jakými je zvyklý zvládat zátěž Typy krizí (dle Baldwina) ¡ Situační ¡ Z očekávaných životních změn – tranzitorní ¡ Pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru ¡ Vývojová, zrání ¡ Pramenící z psychopatologie ¡ Neodkladné krizové stavy Krizová intervence ¡ Práce s klientem v situaci, kterou on osobně prožívá jako zátěžovou, ohrožující a nepříznivou ¡ Pomáhá zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání a zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování ¡ Pracuje s klientovou minulostí a budoucností, jež bezprostředně souvisí s jeho krizí ¡ Podpora klienta v jeho kompetencí řešit problém tak, aby dokázal aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly Formy krizové intervence ¡ Ambulantní ¡ Hospitalizace na krizovém lůžku, v krizovém centru ¡ Terénní a mobilní služby ¡ Telefonická intervence ¡ Internetová intervence Principy krizové intervence ¡ Okamžitá pomoc ¡ Snadná dosažitelnost ¡ Kontinuita,návaznost ¡ Aktivita, direktivnost ¡ Zaměření na vznik situace, blízká minulost ¡ Zaměření na systém ¡ Prevence zhoršování situace ¡ Individualita krize ¡ Komplexnost péče ¡ Vnitřní bezbariérovost ¡ Návaznost ¡ Přijetí omezení Cíle krizové intervence ¡ Stabilizace klienta – na úroveň fungování před započetím krize ¡ Usnadnit komunikaci ¡ Umožnit správný odhad problému ¡ Pomoci při vyjadřování emocí ¡ Navrátit sebedůvěru ¡ Mobilizovat podporu ¡ Podpořit účelná řešení problému Fáze krizové intervence • Úvodní fáze • Práce s klientem a jeho příběhem • Závěrečná fáze 1. Úvodní fáze KI ¡ Příprava rámce – představení se ¡ Kontrakt – časový rámec, anonymita, platba ¡ Zajištění klientova bezpečí a stabilizace tělesných potřeb – kapesníčky, WC, tekutiny, zařízení místnosti ¡ První odhad situace ¡ Reflexe emocí 2. Práce s klientem a jeho příběhem ¡ Popis situace, symptomy ¡ Posouzení faktorů předcházejících krizi ¡ Posouzení kdo je v krizi ¡ Posouzení duševního stavu ¡ Klientova zakázka a práce s ní ¡ Katastrofický scénář ¡ Osobní zranitelnost ¡ Vyrovnávací strategie a předkrizové fungování ¡ Komunikační dovednosti ¡ Sociální podpůrný systém ¡ Sebevražedné myšlenky 3. Závěrečná fáze ¡ Shrnutí ¡ Kontrakt ¡ Další setkání ??? Krizová intervence u obětí DN ¡ V aktuálně hrozící nebo probíhající násilné situaci ¡ Ve fázi přípravy odchodu ze vztahu ¡ Ve fázi opuštění partnera Krizová intervence v případě hrozícího nebo probíhajícího násilí ¡ Důvěřovat ¡ Nehodnotit ¡ Akceptovat reakce klienta – normální reakce na nenormální situaci ¡ Zajistit bezpečí oběti a její ochranu ¡ Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu – ovládání pocitů, samostatnost, schopnost řešit, kontrola nad vlastním životem, podporovat sebedůvěru ¡ Sestavení plánů směřující ke změně ¡ Bezpečnostní plán Praktické doporučení v případě napadení: ¡ Volejte o pomoc ¡ Otevřete dveře či okna ¡ Volejte policii, lékaře ¡ Poučte děti, jak se chovat, co dělat ¡ Mějte promyšlenou únikovou cestu ¡ Mějte u sebe funkční mobil Krizová intervence ve fázi zvažování odchodu ¡ Navázání kontaktu ¡ Vyslechnout s porozuměním, bez hodnocení a obviňování ¡ Pomoci se vyznat v situaci a hledat vhodné řešeni a perspektivy ¡ Dát malé úkoly a podpořit aktivitu klienta ¡ Celková podpora klienta a jeho sebevědomí ¡ Nesnažit se nutit klienta k rozhodnutí ¡ Vytvořit bezpečnostní plán ¡ Doporučit kontaktovat policii a lékaře ¡ Sbírat důkazy Krizová intervence ve fázi opouštění partnera ¡ Platí stejné principy jako v ostatních případech ¡ Poskytnout sociálně právní poradenství ¡ Poskytnout informace o vykázání a možnosti spolupráce s policií ¡ Pomoci zajistit ubytování – azyl, podnájem… ¡ Pomoci zajistit finanční prostředky Shrnutí: • Důvěřovat oběti • Naslouchat oběti, být vnímavý, nenutit k detailům, podpora projevu emocí • K ničemu nenutit – nechat rozhodnutí na oběti • Zdůraznit, že oběť není příčinou jednání pachatele a nenese za ně žádnou odpovědnost • Nehledejte příčinu násilí Shrnutí 6. Nic nevyčítejte 7. Nepodmiňujte svoji pomoc nutným odchodem ze vztahu 8. Myslet na ochranu dětí 9. Poskytnout informace o dostupné pomoci a informace o domácím násilí vůbec 10. Myslet na bezpečnost oběti Systém sociálních služeb pro oběti DN Neziskové organizace ¡ Brno – Persefona o.s., Spondea o.s.p., Magdalenium o.s., BKB ¡ ČR – Acorus, Rosa, Elpis, ProFem, Magdala (Česká katolická charita), Charita ¡ KOORDONA, BKB ¡ Azylové domy různých organizací Systém sociálních služeb ¡ Poradny pro rodinu a vztahy, maželské poradny ¡ Občanské poradny ¡ Krizová centra ¡ OSPOD ¡ Zdravotnická zařízení ¡ Linky důvěry Literatura: ¡ Vodáčková Daniela a kol – Krizová intervence ¡ Špaténková Naděžda a kol. – Krize, psychologický a sociologický fenomén ¡ Špaténková Naděžda a kol. – Krizová intervence pro praxi ¡ Kastová Verena – Krize a tvořivý přístup k ní ¡ Baštecká Bohumila a kol. – Terénní krizová práce