Principy personálního řízení SPP 423 PhDr. Alena Lubasová, Ph.D. lubasova@brno-konsens.cz Moderní nástroje personálních analýz Obsah dnešního tématu: • Analýza potřeb v programech výcviku, vzdělávání a rozvoje • Analýzy trhu práce, atraktivity organizace a personální marketing • Benchmarking-analýza konkurence z pohledu řízení lidských zdrojů • Principy personálního controllingu, personální audity • Personální informační systém Literatura k lekci 8. & J. Koubek: Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press,2001 & M.Belcourt, P.C.Wright: Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, 1998 & M. Armstrong: Řízení lidských zdrojů. Praha:Grada Publishing,2002 & F. Hroník : Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada,2007 & B. Karlöf, S.Östblom: Benchmarking. Praha:Victoria Publishing,1995 @ Přednáška - naleznete v IS - v elektronické podobě Cíle tématu • Orientovat se i v jiných , specifických personálních analýzách • Popsat proces zjišťování potřeb pro tvorbu vzdělávacích a výcvikových programů • Vysvětlit pojem personální marketing • Objasnit souvislosti mezi personálním marketingem a analýzou vnějšího trhu a atraktivností organizace • Pochopit pojem personální benchmarking a jeho využití pro personální řízení • Definovat kontrolní nástroje personálního řízení • Popsat efektivní personální informační systém Struktura personálních analýz Úvod • Chceme-li volit přístup k personálním analýzám jako ucelenému komplexu činností, je nezbytné si uvědomit, že vedle hlavních, výše uvedených analýz, provádějí zpravidla personalisté i další druhy analýz, poskytující cenné informace pro výkon personálních činností. • Čím vyspělejší je úroveň organizace, tím specifičtější informace požaduje a těmto požadavkům přizpůsobuje typy prováděných analýz . • Předpokladem výkonu analytické činnosti je personální informační systém, kam jsou potřebné údaje vkládány a dle potřeby probíhá jejich třídění a vyhodnocování. Úvod do problematiky • Moderní trendy personálního řízení zavádí do své analytické činnosti i porovnávání vybraných ukazatelů s konkurencí na trhu a obdobnou kontrolní činnost, která je běžná ve finančním řízení – personální controling. • Marketingový přístup organizace k problematice lidských zdrojů zvyšuje její úroveň atraktivity, která je monitorována vnitřním prostředím organizace i jejím vnějším okolím. 1. Analýza Potřeb rozvoje zaměstnanců Analýzy potřeb v programech výcviku, vzdělávání a rozvoje kompetencí Tento typ analýzy je charakterizován řadou plánovaných činností, jejichž smyslem je přezkoumání dovedností, znalostí, systémových charakteristik a charakteristik vnitřního a vnějšího prostředí . Jejich cílem je provést identifikaci rozdílu mezi tím „co je“ a „tím co je žádoucí“, stanovit jak to provést a vyžádat si informace od všech, kterých se proces vzdělávání dotýká. Analýzy potřeb v programech výcviku, vzdělávání a rozvoje kompetencí Na základě shromažďování informací od klíčových pracovníků, o pracovních místech a zaměstnancích jsou stanoveny povahy nedostatků: Zjednodušeně lze výsledky analytického procesu vyjádřit následovně : POŽADOVANÉ VÝSLEDKY – SOUČASNÉ VÝSLEDKY = POTŘEBA Diagnostický proces zjišťování potřeb probíhá v celé struktuře zaměstnanců, včetně potřeb v rozvoji kompetencí managementu. Analýzy potřeb v programech výcviku, vzdělávání a rozvoje kompetencí Důvody , které vedou organizaci k diagnostikování potřeb: Ø Definují základy pro požadovanou výkonnost Ø Stanovují současnou úroveň ve znalostech a dovednostech pracovníků Ø Upozorňují a dohlíží na plnění právní zodpovědnosti zaměstnavatele ze zákona zajišťovat oficiální přezkoušení pracovníků pro určité druhy práce Ø Plní morální závazek zaměstnavatele na trvalém rozvoji svých zaměstnanců , kterým předchází zapomínání a zastarávání jejich znalostí a dovedností ! Tvoří jeden ze zdrojů motivace nikoliv stabilizace zaměstnanců Základní požadavek : Identifikace musí probíhat souběžně ve třech kritériích : • Podle individuálních potřeb zaměstnance • Podle aktuálních potřeb organizace • Podle budoucnosti (zaměstnance i organizace) ! Kritéria nejsou zpravidla identická. Základem musí být kompetence + hodnocení výkonu zaměstnance na dané pozici + strategie organizace Výsledek analýzy potřeb…. PROJEKT VZDĚLÁVÁNÍ zahrnuje 3 základní okruhy informací : 1. Koho – co – proč ………. 2. Kdy – kde – jak dlouho ….. 3. Kdo – za kolik – jak ……. Metody analýzy • Zhodnocení dosavadního studia a praxe (certifikáty) • Assessment Centra/pozice, Development Centra/zaměstnanec, Manažerský audit, Prověrky znalostí-certifikace, ZV 360° • Supervize – vnitřní (vlastním managementem), vnější (poradenskou firmou) • Autofeedback Výsledky analýzy 2. Analýza ATRAKTIVITY ORGANIZACE Analýzy trhu práce a personální marketing Trh práce je definován jako prostředí, v němž se kupující a prodávající práci setkávají, aby určili cenu a rozdělení služeb práce. Elliott (1995) . • Vnější trh práce je tvořen lokálním , regionálním, národním a mezinárodním trhem práce. • Vnitřní trh práce je trhem práce uvnitř organizace . Analýzy trhu práce a personální marketing Personální marketing využívá marketingového přístupu v personální oblasti, zejména při formování a udržení potřebné pracovní síly v organizaci, které se opírá o vytváření dobré zaměstnavatelské pověsti organizace a výzkum trhu práce. Koubek (2001) • Usiluje o vytvoření dobré zaměstnavatelské pověsti organizace, s cílem dosáhnout upoutání pozornosti trhu pracovních sil na tuto organizaci . • Přispívá k vyhledávání a získávání kvalitních lidí, jejich stabilizaci a posilování sounáležitosti s organizací. • Potřebuje informace, které lze získat z analýzy trhu práce, resp. vnějších podmínek, determinujících formování a fungování pracovní síly organizace. Analýzy trhu práce a personální marketing Tyto analýzy sledují : Ø Situaci na trhu práce a konkurenční nabídku pracovních příležitostí v nejbližším okolí Ø Populační vývoj , reprodukci pracovních zdrojů a její územní diferenciaci Ø Ekonomické podmínky společnosti Ø Sociální podmínky a hodnotové orientace lidí, ochotu věnovat se konkrétnímu režimu, pracovat na určitém charakteru výroby apod. Ø Prostorovou mobilitu – podmínky dojíždění do zaměstnání Ø Typy bydlení v zázemí organizace Ø Změny v poptávce po výrobcích či službách organizace Ø Politicko-legislativní podmínky , zejména zákony v oblasti práce, politiky zaměstnanosti v zemi či regionu Ø Technické a technologické vybavení Analýza atraktivity organizace • Provádí vyspělé organizace v souvislosti se zavedeným přístupem personálního marketingu v pravidelném časovém horizontu, zpravidla jedenkrát ročně • Zaměřuje svoji pozornost na získání poznatků, jaký je obraz organizace v očích jejich zaměstnanců, bližšího i širšího okolí. • To ovlivňuje jak zájem vnějšího pracovního trhu o práci v organizaci, tak i vyšší pracovní výkonnost a spokojenost s prací stávajících zaměstnanců – firemní hrdost Analýza atraktivity organizace Analýza atraktivnosti organizace zkoumá faktory jako je: Ø Historie a vývoj organizace Ø Název, značka a celkové image organizace –good will Ø Úroveň organizační kultury Ø Současný stav v organizaci, co je přitažlivé a co odpudivé v její současné praxi Ø Spokojenost pracovníků s pracovními podmínkami Ø Perspektiva organizace na základě prognóz, strategie, programů a plánů Ø Vliv atraktivity organizace na pracovní výkonnost, tvořivost a pracovní spokojenost Analýza atraktivity v ČR ČR : • Anketa TOP 100 http://www.ct100.cz • Manažer-manažerka roku ; Podnikatel roku , Živnostník roku , Lady Prof , apod. Analýza atraktivity Německo Soutěž 99 TOP UNTERNEHMEN podle následujících kritérií: • Organizační struktura • Organizační kultura, styl řízení, spolupráce managementu při rozhodování • Image, postavení na trhu , konkurenční podmínky • Personální vývoj , soustava vzdělávání, plánování profesního růstu zaměstnanců • Sociální zabezpečení zaměstnanců (mzdy, prémie, podíl na zisku, služební vozy • Fluktuace zaměstnanců a nemocnost • Možnost rozvoje –strategie • Zisk, výše daní, odvody • Investice v zahraničí a export • Uplatňování moderní technologie • Pojištění • Výrobní inovace, výzkum a vývoj • Servis a zajištění kvality Výsledky Německo (2006) • Hodnocení 1* (nejméně) až 5* (výborně) • Předchozí Kritéria jsou synetizována do 5 oblastí : • Organizační struktura • Strategie organizace • Pozice na trhu a inovační síla • Personalistika • Perspektiva Výsledky : : Průměrné hodnocení 19,5 bodu Pásmo podprůměru (15-18 bodů je 28,3 %/28 firem) Pásmo průměru (19,5 bodů je 38,4 %/38 firem) Pásmo nadprůměru (nad 20 je 33,3%/33firem ) 3. Analýza KONKURENCE Benchmarking - nástroj analýz konkurence Benchmarking je metoda, která porovnává jednotlivé stanovené faktory uvnitř nebo vně organizace. Slouží jako nástroj k měření konkurenceschopnosti organizace, k překonávání konkurence, prosazení se na trhu nalezením vlastních předností před konkurencí. Předpokladem úspěšného benchmarkingu je jasná firemní strategie. Personální benchmarking – analýza konkurence z pohledu řízení lidských zdrojů Jeho realizace vychází z těchto základních marketingových pravidel: • Poznej sám sebe – provedením SWOT analýzy jsou odhaleny slabé a silné stránky organizace • Najdi své skutečné konkurenty • Analyzuj jejich výkony • Zaveď jejich přednosti do svých strategických cílů • Přizpůsob organizaci a lidský potenciál v ní Personální benchmarking - personální analýza konkurence Personální benchmarking lze aplikovat do jednotlivých oblastí personálního řízení. Jako příklad je uvedeno uplatnění této metody na měření efektivnosti výběru pracovníka , kde se porovnávají následující kriteria : • Průměrný čas k vyplnění dotazníku • počet žadatelů na inzerát počet uchazečů pozvaných na pohovor c) počet rozhovorů počet učiněných nabídek d) počet učiněných nabídek počet akceptovaných nabídek • počet nově přijatých počet posuzovaných pracovníků f) náklady na výběr a nábor počet nově přijatých pracovníků Benchmarking - analýza konkurence z pohledu řízení lidských zdrojů Velmi často se používá metody benchmarkingu při stanovování finančních nákladů na pracovní sílu v následujícím rozsahu : • Mzda za práci • Jednotlivé složky a formy mzdy • Příplatky • Celkové mzdové náklady • Náhrada mzdy při neodpracovaném čase • Sociální požitky • Příspěvky na sociální zabezpečení • Jiné personální náklady a výdaje. Od benchmarkingu k benchlearningu • Benchmarking vede k napodobování úspěšného chování. • Proces zdokonalování řízení a výcviku vedoucí přes benchmarking se nazývá benchlearning (učit se od nejlepších), který vyžaduje : • Mít vůli a odvahu proniknout do podstaty věci • Zjistit, co je o dané věci známo a kdo to ví • Získat informace a vstřebat poznatky • Zkušenosti přenést na interní poznatky a sjednotit je s cílem organizace • Kodifikovat úspěšné jednání a změnit pracovní postup • Rozpoznat zákonitosti učící se organizace – dosáhnout trvalého stavu soustavného rozvoje než určité úrovně rozvoje Od benchmarkingu k benchlearningu 4. PERSONÁLNÍ CONTROLLING Principy personálního controllingu, personální audit Podobně jako jiné oblasti řízení se ani řízení lidských zdrojů neobejde bez sledování plnění strategických cílů a odchylek od plánů, tedy bez kontrolních mechanismů, které jsou obecně nazývány jako controlling. Význam řízení lidských zdrojů pro výkonnost firmy učinil z personálního controllingu jeden ze strategických nástrojů řízení. Controlling lze považovat za nástroj řízení, který má za úkol koordinaci plánování, kontroly a zajištění informační datové základny, umožňující analýzu odchylek podle příčin vzniku a odpovědnosti . Principy personálního controllingu, personální audit Charakteristickým rysem pro personální controlling je pozornost věnovaná nejen kvantitativním , ale i kvalitativním strategickým prvkům řízení lidských zdrojů. Právě tyto měkké prvky řízení jsou v řízení lidí často rozhodující a bývají na úkor tvrdých ukazatelů opomíjeny. 5 nástrojů personálního controllingu Principy personálního controllingu, personální audit Praktický personální controlling pracuje s pěti základními typy nástrojů : • Údaje o vývoji a struktuře personálních nákladů a personální statistika – jsou tvrdá data operativního charakteru. Většina organizací je má k dispozici. Problém spočívá v jejich nesourodosti, způsobující potíže při porovnávání s údaji z jiných organizací • Personální ukazatele – vedle údajů kvantitativního charakteru, které v rámci benchmarkingu umožňují srovnání s jinými organizacemi mohou obsahovat i některé kvalitativní a strategické aspekty. Mezi tyto typy personálních ukazatelů patří např.: Ø Počet řídících pracovníků ve vztahu k celkovému počtu zaměstnanců Ø Počet pracovníků personálního útvaru k celkovému počtu zaměstnanců Ø Podíl vedoucích míst obsazených z vlastních zdrojů Ø Počet odcházejících pracovníků během prvního roku Ø Podíl dní věnovaných rozvoji manažerských kompetencí za kalendářní rok Ø Podíl pracovních míst, obsazovaných dle plánu personálních rezerv Principy personálního controllingu, personální audit • Standardy personálního controllingu stanoví cíle pro personální ukazatele a definují jejich hodnoty či intervalová pásma . Tyto cíle vychází z cílů organizace nebo jsou stanoveny na základě srovnání s nejlepšími zahraničními organizacemi. Příklady těchto standard jsou následující: např. Ø Každý manažer věnuje 2 dny v roce školení k rozvoji kompetencí, Ø 80 % pracovních míst se obsazuje z vnitřních zdrojů Ø Dva dny po poradách vedení budou všichni zaměstnanci informováni Ø Každý pracovník musí znát organizační cíle Na těchto příkladech je patrné uplatnění měkkých/ kvalitativních aspektů u sledovaných ukazatelů a standard. Principy personálního controllingu, personální audit • Audit řízení lidských zdrojů/ personální audit * - je kontrolou účinnosti a dosažených výsledků personálních činností. Bývá realizován buď interní formou - tzn. na základě vlastního hodnocení nebo vnější formou za pomoci externího poradce, který v mnohých případech odstraňuje tzv. organizační slepotu. Většinou probíhá ve více částech : Ø Rozhovor s personálním manažerem se zaměřuje na hodnocení systému řízení lidských zdrojů , posuzování podkladů pro toto řízení a hodnocení nástrojů personálního controllingu Ø Dotazování vybraných „zákazníků“ personálního řízení, tj. managementu a zaměstnanců. Posuzuje se kvalita personální práce i řídícího procesu , plnění cílů v oblasti lidských zdrojů , posuzování personálních nástrojů Ø Vyhodnocení podkladů z analýz, benchmarkingu a shrnutí výsledků. Ø Poskytnutí zpětněvazebních informací pro personální řízení. Diskuse nad výsledky, sledování odchylek a stanovení dalšího postupu Principy personálního controllingu, personální audit • Zaměstnanecký audit je posuzování úrovně personálního řízení organizace vlastními pracovníky . Získáme tak reprezentativní informace o problémech, očekáváních a potřebách i směrech, kterým bude nutno věnovat v budoucnu pozornost. Tyto zaměstnanecké audity nastavují zrcadlo řídícímu stylu managementu, pokud splňují tyto základní předpoklady: Ø Dotazy jsou koncipovány na konkrétní potřeby organizace Ø Dotazování je provedeno na předem připravené profesionální úrovni Ø Existuje jasně deklarovaná vůle pracovníků se těchto auditů zúčastnit Principy personálního controllingu, personální audit Pro efektivní zavedení personálního controllingu platí čtyři základní pravidla: Ø Nechtějme obsáhnout všechny problémy současně Ø Postupně přidávat jednotlivé požadavky a nenechat se otrávit případným počátečním neúspěchem Ø Nevykonávat controllingovou činnost pouze za jedno časové období, ale v časové ose Ø Nespoléhat se jen na statická šetření Principy personálního controllingu, personální audit Při dodržování těchto pravidel personální controlling slouží jako nástroj kvantifikování personálních jevů, jehož cílem nejsou pouze čísla, ale informace pro management a pro personální rozhodování. Současně však poskytuje adekvátní podklady k provádění personálního benchmarkingu. Možný výsledek PC = Portfolia zaměstnanců 5. PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM Personální informační systém Personální informační systém zajišťuje podklady pro řízení lidských zdrojů v potřebném obsahu, rozsahu, kvalitě a čase. V jeho rámci dochází k propojení informací o sociální a organizační struktuře organizace . Při budování informačního systému vycházíme z nezbytných požadavků na získávané informace zaměřených na : Ø Obsah nezbytných informací – co se chceme dozvědět Ø Nástroje a zdroje, kterými budou informace získávány – čím a kým budou poskytovány Ø Proces shromažďování a distribuci informací – jakým způsobem budou získávány a předávány dál Ø Očekávaný přínos získaných informací – proč budou požadovány Personální informační systém Nároky na efektivní informační systém se liší v různých organizacích v závislosti na předmětu jejich činnosti, velikosti, organizační struktuře apod. Struktura personálních informací je spoluurčována povinností organizace poskytovat ze zákona informace různým veřejným institucím a na straně druhé je omezována tlakem ze strany pracovníků a odborů, s ohledem na zákonem stanovenou ochranu osobních údajů. Proto je budování personálního informačního systému otevřenou záležitostí, která závisí jak na dvou výše uvedených aspektech, tak na vyvíjející se úrovni personálního řízení v organizaci Personální informační systém Kontrolní nástroje personálních analýz Personální informační systém • Bez PIS jsou personální analýzy jen obtížně vykonavatelné • PIS je v kompetenci personálních útvarů , z hlediska koncepčnosti, provozování a využívání . • Vedoucí pracovníci – zdroj informací pro aktualizaci a běžní uživatelé . Personální informační systém Efektivní fungování personálního informačního systému bezpodmínečně vyžaduje: Ø Jednoznačné vymezení pracovní pozice, kde se příslušné personální informace budou shromažďovat a evidovat. Ø Jednoznačné vymezení pracovníků, kterým je možné personální informace poskytovat pro potřeby rozhodování Ø Určení způsobu a prostředků předávání personálních informací (ústní sdělení, písemné zprávy, tiskopisy, počítačová síť) Ø Uchovávání personálních informací (kartotéky osobních spisů zaměstnanců, personální banka) Ø Stanovení způsobů a forem ochrany personálních informací před možnostmi jejich zneužití Ø Uplatnění etiky personální práce / etického kodexu pracovníka personálního útvaru v nakládání informacemi Ø Správné začlenění do komplexního informačního systému organizace Personální informační systém Personální informační systém je plně v kompetenci personálních útvarů, jak z hlediska koncepční práce, tak z hlediska provozování a využívání. Vedoucím pracovníci jsou pro informační systém uživatelem a současně zdrojem, poskytujícím informace pro jeho aktualizaci Praktická část výuky – 8. lekce • Navrhněte panel /leták (formát A4) prezentace Vaší organizace v souladu se zásadami personálního marketingu, určený pro veletrh pracovních příležitostí. Prostor pro dotazy