Procesy personálního řízení SPP 423 Phdr. Alena Lubasová lubasova@brno-konsens. cz Lekce 1. Strategie – formulace záměrů a cílů Obsah dnešního tématu : • Vysvětlení obecných pojmů vize, strategické cíle, strategie , strategické operace • Začlenění personální strategie do hierarchického členění ostatních strategií . • Jak správně formulovat záměry a cíle ve strategii. • Realizace strategie v praxi. Literatura k lekci 1. & J. Koubek : Řízení lidských zdrojů . Praha: Management Press 2001, & H.Koontz, H. Weihrich : Management. Praha: Victoria Publishing 1993, & M.Armstrong : Personální management . Praha: Grada Publishing, 1999, • F. Bělohlávek : Organizační chování. Olomouc : Rubico, 1996, • J. Charvát : Firemní strategie pro praxi. Praha : Grada Publishing, 2006 @ Přednáška & Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v knihovně @ Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v IS - v elektronické podobě Srovnání obecných pojmů Srovnání obecných pojmů Vysvětlení obecných pojmů Základní záměr – stojí na samém začátku vzniku organizace . Je to úvaha/idea o samotném smyslu existence firmy , která vychází ze základních otázek : • Čím se budeme zabývat – jaké budou naše produkty (výrobky, služby)? • Jaký bude trh a kdo budou zákazníci/klienti? • Kde budeme geograficky působit? • Kdy začneme ? Správný základní záměr je předpoklad každého dobrého plánu organizace. Vysvětlení obecných pojmů Mise, poslání – vyjadřuje, proč organizace na trhu existuje . Definice poslání se musí vyvarovat příliš širokému pojetí a na druhou stranu nic neříkající stručnosti. Vhodné je, když poslání motivuje lidi v organizacích. Jak formulovat poslání? • Proč je organizace na trhu , co chce dodávat • Jak se chce vymezovat vůči zaměstnancům • Co chce udělat pro vlastníky • Jak se vymezuje k vnějšímu prostředí /společnosti Dobré poslání se vyznačuje : Ukázka mise – poslání firmy Na základě získaných údajů vytvářet a poskytovat důvěrný, konzistentní obraz o stavu a vývoji společnosti v návaznosti na vyvíjející se potřeby všech uživatelů služeb státní statistiky v podmínkách měnícího se prostředí . Za tím účelem koordinovat státní statistickou službu v České republice . Český statistický úřad Ukázka mise – poslání firmy Chceme vyrábět všechny truhlářské výrobky nejvyšší jakosti, nabízet nejširší servis, včetně financování , dosahovat široké distribuce po celé České a Slovenské republice a prodávat za nejnižší ceny . Ukázka mise – poslání firmy Našim posláním je vyhovět požadavkům na spolehlivé zdroje elektrické energie a tak zajistit únosný rozvoj při plném respektování požadavků na životní prostředí. Všichni budeme „táhnout za jeden provaz“, protože máme společný cíl. Musíme využívat naši různost, abychom vytvořili sjednocenou organizaci , která je vlivnější než pouhý souhrn jejich jednotlivých částí . Naši zaměstnanci se řídí zákony a směrnicemi země ve které působí a kvalifikovaně plní své úkoly. Ve všech vztazích k našim zaměstnancům zachováváme slušnost, otevřenost a úctu. Vysokou podnikatelskou etikou a poctivostí zabezpečíme naši důvěryhodnost. Rozhodující pro náš růst a vyhlídku na zisk je zaměření na zákazníka . Základními prvky našeho úsilí sloužit zákazníkům je naprostá kvalita a rychlé jednání managementu . ABB 1993 Ukázka mise – poslání firmy Cokoliv vyrobíme musí sloužit zákazníkovi dobře bez ohledu na cenu . Budovy - to jsou hromady cihel a betonu. Stroje – to je spousta železa a ocele. Život tomu dávají teprve lidé . Tam , kde je kostel a četníci, musí být i naše prodejna . Baťovy zásady podnikání Vysvětlení obecných pojmů Vize - jsou základní představy zakladatelů organizace o tom, jaké poslání bude organizace plnit a kam se bude v budoucnu ubírat. Často bývají vyjádřeny v expresivní podobě. Časový horizont vize může být 5 až 20 let . Vize plní několik funkcí: • Vyjadřuje základní záměr zakladatelů, na který strategie navazuje a rozpracovává ji • Vnější funkce - deklaruje očekávané poslání organizace vůči veřejnosti • Vnitřní funkce - představuje základní normu pro chování managementu i řadových zaměstnanců Absence vize snižuje loajalitu zaměstnanců. Ukázka vize Vytvořme východní hvězdu na energetickém trhu. ABB – rok 1993 Rozdíl mezi posláním a vizí Vysvětlení obecných pojmů Strategické cíle – stanovují to, čeho chce organizace dosáhnout. Musí být vyjádřeny jednoznačně a konkrétně, aby bylo později možno hodnotit, jak jsou naplňovány. • Na straně jedné reálné, na straně druhé podněcující k co nejlepším výsledkům při efektivním využívání zdrojů. • Vedle globálních cílů jsou formulovány i dílčí cíle, které slouží jako východisko pro zpracování dílčích strategií. • Z časového hlediska se strategické cíle nejčastěji stanovují jako dlouhodobé (5 a více let). Formulace SMART cílů S – „stimulating“ stimulující k dosažení co nejlepších výsledků M – „measurable“ – měřitelnost A – „acceptable“ – akceptované stranami R – „realistic“ – reálné a dosažitelné T – „timed- termínované Kategorie cílů a jejich užití Základní strategický cíl všech podnikatelských subjektů Základní strategický cíl všech nepodnikatelských subjektů Nejvýznamnější faktory ovlivňující volbu cílů Strategie Stratego = pojem volně přeložený z řečtiny znamená „umění velitele , válečné umění“ aPosloupnost kroků a činností, které směřují k dosažení vytýčených cílů aPředurčuje budoucí činnosti firmy , kterými dojde k naplnění cílů a vizí Vysvětlení obecných pojmů Strategie - množina strategických cílů a záměrů organizace, stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení těchto cílů. Účelem strategie tedy není určit přesně to, jak organizace dosáhne svých cílů, ale vytvořit rámec pro uvažování a činnost, vedoucí k naplnění vizí a poslání. Různé pojetí a charakteristiky strategie: • Míří do vzdálenější budoucnosti • Zajišťuje specifickou konkurenční výhodu • Určuje základní parametry podnikání- soubor výrobků, služeb, objem výroby • Sleduje dosažení souladu mezi aktivitami firmy a jejím prostředím • Staví na klíčových zdrojích a schopnostech (competencies) firmy • Vymezuje základní způsoby zajištění zdrojů potřebných pro realizaci strategie • Zásadním způsobem určuje úkoly pro taktické a operativní úrovně řízení • Zohledňuje firemní hodnoty, očekávání stakeholders a firemní kulturu Časový horizont Musí být řádně vymezen před započetím formulace strategie a vychází z následujících 3 otázek: a Jaký je charakter konkurenčního prostředí a Jak velká je nejistota spojena s budoucností a Jak dlouhý je čas přípravy výrobku/služby nezbytný k jeho uvedení na trh 62 % firem používá časový horizont v rozsahu 2 až 5 let 24 % firem časový horizont 6 až 10 let 10 % firem více než 10 let Čím větší je firma, tím delší je časový horizont strategických úvah Rozdíl mezi cíli a strategií Cíle určují, čeho chceme dosáhnout Strategie zdůvodňuje jakým způsobem toho chceme dosáhnout. Pokud nemáme strategii , nemůžeme dlouhodobě dosahovat svých cílů . Příklad pro srovnání pojmů Hierarchické členění strategií • Strategie organizace jako celku / globální strategie - zpravidla zahrnuje a rozpracovává odpovědi na nejzákladnější otázku -„Ve které oblasti budeme podnikat“, „Jak z toho dostaneme peníze“ • Strategie na úrovni organizační jednotky - tyto strategie zpracovávají jednotlivé vnitroorganizační jednotky organizace, např. dceřinné společnosti, divize, závody nebo samostatné podnikatelské obory jedné organizace. V rámci těchto vytvářených strategií je soustředěna pozornost na téma „Jak obstát v konkurenci na určitém trhu“ • Strategie na funkční úrovni /dílčí strategie*/funkční strategie* - je zpracovávána a formulována z pohledu určitých organizačních útvarů organizace tak, aby tento organizační útvar přispěl ke splnění cílů jednotlivých organizačních jednotek i organizace jako celku. Hierarchické členění – verze 1 Hierarchické členění strategií verze 2 Strategie v prostředí Každá organizace existuje a podniká v určitých politických a společenských podmínkách, s dostupnými technologiemi , v právním a daňovém systému . Všechny tyto aspekty ovlivňují její strategii , proto je třeba s nimi trvale počítat. Vysvětlení obecných pojmů Strategické operace - rozpracovaná strategie do jednotlivých návazných činností , tj. konkrétních programů a projektů , jejichž plněním se uvádí strategie do praxe. Principy provázející tvorbu strategie Tvorba strategie a zejména její realizace je složitým procesem , do kterého vstupuje řada faktorů , rozhodujících o její úspěšnosti . Proto je třeba dbát při její tvorbě nejen na obsah, ale i na zákonité principy, které strategii provázejí. Principy provázející tvorbu strategie • princip permanentnosti - znamená, že práce na strategii je nikdy nekončícím procesem. Je třeba vyvíjet neustále kontrolní činnost zda vše probíhá v souladu s předpoklady, na nichž je strategie založená, včetně plnění časových harmonogramů • princip tvůrčího přístupu - vyjadřuje nutnost neustálé inovace a přínosu nových poznatků a nové kvality do strategie • princip rizika - vychází ze skutečnosti, že strategie má pravděpodobnostní charakter a zahrnuje nezbytné prognozování, takže se nemusí vždy v plném rozsahu splnit Principy provázející tvorbu strategie • princip variantnosti- znamená mít připraveny i jiné varianty pro případ nenadálé změny situace, které zajistí stabilitu organizace • princip interdisciplinarity - je nutné brát v úvahu, že do zvolené strategie se promítají nejrůznější vlivy, např. ekonomické, politické, jazykové, etické, životního prostředí, a pod., které ji mohou výrazně ovlivnit. • princip vědomí práce s časem - zdůrazňuje fakt, že každá strategie je zpracovávána pro konkrétní časový interval a ztracený čas se v rámci strategie nedá ničím nahradit. Realizace strategie v praxi Příčiny, proč nejsou strategie zejména v českých organizacích plněny uvádí Souček (1996) následovně: a Nedostatek vůle zodpovědných lidí k prosazování strategických cílů za cenu radikálních změn a Klima lhostejnosti pracovního kolektivu vůči strategii - neztotožnění se nebo neseznámení se s cíli a Nejasně formulované strategické cíle a jejich nekonzistentnost a Nedostatečně rozpracované strategické operace (postupy) a Neschopnost zaměstnanců strategické operace realizovat a Nedostatečně vytvořené zdroje, nutné pro realizaci strategických operací a Nedostatečný kontrolní systém a Slabá motivace pracovníků k plnění tvůrčích úkolů Faktory, které realizaci strategie usnadňují: • Účinná prezentace strategických cílů v rámci organizace - s vizí a strategickými cíli by měli být seznámeni všichni zaměstnanci organizace. Je nutné však zvolit adekvátní formu prezentace tak, aby nemohlo dojít ke zneužití informací, mající charakter obchodního tajemství, jenž jsou v každé strategii obsaženy. • Vysoká kvalifikace pracovníků na všech úrovních umožňuje kvalitně zpracovat závažné strategické operace např. cenovou strategii, strategii nákupu.apod. • Schopnost organizace zvládat sociální problémy . Vyplývá-li ze strategie zlepšení sociálního postavení pracovníků např. zajímavější práce, perspektiva sociálních jistot apod. snadněji se prosazuje, než ta, která pracovníky ohrožuje Faktory, které realizaci strategie usnadňují: • Návaznost na dosavadní zvyky, chování a kvalifikaci lidí . Čím více změn strategie v přístupu lidí vyžaduje, tím hůře se prosazuje . Přitom strategie je především o prosazování změn a dělání věci jinak. Uplatnění psychologických přístupů k pojetí strategie je pro získání lidí nezbytné . • Vytváření klimatu pro plnění strategických operací - tzn. zajistit pochopení nutnosti strategie a ztotožnění se pracovníků se strategickými cíli • Vybudování soustavy hmotné a morální stimulace přispívá ke zvýšení zájmů kolektivu na plnění obvykle náročných strategických operací . Významnou roli hraje hmotná stimulace i morální ocenění úspěchů Faktory, které realizaci strategie usnadňují: • Dobře vybudovaný informační systém , poskytující spolehlivé informace o faktorech ovlivňujících strategii, včetně očekávaných hrozeb • Dostatek času , věnovaný přípravě a rozpracování strategických operací , což umožní jejich rychlou realizaci v praxi • Přesná formulace strategických cílů - při nepřesné formulaci nejsou plněny správné cíle • Konzistentnost strategických operací a využívání synergických efektů - tzn. že splnění jedné operace musí podporovat splnění ostatních - např. strategická operace v technickém rozvoji zajišťuje rozvoj prodeje apod. Faktory, které realizaci strategie usnadňují: • Reálnost strategických operací - vyhnout se nekritickému optimismu • Posuzování každé strategické operace z hlediska jejího přínosu ke splnění strategických cílů - neposuzovat izolovaně a dle tradičních ukazatelů • Vytvoření organizace, odpovídající strategickým cílům - překonávání funkčních bariér pro týmovou spolupráci • Výrazné úspěchy organizace zvyšují sebedůvěru pracovníků a zvyšují jejich motivaci k plnění náročných úkolů Shrnutí poznatků k lekci 1. : • Formulace základních strategických cílů, stanovených na základě vize, které jsou obsaženy v globální strategii tvoří základní řídící dokument každé organizace . Bez těchto faktorů, ať již implicitně či explicitně vyjádřených nemůže žádná organizace efektivně fungovat. • Globální strategie se opírá o strategie jednotlivých organizačních jednotek a o dílčích strategie , jejichž strategické cíle jsou funkčně zaměřeny do konkrétních oblastí. • Zavádění strategie do praxe není snadným úkolem , neboť jsou uvnitř organizace vytvářeny různé „obranné mechanismy“ , kterými se brání proti změnám, které strategie přináší. • Překonání těchto bariér je možné pouze systematickým přístupem k lidskému potenciálu, který plnění strategických cílů v rozhodující míře ovlivňuje. Prostor pro dotazy Praktická část výuky – 1. lekce • Vypracování mise, vize, strategických cílů, a globální strategie zvolené organizace Úprava projektu – doporučení • Písmo velikost 10 bodů • V záhlaví uvést příjmení členů týmu a název organizace • V zápatí uvést datum zpracování jednotlivých částí, číslování stránek • Jednotlivé úkoly vypracovat co nejjasněji, nejstručněji a nejsrozumitelněji Prezentace výsledků práce Prostor pro dotazy