Principy personálního řízení SPP 423 PhDr. Alena Lubasová lubasova@brno-konsens.cz Lekce 9. Zajištění a stabilizace personálu Obsah dnešního tématu: • Postup a jednotlivé kroky při zajišťování zaměstnanců • Zvládání procesu stabilizace • Indexy pro vyjádření míry stability personálu • Vertikální a diagonální pohyb zaměstnanců • Metody výběru v závislosti na obsazovaných pozicích Literaturak lekci 11. & J. Koubek: Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press,2001 & B.Wiliam,Werther, Jr.K.Davis: Lidský faktor a personální management. Praha:Victoria Pubishing, 1992 (čítanka) & M.Foot,C.Hook: Personalistika.Praha:Computer Press,2002 & M. Armstrong: Řízení lidských zdrojů. Praha:Grada Publishing,2002 & M.Čakrt: typologie osobnosti pro manažery. Praha:Managament Press, 2006 & W.Bridges: Typologie organizace, Praha:Managament Press, 2006 & A. Lubasová: Stín-nezbytná součást životního úspěchu. Brno, 2008 @ Přednáška - naleznete v IS - v elektronické podobě Úvod do tématického celku D • Je důležité pochopit vzájemné vztahy v personálním řízení – strategie (Cíl) – plánování (co a kdy) – analýzy (proč) – procesy (jak) • Procesů v personálním řízení je mnoho, my se budeme zabývat pouze základním, tj. zajištěním zaměstnanců . Ostatním personálním procesům je věnován kurs Řízení lidských zdrojů Základní personální procesy Zajištění zaměstnanců Zajištění zaměstnanců je nejdůležitější proces řízení lidských zdrojů. Proč…………………… Provázanost personálních procesů Cíle tématu Po prostudování tohoto tématu byste měli být schopni: • Objasnit proces zajištění/zabezpečení zaměstnanců • Popsat jednotlivé typy náborů • Vysvětlit formy a etapy výběru zaměstnanců • Pochopit význam adaptačního procesu • Orientovat se v problematice stabilizace zaměstnanců Úvod do problematiky: Předpokladem činnosti každé organizace , jak již bylo uvedeno je využívání zdrojů – materiálních, finančních, informačních a lidských. Zabezpečení potřebného počtu, struktury a potřebné kvality zaměstnanců je základním úkolem personálního řízení. Lidský pracovní potenciál je nabízen na vnitřním i vnějším trhu práce. Je jen otázkou vzájemné komunikace mezi eventuálním zaměstnancem a organizací, zda vzájemný vztah poptávky a nabídky bude potvrzen. Úvod do problematiky: „Chování zaměstnanců v prvních dnech je velmi důležité , protože takové bude pravděpodobně i v příštích letech. Splnění podmínek a očekávání zaměstnance v prvních třech dnech ovlivňuje jeho stabilitu v organizaci “ J. STÝBLO • I při splnění podmínky počtu, struktury a kvality pracovních sil není jisté , že stanovené cíle organizace budou naplněny. • Stále jsou ohrožovány vnějším konkurenčním prostředím , které nastavuje zrcadlo zaměstnancům a tím narušuje stabilizaci lidských zdrojů v organizaci. • Vytvořit systém stabilizace zaměstnanců je dalším z úkolů, za které nese personální řízení v organizaci zodpovědnost. Zajištění zaměstnanců Zajištění zaměstnanců je konkrétní personální činnost, pro kterou musíme mít k dispozici všechny potřebné informace, vyplývající z provedených analýz. Proces zajištění zaměstnance pro konkrétní pracovní pozici pak probíhá v těchto krocích : 1. Nábor uchazečů • Proces, ve kterém je upoutávána pozornost uchazečů na organizaci nebo na pracovní pozici. Nábor může být realizován jak z vlastních – vnitřních zdrojů organizace, tak z vnějších zdrojů pracovního trhu. • Někdy je nábor pojímán jako kombinovaný , kdy je dávána možnost jak novým uchazečům, tak vlastním zaměstnancům. • Náborem je stanoven vzorek uchazečů, kteří dále projdou procesem výběru. • Do vnějšího náboru zaměstnanců je efektivně zapojen personální marketing, který prezentuje dobrou zaměstnavatelskou pověst organizace. Nábor uchazečů V rámci náboru vnitřních zdrojů dochází k : Ø vertikálnímu pohybu zaměstnance, který je spojen s jeho pracovním postupem Ø horizontálnímu pohybu, který se uskutečňuje jednoduchým převodem Ø diagonálnímu pohybu, který je doprovázený přeřazením z jedné oblasti do druhé se současným povýšením Kombinovaný nábor využívá principy i postupy jak vnitřního, tak vnějšího typu náboru. Zahrnuje přijímání nově příchozích osob, stejně jako vnitřní mobilitu zaměstnanců. Nábor napomáhá procesu zajištění zaměstnanců tím, že podchytí a zaujme nejlepší uchazeče. Základní náborová politika Musí obsahovat prohlášení organizace k : • Celkovému cíli náboru (proč-koho- s jakými požadavky ) • Rovným příležitostem – vyloučení diskriminace v souladu se ZP • Vztah k vnitřním uchazečům (může – nemůže obsadit z vnitřních zdrojů) Zdroje náboru • Osobní doporučení • Inzerát v místním nebo celostátním tisku (Rovnost – Mladá fronta Dnes-Kariéra v HN ) • Odborné časopisy (Strategie ) • Noviny a magazíny minoritních skupin • Elektronické komerční databáze • Databáze úřadu práce a burz práce • Cílený nábor formou dne otevřených dveří • Personální agentury Administrativní požadavky na uchazeče • Strukturovaný životopis (curriculum vitae, CV – někdy s fotografií ) • Motivační dopis (někdy ručně psaný) • Telefonický nebo osobní kontakt • Reference 2. Výběr uchazečů • Výběr je etapa, ve které se rozhoduje o tom, který z uchazečů nejlépe odpovídá požadavkům organizace a má mu být pracovní místo nabídnuto • Je vždy oboustranně vzájemným procesem , kdy organizace si vybírá zaměstnance a zaměstnanec organizaci nebo pracovní pozici. • Jedná se o velmi důležitý prvek personálního řízení, protože má návaznost na další řídící procesy na všech úrovních organizace. • Výběru vždy musí předcházet kvalifikovaný nábor • Typ a způsob výběrového řízení závisí na obsazované pozici a finančních možnostech organizace . Obrázek, který již známe = základní pravidlo výběru Výběr uchazečů Forma výběru je dána pracovní pozicí , na kterou je výběr prováděn : Ø Dohoda zaměstnance s nadřízeným – je forma pro výběr na nejjednodušší pracovní pozice. Šetří náklady organizace a čas zaměstnanců personálního útvaru. (Intuitivní – zkušenostní výběr) Ø Výběrové řízení je forma , která je uplatňována pro běžné pracovní pozice dělnických profesí, administrativně-správního charakteru, příp. pro nižší řídící funkce (více zaměřeno na poznání osobnosti ) Ø Konkursní řízení – je forma pro výběr do vyšších řídících funkcí nebo do funkcí specialistů (více zaměřeno na schopnosti a postoje) Ø Assessment centra – výběr formou vyhodnocování schopností účastníka při řešení praktického problému z praxe se používá pro náročné řídící funkce nebo funkce specialistů (komplexní prověření) Ø Měření způsobilosti dle kompetenčních modelů Výběr uchazečů Jednotlivé etapy výběru závisí na formě prováděného výběru: 1. Stanovení kriterií a metod výběru na jejichž základě bude výběr ze souboru uchazečů prováděn a optimalizován • Navázání kontaktu s uchazečem zajišťuje získání kvalitních informačních podkladů o uchazeči – písemných i postřehů z osobního kontaktu • Ověření profesních, kvalifikačních a osobnostních předpokladů uchazeče – formou strukturovaného životopisu, analýzou rukopisu, dotazováním na referenčních místech, psychologickými testy, předloženými doklady atd. • Výběrový pohovor - je nejdůležitější a současně nejobtížnější součástí výběru zaměstnance. Je nutné tento rozhovor vést na profesionální úrovni – připravit otázky pro uchazeče, fakta o organizaci a pracovní pozici, informace o stabilizačním programu apod. Významnou částí výběrového pohovoru je vyjasnění si vzájemných očekávání organizace i uchazeče. Průběh výběrového pohovoru by měl být zapsán pro případné další využití. Výběr uchazečů • Celkové vyhodnocení výběrového řízení a doporučení všech účastníků výběrové skupiny k přijetí či nepřijetí uchazeče. Poslední rozhodující slovo má příslušný vedoucí zaměstnanc • Zaslání odpovědi přijatým i nepřijatým uchazečům - svědčí o úrovni personální práce organizace a přispívá k podpoře snah personálního marketingu. V praxi dosud není zcela běžné a účastníci výběrových řízení, pokud nejsou vybráni zůstávají bez odpovědi. • Uložení informací o neúspěšných kandidátech do databanky potenciálních zaměstnanců – je krokem, kterým se zhodnocují náklady, které byly do výběrového řízení investovány. Je využíváno pro další vyhledávání zaměstnanců v budoucnu . Standardní metody výběru • Strukturovaný rozhovor s předem připravenými otázkami a kritérii hodnocení • Posouzení celkového dojmu , kterým účastník působil • Osobní SWOT analýza Ukázka Ukázka – osobní SWOT – jednoduchá Ukázka – osobní SWOT – klasická Hodnocení uchazeče v rámci VŘ Hodnotící krychle Vývojové metody výběru Analýza typologie osobnosti uchazeče s charakteristikou prostředí dle metodiky MBTI (Komparace osobnostní typologie a charakteristiky prostředí vytváří 256 různých variant, na jejichž základě lze predikovat úspěšnost jedince) Naše chování a reakce ve vypjatých situacích Charakteristika prostředí Význam srovnávání typologií }Rozpoznání typologie prostředí je důležitým prvkem pro efektivní manažerskou činnost , neboť její způsob bude významně determinován podobností a rozdílností osobnosti manažera a typologie organizace. }V případě, že je situace v organizaci stabilizovaná, pak za úspěšného bude považován ten, kdo je jejím reprezentačním vůdcem, tzn., že jeho osobnostní typologie respektuje přirozený charakter organizace. }Výrazná odlišnost mezi osobnostním typem a charakterem organizace může být předpokladem pro tzv. kompenzační vůdce, jejichž činnost bude považována za úspěšnou tehdy, dokážou -li zrealizovat díky svým silným stránkám, zcela odlišným od dosavadního charakteru organizace, požadované změny v organizaci. Komparace osobnostní typologie a charakteristiky prostředí – reprezentační vůdce Komparace osobnostní typologie a charakteristiky prostředí – kompenzační vůdce Vliv typologií na efektivitu manažerské práce Výsledné charakteristiky prostředí 3. Přijetí zaměstnance • Vyžaduje splnění všech předepsaných administrativních kroků dle personální instrukce např. vyžádání zprávy o zdravotní způsobilosti k zastávané práci, vypsání formuláře (dotazníku) pro informační personální systém, zápočtový list, vstupní instruktáž o organizaci, pravidlech bezpečnosti práce, apod. • Důležitou součástí přijetí zaměstnanca je předání pracovní smlouvy v den zástupu do zaměstnání, osobní přivítání kompetentním zástupcem organizace a uvedení na pracoviště zaměstnancem personálního personálního útvaru Základní pravidlo Přijetí zaměstnance je měřítkem úrovně organizační kultury 4. Adaptační proces Adaptační proces je získávání a osvojování si specifických poznatků a dovedností pro převzetí určité úlohy ve společnosti . Délka adaptačního procesu je různá dle charakteru organizace a pracovní pozice. V rámci adaptace je po pracovnících požadováno zvládnutí : Ø Pracovní adaptace - pracovní úlohy, procesy a postupy – „zaběhnutí“ se v nové práci Ø Sociální adaptace – postupné začleňování do sociálních vztahů v rámci celé skupiny a do systému organizace (znalost cílů, organizační kultura, předpisy, normy vyhlášky, tj. vnitřní legislativa organizace) Adaptační proces Účinné prostředky adaptace zaměstnance jsou: a Vstupní seznamovací program – instruktáž, přednášky, specializační školení aOdborné a sociální zaškolování – písemná forma organizační kultury, pokyny pro nové zaměstnance, seznámení se s potřebnými vedoucími, kolektivem , důležité odborné informace aMotivující práce – zadávání práce, která bude vzhledem k době pobytu na pracovišti zaměstnancem reálně splnitelná aZpětná vazba – předat zpětné informace o tom, jak zaškolení zaměstnance probíhá např. formou průběžného neformálního hodnocení jeho práce aNáročný a spravedlivý vedoucí, orientovaný na lidský faktor aPoradenská a odborná pomoc , zejména od zaměstnanců personálního útvaru a zkušených spolupracovníků aProjednání budoucího osobního postupu a přidělení neformálního konzultanta Adaptace • Je plně v rukách personalistů i ostatních zaměstnanců ve firmě. Pokud není tento krok formálně ošetřen – může veškerá snaha předcházejících kroků vyjít naprázdno. • Pravidlo prvního dojmu - Jestliže je první dojem špatný, pak se jen velmi těžko napravuje . • Zaměstnanec si vytváří vztah k firmě během prvního týdne. V tom se rozhoduje o vytváření jeho vztahu/o loajalitě vůči zaměstnavateli 5. Proces stabilizace O procesu stabilizace zaměstnanců hovoříme v souvislosti s efektivním hospodařením s lidskými zdroji. Každá změna Zaměstnance na pracovní pozici ať v rámci vnitřní či vnější mobility je spojena s náklady pro organizaci. Do těchto nákladů se promítá: Ø nízká produktivita zaměstnance v rámci průběhu adaptačního procesu Ø zvýšení nákladů při přidělení práce jinému zaměstnancovi Ø náklady na nábor a výběr nového zaměstnance Ø náklady na zácvik a trénink Proces stabilizace • Na stabilizaci zaměstnanců v organizaci mají vliv uplatněné motivační faktory a jejich jednotlivé aspekty jako je systém odměňování, sociální programy a služby , úroveň organizační kultury, kvalita pracovních vztahů , komunikační systém , přístup k personálnímu rozvoji zaměstnanců, uplatněný styl řízení, možnost participace apod. • V současné době je přístup ke stabilizaci zaměstnanců ovlivněn snahou o zavedení pružné a flexibilní organizace, ve které se personální řízení mění v duchu „od stability k flexibilitě“. • Zavádí se pracovní místa, sdílená více zaměstnanci a fixní popisy práce se mění na pružné modifikace rolí. Proces stabilizace Stabilita zaměstnanců se v tomto pojetí chápe jako stabilní míra potřebného lidského potenciálu, kterým organizace disponuje pro plnění svých cílů. Prioritou se stává trvalé zvyšování kvalifikace zaměstnanců ve formě : Ø job shaving - sdílení práce při spolupráci na cílech strategie Ø job enlargment – rozšiřování práce – víceprofesní rozvoj. Každý zaměstnanec si osvojuje další 1-2 pracovní činnosti pro své efektivní využití v rámci organizace Stabilizace Kdy stabilizovat ? • Jestliže nám míra mobility překročí 10 % /viz personální analýzy / pak je nutno aplikovat radikální stabilizační program Koho stabilizovat ? • Zpravidla se opíráme o portfolio zaměstnanců dle schopnosti flexibility • Flexibilita zaměstnance je hlavním parametrem pro stabilizaci. Přístup ke stabilizaci V přístupu ke stabilizaci nabývá na důležitosti rozdělení zaměstnanců do portfolia použitelnosti v rámci flexibilní organizace dle následující schématu . Rozdělení zaměstnanců do portfolia Pozor na paradoxy personálního řízení • Při zajišťování a stabilizaci zaměstnanců pro potřeby organizace dochází někdy k tzv. Paradoxům personálního řízení , které je možno jednoduše matematicky vyjádřit takto : 5 + 2 = 5 princip krytí neschopnosti 5 + 1 = 4 nástup rozkladného elementu 5 – 1 = 6 odchod brzdného elementu 5 – 1 = 3 odchod tvůrce 5 + 0 = 7 uplatnění motivačního přístupu Čím stabilizujeme ? • Spokojenost • Motivace • Komunikace • Zařazením do týmové spolupráce • Spoluúčastí na rozhodování • …………………………………. • …………………………………. Spokojenost/ uspokojení z práce • Uspokojení z práce je emocionální odezva jednotlivce na svoji práci • Dosáhnout u pracovníků uspokojení z práce je významnou součástí personální politiky každé organizace • Příčinou uspokojení z práce jsou faktory , které působí na přirozené chování pracovníka. Uspokojení z práce Silná preference : • Odměňování • Sociální výhody • Pracovní vztahy • Možnost postupu Nižší preference: • Charakter práce • Organizace práce • Pracovní podmínky Důsledky z uspokojení z práce: aProduktivita aFluktuace aAbsence Čím více jsou lidé svoji prací uspokojováni, tím vyšší je jejich produktivita, méně inklinují k absencím a snižuje se fluktuace. Prostor pro dotazy Praktická část výuky – 9. lekce • Definujte způsob obsazování jednotlivých pracovních pozic a metody výběru • Uveďte způsoby stabilizace personálu vaší organizace Průběžná rekapitulace zadaní Průběžná rekapitulace zadaní Připomínky k projektům • Dodržet doporučený postup, včetně číslování kapitol • Dodržet požadovanou formu – písmo, zápatí atd. • Pracovat s organizačním schématem – tzv. pavouk • Nevkládat zbytečné kapitoly – číslování max. 3-úrovně • Vybilancovat používání česko-angličtiny např. v názvech útvarů • Konkretizovat závěry pro danou organizaci – vyhnout se popisu úkonu, ale konkretizovat . Práce nesmí mít popisný, ale řešící charakter Úprava projektu – doporučení • Písmo velikost 10 bodů • V zápatí uvést datum zpracování jednotlivých částí , jméno a příjmení členů týmu • Dbát na grafickou úpravu- zaujmout • Jednotlivé úkoly vypracovat co nejjasněji, nejstručněji a nejsrozumitelněji • Závěrečné prohlášení o týmové práci a podpis jednotlivých členů týmů Způsob odevzdání • Projekt odevzdat nejpozději do 19.12. 2008 /poledne v písemné podobě i na CD: • Na sekretariát k p. Kotolové – nebo • Zaslat poštou na adresu : Alena Lubasová, Ladova 33, 621 00 Brno – doporučeně • Bez odevzdání projektu nemůžete splnit nároky zkoušky z předmětu Zadání úkolu ke zkoušce Před samotnou zkouškou bude zadán písemný test ověření získaných znalostí (více forem) : • Forma A, B, C,D je formou volných odpovědí , otázky jsou čerpány především z přednášek • Formy obsahují v některých otázkách i podotázky • Pracujeme metodou zavřených knih do připraveného formuláře • Důkladně si otázku promyslete- Odpovědi by měly být uvedeny stručně, ale srozumitelně • Maximální hodnotu každé otázky naleznete v rámečku – z této hodnoty můžete obdržet i jen částečné body • Čas na řešení je 45 minut , tj. 3 minuty na otázku • Za předčasné ukončení získáváte + bod za každou minutu – max. 5 bodů • Můžete si koupit čas, který je dvojnásobně drahý – 1 minuta - 2 body • Pište srozumitelně tak, aby bylo možno vaše testy spolehlivě vyhodnotit. Co nelze přečíst, neexistuje !!!!!! • Známku z testu naleznete v IS , s přihlédnutím ke známce z projektu • Při nesouhlasu se můžete přihlásit na ústní zkoušku 6.2.2009