SYLABUS KURZU ZUR 104 Katedra mediálních studií a žurnalistiky Název kurzu: TEORIE MASOVÉ KOMUNIKACE I. (ÚVOD DO KOMUNIKACNÍCH STUDIÍ) stupeň: bakalářský typ studijního programu: prezenční vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (e-mail: volek@fss.muni.cz) výstup: písemná zkouška výuka: po: 12.00-13.30 učebna: č. 51 Základní literatura: - Jirák, J., Kopplová, B.: Média a společnost. Portál 2003. - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal. 2001. - DeFleur, M., Ball-Rokeach, S.: Teorie masové komunikace. Karolinum. 1996. - Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003. - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. Brno. FSS. 2002 (Skriptum v elektronické podobě) KRITÉRIA PRO ABSOLVOVÁNÍ KURZU Předmět absolvují ti studenti, kteří: a/ úspěšně absolvují závěrečný písemný test b/ nebo zpracují a obhájí semitickou analýzu (pouze pro 50 studentů) ÚKOLY A OTÁZKY UVEDENÉ V SYLABU SLOUŽÍ POUZE K PROCVIČENÍ A NEODEVZDÁVAJÍ SE VYUČUJÍCÍMU. 1.týden – téma: komunikační a mediální studia Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001(str. 13-50, 140-143). Klíčové pojmy: komunikace; typy komunikace; mediální komunikace; funkce médií; metody zkoumání médií. 2. týden – téma: komunikace: základní vymezení Povinná četba: DeFleur, M., Ball-Rokeach.S.: Teorie masové komunikace. Karolinum. 1996 (str. 17-59). Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003, str. 13-55. Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. I. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: základní etapy vývoje lidské komunikace; komunikace v preliterárních kulturách; interpersonální komunikace vs. masová komunikace. Kontrolní otázky: - Co odlišuje masovou a interpersonální komunikaci? - Co odlišuje komunikaci v moderní a preliterární společnosti? ÚKOL č. 1 Zpracujte slovníková hesla následujících pojmů a pokuste se identifikovat společné jmenovatele jednotlivých definic: a/ interpersonální komunikace b b/ masová komunikace c/ mediální komunikace 3.týden - téma: základní komunikační teorie: procesuální a sémiotická škola Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 51-61). Leeds-Hurwitz,W.:Introducing semiotics. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993 (str. 3-21). Deutsch. K.: Komunikační modely a systémy rozhodování: některé důsledky pro výzkum. In: Jirak, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Karolinum 2000, str. 52-66. Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. II. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: komunikační teorie; komunikační model; procesuální komunikační škola; sémiotická škola; přenosový komunikační model; matematická teorie komunikace; informace, entropie, redundance, zpětná vazba, komunikační šum; komunikační model H. Lasswella; Jakobsonův komunikační model. Kontrolní otázky: - K čemu složí tzv. komunikační modely? - Čím se liší přístup procesuální a sémiotické komunikační školy? - Jaký je rozdíl mezi referenční a metajazykovou funkcí v Jakobsonově komunikačním modelu? 4.týden - téma: znak a význam Povinná četba: de Saussure, F.: Kurs obecné lingvistiky. Odeon 1989 (str. 95-103, 139-147). Leeds-Hurwitz,W.: Signs. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale, 1993 (str. 22-50). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. III. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: znak ikonický, indexový, symbolický; označované, označující; arbitrálnost, ikonicita, motivovanost znaku; jazyková hodnota. Kontrolní otázky: - Jak se odlišuje Saussurovo a Peircovo pojetí znaku? - V čem spočívá základní rozdíl mezi Saussurovými kategoriemi označované/označující? 5.týden – téma: organizace znaku Povinná četba: de Saussure, F.: Kurs obecné lingvistiky. Odeon 1989 (str. 119-156). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. III. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: la langue, parole; synchronní, diachronní; paradigma, syntagma; mediální paradigma; simultánní označování. Kontrolní otázky: - V čem spočívá rozdíl mezi synchronní a diachronní analýzou?¨ - Co tvoří podstatu mechanismu tzv. simultánního označování? ÚKOL č. 2 Vyberte si libovolnou tištěnou reklamu a pokuste se v jejím sdělení identifikovat: a/ použité typy znaků¨ b/ komunikační funkce podle Jakobsonova modelu c/ mechanismus simultánního označování 6.týden – téma: komunikační kódy: základní vymezení Povinná četba: Leeds-Hurwitz,W.: Codes. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993 (str. 51-73). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. IV. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: analogické a digitální kódy; prezentační a reprezentační kódy; nonverbální komunikace; omezený a rozvinutý kód; deficitní a diferenční řečová teorie; kód širokým a malým dosahem; bardská funkce médií. Kontrolní otázky: - Čím se liší tzv. analogové a digitální kódy?¨ - Co tvoří podstatu tzv. rozvinutého omezeného kódu? 7.týden – téma: komunikační kódy: aplikace Povinná četba: Leeds-Hurwitz,W.:. in: Food as Sign and Code. Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993, (str. 83-103). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. IV. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: synchronní analýza; diachronní analýza. 8.týden – téma: označování Povinná četba: Barthes, R.: Mýtus dnes. In: Barthes, R.: Mytologie. Praha. Dokořán, 2004 (str. 107-157). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. V. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: označování; denotace; konotace; mýtus; každodenní metafory a metonymie; mechanismus naturalizace; kontramýtus; ideologie; hegemonie. Kontrolní otázky: - Jak funguje mechanismus naturalizace z pohledu konstrukce masových komunikátů? - Co tvoří podstatu užití metonymie v televizním zpravodajství? ÚKOL č. 3 Pokuste se identifikovat ve sdělení (článku) publikovaném v některém z českých lifestylových magazínů mechanismus dvoustupňového označování (podle Barthese) a současně se pokuste popsat řetězec znaků vytvářejících užité mýty. ¨ 9.týden – téma: zpravodajství jako forma komunikace Povinná četba: Hartley, J.: Understanding News. Routledge. London 1994 (str. 38-62, 87-106). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: zpravodajský diskurz; zpravodajské formy oslovení a zobrazení publika; realistická metonymie; the mediator, vox pop, the probing/tough interview; test záměny. 10.týden – téma: dominantní interpretace Povinná četba: Hartley, J.: Understanding News. Routledge. London 1994 (str. 63-74, 138-153). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: ideologie; hegemonie; preferované čtení; sémiotická krádež; model zakódování/dekódování; základní čtenářské pozice – S. Hall; zpravodajské hodnoty Kontrolní otázky: - V jakém vztahu jsou následující kategorie: ideologie, hegemoni, preferované čtení? - V tvoří základní princip modelu zakódování/dekódování? 11.týden – téma: základní součásti zpravodajské narace Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 200-225). Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: narace; realističnost; fikce vs. fakta; hlavní elementy zpravodajské narace; institucionalizované a zprostředkované názory, zarámování, zaostření, uskutečnění, uzavření. Kontrolní otázky: - Čím se liší princip zarámování a uzavření při konstrukci zpravodajské narace? 12.týden – téma: strukturalistická východiska analýzy mediálních sdělení Povinná četba: Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 63-66). Fiske, J.: Introduction to Communication Studies. Routledge. London 1995 (str. 128-132). Klíčové pojmy: vědecké a primitivní myšlení; kategorizace a binární opozice; logika konkrétního; anomální kategorie; rituály přechodu; struktura mýtu (Claude Lévi-Strauss). Kontrolní otázky: - Co tvoří podstatu pojmů binární opozice a logika konkrétního?