
 

CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

COURT (PLENARY)

CASE OF THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2)

(Application no. 13166/87)

JUDGMENT

STRASBOURG

26 November 1991



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

In the case of The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 2)∗,
The European Court  of  Human Rights,  taking its  decision in  plenary 

session in pursuance of Rule 51 of the Rules of Court∗ and composed of the 
following judges:

Mr R. RYSSDAL, President,
Mr  J. CREMONA,
Mr Thór VILHJÁLMSSON,
Mrs D. BINDSCHEDLER-ROBERT,
Mr F. GÖLCÜKLÜ,
Mr F. MATSCHER,
Mr J. PINHEIRO FARINHA,
Mr L.-E. PETTITI,
Mr B. WALSH,
Sir Vincent EVANS,
Mr R. MACDONALD,
Mr C. RUSSO,
Mr R. BERNHARDT,
Mr A. SPIELMANN,
Mr J. DE MEYER,
Mr N. VALTICOS,
Mr S. K. MARTENS,
Mrs E. PALM,
Mr I. FOIGHEL,
Mr R. PEKKANEN,
Mr A.N. LOIZOU,
Mr J. M. MORENILLA,
Mr F. BIGI,
Mr A. BAKA,

and  also  of  Mr  M.-A. EISSEN,  Registrar,  and  Mr  H. PETZOLD,  Deputy 
Registrar,

Having deliberated in private on 28 June and 24 October 1991,
Delivers  the  following  judgment,  which  was  adopted  on  the  last-

mentioned date:

 Notes by the Registrar
The case is numbered 50/1990/241/312.  The first number is the case's position on the list 
of cases referred to the Court in the relevant year (second number).  The last two numbers 
indicate the case's position on the list of cases referred to the Court since its creation and on 
the list of the corresponding originating applications to the Commission.
∗  The amended Rules of Court which entered into force on 1 April 1989 are applicable to 
the present case.


2



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

PROCEDURE

1.    The  case  was  referred  to  the  Court  on  12  October  1990 by  the 
European Commission  of  Human Rights  ("the  Commission")  and  on 23 
November 1990 by the Government of the United Kingdom of Great Britain 
and Northern Ireland ("the Government"),  within the three-month period 
laid down in Article 32 para.  1 and Article 47 (art.  32-1, art.  47) of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
("the Convention"). It  originated in an application (no. 13166/87) against 
the United Kingdom lodged with the Commission under Article 25 (art. 25) 
on  31  July  1987 by  Times Newspapers  Ltd,  a  company incorporated  in 
England, and Mr Andrew Neil, a British citizen.

The Commission’s request referred to Articles 44 and 48 (art. 44, art. 48) 
and  the  declaration  whereby  the  United  Kingdom  recognised  the 
compulsory  jurisdiction  of  the  Court  (Article  46)  (art.  46)  and  the 
Government’s application, to Article 48 (art. 48). The object of the request 
and the application was to obtain a decision as to whether or not the facts of 
the case disclosed a breach by the respondent State of its obligations under 
Article 10 (art. 10) and also, in the case of the request, Articles 13 and 14 
(art. 13, art. 14) of the Convention.

2.   In response to the enquiry made in accordance with Rule 33 para. 3 
(d) of the Rules of Court, the applicants stated that they wished to take part 
in the proceedings and designated the lawyers who would represent them 
(Rule 30).

3.   On 15 October 1990 the President of the Court decided, under Rule 
21 para. 6 and in the interest of the proper administration of justice, that a 
single Chamber should be constituted to consider both the instant case and 
the Observer and Guardian case∗.

The Chamber thus constituted included ex officio Sir Vincent Evans, the 
elected judge of British nationality (Article 43 of the Convention) (art. 43), 
and Mr R. Ryssdal, the President of the Court (Rule 21 para. 3 (b)). On 26 
October 1990 the President drew by lot, in the presence of the Registrar, the 
names  of  the  seven  other  members,  namely  Mr  J.  Cremona,  Mrs  D. 
Bindschedler-Robert, Mr F. Matscher, Mr R. Macdonald, Mr C. Russo, Mr 
R. Bernhardt and Mr R. Pekkanen (Article 43∗ in fine of the Convention and 
Rule 21 para. 4) (art. 43).

4.   Mr Ryssdal assumed the office of President of the Chamber (Rule 21 
para. 5) and, through the Registrar, consulted the Agent of the Government, 
the Delegate of the Commission and the representatives of the applicants on 

∗∗ Note by the Registrar
Case no. 51/1990/242/313
∗∗∗ Note by the Registrar 
As amended by Article 11 of Protocol No. 8 (P8-11), which came into force on 1 January 
1990.

3



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

the  need  for  a  written  procedure  (Rule  37  para.  1)  and  the  date  of  the 
opening of the oral proceedings (Rule 38).

In  accordance  with  the  President’s  orders  and  directions,  the  registry 
received, on 2 April 1991, the applicants’ memorial and, on 18 April, the 
Government’s. By letter of 31 May 1991, the Secretary to the Commission 
informed the Registrar that the Delegate would submit his observations at 
the hearing.

5.   On 21 March 1991 the Chamber decided, pursuant to Rule 51, to 
relinquish jurisdiction forthwith in favour of the plenary Court.

6.   On 25 March 1991 the President granted, under Rule 37 para. 2, 
leave to "Article 19" (the International Centre against Censorship) to submit 
written comments on a specific issue arising in the case. He directed that the 
comments should be filed by 15 May 1991; they were, in fact, received on 
that date.

7.   As directed by the President, the hearing, devoted to the present and 
the Observer and Guardian cases, took place in public in the Human Rights 
Building, Strasbourg, on 25 June 1991. The Court had held a preparatory 
meeting beforehand.

There appeared before the Court:
- for the Government
Mrs A. GLOVER, Legal Counsellor,

Foreign and Commonwealth Office,            Agent,
Mr N. BRATZA, Q.C.,
Mr P. HAVERS, Barrister-at-Law, Counsel,
Mrs S. EVANS, Home Office,
Mr D. BRUMMELL, Treasury Solicitor, Advisers;

- for the Commission
Mr E. BUSUTTIL, Delegate;

- for the applicants in the present case
Mr A. LESTER, Q.C.,
Mr D. PANNICK, Barrister-at-Law, Counsel,
Mr M. KRAMER,
Ms K. RIMELL, Solicitors,
Mr A. WHITAKER, Legal Manager,

Times Newspapers Ltd,                Adviser;
- for the applicants in the Observer and Guardian case
Mr D. BROWNE, Q.C., Counsel,
Mrs J. MCDERMOTT, Solicitor.

The Court  heard addresses by Mr Bratza for  the Government,  by Mr 
Busuttil  for  the  Commission  and by  Mr Lester  and  Mr Browne for  the 
applicants, as well as replies to questions put by the President of the Court.

8.    The registry received,  on 5 August 1991, the observations of the 
Government  on  the  applicants’ claim  under  Article  50  (art.  50)  of  the 

4



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

Convention and, on 13 September and on 4 and 7 October respectively, the 
applicants’ comments on those observations and further particulars of their 
claim. By letter of 3 October, a Deputy to the Secretary to the Commission 
informed the Registrar that the Delegate had no comments on this issue.

AS TO THE FACTS

I.   INTRODUCTION

A. The applicants

9.   The applicants in this case (who are hereinafter together referred to as 
"S.T.") are Times Newspapers Ltd, the publisher of the United Kingdom 
national Sunday newspaper The Sunday Times, and Mr Andrew Neil,  its 
editor. They complain of interlocutory injunctions imposed by the English 
courts on the publication of details of the book Spycatcher and information 
obtained from its author, Mr Peter Wright.

B. Interlocutory injunctions

10.   In litigation where the plaintiff seeks a permanent injunction against 
the defendant, the English courts have a discretion to grant the plaintiff an 
"interlocutory  injunction"  (a  temporary  restriction  pending  the 
determination of the dispute at the substantive trial) which is designed to 
protect his position in the interim. In that event the plaintiff will normally be 
required to give an undertaking to pay damages to the defendant should the 
latter succeed at the trial.

The  principles  on  which  such  injunctions  will  be  granted  -  to  which 
reference was made in the proceedings in the present case - were set out in 
American Cyanamid Co. v. Ethicon Ltd([1975] Appeal Cases 396) and may 
be summarised as follows.

(a)   It is not for the court at the interlocutory stage to seek to determine 
disputed issues of fact or to decide difficult questions of law which call for 
detailed argument and mature consideration.

(b)   Unless the material before the court at that stage fails to disclose that 
the plaintiff has any real prospect of succeeding in his claim for a permanent 
injunction,  the  court  should  consider,  in  the  light  of  the  particular 
circumstances of the case, whether the balance of convenience lies in favour 
of granting or refusing the interlocutory relief that is sought.

5



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(c)   If damages would be an adequate remedy for the plaintiff if he were 
to  succeed  at  the  trial,  no  interlocutory  injunction  should  normally  be 
granted.  If,  on  the  other  hand,  damages  would  not  provide  an  adequate 
remedy for  the  plaintiff  but  would adequately compensate  the defendant 
under the plaintiff’s undertaking if  the defendant were to succeed at  the 
trial, there would be no reason to refuse an interlocutory injunction on this 
ground.

(d)    It  is  where there  is  doubt  as  to  the adequacy of  the  respective 
remedies in damages available to either party or both that the question of 
balance of convenience arises.

(e)    Where  other  factors  appear  evenly  balanced,  it  is  a  counsel  of 
prudence to take such measures as are calculated to preserve the status quo.

C. Spycatcher

11.   Mr Peter Wright was employed by the British Government as a 
senior member of the British Security Service (MI5) from 1955 to 1976, 
when  he  resigned.  Subsequently,  without  any  authority  from his  former 
employers,  he  wrote  his  memoirs,  entitled  Spycatcher,  and  made 
arrangements for their publication in Australia, where he was then living. 
The book dealt with the operational organisation, methods and personnel of 
MI5  and  also  included  an  account  of  alleged  illegal  activities  by  the 
Security  Service.  He  asserted  therein,  inter  alia,  that  MI5  conducted 
unlawful  activities  calculated  to  undermine  the  1974-1979  Labour 
Government,  burgled  and  "bugged"  the  embassies  of  allied  and  hostile 
countries  and  planned  and  participated  in  other  unlawful  and  covert 
activities  at  home and  abroad,  and  that  Sir  Roger  Hollis,  who led  MI5 
during the latter part of Mr Wright’s employment, was a Soviet agent.

Mr Wright had previously sought, unsuccessfully, to persuade the British 
Government to institute an independent  inquiry into these allegations.  In 
1987 such an  inquiry was also  sought  by,  amongst  others,  a  number  of 
prominent members of the 1974-1979 Labour Government, but in vain.

12.   Part of the material in Spycatcher had already been published in a 
number  of  books  about  the  Security  Service  written  by  Mr  Chapman 
Pincher. Moreover, in July 1984 Mr Wright had given a lengthy interview to 
Granada  Television (an independent  television company operating in  the 
United Kingdom) about the work of the service and the programme was 
shown  again  in  December  1986.  Other  books  and  another  television 
programme on the workings and secrets of the service were produced at 
about the same time, but  little Government action was taken against  the 
authors or the media.

6



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

D. Institution of proceedings in Australia

13.   In September 1985 the Attorney General of England and Wales ("the 
Attorney  General")  instituted,  on  behalf  of  the  United  Kingdom 
Government, proceedings in the Equity Division of the Supreme Court of 
New South Wales, Australia, to restrain publication of Spycatcher and of 
any information therein derived from Mr Wright’s  work for the Security 
Service. The claim was based not on official secrecy but on the ground that 
the disclosure of such information by Mr Wright would constitute a breach 
of, notably, his duty of confidentiality under the terms of his employment. 
On 17 September he and his publishers, Heinemann Publishers Australia Pty 
Ltd, gave undertakings, by which they abided, not to publish pending the 
hearing of the Government’s claim for an injunction.

Throughout the Australian proceedings the Government objected to the 
book as such; they declined to indicate which passages they objected to as 
being detrimental to national security.

II.    THE  INTERLOCUTORY PROCEEDINGS  IN  ENGLAND  AND 
EVENTS OCCURRING WHILST THEY WERE IN PROGRESS

A. The Observer and Guardian articles and the ensuing injunctions

14.   Whilst the Australian proceedings were still  pending, the United 
Kingdom national  Sunday newspaper  Observer  and the United Kingdom 
national  daily  newspaper  The  Guardian  published,  on  Sunday  22  and 
Monday 23 June 1986 respectively, short articles on inside pages reporting 
on the forthcoming hearing in Australia and giving details of some of the 
contents of the manuscript of Spycatcher. These two newspapers had for 
some time been conducting a  campaign for an independent  investigation 
into the workings of the Security Service. The details given included the 
following allegations of improper, criminal and unconstitutional conduct on 
the part of MI5 officers:

(a)    MI5 "bugged" all  diplomatic  conferences at  Lancaster  House in 
London  throughout  the  1950’s  and  1960’s,  as  well  as  the  Zimbabwe 
independence negotiations in 1979;

(b)    MI5  "bugged"  diplomats  from  France,  Germany,  Greece  and 
Indonesia, as well as Mr Kruschev’s hotel suite during his visit to Britain in 
the 1950’s, and was guilty of routine burglary and "bugging" (including the 
entering of Soviet consulates abroad);

(c)   MI5 plotted unsuccessfully to assassinate President Nasser of Egypt 
at the time of the Suez crisis;

(d)    MI5 plotted against  Harold Wilson during his  premiership from 
1974 to 1976;

7



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(e)   MI5 (contrary to its guidelines) diverted its resources to investigate 
left-wing political groups in Britain.

The Observer and Guardian articles, which were written by Mr David 
Leigh and Mr Paul Lashmar and by Mr Richard Norton-Taylor respectively, 
were based on investigations by these journalists from confidential sources 
and  not  on  generally  available  international  press  releases  or  similar 
material.  However,  much  of  the  actual  information  in  the  articles  had 
already been published elsewhere (see paragraph 12 above). The English 
courts  subsequently  inferred  that,  on  the  balance  of  probabilities,  the 
journalists’ sources must have come from the offices of the publishers of 
Spycatcher or the solicitors acting for them and the author (see the judgment 
of 21 December 1987 of Mr Justice Scott; paragraph 40 below).

15.    The  Attorney  General  instituted  proceedings  for  breach  of 
confidence  in  the  Chancery  Division  of  the  High  Court  of  Justice  of 
England and Wales against The Observer Ltd, the proprietors and publishers 
of  the  Observer,  Mr  Donald  Trelford,  its  editor,  and  Mr  Leigh  and  Mr 
Lashmar,  and  against  Guardian  Newspapers  Ltd,  the  proprietors  and 
publishers of The Guardian, Mr Peter Preston, its editor, and Mr Norton-
Taylor.

The  Attorney  General  sought  permanent  injunctions  against  the 
defendants (who are hereinafter together referred to as "O.G."), restraining 
them from making any publication of Spycatcher material.  He based his 
claim on the principle that the information in the memoirs was confidential 
and that a third party coming into possession of information knowing that it 
originated from a breach of confidence owed the same duty to the original 
confider  as that owed by the original  confidant.  It  was accepted that  an 
award  of  damages  would  have  been  an  insufficient  and  inappropriate 
remedy for the Attorney General and that only an injunction would serve his 
purpose.

16.    The  evidential  basis  for  the  Attorney  General’s  claim was  two 
affidavits sworn by Sir Robert Armstrong, Secretary to the British Cabinet, 
in the Australian proceedings on 9 and 27 September 1985. He had stated 
therein, inter alia, that the publication of any narrative based on information 
available to Mr Wright as a member of the Security Service would cause 
unquantifiable damage, both to the service itself and to its officers and other 
persons  identified,  by  reason  of  the  disclosures  involved.  It  would  also 
undermine the confidence that  friendly countries  and other  organisations 
and persons had in the Security Service and create a risk of other employees 
or former employees of that service seeking to publish similar information.

17.   On 27 June 1986 ex parte interim injunctions were granted to the 
Attorney General restraining any further publication of the kind in question 
pending the substantive trial of the actions. On an application by O.G. and 
after an inter partes hearing on 11 July, Mr Justice Millett (sitting in the 

8



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

Chancery Division) decided that these injunctions should remain in force, 
but with various modifications. The defendants were given liberty to apply 
to vary or discharge the orders on giving twenty-four hours’ notice.

18.    The  reasons  for  Mr  Justice  Millett’s  decision  may  be  briefly 
summarised as follows.

(a)   Disclosure by Mr Wright of information acquired as a member of 
the Security Service would constitute a breach of his duty of confidentiality.

(b)    O.G.  wished to  be  free  to  publish  further  information  deriving 
directly  or  indirectly  from  Mr  Wright  and  disclosing  alleged  unlawful 
activity  on the  part  of  the  Security  Service,  whether  or  not  it  had  been 
previously published.

(c)   Neither the right to freedom of speech nor the right to prevent the 
disclosure of information received in confidence was absolute.

(d)   In resolving, as in the present case, a conflict between the public 
interest in preventing and the public interest in allowing such disclosure, the 
court had to take into account all relevant considerations, including the facts 
that this was an interlocutory application and not the trial of the action, that 
the injunctions sought at this stage were only temporary and that the refusal 
of injunctive relief might cause irreparable harm and effectively deprive the 
Attorney General of his rights. In such circumstances, the conflict should be 
resolved in favour of restraint, unless the court was satisfied that there was a 
serious defence of public interest that might succeed at the trial: an example 
would  be  when  the  proposed  publication  related  to  unlawful  acts,  the 
disclosure  of  which  was  required  in  the  public  interest.  This  could  be 
regarded either as an exception to the American Cyanamid principles (see 
paragraph 10 above) or their application in special circumstances where the 
public interest was invoked on both sides.

(e)    The  Attorney  General’s  principal  objection  was  not  to  the 
dissemination of allegations about the Security Service but to the fact that 
those allegations were made by one of its former employees, it being that 
particular fact which O.G. wished to publish. There was credible evidence 
(in the shape of Sir Robert Armstrong’s affidavits; see paragraph 16 above) 
that the appearance of confidentiality was essential to the operation of the 
Security  Service  and  that  the  efficient  discharge  of  its  duties  would  be 
impaired,  with  consequent  danger  to  national  security,  if  senior  officers 
were known to be free to disclose what they had learned whilst employed by 
it. Although this evidence remained to be tested at the substantive trial, the 
refusal of an interlocutory injunction would permit indirect publication and 
permanently deprive the Attorney General of his rights at the trial. Bearing 
in mind, inter alia, that the alleged unlawful activities had occurred some 
time  in  the  past,  there  was,  moreover,  no  compelling  interest  requiring 
publication immediately rather than after the trial.

In the subsequent stages of the interlocutory proceedings, both the Court 
of Appeal (see paragraphs 19 and 34 below) and all the members of the 

9



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

Appellate Committee of the House of Lords (see paragraphs 35-36 below) 
considered that this initial grant of interim injunctions by Mr Justice Millett 
was justified.

19.   On 25 July 1986 the Court of Appeal dismissed an appeal by O.G. 
and  upheld  the  injunctions,  with  minor  modifications.  It  referred  to  the 
American Cyanamid principles (see paragraph 10 above)  and considered 
that  Mr  Justice  Millett  had  not  misdirected  himself  or  exercised  his 
discretion on an erroneous basis. It refused leave to appeal to the House of 
Lords. It also certified the case as fit for a speedy trial.

As  amended  by  the  Court  of  Appeal,  the  injunctions  ("the  Millett 
injunctions") restrained O.G., until the trial of the action or further order, 
from:

"1.   disclosing or publishing or causing or permitting to be disclosed or published to 
any person any information obtained by Peter Maurice Wright in his capacity as a 
member of  the British Security  Service and which they know, or  have reasonable 
grounds to believe, to have come or been obtained, whether directly or indirectly, from 
the said Peter Maurice Wright;

2.   attributing in any disclosure or publication made by them to any person any 
information concerning the British Security Service to the said Peter Maurice Wright 
whether by name or otherwise."

The orders contained the following provisos:
"1.   this Order shall not prohibit direct quotation of attributions to Peter Maurice 

Wright already made by Mr Chapman Pincher in published works, or in a television 
programme or programmes broadcast by Granada Television;

2.   no breach of this Order shall be constituted by the disclosure or publication of 
any material disclosed in open court in the Supreme Court of New South Wales unless 
prohibited by the Judge there sitting or which, after the trial there in action no. 4382 of 
1985, is not prohibited from publication;

3.   no breach of this Order shall be constituted by a fair and accurate report of 
proceedings  in  (a)  either  House  of  Parliament  in  the  United  Kingdom  whose 
publication is permitted by that House; or (b) a court of the United Kingdom sitting in 
public."

20.   On 6 November 1986 the Appellate Committee of the House of 
Lords granted leave to appeal against the Court of Appeal’s decision. The 
appeal  was  subsequently  withdrawn in  the  light  of  the  House  of  Lords 
decision of 30 July 1987 (see paragraphs 35-36 below).

B. The first-instance decision in Australia

21.   The trial of the Government’s action in Australia (see paragraph 13 
above) took place in November and December 1986. The proceedings were 

10



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

reported in detail in the media in the United Kingdom and elsewhere. In a 
judgment  delivered  on  13  March  1987  Mr  Justice  Powell  rejected  the 
Attorney General’s claim against Mr Wright and his publishers, holding that 
much of the information in Spycatcher was no longer confidential and that 
publication  of  the  remainder  would  not  be  detrimental  to  the  British 
Government or the Security Service. The undertakings not to publish were 
then discharged by order of the court.

The Attorney General lodged an appeal; after a hearing in the New South 
Wales Court of Appeal in the week of 27 July 1987, judgment was reserved. 
The defendants  had given further  undertakings not  to  publish whilst  the 
appeal was pending.

C.  Further press  reports  concerning  Spycatcher;  the  Independent 
case

22.   On 27 April 1987 a major summary of certain of the allegations in 
Spycatcher, allegedly based on a copy of the manuscript, appeared in the 
United Kingdom national daily newspaper The Independent. Later the same 
day  reports  of  that  summary  were  published  in  The  London  Evening 
Standard and the London Daily News.

On the  next  day  the  Attorney  General  applied  to  the  Queen’s  Bench 
Division of the High Court  for leave to move against the publishers and 
editors  of  these  three  newspapers  for  contempt  of  court  that  is  conduct 
intended to interfere with or prejudice the administration of justice. Leave 
was granted on 29 April. In this application (hereinafter referred to as "the 
Independent case") the Attorney General was not acting - as he was in the 
breach of confidence proceedings against O.G. - as the representative of the 
Government, but independently and in his capacity as "the guardian of the 
public interest in the due administration of justice".

Reports similar to those of 27 April appeared on 29 April in Australia, in 
The Melbourne Age and the Canberra Times, and on 3 May in the United 
States of America, in The Washington Post.

23.    On 29 April  1987 O.G. applied for the discharge of the Millett 
injunctions (see paragraph 19 above) on the ground that there had been a 
significant change of circumstances since they were granted. They referred 
to  what  had  transpired  in  the  Australian  proceedings  and  to  the  United 
Kingdom newspaper reports of 27 April.

The Vice-Chancellor, Sir Nicolas Browne-Wilkinson, began to hear these 
applications on 7 May but adjourned them pending the determination of a 
preliminary issue of law, raised in the Independent case (see paragraph 22 
above), on which he thought their outcome to be largely dependent, namely 
"whether a publication made in the knowledge of an outstanding injunction 
against another party, and which if made by that other party would be in 
breach thereof, constitutes a criminal contempt of court upon the footing 

11



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

that it assaults or interferes with the process of justice in relation to the said 
injunction". On 11 May, in response to the Vice-Chancellor’s invitation, the 
Attorney General pursued the proceedings in the Independent case in the 
Chancery Division of the High Court and the Vice-Chancellor ordered the 
trial of the preliminary issue.

24.    On  14  May  1987  Viking  Penguin  Incorporated,  which  had 
purchased  from  Mr  Wright’s  Australian  publishers  the  United  States 
publication rights to Spycatcher, announced its intention of publishing the 
book in the latter country.

25.   On 2 June 1987 the Vice-Chancellor decided the preliminary issue 
of law in the Independent case. He held that the reports that had appeared on 
27  April  1987  (see  paragraph 22  above)  could  not,  as  a  matter  of  law, 
amount to contempt of court because they were not in breach of the express 
terms of the Millett injunctions and the three newspapers concerned had not 
been a party to those injunctions or to a breach thereof by the persons they 
enjoined. The Attorney General appealed.

26.   On 15 June 1987 O.G., relying on the intended publication in the 
United States, applied to have the hearing of their application for discharge 
of  the Millett  injunctions restored (see paragraph 23 above).  The  matter 
was,  however,  adjourned pending the outcome of the Attorney General’s 
appeal in the Independent case, the hearing of which began on 22 June.

D. Serialisation of Spycatcher begins in The Sunday Times

27.    On 12 July 1987 The Sunday Times,  which had purchased the 
British  newspaper  serialisation  rights  from  Mr  Wright’s  Australian 
publishers  and  obtained  a  copy  of  the  manuscript  from Viking  Penguin 
Incorporated in the United States, printed – in its later editions in order to 
avoid  the  risk  of  proceedings  for  an  injunction  -  the  first  instalment  of 
extracts from Spycatcher. It explained that this was timed to coincide with 
publication of the book in the United States, which was due to take place on 
14 July.

On 13 July the Attorney General commenced proceedings against S.T. 
for  contempt  of  court,  on  the  ground that  the  publication  frustrated  the 
purpose of the Millett injunctions.

E. Publication of Spycatcher in the United States of America

28.   On 14 July 1987 Viking Penguin Incorporated published Spycatcher 
in the United States of America; some copies had, in fact, been put on sale 
on  the  previous  day.  It  was  an  immediate  best-seller.  The  British 
Government,  which  had  been  advised  that  proceedings  to  restrain 

12



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

publication in the United States would not succeed, took no legal action to 
that end either in that country or in Canada, where the book also became a 
best-seller.

29.   A substantial number of copies of the book were then brought into 
the United Kingdom, notably by British citizens who had bought it whilst 
visiting the United States or who had purchased it by telephone or post from 
American bookshops. The telephone number and address of such bookshops 
willing to deliver the book to the United Kingdom were widely advertised 
in that country. No steps to prevent such imports were taken by the British 
Government, which formed the view that although a ban was within their 
powers,  it  was likely to be ineffective.  They did,  however,  take steps to 
prevent the book’s being available at United Kingdom booksellers or public 
libraries.

F. Conclusion of the Independent case

30.    On 15 July 1987 the Court  of  Appeal  announced that  it  would 
reverse the judgment of the Vice-Chancellor in the Independent case (see 
paragraph 25 above). Its reasons, which were handed down on 17 July, were 
basically as follows: the purpose of the Millett injunctions was to preserve 
the confidentiality of the Spycatcher material until the substantive trial of 
the  actions  against  O.G.;  the  conduct  of  The  Independent,  The  London 
Evening Standard and the London Daily News could, as a matter of law, 
constitute a criminal contempt of court because publication of that material 
would destroy that confidentiality and, hence, the subject-matter of those 
actions and therefore interfere with the administration of justice. The Court 
of Appeal remitted the case to the High Court for it to determine whether 
the three newspapers had acted with the specific intent  of  so interfering 
(sections 2(3) and 6(c) of the Contempt of Court Act 1981).

31.   The Court of Appeal refused the defendants leave to appeal to the 
House of Lords and they did not seek leave to appeal from the House itself. 
Neither did they apply to the High Court for modification of the Millett 
injunctions.  The result  of  the  Court  of  Appeal’s  decision  was that  those 
injunctions were effectively binding on all the British media, including The 
Sunday Times.

G.  Conclusion  of  the  interlocutory  proceedings  in  the  Observer, 
Guardian and Sunday Times cases;  maintenance of  the  Millett 
injunctions

32.   S.T. made it clear that, unless restrained by law, they would publish 
the second instalment of the serialisation of Spycatcher on 19 July 1987. On 
16 July the Attorney General applied for an injunction to restrain them from 
publishing  further  extracts,  maintaining  that  this  would  constitute  a 

13



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

contempt  of  court  by  reason  of  the  combined  effect  of  the  Millett 
injunctions  and  the  decision  in  the  Independent  case  (see  paragraph  30 
above).

On the  same day the Vice-Chancellor  granted  a  temporary injunction 
restraining publication by S.T. until 21 July 1987. It was agreed that on 20 
July he would consider the application by O.G. for discharge of the Millett 
injunctions (see paragraph 26 above) and that, since they effectively bound 
S.T. as well, the latter would have a right to be heard in support of that 
application.  It  was  further  agreed  that  he  would  also  hear  the  Attorney 
General’s claim for an injunction against S.T. and that that claim would fail 
if the Millett injunctions were discharged.

33.    Having  heard  argument  from  20  to  22  July  1987,  the  Vice-
Chancellor  gave  judgment  on  the  last-mentioned  date,  discharging  the 
Millett injunctions and dismissing the claim for an injunction against S.T.

The Vice-Chancellor’s reasons may be briefly summarised as follows.
(a)   There had, notably in view of the publication in the United States 

(see paragraphs 28-29 above), been a radical change of circumstances, and 
it had to be considered if it would be appropriate to grant the injunctions in 
the new circumstances.

(b)    Having regard to  the case-law and notwithstanding the changed 
circumstances, it had to be assumed that the Attorney General still had an 
arguable case for obtaining an injunction against  O.G. at  the substantive 
trial;  accordingly,  the  ordinary  American  Cyanamid  principles  (see 
paragraph 10 above) fell to be applied.

(c)   Since damages would be an ineffective remedy for the Attorney 
General  and would be  no compensation to  the newspapers,  it  had to  be 
determined  where  the  balance  of  convenience  lay;  the  preservation  of 
confidentiality should be favoured unless another public interest outweighed 
it.

(d)    Factors  in  favour  of  continuing  the  injunctions  were:  the 
proceedings were only interlocutory; there was nothing new or urgent about 
Mr Wright’s allegations; the injunctions would bind all the media, so that 
there would be no question of discrimination; undertakings not to publish 
were still in force in Australia; to discharge the injunctions would mean that 
the  courts  were  powerless  to  preserve  confidentiality;  to  continue  the 
injunctions would discourage others from following Mr Wright’s example.

(e)   Factors in favour of discharging the injunctions were: publication in 
the United States had destroyed a large part of the purpose of the Attorney 
General’s  actions;  publications  in  the  press,  especially  those  concerning 
allegations  of  unlawful  conduct  in  the  public  service,  should  not  be 
restrained unless this was unavoidable; the courts would be brought into 
disrepute  if  they  made  orders  manifestly  incapable  of  achieving  their 
purpose.

14



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(f)   The matter was quite nicely weighted and in no sense obvious but, 
with hesitation, the balance fell in favour of discharging the injunctions.

The  Attorney  General  immediately  appealed  against  the  Vice-
Chancellor’s decision; pending the appeal the injunctions against O.G., but 
not the injunction against S.T. (see paragraph 32 above), were continued in 
force.

34.   In a judgment of 24 July 1987 the Court of Appeal held that:
(a)   the Vice-Chancellor had erred in law in various respects, so that the 

Court of Appeal could exercise its own discretion;
(b)    in  the  light  of  the  American  publication  of  Spycatcher,  it  was 

inappropriate to continue the Millett injunctions in their original form;
(c)   it  was, however, appropriate to vary these injunctions to restrain 

publication in the course of business of all  or  part  of the book or other 
statements by or attributed to Mr Wright on security matters, but to permit 
"a summary in very general terms" of his allegations.

The members of the Court of Appeal considered that continuation of the 
injunctions would: serve to restore confidence in the Security Service by 
showing that memoirs could not be published without authority (Sir John 
Donaldson, Master of the Rolls);  serve to protect the Attorney General’s 
rights until the trial (Lord Justice Ralph Gibson); or fulfil the courts’ duty of 
deterring  the  dissemination  of  material  written  in  breach  of  confidence 
(Lord Justice Russell).

The Court of Appeal gave leave to all parties to appeal to the House of 
Lords.

35.   After hearing argument from 27 to 29 July 1987 (when neither side 
supported  the  Court  of  Appeal’s  compromise  solution),  the  Appellate 
Committee of the House of Lords gave judgment on 30 July, holding, by a 
majority of three (Lord Brandon of Oakbrook, Lord Templeman and Lord 
Ackner) to two (Lord Bridge of Harwich - the immediate past Chairman of 
the Security Commission - and Lord Oliver of Aylmerton), that the Millett 
injunctions should continue. In fact,  they subsequently remained in force 
until the commencement of the substantive trial in the breach of confidence 
actions on 23 November 1987 (see paragraph 39 below).

The majority also decided that the scope of the injunctions should be 
widened by the deletion of part of the proviso that had previously allowed 
certain reporting of the Australian proceedings (see paragraph 19 above), 
since the injunctions would be circumvented if English newspapers were to 
reproduce passages from Spycatcher read out in open court. In the events 
that happened, this deletion had, according to the Government, no practical 
incidence on the reporting of the Australian proceedings.

36.   The members of the Appellate Committee gave their written reasons 
on 13 August 1987; they may be briefly summarised as follows.

(a) Lord Brandon of Oakbrook

15



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(i)  The object of the Attorney General’s  actions against  O.G. was the 
protection of an important public interest, namely the maintenance as far as 
possible of the secrecy of the Security Service; as was recognised in Article 
10 para. 2 (art. 10-2) of the Convention, the right to freedom of expression 
was  subject  to  certain  exceptions,  including  the  protection  of  national 
security.

(ii) The injunctions in issue were only temporary, being designed to hold 
the ring until the trial, and their continuation did not prejudge the decision 
to be made at the trial on the claim for final injunctions.

(iii) The view taken in the courts below, before the American publication, 
that  the Attorney General  had a  strong arguable case for  obtaining final 
injunctions at the trial was not really open to challenge.

(iv)  Publication  in  the  United  States  had  weakened  that  case,  but  it 
remained  arguable;  it  was  not  clear  whether,  as  a  matter  of  law,  that 
publication  had  caused  the  newspapers’ duty  of  non-disclosure  to  lapse. 
Although the major part of the potential damage adverted to by Sir Robert 
Armstrong  (see  paragraph  16  above)  had  already  been  done,  the  courts 
might still be able to take useful steps to reduce the risk of similar damage 
by other Security Service employees in the future. This risk was so serious 
that the courts should do all they could to minimise it.

(v) The only way to determine the Attorney General’s case justly and to 
strike the proper balance between the public interests involved was to hold a 
substantive  trial  at  which  evidence  would  be  adduced  and  subjected  to 
cross-examination.

(vi) Immediate discharge of the injunctions would completely destroy the 
Attorney  General’s  arguable  case  at  the  interlocutory  stage,  without  his 
having had the opportunity of having it tried on appropriate evidence.

(vii)  Continuing  the  injunctions  until  the  trial  would,  if  the  Attorney 
General’s claims then failed, merely delay but not prevent the newspapers’ 
right  to  publish information  which,  moreover,  related to  events  that  had 
taken place many years in the past.

(viii) In the overall interests of justice, a course which could only result 
in  temporary  and  in  no  way  irrevocable  damage  to  the  cause  of  the 
newspapers was to be preferred to one which might result in permanent and 
irrevocable damage to the cause of the Attorney General.

(b)  Lord  Templeman  (who  agreed  with  the  observations  of  Lords 
Brandon and Ackner)

(i) The appeal involved a conflict between the right of the public to be 
protected  by  the  Security  Service  and  its  right  to  be  supplied  with  full 
information  by  the  press.  It  therefore  involved  consideration  of  the 
Convention, the question being whether the interference constituted by the 
injunctions was, on 30 July 1987, necessary in a democratic society for one 
or more of the purposes listed in Article 10 para. 2 (art. 10-2).

16



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(ii)  In  terms  of  the  Convention,  the  restraints  were  necessary  in  the 
interests of national security, for protecting the reputation or rights of others, 
for preventing the disclosure of information received in confidence and for 
maintaining  the  authority  of  the  judiciary.  The  restraints  would  prevent 
harm to the Security Service, notably in the form of the mass circulation, 
both now and in the future, of accusations to which its members could not 
respond.  To  discharge  the  injunctions  would  surrender  to  the  press  the 
power  to  evade  a  court  order  designed  to  protect  the  confidentiality  of 
information obtained by a member of the Service.

(c) Lord Ackner (who agreed with the observations of Lord Templeman)
(i) It was accepted by all members of the Appellate Committee that: the 

Attorney General had an arguable case for a permanent injunction; damages 
were a worthless remedy for the Crown which, if the Millett injunctions 
were not continued, would lose forever the prospect of obtaining permanent 
injunctions at  the trial;  continuation of  the Millett  injunctions was not  a 
"final locking-out" of the press which, if successful at the trial, would then 
be able to publish material that had no present urgency; there was a real 
public  interest,  that  required  protection,  concerned  with  the  efficient 
functioning of the Security Service and it extended, as was not challenged 
by the newspapers, to discouraging the use of the United Kingdom market 
for the dissemination of unauthorised memoirs of Security Service officers.

(ii) It would thus be a denial of justice to refuse to allow the injunctions 
to continue until  the trial,  for that  would sweep aside the public-interest 
factor without any trial and would prematurely and permanently deny the 
Attorney General any protection from the courts.

(d) Lord Bridge of Harwich
(i) The case in favour of maintaining the Millett injunctions - which had 

been properly granted in the first place - would not be stronger at the trial 
than it was now; it would be absurd to continue them temporarily if no case 
for permanent injunctions could be made out.

(ii)  Since the Spycatcher  allegations were now freely available  to the 
public, it was manifestly too late for the injunctions to serve the interest of 
national security in protecting sensitive information.

(iii) It  could be assumed that the Attorney General could still  assert a 
bare duty  binding on the  newspapers,  but  the  question was whether  the 
Millett  injunctions  could  still  protect  an  interest  of  national  security  of 
sufficient  weight  to  justify  the  resultant  encroachment  on  freedom  of 
speech. The argument that their continuation would have a deterrent effect 
was of minimal weight.

(iv) The attempt to insulate the British public from information freely 
available  elsewhere  was  a  significant  step  down  the  road  to  censorship 
characteristic  of  a  totalitarian regime and,  if  pursued,  would  lead  to  the 
Government’s  condemnation  and  humiliation  by  the  European  Court  of 
Human Rights.

17



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(e) Lord Oliver of Aylmerton
(i) Mr Justice Millett’s initial order was entirely correct.
(ii)  The  injunctions  had  originally  been  imposed  to  preserve  the 

confidentiality of what were at the time unpublished allegations, but that 
confidentiality had now been irrevocably destroyed by the publication of 
Spycatcher. It was questionable whether it was right to use the injunctive 
remedy  against  the  newspapers  (who  had  not  been  concerned  with  that 
publication) for the remaining purpose which the injunctions might serve, 
namely punishing Mr Wright and providing an example to others.

(iii) The newspapers had presented their arguments on the footing that 
the Attorney General still had an arguable case for the grant of permanent 
injunctions and there was force in the view that the difficult and novel point 
of law involved should not be determined without further argument at the 
trial.  However,  in  the  light  of  the  public  availability  of  the  Spycatcher 
material, it was difficult to see how it could be successfully argued that the 
newspapers  should be permanently  restrained from publishing it  and the 
case of the Attorney General was unlikely to improve in the meantime. No 
arguable case for permanent injunctions at the trial therefore remained and 
the Millett injunctions should accordingly be discharged.

H. Conclusion of the Australian proceedings; further publication of 
Spycatcher

37.    On 24 September  1987 the New South Wales Court  of  Appeal 
delivered judgment dismissing the Attorney General’s appeal (see paragraph 
21  above);  the  majority  held  that  his  claim  was  not  justiciable  in  an 
Australian court since it involved either an attempt to enforce indirectly the 
public laws of a foreign State or a determination of the question whether 
publication  would  be  detrimental  to  the  public  interest  in  the  United 
Kingdom.

The Attorney General appealed to the High Court of Australia. In view of 
the publication of Spycatcher in the United States and elsewhere, that court 
declined  to  grant  temporary  injunctions  restraining  its  publication  in 
Australia  pending  the  hearing;  it  was  published  in  that  country  on  13 
October.  The appeal  was dismissed on 2 June 1988, on the ground that, 
under international law, a claim - such as the Attorney General’s - to enforce 
British governmental interests in its security service was unenforceable in 
the Australian courts.

Further proceedings brought by the Attorney General against newspapers 
for injunctions were successful in Hong Kong but not in New Zealand.

38.   In the meantime publication and dissemination of Spycatcher and its 
contents  continued  worldwide,  not  only  in  the  United  States  (around 
715,000 copies were printed and nearly all were sold by October 1987) and 

18



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

in Canada (around 100,000 copies printed), but also in Australia (145,000 
copies printed, of which half were sold within a month) and Ireland (30,000 
copies printed and distributed). Nearly 100,000 copies were sent to various 
European  countries  other  than  the  United  Kingdom  and  copies  were 
distributed from Australia in Asian countries. Radio broadcasts in English 
about the book were made in Denmark and Sweden and it was translated 
into twelve other languages, including ten European.

III.  THE SUBSTANTIVE PROCEEDINGS IN ENGLAND

A. Breach of confidence

39.   On 27 October 1987 the Attorney General instituted proceedings 
against  S.T. for breach of confidence;  in addition to injunctive relief,  he 
sought a declaration and an account of profits. The substantive trial of that 
action and of his actions against O.G. (see paragraph 15 above) - in which, 
by an amendment of 30 October, he now claimed a declaration as well as an 
injunction  -  took  place  before  Mr  Justice  Scott  in  the  High  Court  in 
November-December 1987. He heard evidence on behalf of all parties, the 
witnesses including Sir Robert Armstrong (see paragraph 16 above). He also 
continued the interlocutory injunctions, pending delivery of his judgment.

40.   Mr Justice Scott gave judgment on 21 December 1987; it contained 
the following observations and conclusions.

(a)    The  ground  for  the  Attorney  General’s  claim  for  permanent 
injunctions  was  no  longer  the  preservation  of  the  secrecy  of  certain 
information  but  the  promotion  of  the  efficiency  and  reputation  of  the 
Security Service.

(b)    Where a  duty of  confidence is  sought  to  be enforced against  a 
newspaper coming into possession of information known to be confidential, 
the scope of its duty will depend on the relative weights of the interests 
claimed to be protected by that duty and the interests served by disclosure.

(c)   Account should be taken of Article 10 (art. 10) of the Convention 
and the judgments of the European Court establishing that a limitation of 
free expression in the interests of national security should not be regarded as 
necessary unless there was a "pressing social need" for the limitation and it 
was "proportionate to the legitimate aims pursued".

(d)   Mr Wright owed a duty to the Crown not to disclose any information 
obtained by him in the course of his employment in MI5. He broke that duty 
by writing Spycatcher and submitting it for publication, and the subsequent 
publication and dissemination of the book amounted to a further breach, so 

19



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

that  the Attorney General  would be entitled to  an injunction against  Mr 
Wright  or  any agent  of  his,  restraining publication of  Spycatcher  in  the 
United Kingdom.

(e)   O.G. were not in breach of their duty of confidentiality, created by 
being recipients of Mr Wright’s unauthorised disclosures, in publishing their 
respective articles of 22 and 23 June 1986 (see paragraph 14 above): the 
articles  were  a  fair  report  in  general  terms  of  the  forthcoming  trial  in 
Australia  and,  furthermore,  disclosure of  two of  Mr Wright’s  allegations 
was justified on an additional ground relating to the disclosure of "iniquity".

(f)    S.T.,  on  the  other  hand,  had  been  in  breach  of  the  duty  of 
confidentiality in publishing the first instalment of extracts from the book 
on 12 July 1987 (see paragraph 27 above), since those extracts contained 
certain material which did not raise questions of public interest outweighing 
those of national security.

(g)   S.T. were liable to account for the profits accruing to them as a 
result of the publication of that instalment.

(h)    The  Attorney  General’s  claims  for  permanent  injunctions  failed 
because the publication and worldwide dissemination of Spycatcher since 
July 1987 had had the result that there was no longer any duty of confidence 
lying on newspapers or other third parties in relation to the information in 
the book; as regards this issue, a weighing of the national security factors 
relied on against the public interest in freedom of the press showed the latter 
to be overwhelming.

(i)    The  Attorney  General  was  not  entitled  to  a  general  injunction 
restraining  future  publication of  information  derived from Mr Wright  or 
other members of the Security Service.

After  hearing  argument,  Mr  Justice  Scott  imposed  fresh  temporary 
injunctions  pending  an  appeal  to  the  Court  of  Appeal;  those  injunctions 
contained a proviso allowing reporting of the Australian proceedings (see 
paragraphs 19 and 35 above).

41.   On appeal by the Attorney General and a cross-appeal by S.T., the 
Court  of Appeal (composed of Sir John Donaldson, Master of the Rolls, 
Lord Justice Dillon and Lord Justice Bingham) affirmed, on 10 February 
1988, the decision of Mr Justice Scott.

However, Sir John Donaldson disagreed with his view that the articles in 
the Observer and The Guardian had not constituted a breach of their duty of 
confidence  and  that  the  claim  for  an  injunction  against  these  two 
newspapers  in  June  1986  was  not  "proportionate  to  the  legitimate  aim 
pursued".  Lord  Justice  Bingham,  on  the  other  hand,  disagreed  with  Mr 
Justice Scott’s view that S.T. had been in breach of duty by publishing the 
first  instalment of extracts from Spycatcher, that they should account for 
profits and that the Attorney General had been entitled, in the circumstances 
as they stood in July 1987, to injunctions preventing further serialisation.

20



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

After  hearing  argument,  the  Court  of  Appeal  likewise  granted  fresh 
temporary injunctions pending an appeal to the House of Lords; O.G. and 
S.T. were given liberty to apply for variation or discharge if any undue delay 
arose.

42.   On 13 October 1988 the Appellate Committee of the House of Lords 
(Lord  Keith  of  Kinkel,  Lord  Brightman,  Lord  Griffiths,  Lord  Goff  of 
Chieveley and Lord Jauncey of Tullichettle) also affirmed Mr Justice Scott’s 
decision. Dismissing an appeal by the Attorney General and a cross-appeal 
by S.T., it held:

"(i)  That a duty of confidence could arise in contract or in equity and a confidant 
who acquired information in circumstances importing such a duty should be precluded 
from disclosing it to others; that a third party in possession of information known to be 
confidential was bound by a duty of confidence unless the duty was extinguished by 
the information becoming available to the general public or the duty was outweighed 
by  a  countervailing public  interest  requiring disclosure  of  the  information;  that  in 
seeking to restrain the disclosure of government secrets the Crown must demonstrate 
that disclosure was likely to damage or had damaged the public interest before relief 
could be granted; that since the world-wide publication of Spycatcher had destroyed 
any secrecy as to its contents, and copies of it were readily available to any individual 
who wished to obtain them, continuation of the injunctions was not necessary; and 
that, accordingly, the injunctions should be discharged.

(ii)  (Lord Griffiths dissenting) that the articles of 22 and 23 June [1986] had not 
contained information  damaging to  the  public  interest;  that  the Observer  and  The 
Guardian were  not  in  breach of  their  duty of  confidentiality  when they published 
[those] articles; and that, accordingly, the Crown would not have been entitled to a 
permanent injunction against both newspapers.

(iii)  That The Sunday Times was in breach of its duty of confidence in publishing 
its first serialised extract from Spycatcher on 12 July 1987; that it was not protected by 
either  the  defence  of  prior  publication  or  disclosure  of  iniquity;  that  imminent 
publication of the book in the United States did not amount to a justification; and that, 
accordingly, The Sunday Times was liable to account for the profits resulting from that 
breach.

(iv)  That since the information in Spycatcher was now in the public domain and no 
longer confidential no further damage could be done to the public interest that had not 
already been done; that no injunction should be granted against the Observer and The 
Guardian restraining them from reporting on the contents of the book; and that (Lord 
Griffiths dissenting) no injunction should be granted against The Sunday Times to 
restrain serialising of further extracts from the book.

(v)   That members and former members of the Security Service owed a lifelong 
duty of confidence to the Crown, and that since the vast majority of them would not 
disclose confidential  information to the newspapers it  would not be appropriate to 
grant a general injunction to restrain the newspapers from future publication of any 
information on the  allegations  in  Spycatcher  derived  from any member  or  former 
member of the Security Service."

21



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

B.   Contempt of court

43.   The substantive trial of the Attorney General’s actions for contempt 
of  court  against  The  Independent,  The  London  Evening  Standard,  the 
London  Daily  News  (see  paragraph  22  above),  S.T.  (see  paragraph  27 
above) and certain other newspapers took place before Mr Justice Morritt in 
the  High  Court  in  April  1989.  On  8  May  he  held,  inter  alia,  that  The 
Independent and S.T. had been in contempt of court and imposed a fine of 
£50,000 in each case.

44.   On 27 February 1990 the Court of Appeal dismissed appeals by the 
latter two newspapers against the finding that they had been in contempt but 
concluded that no fines should be imposed. A further appeal by S.T. against 
the  contempt  finding  was  dismissed  by  the  Appellate  Committee  of  the 
House of Lords on 11 April 1991.

PROCEEDINGS BEFORE THE COMMISSION

45.   In their application (no. 13166/87) lodged with the Commission on 
31  July  1987,  S.T.  alleged  that  the  interlocutory  injunctions  in  question 
constituted an unjustified interference with their freedom of expression, as 
guaranteed by Article 10 (art. 10) of the Convention. They further claimed 
that, contrary to Article 13 (art. 13), they had no effective remedy before a 
national authority for their Article 10 (art. 10) complaint and that they were 
victims of discrimination in breach of Article 14 (art. 14).

46.   The Commission declared the application admissible on 5 October 
1989. In its report of 12 July 1990 (Article 31) (art. 31), it expressed the 
unanimous opinion that there had been a violation of Article 10 (art. 10), but 
not of Article 13 (art. 13) or Article 14 (art. 14).

The full text of the Commission’s opinion and of the concurring opinion 
contained in the report is reproduced as an annex to this judgment∗. On 2 
February 1989, S.T lodged with the Commission a separate application - 
which is still pending before it - relating to the finding that the publication 
of the first extract from Spycatcher on 12 July 1987 constituted a breach of 
their duty of confidence (see paragraph 42 (iii) above). They informed the 
Court at its hearing on 25 June 1991 that they were also making a further 
application in respect of the finding that they had been in contempt of court 
(see paragraph 44 above).

∗∗∗∗ Note by the Registrar
For practical reasons this annex will appear only with the printed version of the judgment 
(volume 217 of Series A of the Publications of the Court), but a copy of the Commission's 
report is obtainable from the registry.

22



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

FINAL SUBMISSIONS MADE TO THE COURT

47.   At the hearing on 25 June 1991, S.T. requested the Court: (a) to find 
that the continuation of the injunctions on 30 July 1987 was a breach of 
Article 10 (art. 10); (b) to require the Government to pay to them the costs 
and expenses they had incurred in England and in Strasbourg; and (c) to 
make it clear that the test laid down in American Cyanamid Co. v. Ethicon 
Ltd did not comply with Article 10 (art. 10).

The Government, for their part, invited the Court to make the findings set 
out in their memorial, namely that there had been no breach of S.T.’s rights 
under Articles 10, 13 or 14 (art. 10, art. 13, art. 14).

AS TO THE LAW

I.   ALLEGED  VIOLATION  OF  ARTICLE  10  (art.  10)  OF  THE 
CONVENTION

A. Introduction

48. S.T alleged that they had been victims of a violation of Article 10 
(art. 10) of the Convention, which provides as follows:

"1.  Everyone  has  the  right  to  freedom  of  expression.  This  right  shall  include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference  by  public  authority  and  regardless  of  frontiers.  This  Article  shall  not 
prevent  States  from  requiring  the  licensing  of  broadcasting,  television  or  cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may  be  subject  to  such  formalities,  conditions,  restrictions  or  penalties  as  are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national 
security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, 
for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of 
others,  for  preventing the disclosure of  information received in  confidence,  or  for 
maintaining the authority and impartiality of the judiciary."

This violation was said to have arisen on account of the interlocutory 
injunctions which were initially imposed on O.G. and which, as a result of 
the  Independent  case,  were  effectively  binding  on  S.T.  too,  through  the 
doctrine of contempt of court (see paragraphs 17-19 and 30-31 above). The 
complaint was directed to the restrictions in force during the period from 30 
July 1987 to 13 October 1988 and not to the restraints to which S.T. were 
(see paragraph 32 above) or might have been subject before that.

23



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

The  allegation  was  contested  by  the  Government,  but  accepted 
unanimously by the Commission.

49.  The  restrictions  complained  of  clearly  constituted,  as  was  not 
disputed,  an  "interference"  with  S.T.’s  exercise  of  their  freedom  of 
expression, as guaranteed by paragraph 1 of Article 10 (art. 10-1).

S.T. did not suggest that this interference was not "prescribed by law" or 
did not have an aim or aims that were legitimate under Article 10 para. 2 
(art. 10-2) and the Court perceives no ground for holding otherwise. For the 
reasons developed in its Observer and Guardian judgment of today’s date 
(Series A no. 216, pp. 27- 29, paras. 50-57), it  considers that the Millett 
injunctions  were  "prescribed  by  law"  and  had  the  primary  aim  of 
"maintaining the authority of the judiciary" and the further aim of protecting 
"national security". To this it would only add that there is no material before 
it in the present case to suggest that the principles of the law of contempt of 
court, by the operation whereof the Millett injunctions bound S.T., did not 
meet  the requirements flowing from the expression "prescribed by law". 
Furthermore, those principles, being designed to prevent conduct intended 
to interfere with or prejudice the administration of justice (see paragraph 22 
above), clearly had the aim of "maintaining the authority of the judiciary".

B. Was the interference "necessary in a democratic society"?

1. General principles
50. Argument before the Court was concentrated on the question whether 

the  interference  complained  of  could  be  regarded  as  "necessary  in  a 
democratic society". In this connection, the Court’s judgments relating to 
Article 10 (art. 10) – starting with Handyside (7 December 1976; Series A 
no. 24), concluding, most recently, with Oberschlick (23 May 1991; Series 
A no. 204) and including, amongst several others, Sunday Times (26 April 
1979;  Series  A no.  30)  and  Lingens  (8  July  1986;  Series  A no.  103)  - 
enounce the following major principles.

(a) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 
a democratic society; subject to paragraph 2 of Article 10 (art. 10-2), it is 
applicable not only to "information" or "ideas" that are favourably received 
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 
that offend, shock or disturb. Freedom of expression, as enshrined in Article 
10 (art. 10), is subject to a number of exceptions which, however, must be 
narrowly  interpreted  and  the  necessity  for  any  restrictions  must  be 
convincingly established.

(b) These principles are of particular importance as far as the press is 
concerned.  Whilst  it  must  not  overstep the bounds set,  inter  alia,  in  the 

24



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

"interests  of  national  security"  or  for  "maintaining  the  authority  of  the 
judiciary", it is nevertheless incumbent on it to impart information and ideas 
on  matters  of  public  interest.  Not  only  does  the  press  have  the  task  of 
imparting such information and ideas: the public also has a right to receive 
them. Were it otherwise, the press would be unable to play its vital role of 
"public watchdog".

(c) The adjective "necessary", within the meaning of Article 10 para. 2 
(art.  10-2),  implies  the  existence  of  a  "pressing  social  need".  The 
Contracting  States  have  a  certain  margin  of  appreciation  in  assessing 
whether  such  a  need  exists,  but  it  goes  hand  in  hand  with  a  European 
supervision,  embracing both the law and the decisions  applying it,  even 
those given by independent courts. The Court  is therefore empowered to 
give the final ruling on whether a "restriction" is reconcilable with freedom 
of expression as protected by Article 10 (art. 10).

(d) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to 
take the place of the competent  national  authorities  but  rather  to review 
under  Article  10  (art.  10)  the  decisions  they  delivered  pursuant  to  their 
power of appreciation. This does not mean that the supervision is limited to 
ascertaining  whether  the  respondent  State  exercised  its  discretion 
reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is to look at 
the  interference  complained  of  in  the  light  of  the  case  as  a  whole  and 
determine whether it was "proportionate to the legitimate aim pursued" and 
whether  the reasons  adduced by the  national  authorities  to  justify  it  are 
"relevant and sufficient".

51. For the avoidance of doubt, and having in mind the written comments 
that were submitted in this case by "Article 19" (see paragraph 6 above), the 
Court  would  only  add  to  the  foregoing  that  Article  10  (art.  10)  of  the 
Convention does not in terms prohibit the imposition of prior restraints on 
publication, as such. This is evidenced not only by the words "conditions", 
"restrictions", "preventing" and "prevention" which appear in that provision, 
but also by the Court’s Sunday Times judgment of 26 April 1979 and its 
markt intern Verlag GmbH and Klaus Beermann judgment of 20 November 
1989 (Series A no. 165). On the other hand, the dangers inherent in prior 
restraints are such that they call for the most careful scrutiny on the part of 
the Court. This is especially so as far as the press is concerned, for news is a 
perishable commodity and to delay its publication, even for a short period, 
may well deprive it of all its value and interest.

2. Application in the present case of the foregoing principles
52.  S.T.  contended  that  the  interference  complained  of  was  not 

"necessary in a democratic society". They relied in particular on the fact that 
Spycatcher had been published in the United States of America on 14 July 
1987 (see paragraph 28 above), with the result that the confidentiality of its 
contents  had  been  destroyed.  Furthermore,  Mr  Wright’s  memoirs  were 

25



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

obtainable  from  abroad  by  residents  of  the  United  Kingdom,  the 
Government having made no attempt to impose a ban on importation (see 
paragraph 29 above).

53.  In  the  submission  of  the  Government,  the  continuation  of  the 
interlocutory injunctions during the period from 30 July 1987 to 13 October 
1988 nevertheless remained "necessary", in terms of Article 10 (art. 10), for 
maintaining  the  authority  of  the  judiciary  and  thereby  protecting  the 
interests of national security. They relied on the conclusion of the House of 
Lords in July 1987 that, notwithstanding the United States publication: (a) 
the Attorney General still had an arguable case for permanent injunctions 
against  S.T.,  which case could be fairly determined only if  restraints  on 
publication were imposed pending the substantive trial; and (b) there was 
still a national security interest in preventing the general dissemination of 
the  contents  of  the  book  through  the  press  and  a  public  interest  in 
discouraging  the  unauthorised  publication  of  memoirs  containing 
confidential material.

54.  The fact  that  the further  publication of Spycatcher material  could 
have  been  prejudicial  to  the  trial  of  the  Attorney  General’s  claims  for 
permanent injunctions was certainly, in terms of the aim of maintaining the 
authority of the judiciary, a "relevant" reason for continuing the restraints in 
question. The Court finds, however, that in the circumstances it  does not 
constitute a "sufficient" reason for the purposes of Article 10 (art. 10).

It is true that the House of Lords had regard to the requirements of the 
Convention,  even  though  it  is  not  incorporated  into  domestic  law  (see 
paragraph 36 above). It is also true that there is some difference between the 
casual importation of copies of Spycatcher into the United Kingdom and 
mass publication of its contents in the press. On the other hand, even if the 
Attorney General had succeeded in obtaining permanent injunctions at the 
substantive trial, they would have borne on material the confidentiality of 
which had been destroyed in any event – and irrespective of whether any 
further disclosures were made by S.T. - as a result of the publication in the 
United States.  Seen in  terms of the protection of the Attorney General’s 
rights  as  a litigant,  the interest  in maintaining the confidentiality of  that 
material had, for the purposes of the Convention, ceased to exist by 30 July 
1987 (see, mutatis mutandis, the Weber judgment of 22 May 1990, Series A 
no. 177, p. 23, para. 51).

55.  As  regards  the  interests  of  national  security  relied  on,  the  Court 
observes that in this respect the Attorney General’s case underwent, to adopt 
the words of Mr Justice Scott, "a curious metamorphosis" (Attorney General 
v.  Guardian  Newspapers  Ltd  (no.  2)  [1990]  1  Appeal  Cases  140F).  As 
emerges from Sir Robert Armstrong’s evidence (see paragraph 16 above), 
injunctions  were  sought  at  the  outset,  inter  alia,  to  preserve  the  secret 
character  of  information  that  ought  to  be  kept  secret.  By 30 July  1987, 

26



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

however, the information had lost that character and, as was observed by 
Lord Brandon of Oakbrook (see paragraph 36 (a) (iv) above), the major part 
of the potential damage adverted to by Sir Robert Armstrong had already 
been  done.  By  then,  the  purpose  of  the  injunctions  had  thus  become 
confined to the promotion of the efficiency and reputation of the Security 
Service, notably by: preserving confidence in that Service on the part of 
third parties; making it clear that the unauthorised publication of memoirs 
by its  former members would not be countenanced;  and deterring others 
who might be tempted to follow in Mr Wright’s footsteps.

The Court  does not regard these objectives as sufficient to justify the 
interference complained of. It is, in the first place, open to question whether 
the actions against S.T. could have served to advance the attainment of these 
objectives any further than had already been achieved by the steps taken 
against Mr Wright himself.  Again, bearing in mind the availability of an 
action for an account of profits (see paragraphs 39-42 above), the Court 
shares  the  doubts  of  Lord Oliver  of  Aylmerton (see paragraph 36 (e)(ii) 
above) as to whether it  was legitimate, for the purpose of punishing Mr 
Wright and providing an example to others, to use the injunctive remedy 
against  persons,  such  as  S.T.,  who  had  not  been  concerned  with  the 
publication of Spycatcher. Above all, continuation of the restrictions after 
July  1987 prevented  newspapers  from exercising their  right  and  duty to 
purvey  information,  already  available,  on  a  matter  of  legitimate  public 
concern.

56.  Having  regard  to  the  foregoing,  the  Court  concludes  that  the 
interference complained of was not "necessary in a democratic society" and 
that there was accordingly a violation of Article 10 (art. 10).

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 14 OF THE CONVENTION, 
TAKEN IN CONJUNCTION WITH ARTICLE 10 (art. 14+10)

57.  S.T. complained that, unlike themselves, publishers in the United States 
of America and elsewhere outside the United Kingdom were free to impart 
the information and ideas contained in Spycatcher to their  readers.  They 
alleged that on this account they had been victims of a violation of Article 
14 of the Convention, taken in conjunction with Article 10 (art. 14+10), the 
former provision (art. 14) reading as follows:

"The enjoyment of the rights and freedoms set forth in [the] Convention shall be 
secured without discrimination on any ground such as sex,  race,  colour,  language, 
religion, political or other opinion, national or social origin, association with a national 
minority, property, birth or other status."

58. The Court agrees with the Government and the Commission that this 
complaint has to be rejected.

Article 14 (art. 14) affords protection against different treatment, without 
an objective and reasonable justification,  of  persons in  similar situations 

27



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(see, for example, the Fredin judgment of 18 February 1991, Series A no. 
192, p. 19, para. 60). If and in so far as foreign publishers were not subject 
to the same restrictions as S.T., this was because they were not subject to the 
jurisdiction of the English courts and hence were not in a situation similar to 
that of S.T.

59. There was thus no violation of Article 14 taken in conjunction with 
Article 10 (art. 14+10).

III.  ALLEGED  VIOLATION  OF  ARTICLE  13  (art.  13)  OF  THE 
CONVENTION

60. S.T. asserted that they had no effective remedy in England for their 
complaints: Articles 10 and 14 (art. 10, art. 14) of the Convention and their 
standards  were  not  incorporated  into  English  law  and  there  were  no 
equivalent  domestic  provisions,  the  standards  laid  down  in  American 
Cyanamid Co. v. Ethicon Ltd (see paragraph 10 above) being less strict. 
They alleged that on this account they had been victims of a violation of 
Article 13 (art. 13) of the Convention, which provides:

"Everyone whose rights and freedoms as set forth in [the] Convention are violated 
shall have an effective remedy before a national authority notwithstanding that the 
violation has been committed by persons acting in an official capacity."

61. The Court agrees with the Government and the Commission that this 
allegation has to be rejected.

The  thrust  of  S.T.’s  complaint  under  the  Convention  was  that  the 
imposition  of  interlocutory  injunctions  constituted  an  unjustified 
interference with their freedom of expression and it is clear that they not 
only could but also did raise this issue in substance before the domestic 
courts. And it has to be recalled that the effectiveness of a remedy, for the 
purposes  of  Article  13  (art.  13),  does  not  depend  on  the  certainty  of  a 
favourable outcome (see the Soering judgment of 7 July 1989, Series A no. 
161, p. 48, para. 122).

As regards the specific matters pleaded, the Court has held on several 
occasions  that  there  is  no  obligation  to  incorporate  the  Convention  into 
domestic  law  (see,  for  example,  the  James  and  Others  judgment  of  21 
February 1986, Series A no. 98, p. 47, para. 84). Again, Article 13 (art. 13) 
does not go so far as to guarantee a remedy allowing a Contracting State’s 
laws as such to be challenged before a national authority on the ground of 
being contrary to the Convention (see the same judgment, p. 47, para. 85).

62. There has accordingly been no violation of Article 13 (art. 13).

IV. APPLICATION OF ARTICLE 50 (art. 50) OF THE CONVENTION

28



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

63. Under Article 50 (art. 50) of the Convention,
"If the Court finds that a decision or a measure taken by a legal authority or any 

other authority of a High Contracting Party is completely or partially in conflict with 
the obligations arising from the ... Convention, and if the internal law of the said Party 
allows only partial  reparation to be made for the consequences of this decision or 
measure, the decision of the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the 
injured party."

S.T.  made no  claim for  compensation  for  damage,  but  they  did  seek 
under this provision reimbursement of their legal costs and expenses in the 
domestic and the Strasbourg proceedings, in a total amount of £224,340.67.

The Court has examined this issue in the light of the criteria established 
in its case-law and of the observations submitted by the Government and the 
applicants.

A. The domestic proceedings

64. The breakdown of the claim, totalling £84,219.80, in respect of costs 
and expenses referable to the domestic proceedings (the hearings in 1987 
before the Vice-Chancellor, the Court of Appeal and the House of Lords; see 
paragraphs 32-36 above) is as follows:

(a) profit costs of the applicants’ solicitors: £36,143.50;
(b) solicitors’ disbursements: £9,507.53;
(c) counsel’s fees: £30,590.00;
(d)  costs  and interest  paid by the applicants  to  the Attorney General: 

£7,978.77.
65. The Court’s observations on this claim are as follows.
(a) It agrees with the Government that the costs charged by the solicitors 

cannot be regarded as "reasonable as to quantum" for the purposes of Article 
50 (art. 50).

(b) Whilst it  is not in a position to enter into the detailed calculations 
involved,  it  shares  the  Government’s  doubts  as  to  whether  all  the 
disbursements can be considered to have been "necessarily" incurred. The 
figure to be allowed for this item should accordingly be reduced.

(c) It also considers that the total fees claimed for counsel exceed what 
can be regarded as reasonable as between the parties.

66. Having regard to the foregoing, the Court awards to the applicants, in 
respect of their costs and the amount paid to the Attorney General, the sum 
of £50,000.

B. The Strasbourg proceedings

67.  The  breakdown of  the  claim,  totalling  £140,120.87,  in  respect  of 
costs  and  expenses  referable  to  the  proceedings  before  the  Convention 
institutions is as follows:

29



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

(a) profit costs of the applicants’ solicitors: £82,779.30;
(b) solicitors’ disbursements: £16,791.57;
(c) counsel’s fees: £40,550.00.
68. The Court’s observations on this claim are as follows.
(a) The Government  submitted that a reduction should be made if  no 

breach of Articles 13 and 14 (art. 13, art. 14) were found. However, it would 
not be appropriate to make a significant reduction on this account, since the 
bulk of the work done by the applicants’ advisers related to Article 10 (art. 
10) (see, mutatis mutandis, the Granger judgment of 28 March 1990, Series 
A no. 174, p. 21, para. 55).

(b) The remarks in paragraph 65 above concerning the solicitors’ charges, 
the  disbursements  and  counsel’s  fees  also  apply  to  the  Strasbourg 
proceedings.

69. Having regard to the foregoing, the Court awards the sum of £50,000.

C. Conclusion

70. The total amount to be paid to the applicants is accordingly £100,000. 
This  figure  is  to  be  increased  by  any  value-added  tax  that  may  be 
chargeable.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.   Holds  that  there  has  been  a  violation  of  Article  10  (art.  10)  of  the 
Convention;

2.  Holds that there has been no violation of Article 13 (art. 13) or of Article 
14 taken in conjunction with Article 10 (art. 14+10);

3.  Holds that the United Kingdom is to pay, within three months, to the 
applicants jointly the sum of £100,000 (one hundred thousand pounds), 
together with any value-added tax that may be chargeable, for costs and 
expenses;

4.  Dismisses the remainder of the claim for just satisfaction.

Done in English and in French, and delivered at a public hearing in the 
Human Rights Building, Strasbourg, on 26 November 1991.

Rolv RYSSDAL
President

30



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

Marc-André EISSEN
Registrar

In accordance with Article 51 para. 2 (art. 51-2) of the Convention and 
Rule 53 para. 2 of the Rules of Court, the following separate opinions are 
annexed to this judgment:

(a) separate opinion of Mr De Meyer (concerning prior restraint), joined 
by Mr Pettiti, Mr Russo, Mr Foighel and Mr Bigi;

(b) separate opinion of Mr De Meyer (concerning domestic remedies), 
joined by Mr Pettiti;

(c) separate opinion of Mr Valticos.

R.R.
M.-A.E.

31



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT

SEPARATE OPINION OF JUDGE DE MEYER (concerning 
prior restraint), JOINED BY JUDGES PETTITI, RUSSO, 

FOIGHEL AND BIGI

I concur in the result, but I cannot agree with the Court’s reasoning on 
the subject  of prior restraint:  my reasons are those stated in my opinion 
concerning the Observer and Guardian case∗.

 Series A no. 216, p. 46.

32



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT
SEPARATE OPINION OF JUDGE DE MEYER (concerning prior restraint), JOINED BY 

JUDGES PETTITI, RUSSO, FOIGHEL AND BIGI

SEPARATE OPINION OF JUDGE DE MEYER (concerning 
domestic remedies), JOINED BY JUDGE PETTITI

For the reasons stated in my separate opinion concerning the Observer 
and  Guardian  case∗,  I  cannot  subscribe  to  the  third  sub-paragraph  of 
paragraph 61 of the present judgment.

 Series A no. 216, p. 47.

33



THE SUNDAY TIMES v. THE UNITED KINGDOM (No. 2) JUDGMENT
SEPARATE OPINION OF JUDGE DE MEYER (concerning domestic remedies), JOINED 

BY JUDGE PETTITI

SEPARATE OPINION OF JUDGE VALTICOS

(Translation)

The observations contained in my separate opinion in the Observer and 
Guardian case∗ apply equally to paragraph 61 of the present judgment.

 Series A no. 216, p. 48.

34


