Ekonomika obnovitelných zdrojů energie. Jak je podporovat? A jak dlouho ještě? Mgr. Petr Holub 10. listopadu 2009, Brno Existuje férový trh s energiemi? * v zemích OECD šlo mezi lety 1974-2002 na podporu jaderné energie 7x více prostředků než do obnovitelných zdrojů * nezahrnuté externí náklady české uhelné elektřiny jsou 60 mld. Kč ročně (spravedlivá cena by byla na úrovni 220 % současné) * podpora uhelným a jaderným technologiím se neprojevuje v poklesu jejich ceny * .. neexistuje Srovnání cen elektřiny bez/se zahrnutím externalit (2005) ˇ Japonsko: kilowatthodina z fotovoltaické elektrárny bude do roku 2030 stát stejně jako kilowatthodina z jaderného bloku * pokles ceny energie z větru: o 80% za 20 let * pokles ceny fotovoltaiky v ČR: 10% ročně Cena energie z OZE klesá Celospolečenská výhodnost vs. pouze pro energetické společnosti * ,,lex ČEZ" přijatý Poslaneckou sněmovnou a upravený Senátem: cca 65 mld. Kč pro ČEZ a teplárny, místo do státního rozpočtu * výhody OZE pro společnost: ­ regionální toky peněz (příklad Hostětín) ­ místní pracovní místa, podpora malých a středních podniků ­ demokratičnost rozhodování spojená s decentralizací ­ vyšší odolnost decentralizované sítě proti výpadkům Potenciál OZE do roku 2050 * 448 PJ (cca 30 % naší současné spotřeby) Potenciál energetické efektivity: kterou cestu si vybereme? 0 200 000 400 000 600 000 800 000 1 000 000 1 200 000 1 400 000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 (TJ/rok) Elektrická energie Centralizované teplo plynná kapalná tuhá 0 200 000 400 000 600 000 800 000 1 000 000 1 200 000 1 400 000 1 600 000 1 800 000 2 000 000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 (TJ/rok) Scénář E - nízký Scénář D - nízký střední Scénář C - střední Scénář A - vysoký Podpora výroby elektřiny z OZE Pevné výkupní ceny (feed-in tariffs) * stát ukládá distribučním společnostem vykupovat elektřinu z OZE za pevně stanovenou cenu po určitou dobu * to vytváří dlouhodobou stabilitu podnikatelského prostředí v oboru * banky hodnotí investici jako nízkorizikovou * nejúspěšnější model podpory napříč EU * povinné kvóty s obchodovatelnými certifikáty nevytváří potřebnou jistotu Německý příklad: 7,5 % elektřiny z větrných elektráren Německý příklad: výhled do roku 2020 (nástup off-shore) Zákon č. 180/2005 Sb. (1) * česká implementace směrnice 2001/77/ES (nyní nahrazena širší 2009/28/ES) * diverzifikovaná výkupní cena pro různé druhy obnovitelných zdrojů; ceny stanovuje Energetický regulační úřad * vždy pro nové zdroje do konce listopadu předchozího roku, následně je cena držena 20 až 30 let (vyhlášky MPO č. 150/2009 Sb. a ERÚ č. 475/2005 Sb. vč. novelizací) Zákon č. 180/2005 Sb. (2) * výběr mezi pevnými výkupními cenami a zelenými bonusy (příplatek k tržně prodané elektřině); investor si vybírá 1x ročně * rozhýbal investice v odhadované výši 50 mld. Kč Výstavba větrné elektrárny v Pavlově na Vysočině Dopady do cen elektřiny pro konečné spotřebitele * nyní 5,2 haléřů/kWh (OZE + kogenerace) * předpoklad na rok 2010: 8-17 haléřů/kWh * průměrné ceny pro domácnosti přitom od roku 2005 rostly z 2,70 Kč/kWh na 4,65 Kč/kWh dnes * největší část zdražení jde do zisků energetických utilit Nástroje MŽP pro napřímení povolovacího procesu * zdlouhavost povolovacího procesu je nyní největší bariérou pro rozvoj využívání OZe pro výrobu elektřiny * dobrý projekt musí být rychle povolen, špatný projekt musí být rychle zamítnut * zjednodušení povolovacího procesu nesmí změkčovat kritéria ochrany přírody a krajiny * MŽP připravilo ,,akční plán" pro odbourání administrativních překážek Metodický návod pro preventivní hodnocení území z hlediska možnosti umístění VTE a FVE * určený pro kraje a menší samosprávné celky ­ negativně vymezuje území z pohledu ochrany přírody a krajiny * sjednocuje pravidla ­ byť má pouze doporučující charakter * nenahrazuje stanoviska v povolovacím procesu pro jednotlivé záměry Metodický návod .. (2) * vymezuje: 1) červené zóny nevhodné pro výstavbu VTE, resp. FVE (odlišné hodnocení) 2) žluté zóny spíše nevhodné 3) zelené zóny podmínečně vhodné * metodický návod byl schválen v říjnu t.r. * je vyjádřením společného postoje všech částí Ministerstva životního prostředí Další úkoly pro zjednodušení povolovacího procesu (1) * přijatá novela zákona o ochraně přírody a krajiny (§ 90): povinnost pro orgány ochrany přírody vydávat předběžnou informaci podle správního řádu (§ 139) * jednání s MZe jako zřizovatelem státních podniků Povodí o uvolnění lokalit vhodných pro výstavbu MVE soukromým investorům (pokud lokalitu nezainvestují během 2-3 let s.p. Povodí) * návrh na zvýšení limitu pro vstup záměru větrných elektráren do zjišťovacího řízení EIA na 4 a více elektráren (pokud jsou vzdáleny více než desetinásobek výšky tubusů od jiné VTE) Další úkoly pro zjednodušení povolovacího procesu (2) * v červenci t.r. byl vydán metodický návod upřesňující náležitosti (pravidla a obsah) biologického hodnocení podle § 18 vyhlášky 395/1992 Sb. (k ZOPK) * MŽP připraví metodický pokyn upřesňující pravidla pro udělení souhlasu s dočasným odnětím půdy ze zemědělského půdního fondu pro stavbu FVE Informační kampaň pro státní správu a místní samosprávy * MŽP připravuje informační kampaň pro úředníky státní správy, kteří povolují stavby obnovitelných zdrojů energie * publikace, semináře na krajích a školení v obcích, bílá linka, webové stránky, podpůrná reklama a PR * první viditelné aktivity: od listopadu t.r., doba trvání: 1,5 roku * zásah: cca 1500 úředníků státní správy * sekundární cíl. skupina: místní samospráva Podpora výroby tepla z OZE (1) Investiční podpora * Operační program Životní prostředí, Prioritní osa 3 ­ projekty pro nepodnikatelskoku sféru (zejména města, CZT a lokální zdroje) * Zelená úsporám ­ menší projekty pro rodinné a bytové domy (lokální zdroje) * Operační program Průmysl a inovace (MPO) projekty podnikatelské sféry * OPŽP, Prioritní osa 4 ­ komunální bioplynové stanice zpracovávající bioodpad * Program rozvoje venkova (MZe) ­ zemědělské bioplynové stanice Podpora výroby tepla z OZE (2) Další nástroje * MZe připravuje dotace na založení porostů rychle rostoucích dřevin z Programu rozvoje venkova, MŽP prosazuje, aby podpora byla i pro pěstování energetických bylin (alespoň víceletých) * nižší sazba DPH na palivo z dřevní biomasy, bohužel evropské předpisy neumožňují stejnou podporu paliva z bylinné fytomasy * .. nicméně koncepční podpora zatím chybí Podpora výroby tepla z OZE (3) Příprava koncepční podpory * implementace směrnice 2009/28/ES * MPO společně s MŽP připravují nový zákon (případně úpravu zákona č. 180/2005 Sb.) pro podporu výroby tepla z OZE * zvažován je tzv. bonusový model: výrobci tepla z fosilních zdrojů odvádí určitý poplatek do fondu, ten je rozdělován výrobcům tepla z obnovitelných zdrojů (produkční podpora na GJ) * předložení do vlády: do poloviny roku 2010 * platnost: předpoklad od ledna 2011 Ekologická daňová reforma * vyšší zdanění využívání neobnovitelných zdrojů (zejména fosilních) * nižší zdanění práce * ve výsledku fiskálně neutrální * postupně narovnává podmínky na trhu * 1. fáze od roku 2008 sazba daně z pevných paliv ­ 8,50 Kč/GJ sazba daně ze zemního plynu ­ 30,60 Kč/MWh sazba daně z elektřiny ­ 28,30 Kč/MWh Mediterannian Solar Plan Meditarannian Solar Plan * realizace po roce 2020 * v říjnu 2009 vzniklo konsorcium firem * plán dodávat 15% evropských potřeb elektřiny do roku 2050 * geopoliticky a strategicky důležitý projekt * technologie už existují: koncentrační solární elektrárny a vysokonapěťový stejnosměrný přenos elektřiny Thank you for your attention Petr Holub Director of Sustainable Energy and Transport Department Ministry of Environment email: petr.holub@mzp.cz phone: +420-267.122.068