SPECIFIKA SLUŽEB Podniková ekonomika Ekoinkubátor Ing. Eva Karpissová KPH ESF MU Vymezení služeb Ø Služba je jakákoliv činnost nebo schopnost, kterou může jedna strana nabídnout druhé straně. Ø Svou podstatou je nehmotná a nevytváří žádné hmotné vlastnictví. Ø Poskytování služby může (ale nemusí) být spojeno s hmotným produktem. Specifika služeb Nehmotnost. n vyšší riziko při nákupu služby n Vnímaná kvalita služby se odvíjí od zákazníkova očekávání Proměnlivost výstupu n Služba je zpravidla poskytována různými poskytovateli a podle toho se proměňuje výstup služby a tím i spokojenost zákazníka. n spolehlivost a konzistentnost (shodnost) služeb Nedělitelnost - služba je vytvářena a konzumována současně. Specifika služeb Intenzivní kontakt se zákazníkem n může být pozitivem i negativem Dočasnost (pomíjivost) n nelze je nakoupit do zásoby Decentralizované a územně rozptýlené Marketing služeb Snaha o trvale vyšší jakost než u konkurence. Zákazník by měl mít pocit, že dostal lepší službu, než očekával. Příčiny neúspěchů při poskytování služeb: Ø Rozpor mezi očekáváním spotřebitele a předpoklady managementu Ø Rozpor mezi poskytovanou službou a vnější komunikací Ø Rozpor mezi vnímáním služby a očekávanou jakostí služeb. Marketing služeb 5 rozhodujících kritérií pro posuzování jakosti služeb: Ø Dostupnost Ø Ochota Ø Důvěryhodnost Ø Citlivý přístup Ø Materializace služeb Literatura n KOTLER, P. Marketing Management. Praha : Grada Publishing, spol.s.r.o., 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6.