Společenskovědní souvislosti environmentálních problému HEN 119 ZS 2009/10 FSS MU Otázky k testu Vztah mezi tzv. kosmickým (světovým) řádem a etikou starověkých společností Hlavní environmentální problémy starověké Mezopotámie Mýtus o potopě a jeho reálné základy Ohlasy ekologického myšlení v antické mytologii a náboženství Role přírodního prostředí ve vývoji řecké civilizace a římské říše Velké přírodní katastrofy starověkého světa Environmentální důsledky mýcení lesů a zemědělské velkovýroby v klasické antice V kterém století začíná zájem o divoké přírodní scenérie? A o jaké? Kdy se objevuje zájem o krajinu ve starověku? A kdy znovu v novověku? Do kterého období můžeme umístit první výlety do přírody a krajiny pouze pro potěšení z ní? Jmenujte estetiky-filosofy, s kterými je v 18. století spojen vzrůstající zájem o estetiku přírody. (nedávat spolu s první otázkou...) Kdy se objevuje poprvé pojem krajiny a v souvislosti s jakou oblastí je používán? Které hlavní prvky paměťové struktury krajiny uvádí Václav Cílek? Stručně a výstižně charakterizujte (dle Librové) dva typy turistiky – „tvrdý turismus“ a “měkký turismus“. V jakém smyslu mluví Lapka a Cudlínová o krajině jako narativním systému? Co má Michael Polan na mysli, když mluví v souvislosti s přírodou o „etice zahrady“? Pokuste se s přihlédnutím k oboru, který studujete, vyložit pojem „kulturní krajina“. Čím je pro vás zajímavý? Jaké výzkumné podměty vám skýtá? K jakému přemýšlení vás vybízí? Charakterizujte „pět svobod“ životní pohody zvířat Charakterizujte rozdíl mezi welfare přístupem k chovu hospodářských zvířat a přístupem radikálních zastánců práv zvířat Jaké námitky bývají vyslovovány proti genetickým manipulacím zvířat? Sumarizujte hlavni myšlenky textu Terezy Stöckelové: Polní pokusy a geneticky modifikovanými plodinami. Jaké pochybnosti nad zavádením geneticky modifikovaných plodin vyslovuje F. Krahulec v textu Hra na slepou bábu? Popište alespoň jeden ze Sylvanových myšlenkových experimentů dokladujících hodnotu přírody či živých bytostí „o sobě“. Stručně charakterizujte základní východiska Simonovy knihy Největší bohatství. Co vyjadřuje výraz „slepá skvrna“ vědního oboru? Jsou hodnotové předpoklady součástí slepé skvrny vědních oborů? Uveďte příklady takových hodnotových předpokladů. Lze hodnoty nalézat rozumem? Argumentujte. Vysvětlete princip dopravní indukce a dopravní redukce (podle Kurfürsta) Popište základní možnosti alternativ automobilové dopravy Charakterizujte základní možné problémy suburbií Popište základní principy, proč je možné dům chápat jako ekologicky příznivý