Sylabus předmětu PST 435 – Základy artterapie PS2009 Vyučující dr.Mariana Bažantová Cílem předmětu je seznámení studentů se základy arteterapie tak, aby s~využitím znalostí o~vývojových aspektech a symbolických strukturách ve výtvarné tvorbě mohli porozumět formální i obsahové složce výtvarných artefaktů v~arteterapii. Charakteristika předmětu: Výše uvedené cíle jsou rozpracovávány v~rámci výuky 1. formou osobního zážitku při vyzkoušení různých technik a výtvarných prostředků 2. předáním přehledu o~teoretických přístupech v~současné arteterapii u~nás i v~zahraničí včetně klasifikačního pohledu na arteterapii v~detailnějších souvislostech v~psychoterapeutickém kontextu 3. formou analýzy ilustrativních kazuistik z~arteterapie s~dětmi a dospělými včetně vymezení různých typů psychopatologie výtvarného výrazu 4. Samostudiem odborné literatury a zkušeností s~vlastní výtvarnou tvorbou Předmět je zaměřen kromě získání znalostí o~kontextu arteterapie v~rámci psychoterapeutických disciplin na sebezkušenostní formu při práci s~výtvarnou tvorbou. Jde především o~autobiografickou tvorbu a její interpretaci, sebezkušenostní tvorbu a ateliér zaměřený na arteterapeutické aktivity a techniky. Tato oblast zahrnuje vlastní praktické práce jako koláže, akční akvarely, dotvářené akční akvarely a při jejich rozboru získávání náhledu na vlastní životní příběhy, na oblast mezilidské vztahovosti a event. intrapsychické konflikty. Při analýze artefaktů ve skupině získá student bezprostřední osobní zkušenost s~arteterapeutickými postupy, zakusí jejich vliv a efekt, ozřejmí si vlastní tvůrčí potenciál, postřehne souvislosti mezi způsoby výtvarného projevu a svými ostatními projevy. Dále konfrontuje představu o~svém životním příběhu s~poukazy, které vyplývají z~artefaktu a seznámí se s~úsilím o~porozumění významu interpretací výtvarného výrazu. Nedílnou součástí pro praktické využití arteterapie při práci s~různými skupinami dětí i dospělých je znalost vývojových fází dětské kresby a malby. Speciální zaměření arteterapie na různé oblasti praktické práce s~lidmi na různých pracovištích (ve sféře zdravotní, sociální, pedagogické, výchovné) je zohledňováno. Okrajově se studenti seznámí také s~psychopatologickými fenomény výtvarného výrazu. Součástí je též využití imaginativních technik (relaxační, rodinné, jáské a úkolové imaginace). Osnova: Tématické okruhy: 1. blok Teorie: Vymezení arteterapie, možnosti a cíle, arteterapie v kontextu psychoterapie, směry v arteterapii, seznámení s různými arteteraeutickými přístupy, náhledy a východisky (hlubinně-dynamický přístup – S. Freud, C. G. Jung – fenomenologický přístup, humanistické přístupy a behaviorální přístupy v arteterapii. Indikace pro arteterapii. Výzkum v arteterapii. Techniky: Tématický akvarel a jeho využití v arteterapii Pomůcky: vodové barvy, štětec (silnější), čtvrtky formátu A3 2. blok Teorie: Vývojová stádia malby a kresby, význam výtvarného posunu v arteterapii. Dětská výtvarná tvorba – kazuistiky. Projektivní metody v psychodiagnostice. Významová, konstruktivní, komunikativní a prožitková složka výtvarné tvorby v arteterapii. Úloha imaginace v arteterapii. Techniky: Tvorba koláže a práce s kolážemi v arteterapii. Koláž jako projektivní prostor, úloha expresívní interpretace v arteterapii, interpretační shoda. Možnosti a meze interpretační práce. Přínosy a rizika interpretační práce. Pomůcky: vodové barvy, štětec, čtvrtky, krabice od bot, několik časopisů, nůžky, lepidlo 3. blok Teorie: Psychologická symbolika a metafory v arteterapii, stylové složky výtvarné tvorby v arteterapii, komunikační aspekty v arteterapii, psychopatologie výtvarného výrazu. Barvy v arteterapii. Techniky: Akční akvarel a dotvářený akční akvarel a jeho využití v arteterapii. Výtvarné zpracování tématu identity a tématu rodiny v arteterapii. Prezentace a analýza vlastních výtvarných artefaktů. Pomůcky: vodové barvy, čtvrtky, štětec, barevné tuše, hadry, staré noviny, přírodní uhel, měkká plastická guma Doporučená literatura: Babyrádová, H., Rituál, umění a výchova, PedF MU, Brno, 2002 Campbellová, J., Techniky arteterapie, Praha, Portál, 1998 Caseová, C.-Dallenová, T., Arteterapie s dětmi, Praha, Portál, 1995 Cassirer, E., Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996 Dacey, J.S., Lennon, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000 Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte, Praha, Portál, 2001 Drvota, S., Osobnost a tvorba, Odeon, Praha, 1973 Gadamer, H.-G., Aktualita krásného, Hušek, V, Symbol ve filozofii Paula Ricouera, Ing. Pavel Sejkora-Trinitas, Svitavy, 2003 Huyghe, R., Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973 Kastová, V., Imaginace jako prostor setkání s nevědomím, Praha, Portál, 1999 Kol. autorů, Současná arteterapie v ČR a v zahraničí, Praha, PedF UK a ČAA, 2000 Kyzour, M., O krizových jevech v dětské kresbě a malbě. Estetická výchova, 69/70 Lebeděva, L.D., Praktika artterapii: Podchody, diagnostika, sistema zaniatij (Psichologičeskij praktikum), Izdatelstvo „Reč“, Sankt Peterburg, 2003 Leuner, H., Katatymní prožívání obrazů, Brno, MU, 1999 Meglinovi, D. a N., Kreslení jako cesta k sebevyjádření, Praha, Portál, 2001 Slavík, J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), l. díl, PedF UK, Praha, 2001 Slavík, J., Od výrazu k dialogu ve výchově – Artefiletika, Praha, UK, 1997 Uždil, J., Výtvarný projev a výchova, Praha, SPN, 1976 Vančát, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově, UK, Praha, 2000 Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Brno, 1997 Šicková, J, Základy arteterapie, Portál, Praha, 2002 Podmínky k zápočtu: Výběr jednoho z~těchto úkolů: 1. Zpracovat výtvarně 5 koláží a akvarelů (se zastoupením obojího) ve vlastním výběru z~těchto témat: Koláže: Moje rodina, Šípková Růženka, Ráj, Studená koláž, Dopis otci, Dopis matce. Akvarely: Šípková Růženka, Ráj, Mořská panna, Krajina mého dětství, Ledová královna, Já, jeden z~rodičů a můj partner. S~využitím základních interpretačních pravidel napsat rozbor těchto obrázků vztahující se k~autorovi (tj. sobě samotnému). Zaměřit se při tom na formální, procesuální i obsahovou stránku vlastních výtvarných artefaktů (min. 4 strany). Tuto analýzu s~obrázky přinést jako prezentaci na závěrečné setkání. 2. Zpracovat výtvarně 5 obrázků ve vlastním výběru z~témat zadaných ad 1. a vybrat v~dějinách umění obraz, který se formálně podobá těmto vlastním artefaktům. Obraz zařadit do kulturního kontextu a témat života umělce a zaměřit se na společné kontexty a event. paralelní životní témata umělce a sebe samotného (min. 4 strany). Příprava k~prezentaci na závěrečném setkání. 3. Esej nebo recenze z~četby odborné literatury z~oblasti arteterapie, téma předem dohodnout. (min. 5 stran) 4. Překlad cizojazyčného textu (článku) z~oblasti arteterapie, téma předem dohodnout. (min. 6 stran) Odevzdání úkolů na závěrečném setkání.