Syllabus kursu PSY111 Metody personální práce Fakulta sociálních studií podzim 2009 Garant: Mgr. Bc. Ludvík Ducháček Vyučující Mgr. Bc. Ludvík Ducháček (lduchacek@gmail.com) Mgr. Mgr. Ladislav Koubek (l.koubek@gmail.com) Cíl kursu: Cílem kursu je seznámit bakalářské posluchače oboru psychologie s teoretickými východisky řízení lidských zdrojů (Human Resources Management). Základ představuje popis jednotlivých personálních činností (jako je např. plánování, odměňování a získávání pracovníků) v jejich vzájemné návaznosti a systémových vazbách. Důraz bude přitom kladen na psychologické aspekty problematiky personální práce (zejm. motivaci, komunikaci a otázky osobnostního rozvoje). V kursu se budeme věnovat také deskripci základních typů organizací, významu organizační kultury a vývoji organizace v čase. Nebudou opomenuty ani otázky týkající etických aspektů problematiky HR. Zakončení: Hodnocení kurzu vyplývá z hodnocení dvou průběžných testů a jedné případové studie, kterou budou studenti moci vypracovat ve tříčlenných týmech. Podrobnosti jsou uvedeny v závěru sylabu. Data setkání: 30.9., 14.10., 11.11., 25.11., 9.12, vždy 16:00 -19:30 P24 Program jednotlivých setkání: První setkání (30. září) – přednášející Mgr. Bc. Ludvík Ducháček · Personální práce. Vývoj koncepcí personální práce. Řízení lidských zdrojů jako nejpokročilejší koncepce personální práce v organizaci (charakteristické znaky) Základní personální činnosti. Strategie řízení lidských zdrojů, přístupy k vytváření strategií řízení lidských zdrojů · Význam personální práce z pohledu organizace a pracovníků. Personální útvar a jeho úloha v organizaci. Role personalistů v organizaci Možnosti uplatnění psychologů v oblasti personalistiky Pro všechna setkání platí, že tučně vyznačená literatura je povinná, ostatní je doporučená: ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada 2002, s. 25-70 (volitelně i str. 71-136) (text č. 1) Doporučená literatura: HRONÍK, F.: Manažerská integrita. Brno, Motiv Press 2008 KOUBEK, J.: Řízení lidských zdrojů - Základy moderní personalistiky. Praha, Management Press 2001 BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 2002 VÁGNER, I. University Strategic Management. Brno, Masarykova univerzita 1995. ŠMÍDA, F. Strategie v podnikové praxi. Praha, Professional Publishing 2003. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha, C. H. Beck 2002. JIRÁSEK, J.: Strategie : umění podnikatelských vítězství. Praha: Professional Publishing, 2003. JIRÁSEK, J.: Transformační řízení. Praha : Grada, 1993. BOWMAN, C. Strategický management. Praha, Grada, 1996 GIBSON, R. (ed.): Nový obraz budoucnosti: přední osobnosti světového managementu a sociálního myšlení o budoucnosti podnikání, konkurence, řízení a trhu. Praha, Management Press, 1998. Druhé setkání (14. října) - přednášející Mgr. Bc. Ludvík Ducháček * Plánování lidských zdrojů – definice a cíle. Strategie zabezpečování lidských zdrojů a její souvislost s ostatními strategiemi organizace. Zdroje informací pro personální plánování Metody a techniky personálního plánování Odchody pracovníků a analýza jejich příčin. · Vytváření pracovních míst a rolí – přístupy k vytváření pracovních míst/rolí, analýza pracovních míst, zdroje informací pro analýzu pracovních míst. Rozšiřování práce, obohacování práce, rotace práce – účel a způsoby využití. Flexibilita pracovní síly a její zajišťování. Literatura: ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Grada, Praha 2002, s. 261 – 268, 301 – 323 325 – 352 (text č. 4) Doporučená literatura: CASCIO, W. F.: Applied psychology in human resource management. Upper Saddle River, N.J. Pearson Prentice Hall, 2005. KOUBEK, J.: Řízení lidských zdrojů - Základy moderní personalistiky, Praha, Management Press 2001. n KOUBEK, J.: Řízení pracovního výkonu. Praha : Management Press, 2004. WERTHER, B.W., DAVIS, K.: Lidský faktor a personální management, Praha, Victoria Publishing 1992 HRONÍK, F.: To nejlepší z HR v našich firmách. Brno : Motiv Press 2008 Texty Františka Hroníka: Modul 2 – plánování LZ Třetí téma (28. října) – samostudium Kompetenční modely a jejich využití v personální práci · Kompetence, kompetenční model, kompetenční profil · Klasifikace kompetencí · Postup a zásady tvorba kompetenčního modelu · Přínosy/rizika využití kompetenčních modelů v personální práci, souvislost s personálními činnostmi Literatura: Hroník, F. Vedralová, j., Horváth, L.: Kompetenční modely - projekt ESF Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Brno, Motiv Press, 2008. Doporučená literatura: HRONÍK, F.: Poznejte své zaměstnance: vše o Assessment centre. Brno: Era. 2005, Str. 80-93 HRONÍK, F.: Hodnocení pracovníků. Praha, Grada 2006. JATERKOVÁ, L.: Kompetenční modely v manažerské praxi. In Sborník Think Together 2009. Praha : Česká zemědělská univerzita v Praze, 2009. ISBN 978 -80 -213 -1906 -6, 8 s. Po 3 setkání bude psán průběžný test - bude obsahovat otázky z příslušných kapitol z povinné literatury a z obsahu předchozích setkání - bude tvořen 30 uzavřenými otázkami (možnost a-d, správně mohou být 0-4 varianty odpovědi) Čtvrté setkání (11. listopadu) – přednášející: Mgr. Mgr. Ladislav Koubek · Test z předchozích témat · Nábor a výběr pracovníků. Cíle náboru a výběru. Metody a techniky náboru pracovníků, kritéria jejich volby, vnitřní a vnější zdroje pracovníků. Proces výběru pracovníků, kritéria výběru pracovníků. Metody personálního výběru a jejich charakteristika. · Metoda Assessment Centra. Typy AC - jejich účel a specifika. Metody užívané v rámci AC, tvorba designu AC. Zásady pozorování a hodnocení chování. Poskytování zpětné vazby účastníkům. Etické aspekty přípravy a realizace AC. · Proces adaptace (zapracování) pracovníků. Řízení adaptačního procesu. Metody a techniky adaptace. Vztah mezi procesy náboru, výběru a adaptace pracovníků a dalšími personálními činnostmi Literatura: HRONÍK, F.: Jak se nespálit podruhé. Brno : Motiv Press 2007, str. 95-145 HRONÍK, F.: Poznejte své zaměstnance: vše o Assessment centre. Brno: Era. 2005, Str. 2-79. Doporučená literatura: VAJNER, L.: Výběr pracovníků do týmu, Grada, Praha 2007 CLEGG, B.: Vedení pohovoru v kostce. Brno : CP Books, 2005 KYRIANOVÁ, H.: Assessment centrum v současné personální praxi. Testcentrum, Praha 2003 MONTAG, P. : Assessment centre. Praha, Pragoeduca, 2002. KOLMAN, L.: Výběr zaměstnanců : zkoušky, testy, rozhovory. Praha, Linde 2004 Páté setkání (25. listopadu) - přednášející Mgr. Bc. Ludvík Ducháček · Hodnocení pracovníků. Hodnocení pracovníků a řízení pracovního výkonu. Proces pracovníků – volba kritérií, získávání informací pro hodnocení, metody hodnocení. Hodnotící pohovor – účel, zásady efektivního vedení. Problémy a chyby hodnocení pracovníků, možnosti jejich překonávání (aplikace psychologických poznatků). Zpětná vazba jako jeden ze základních nástrojů průběžného hodnocení. Formalizace a evidence hodnocení. Vztah hodnocení pracovníků k dalším personálním činnostem · Motivace a odměňování. Motivace pracovního chování, účel a význam motivování pracovníků. Teorie motivace a jejich přínos pro manažerskou praxi. Hmotné a nehmotné odměny jako nástroje motivace (stimulace). Systémy odměňování a jejich vztah k výkonu – měření výkonnosti. Motivační systém organizace. Specifika odměňování ve veřejném a soukromém sektoru. Vztah mezi odměňováním a dalšími personálními činnostmi. Literatura: ARMSTRONG, M.,: Odměňování pracovníků. Praha: Grada, 2009. str. 20 - 55, 109 - 130 a 136 - 147 KOUBEK, J.: Řízení pracovního výkonu. Praha : Management Press, 2004. str. 17–49 a 159 – 172. Doporučená literatura: HAVELKOVÁ, B.: Rovnost v odměňování mužů a žen. Praha, Auditorium, 2007 HRONÍK, F.: Hodnocení pracovníků. Praha, Grada 2006. KOCOUREK, J: Odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Praha, C.H. Beck, 2007. KOUBEK, J.: Personální práce v malých a středních firmách, Praha, Grada 2007. NAKONEČNÝ, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia, 1996. PILAŘOVÁ, I.: Jak efektivně hodnotit zaměstnance a zvyšovat jejich výkonnost,Praha, Grada 2008. PROVAZNÍK, V., KOMÁRKOVÁ, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, VŠE 1996 WAGNEROVA, I.: Hodnocení a řízení výkonnosti / Irena Wagnerová. Praha, Grada 2008. Texty Františka Hroníka: - Modul 4 Motivační projekt a adaptace - Modul 5 Hodnocení - Modul 6 Odměňování. Šesté setkání (9. prosince)- přednášející: Mgr. Mgr. Ladislav Koubek · Vzdělávání a rozvoj pracovníků - definice, účel a význam této personální činnosti. Systematický vzdělávací cyklus a jeho význam pro rozvoj organizace. Metody vzdělávání a rozvoje pracovníků, nové trendy ve vzdělávání a rozvoji pracovníků. Měření účinnosti vzdělávání - změny na úrovni kompetencí, dovedností. Rozvoj organizace a rozvoj jedince - vzájemné vztahy a souvislosti. Možnosti profesionálního uplatnění psychologické kvalifikace v rámci přípravy, realizace a měření účinnosti vzdělávacích a rozvojových programů * Plánování osobního rozvoje. Definice a cíle, identifikace potřeb a způsobů jejich uspokojení. Význam rozvoje pro motivaci. Osobnostní rozvoj a hodnotová hierarchie jednotlivce, rozvoj manažerů a jeho specifika. * Proces řízení znalostí. Literatura: ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Grada, Praha 2002, s. 465-491, 517-536 Text doc. Kostroně č. 30: SENGE P.M., Five Disciplines - The Art and Practise of the Learning Organizations, Pět disciplín - umění a fungování učících se organizací, BARTÁK, J.: Od znalostí k inovacím. Praha, Alfa 2008 KOPČAJ, A.: Řízení proudu změn. Ostrava, Kopčaj-Silma 1999. PECK, M.S.: Nevyšlapanou cestou, Praha, Argo 1996 PECK, M.S.: Dále nevyšlapanou cestou. Olomouc, Votobia 1994 MAGUIR, A.: Stíny duše. Praha, Portál, 1999 JUNG, C. G.: Duše moderního člověka. Praha, Atlantis 1994 KŘIVOHLAVÝ, J.: Pozitivní psychologie. Praha, Portál 2004 TICHÁ, I.: Učící se organizace. Praha, ČZU 2000. Texty Dr. Hroníka: Vzdělávání v učících se organizacích 1.doc, Vzdělávání v učících se organizacích 2.doc, Vzdělávání v učících se organizacích 3.doc, Vzdělávání v učící se organizaci 4.doc, Vzdělávání v učící se organizaci 5.doc Další informační zdroje Odborné časopisy: - Psychologie v ekonomické praxi. Populární: - HR Management - Mzdy & personalistika v praxi - Personál - Moderní řízení - HR fórum Internetový personalistický rozcestník: http://www.hr-server.cz/ Hodnocení kurzu 1. Hodnocení kurzu spočívá ve dvou testech a závěrečné případové studii (30 b. test 1, 30 b. test 2, 60 b. případová studie), 2. Případová studie * Jedná se o týmovou práci, na které budete pracovat max. v 3 členných týmech. * Oceňujeme a hodnotíme především konkrétnost (tj. zda využijete svých znalostí nabytých v kurzu) a promyšlenost – identifikování rezerv a příčin současného stavu personální práce v organizaci a navržením komplexních postupů na jejich zlepšení včetně zhodnocení pozitivních/negativních dopadů těchto řešení. * Požadovaný rozsah práce je min. 8 a max. 12 stran. Chtěli bychom, aby Vaše texty byly informačně bohaté, ale věcné a soustředili se na podstatu. * Nejpozdější termín odevzdání je 18. 12. 2009. Svoje texty vkládejte prosím výhradně do odevzdávárny, neposílejte je emailem ani netiskněte. Za každý den zpoždění, je z hodnocení odečten jeden bod. * Max. počet dosažených bodů je 60. Struktura hodnocení jednotlivých částí práce je následující: * Analytická část: popis a klasifikace organizace: 0 – 20 bodů * Návrhová část: 0 – 40 bodů 2.1. Struktura a obsah případové studie Vyberte si jakoukoli organizaci, kterou dobře znáte. Nemáte-li takovou možnost, můžete k tomuto účelu použít fakultu nebo zaměstnavatele svých rodičů. A. Analytická část Popište organizaci dle její velikosti, dynamičnosti prostředí a dalších globálních aspektů. Pro tuto oblast můžeme využití některé z typologií, které jsou obsahem kurzu. Na základě zařazení organizace a jejího popisu, si pokuste zodpovědět na následující otázky: * V čem je personální práce za této konkrétní situace specifická? * Co bude hlavní náplní činnosti personalistiky v organizaci? Po té si vyberte a. u velkých a komplexních organizací (nad 250 zaměstnanců) jednu personální činnost. b. u malých organizací celou oblast personální práce - zaměřte se především na popis silných stránek a na identifikaci rezerv a příčin, které je způsobují. B. Návrhová část Dále navrhněte svou koncepci, jak byste navrhovali odstranit identifikované rezervy. Vyjděte z analytické části, definujte cíl a jednotlivé kroky. Jako vhodná osnova pro formulaci návrhů Vám mohou posloužit tyto otázky: - Co je mým cílem? - Jaké kroky navrhuji? - Jaké od nich očekávám důsledky? - Ponesou s sebou navrhované kroky i nějaké neblahé důsledky? Jaké? - Jaké souslednost kroků navrhuji (pořadí)? - Souvisí spolu jednotlivé kroky, ovlivňují se? - Jaké metody a nástroje je vhodné použít ? - S jakými personálními činnostmi Vámi vybraná oblast souvisí a jak? - Jak navrhujete zajistit jejich návaznost? Je také důležité formulovat návrhovou část jako ucelenou koncepci,s jasnými kroky, jasně definovanými očekávanými důsledky jednotlivých kroků, jejich časovou sousledností, vzájemnými souvislostmi. 3. Bonusový úkol Můžete získat 5 bonusových bodů za formulaci „výzkumného nápadu“ z oblasti rozvoje lidských zdrojů. Není nutné jej rozvíjet do podoby výzkumného plánu, postačí položit výzkumnou otázku a naznačit způsob provedení takového výzkumu (rozsah na ½ - 1 až stránku). „Výzkumný nápad“ vkopírujte do souboru s esejem. Celkové hodnocení v kurzu: A 125-112 bodů B 112-99 bodů C 99-86 bodů D 86-73 bodů E 73-60 bodů F 60-00 bodů V případě, že dosáhnete hraniční hodnoty např. 60, 73, atd., tak dostanete známku lepší známku.