Principy poradenství obětem domácího násilí Mgr. Jitka Čechová Poradenství Profesionální poskytnutí odborné psychologické, právní, sociální rady. Základním principem je pomoci klientovi při posuzování vlastních možností a při jeho rozhodování o řešení problému, a to na základě informací získaných ze služeb poskytnutých či zprostředkovaných poradcem. Řešení hledají společně. Základní rámec Význam uvědomění základního rámce poskytování služeb v poradenském procesu. Odpověď na otázky: Kde, Co, Proč, Kdo, Jak Ve vztahu k sobě i klientovi Pracovník a klient * klient (PSTP, struktura osobnosti, aktuální situace, očekávání...) * pracovník (osobní situace, profesionální angažovanost, očekávání, osobnost ...) * vztah (limity, bezpečí, ohrožení, důvěra, význam vztahu u traumatizovaných osob) Kontaktují nás... * Osoby ohrožené domácím násilím * Rodinní příslušníci, přátelé * Instituce, novináři * Agresoři Časté zakázky... * Informace (,,jen" se zorientovat) * Podpora (těch, co situaci řeší, nebo ji chtějí ,,jen" přežít v daném stavu...) * TO, bezpečný odchod, rozvod, péče o děti * Psychoterapie Časté otázky obětí... volat policii X nevolat (otázky studu, ohrožení života...) vyhledat lékařskou pomoc X nevyhledat (v zásadě platí vyhledat lékařskou pomoc, důkazy nemusí použít, ale má je pro případ potřeby k dispozici) odejít X zůstat (otázka bezpečnosti a sociálního zajištění) resp. rozvést se X zachovat rodinu (zde hrají velkou roli přesvědčení, předsudky, víra, strach) je doma pro děti lepší takovýto táta nebo žádný táta? (reflektování výchovného vlivu, který je významný; vysvětlení, že odchod neznamená odloučení dětí od otce..) jak s dětmi komunikovat o tom, co se děje? (otázka přiměřené komunikace a navázání na dětské psychology) když udělám to a to... jak se zachová? Proč se ke mně tak chová? (snaha pochopit motivy jednání agresora, zvolit správný postup řešení) a další... Model poradenství 1) Naslouchání 2) Informování 3) Ulehčování 4) Navracení sebedůvěry Navracení sebedůvěry ­ ten, kdo oběť zneužívá, činí tak prostřednictvím hrozeb, hrubé síly a vynucování, čímž jí subjektivně odejme všechna práva. Navrácení sebedůvěry oběti umožňuje, aby se považovala za silnou osobnost, která je schopná se aktivně podílet na ukončení násilí a zabezpečení bezpečného života. Jak postupovat? Využívejte technik aktivního naslouchání, respektujete zakázku. Zjistěte kde se klient nachází, kam směřuje a jak se tam dostane. Poskytněte mu klid a svou vlastní odbornost. Na co se zaměřit... 1) Poskytnout oběti možnost o násilí mluvit a získat potřebné informace pro poradenství (jaké formy ­ konkrétní podoby násilí, jaká frekvence, intenzita, co bylo nejnebezpečnější, čeho je partner schopen...) Odhad nebezpečnosti!!! Pozor na vtíravé dotazy!!! 2) Poskytnout oběti možnost mluvit o životní situaci (co zažívá, co ji trápí, situace dětí, co očekává, co již pro řešení udělala, co pomáhalo, čeho se obává...) 3) Podpořit oběť v kontaktování sociální sítě. Poskytnout ženě informace o možnostech pomoci ­ předání konkrétních adres (azylové domy, jiné formy pomoci, lékařská pomoc, policie) 4) Zjistit jestli je ona i příslušní rodinní příslušníci v bezpečí (udělat opatření, které zvýší její bezpečnost, bezpečnostní plán, plán útěku) 5) Informovat ženu o jejích právech (vykázání, podat oznámení o trestném činu, právní procedury..), případně tyto kroky s ní podstoupit, je-li to nutné. 6) Poukázat na možnost dalších služeb ­ předat kontakty ˇ Naslouchejte. Nechte ji mluvit. Jestliže něčemu nerozumíte zeptejte se. Dávejte dost času. * Nelitujte, nevyčítejte, neodsuzujete a nehodnoťte. * Pomožte hledat řešení. * Utvrďte ji v tom, že nikdo nemá právo týrat druhého člověka! * Vysvětlete, že v ,,tom" není sama. * Poskytněte informace! * Nabídněte doprovod. * Nikdy neslibujte, co nevíte! * Nikdy nenuťte! * Chraňte svoji bezpečnost! Jak se k oběti DN chovat Jak s obětí DN komunikovat * Ujistěte oběť, že jí věříte! * Pro oběť může být velice obtížné mluvit o svých zkušenostech. * Neklaďte otázky vyvolávající pocity obviňování. * Zacházejte opatrně s mocí * Zachovejte si neutralitu a nasazení * Zachovejte si pochopení a empatii * Budujte důvěru * Veďte ji k svépomoci, prosazení práva na sebeurčení, obnovení a znovuvytvoření vztahů. Posilujte její osobnost * Malé kroky * Zaměření na blízkou budoucnost * Vědomí času jejího i svého Ještě je třeba mít na paměti.. * Odchod je obtížný proces a potřebuje čas * Odchod není vždy řešením * Potíže s obstaráváním jiného ubytování * V době odchodu je nebezpečí násilí nejvyšší * Silné stránky ženy * Důsledky násilí * Chybějící nebo neadekvátní pomoc Bezpečnostní plán * Jak Vám mohu pomoci? * Co potřebujete pro své bezpečí? * Co jste dělala v minulosti? Možné situace: * Žije odděleně * Plánuje odchod * Zůstává s pachatelem Bezpečnostní plán Na co nezapomenout: * Bezpečí dětí (bydlení, škola, školka...) * Bezpečí její (bydlení, práce, azyl,přátelé..) * Zajištění bytu * Dohoda se sousedy * Dostupnost telefonu * Únikové cesty * Identifikace nebezpečných míst * Nalezení kompetentní pomoci Bezpečnostní balíček * Oblečení pro ni a děti, pohodlné a potřebné věci * Peníze/kreditní karty * Náhradní klíče od domu a auta * Nějaké hračky pro děti * Léky a lékařské předpisy * finance * Telefonní čísla a adresy rodiny, přátel, institucí * Oficiální dokumenty týkající se dětí, manželství, majetku, sociálky, pojištění, soudní rozhodnutí... * Uložení BB na bezpečném místě Sociální síť * Azylové domy * Policie * Zdravotnická zařízení * OSPOD * Neziskové organizace poskytující poradenství * Právníci * Psychologové, manželské poradny * Občanské poradny * Krizová centra * ... Základní plán odchodu Možnosti útěku/odchodu (analýza situace, plánování, příprava) - Možnosti a jejich konsekvence (nebezpečí,finance, děti...) - Zhodnotit, které možnosti jsou bezpečné, také z geografického hlediska - Stanovit konkrétní kroky (bezpečnostní balíček, rodina, přátelé, azylové domy) - S klientkou aplikujte dosavadní zkušenost, jednejte uváženě, zvažujte nebezpečí, zvažujte možnosti, mějte plán připravený předem, minimalizujte rizika - Připravený plán ukryjte na bezpečném místě Samotný útěk/odchod (realizace) - Zapojení neformální sociální sítě - Zapojení a informování formální sociální sítě a příslušných institucí (škola, lékař...) Po útěku/odchodu (analýza, kontrola, plánování...) - Zabezpečení bytu - Příchodu a odchodu na pracoviště - Vyzvedávání dětí - Změna telefonního čísla - ... S ohledem na VYKÁZNÁNÍ zvažovat nebezpečí s tím spojená ­ porušení vykázání, chování partnera po skončení VYKÁZÁNÍ, pronásledování... Co sebou? Vzít sebou děti - vyzvednout děti z příslušného zařízení (po dohodě s ním) Osobní věci - šperky - věno - klíč od bytu.. - hračku dítěte... Oblečení Doklady, je lepší nechat jejich kopie u nějaké důvěrné osoby: - Občanský průkaz, řidičský průkaz.. - Oddací list - Povolení k pobytu - Dokumenty od zdravotního pojištění - Bankovní poukaz, platební kartu, peníze - Číslo sociálního pojištění, doklady soc. pojištění - Očkovací průkazy dětí, sebe - Specifikace sociální podpory, - Léky, recepty - Doklady o majetku - Smlouvy - ... Závěrem Základní informace o tom ,,čeho se vyvarovat a co naopak říci" také naleznete ve speciálních novinách ,,Nechceme se bát" ­ článek Nebuďme lhostejní Respektujte zakázku klienta Strukturujte, ale nechávejte dostatečný prostor pro vyjádření Nedávejte rychlé a neuvážené rady Neslibujte a planě neutěšujte Více naslouchejte, nežli mluvte Naslouchejte nejen faktům, ale i emocím Nevnucujte klientovi vlastní řešení, ale sdělte názor (citlivě) Neměňte téma, když je o čem mluvit ­ nechte ji domluvit Ptejte se klienta na upřesnění Ptejte se neobviňujícím způsobem Neskákejte klientovi do řeči Respektujte klientův čas Mluvte srozumitelně Nehromaďte otázky Pozor na obviňující otázky, výčitky, podmiňování pomoci... Nedělejte teatrální gesta např.: Proboha... Vymezte si pro práci s klientem jasný prostor (místo, informace, vědomí služeb,...) Buďte si vědomi vlastních možností ­ pracujte na svých slepých místech. Pracujte s časem a v čase. Volte metodu malých kroků. Myslete na to, že sféru možností otevíráte svými dovednostmi. Pracujte se svojí bezmocí a agresivitou. Mějte na paměti, že nenesete zodpovědnost za její/jeho situaci; pocity;konečné rozhodnutí. Nesete zodpovědnost za kvalitu poskytnuté služby. Zajistěte si situaci tak, abyste se cítili dobře (samozřejmě s ohledem na klienta a kolegy). Absolvujte supervize, intervize. Aktivně pracujte s vyhořením...pečujte o sebe. Děkuji vám za pozornost!