Evropská energetická politika Filip Černoch „Evropská unie bude energetickou unií, nebo nebude vůbec“ – Keppler, J.-H. Do soběstačnosti daleko  Cena ropy od konce 90s vzrostla více než desetinásobně  Růst závislosti na dovážených zdrojích – omezené vlastní zdroje  Obecně růst spotřeby energií Nikoliv modrá, spíše zelená  Rostoucí diskuse nad ekologickými aspekty energetiky.  „Podle současných odhadů by emise CO2 měly vyšplhat do roku 2030 celosvětově o 55%“. „Pokud nebude během následujících 20 – 30 let podniknuta žádná zásadní akce, naše enviromentální politika bude neudržitelná a naše vnější energetická závislost vzroste na 70%, v případě ropy až na 90%. Tato situace nás činí zranitelnými, obzvláště s ohledem na naši ekonomickou závislost na určitých druzích energie, jako je plyn a ropa a na určitých exportních zemích; v případě plynu jde o Rusko a v případě ropy o Blízký východ.“ Místopředsedkyně EK a (bývalá) komisařka pro dopravu a energii Loyola de Palacio (2002). Poválečný vývoj  „Druhá světová válka zanechala kontinentální Evropu v troskách, se zničenou většinou jejího průmyslu a infrastruktury, se sovětskou armádou nachystanou izolovat východní regiony od západu a s potenciálně nejsilnějším státem hořce vyčerpaným … Do poloviny padesátých let západní Evropa povstala z popela a nastoupila cestu obdivuhodného ekonomického rozsahu. Transformovaný energetický mix byl jednou ze složek tohoto zotavení....“ Clark, J.-C. ESUO  51, resp. 52. De jure společný trh s uhlím a ocelí.  Uhlí cca 80% spotřeby primárních energetických zdrojů v Evropě.  VÚ nikoliv dirigistický, ale spíše se soustřeďující na podporu a usnadnění obchodu.  Mírná zima 58-59 a přebytek uhlí – neúspěch VÚ kvůli postoji FR a Něm.  Podobně později debata o národních podporách, odmítnut systém společného nástroje.  Od 58 význam uhlí klesá, 69 už dominuje ropa. EURATOM  Víra, že jádro bude právě ten zdroj energie, nutný pro další ekonomický rozvoj Evropy.  Třenice mezi FR a Něm a It na druhé straně. Nástup ropy  V roce 1950 tvoří ropa zdroj 14% spotřebované energie, v roce 1972 už jde o 60%. (85% z Blízkého východu).  EC ale nijakým způsobem ropu neřeší.  První ropná krize – nejednotnost a především nepřipravenost Evropy.  Vytvoření IEA.  Později opět utlumení celé problematiky 80s - Stagnace Perioda 1985 - 1995  Posun od bezpečnostních mechanismů k zajištění dodávek ropy k společnému energetickému trhu  SEA 87  Competition and transparency vs. národní monopoly a uzavřené trhy.  Přibývají i otázky environmentální (daň na produkci CO2), řešení nedostatku elektřiny, obecně se rozšiřuje rozsah energ.politiky EC.  Válka v zálivu tlačí na členství v IEA, energetické problémy SVE volají po Energetické chartě, mezinárodní povaha environmentálních otázek tlačí na formulaci jednotného postoje. Dopad na tvorbu společné energetické politiky  „Od roku 1988 – 1995 práce na vývoji společného energetického trhu pokračují, navzdory široké opozici ze strany zájmových skupin energetického průmyslu a dokonce vlád. Ačkoliv totiž vlády podporují ideu tohoto trhu, mají silnou nedůvěru k těm opatřením ovlivňujícím jejich domácí energetický sektor. Jinými slovy podporují celkovou ideu, protože vidí její potenciál v energetickém obchodu, avšak nechtějí ztratit národní kontrolu nad energetickou politikou“  J. Matláry Nové vnímání EK v oblasti IEM  Přístup třetí strany (byť v měkčí formě) znamená uznání role EK v formování podmínek pro jeho vytváření a kontrolu – další pravomoce  Nové kompetence pro EK v souvislosti s budováním energ. infrastruktury, transevropské sítě.  Od 90 zintenzivnění snah EK nejen omezit, ale úplně potlačit monopoly  Energetický průmysl vnímá EK jako jednoho z hlavních hráčů, mise v Bruselu. Neukončený vývoj  Existuje na komunitární úrovni, nicméně drtivou většinu pravomocí kontrolují státy.  Citlivé téma – obava z přesunu pravomocí na nadnárodní úroveň, z ohrožení národních šampiónů, ze zásahů do národních energetických strategií (jádro). Snaha vyjednávat si dodávky individuálně.