Terapie dětí a dospívajících s tzv. poruchami chování Volitelný kurz vyučovaný v rámci psychoterapeutických studií a magisterského studia psychologie Garant: PhDr. Roman Hytych (e-mail: romhyt@seznam.cz) Typ studijního předmětu: povinně volitelný Rozsah předmětu: 4 kredity ETCS Forma výuky předmětu: 1 přednáška a 1 seminář (1x za 14 dnů); 4x přítomnost na přípravě, procesu a reflektování skupinové psychoterapie (8 hodin) a 1x víkendová asistence speciálnímu pedagogovi při práci se skupinou o víkendu (12 hodin) v rámci terapeuticko-výchovného programu střediska výchovné péče Help Me Způsob ukončení: zkouška Počet studentů: max 8 Základní charakteristika Kurz je rozdělen na tři části: teoretickou (přednáška), kasuistickou (seminář) a praktickou (přímá účast na terapeuticko-výchovném procesu v rámci střediska výchovné péče). Teoretická část vytyčuje základní témata související s problematikou poruch chování u dětí a dospívajících, která jsou následně v průběhu semináře podrobena kritické diskusi a ilustrována konkrétními kasuistickými zlomky (viz podrobný sylabus). Praktická část kurzu studentům poskytuje možnost zažití atmosféry terapeuticko-výchovného procesu na internátním oddělení střediska výchovné péče, a to ve dvou formách: 1. studenti se účastní přípravy terapeutických strategií, vlastního procesu skupinové psychoterapie a následného reflektování terapeutické práce pracovníky střediska; 2. na jednu sobotu se stanou „pomocným vychovatelem“ a aktivně se účastní programu internátní skupiny. Praktická část kurzu je studenty zaznamenávána jako „kvalitativní výzkumný projekt“ a v rámci závěrečné seminární práce je podkladem pro kritickou diskusi znalostí zprostředkovaných v částech teoretické, kasuistické a vlastním studiem relevantní literatury. Požadavky na ukončení předmětu Je požadována aktivní účast na seminářích (80%) a na praktické části výuky (80%). Účast na první přednášce a semináři je povinná z důvodu uzavření kontraktu a naplánování průběhu praktické části výuky, na posledním semináři pak z důvodu prezentování průběžných výsledků seminární práce. Předmět je ukončen zkouškou. Podkladem pro hodnocení je zpracování, prezentování a obhájení seminární práce v rozsahu 14 normostran, která se opírá o kvalitativní výzkumné zpracování praktické části výuky a kritické studium relevantní literatury (studenti pracují ve dvojčlenném týmu). Písemně zpracovaná seminární práce je odevzdána v zadaném rozsahu do tří týdnů po ukončení výuky. Podrobný sylabus 1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Jaké skutečnosti lze nalézt pod diagnostickou jednotkou poruchy chování? 2. Relevantní diagnostické kategorie, intervenující instituce a legislativní rámec. Nosologická versus problémová diagnóza. Nejsme na zvládání problémů sami – týmová spolupráce (škola, OSPOD, rodina, vrstevnické skupiny, organizace nabízející volnočasové aktivity, Policie ČR, krizová centra, AP, PL…). 3. Specifika uzavíraní terapeutického kontraktu s dětmi a dospívajícími. Etika. Jaké možnosti konkrétně nabízí práce s jednotlivcem (dítětem, dospívajícím, rodičem), párem (rodiče, mladiství), rodinou a skupinou (vrstevnickou, rodičovskou). Důvěra jako základní stavební kámen. Role terapeuticko-pedagogického kontraktu, zvládání integrace do skupiny, důvěra ve vztahu k pracovníkům a vrstevníků. Techniky skupinové práce: Tajemství, Masky. 4. Skutečnosti, se kterými se lze setkat při práci s dětmi a dospívajícími: narušené sebeschéma (rozvíjející se poruchy příjmů potravy), pozice ve vrstevnické skupině (šikana, agresivita, neschopnost vymezit své hranice), vztah k autoritě, poruchy pozornosti, škola jako instituce a nezbytné dovednosti jejího zvládání, návykové látky (experimenty či závislost), vrstevnické skupiny (sdílené představy, skupinové normy a žitá praxe jejich uplatňování), životní cíle, jejich diverzifikace, hierarchie a způsoby naplňování, (ne)přítomnost nosných mezilidských vztahů. 5. Vytváření podmínek pro dlouhodobou terapeutickou práci. Procesy supervize, intervize, sebezkušenostní výcvik, psychohygiena, nosné mezilidské vztahy, smysluplně vytyčené životní a pracovní cíle. Motivace a hodnoty, aneb jak zvládnout dvouměsíční dobrovolný pobyt mimo rodinu. Techniky skupinové práce: Tři přání, Život před a po pobytu, Co mne napadne, když se řekne SVP. Funkce opakované aktualizace kontraktu a jeho vyhodnocování. Útěky – jak předejít, jak zvládnout. Formy vnějšího tlaku. 6. Práce se skupinou: vytváření nosných vztahů, dovedných vzorců interpersonálního jednání, posilování koherence skupiny a skupinové definování žité etiky (Příběh prince/ princezny Kumárí). Co s odpadlíkem, černou ovcí? – možnosti skupinové psychoterapie (technika Mimozemšťan), individuální podpory (možnosti psychodramatu). 7. Prezentace seminárních prací, reflektování kurzu. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně zpracovaná seminární práce je odevzdána v minimálním zadaném rozsahu do tří týdnů po ukončení výuky. Podrobné požadavky na seminární práci Cílem seminární práce je integrativní propojení tří částí kurzu (teoretické, kasuistické a praktické). Studenti na podkladě praktické zkušenosti z terapeuticko-výchovného procesu ve středisku výchovné péče vypracují „kvalitativní výzkum“, který je podkladem pro kritickou diskusi znalostí zprostředkovaných v části teoretické a kasuistické. Dokončená práce je prezentována v hlavních bodech na závěrečném semináři a podrobena diskusi ostatních studentů. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně je práce odevzdána lektoru kurzu do tří týdnů po ukončení výuky, který ji písemně ohodnotí. Kritéria pro hodnocení seminární práce a její prezentace: l osobní zpracování tématu - převaha vlastních úvah, názorů, vhledů a interpretací (pracujte s literaturou, ale nezůstávejte na úrovni popisu nebo citací literatury) l propracovanost, strukturovanost, zřetelná myšlenková linie či koncepce l obsahová hutnost a hloubka (hloubka je samozřejmě nepřímo úměrná šíři záběru – také práce se širokým záběrem a menší propracovaností jednotlivých podtémat může být výborná; doporučujeme ale raději podrobně a v souvislostech rozpracovat vybrané dílčí téma) l schopnost jasného prezentování hlavních myšlenek práce a vedení kritické diskuse s kolegy l dodržení rozsahu a tématu l formálně správná práce s terminologií a literaturou, zřetelné odlišení vlastních myšlenek od přejatých, citování podle standardu APA (http://psych.fss.muni.cz/phprs/download.php?sekce=1) Hlavní pravidlo: všechny citace v textu musejí mít svůj protějšek v seznamu literatury a všechny odkazy v seznamu literatury musejí být citovány /a řádně označeny/ někde v textu. Využívání cizích textů bez uvedení zdroje je považováno za plagiátorství a může mít pro studující vážné disciplinární následky. Základní literatura: Train, A. (2001/2005/2008). Nejčastější poruchy chování:jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál. Paclt, I. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: GRADA. Blatný, M., a kol. (2005). Problematika rizikového chování vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum . Československá psychologie, 49, 6, 524-539. Čermák, I., Klimusová, H., Vízdalová, H. (2005). Deprese v dětství a její vztah k problémům chování . Československá psychologie, 49, 3, 223-236. Jelínek, M., a kol. (2006). Vrstevnická konformita jako faktor rizikového chování mladistvých: struktura, zdroje, dopady. Československá psychologie, 50, 5, 393-404 . Pilařová, M., Kavale-Pazlarová, M. (1997). Výskyt a prevence poruch chování u mladistvých s LMD. Československá psychologie, 41, 2, 178-182. Reichelová, E. (1997). Možnosti ovplyvňovania agresívneho a prosociálneho správania detí. Československá psychologie, 41, 2, 147-156. Širůček, J., Širůčková, M., Macek, P. (2007). Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj problémového chování v adolescenci. Československá psychologie, 51, 5, 476-488. Doporučená literatura: Armstrong, H. a kol. (1994). Group therapy for parents of youths with a conduct disorder. Canadian Medical Association Journal. 151 (7), 939-944. Auger, M. T., Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha: Portál. Blatný, M., a kol. (2006). Prevalence antisociálního chování českých adolescentů z městských oblastí. Československá psychologie, 50, 4, 297-310. Connor, D. F. (2002). Aggression and antisocial behavior in children and adolescents: research and treatment. New York: Guilford Press. Hytych, R. (2005). Mapování a rozvíjení dovedností v blahodárném v rámci satiterapeutického přístupu při práci s mládeží ohroženou agresí a šikanou. Příspěvek přednesen na II. ročníku konference Primární prevence rizikového chování, Praha. Hytych, R. (2007). Etika ve vztahu s klientem: od vnějšího tlaku k vnitřní motivaci. Zpravodaj Pedagogicko–psychologického poradenství. č. 48, 66–71. Praha: IPPP ČR. Hytych, R. (2008). Hrozby a možnosti přechodů. Psychoterapie: Praxe–inspirace–konfrontace. 2, 79–85. Hytych, R., Mezulianek, L. (2007). Zodpovědné tvoření: psychohygiena pro pedagogy. In Assenza D. (Ed.) Praktické rady budoucím učitelům, řešení problémů 2. díl. (pp. 206–254). Olomouc: Centrum inovativního vzdělávání, A & M Publishing. Macek, P. (2003). Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. Michálková, Z. (2007). Sonda do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Nickman, S. L. a kol. (2005). Children in Adoptive Families: Overview and Update. Child Adolescent Psychiatry, 44(10):987–995. Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. Prekopová, J. Schweizerová Ch. (2008). Neklidné dítě. Praha: Portál. Reifová, S. F. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál. Shamsie, J. (1994). Helping youth with conduct disorders:group therapy for parents. Canadian Medical Association Journal. 151 (7), 921-923. Vymětal, J. (2002). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál. Webster-Stratton, C. (1984). Randomized Trial of Two Parent-Training Programs for Families With Conduct-Disordered Children. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 52 (4), 666-678 Odkazy na internetu http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/childbehaviordisorders.html http://childparenting.about.com/od/psychologicaldisorders/ http://www.ccbd.net/behavioraldisorders.html http://www.svphelpme.cz http://www.spondea.cz/