Sylabus PSY 124 – PSYCHOLOGIE HANDICAPU Podzimní semestr 2010, FFS, posluchárna U35, čtvrtek 8:00 - 9:40. J. Vančura, vancura@fss.muni.cz. Konzultace v pondělí od 14:00 v pracovně 552. Nabízené pojetí předmětu „Psychologie handicapu“ vychází převážně z perspektivy sociální psychologie. Tento pohled na život člověka s postižením umožňuje určitá zobecnění v rámci různorodých kategorií, pro které je pojem handicap využíván. Základními zpracovávanými tématy jsou zapojení člověka s postižením do společnosti, adaptace rodiny na postižení dítěte, adaptace na handicap v životě jednotlivce a post-traumatický růst (pozitivní změny v důsledku čelení nepříznivé zkušenosti). Exkurze v průběhu semestru zprostředkovávají studentům kontakt s lidmi s postižením, umožňují letmý pohled na prostředí různých institucí, ale především by měly studentům umožnit osobní zkušenost – konfrontaci vlastních prožitků v daném kontextu. Cílem předmětu je zprostředkovat absolventům poznatky a zkušenosti ze specifické oblasti handicapu, které mohou využít pro svoji budoucí odbornou práci. 1. Úvodní setkání Nabízené pojetí předmětu, možnosti kurzu a očekávání studentů. Obsah přednášek a seminárních prací, organizace exkurzí. Požadavky pro absolvování kurzu. Pojem handicap: šíře kategorie, možnosti zobecnění a stereotypy. Korektnost jazyka a postoje; člověk s postižením vs. postižený. Repková, K. (1999). Pojem zdravotné postihnutie v životnej skúsenosti ludí. Čs. psych. 43, 433-448. 2. Společnost a člověk s postižením Vztah k lidem s postižením. Důvody přijetí a odmítnutí odlišnosti. Stigma a „role postiženého“. Vybrané postoje: ambivalence, strach, soucit a role oběti. Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP. 3. Exkurze do dřevodílny „V Růžovém sadu“ Vladimír Procházka o zkušenostech z pracovní terapie s lidmi s mentálním postižením. Přizpůsobení metody klientovy, představy o hranici možností, „princip reality“ v pracovní terapii. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international. Imrychová, E. (2010). Dotazování osob s mentálním postižením. Bakalářská práce, FSS MU, Brno. 4. Narození dítěte s postižením Prožitek zármutku rodičů. Trauma a zdroje stresu pro rodiče. Čelení nepříznivé skutečnosti. Uzdravující sekvence / proces akceptace nepříznivé skutečnosti. Pro zájemce exkurze na veletrh Hospimedica (prezentace neziskových organizací na BVV). Bub, B. (2004). The patient’s lament: hidden key to effective communication: how to recognize and transform. Medical humanities, 30, 63-69. Matějček, Z. (2002). Psychologické eseje z konce kariéry. Rána do srdce (str. 182 – 187). Praha, Karolinum. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10267494493-nejtezsi-volba/?streamtype=WM3 5. Interakce rodiče a dítěte s postižením, soužití v rodině. Koncept intuitivního rodičovství: důsledky postižení dítěte pro komunikaci rodiče a dítěte. Primární a sekundární handicap. Akceptace dítěte s postižením. Zkušenost sourozenců dítěte s postižením - Host: Mgr. Markéta Štěpánová. Ditrichová, J., Komárek, V. (2000). Vzpomínka na profesora Hanuše Papouška. Čs. psych. 44, 546-549. Štěpánová, M. (2008). Vliv sourozence s mentálním postižením na osobnostní vývoj jedince. Diplomová práce FF MU. 6. Adaptace rodičů na postižení dítěte Vliv sdělování diagnózy dítěte rodičům. Potřeby rodičů a úspěšné adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Kearney, P. M., Griffin, T. (2001). Between joy and sorrow: being a parent of a child with developmental disability. Journal of Advanced Nursing, 34, 582-592. 7. Host: Martin Loučka: Péče o dítě se závažnou zdravotní diagnózou. Vývoj konceptu smrti u dětí. Možnosti v péče o dítě s letální diagnózou, dilemata rodičů a lékařů. Loučka, M. (2007). Koncept smrti u dětí. Bakalářská práce, FSS MU, Brno. 8. Exkurze do „Domova pro osoby se zdravotním postižením“ ve Střelicích Možnosti péče ve velkých specializovaných institucích. http://zamecekstrelice.itnet.cz/cz/popis-sluzby Hradilek. L. (2006). Právo žít jako ostatní. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=%201216433 Bártová, E. (2007). Postižení jdou z ústavů. Dostanou byty. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=363499 9. Rizika ústavní péče Projevy agresivity v kontextu instituce. Agresivita a úzkost vs. důvěra. Význam pečujících pro utváření sebepojetí klientů. Sociální status a sebepojetí člověka s postižením. Wolfensberger, W. (2007). Similarities and Differences Between Peace-Making and Nonviolence and Their Relevance to Services to People Who Are Mentally Retarded. Intellectual and Developmental Disabilities, 4, 278–286. 10. Exkurze: Vývoj a práce firmy Benecykl Výroba nestandardních sportovních pomůcek - exkurze do dílny autora projektu. Joseph, S., A. Linley (2004). Positive Change Following Trauma and Adversity: A Review. Journal of Traumatic Stress, 17, 11–21. 11. Posttraumatický růst Zkušenost pečujících: pozitivní důsledky čelení nepříznivé skutečnosti. Nepříznivá skutečnost jako výzva ke změně. Scorgie, K., Sobsey, D. (2000). Transformational outcomes associated with parenting children who have disabilities. Mental retardation, 38, 195-206. 12. Exkurze do Betléma (Středisko ČCE) Domov pro osoby s těžkým fyzickým postižením a pro děti s mentálním postižením. 13. Prezentace seminárních prací Alternativní a augmentativní komunikace, Savant syndrom, Humor a handicap, … 14. Závěrečné setkání. Otázky, reflexe. „Chybějící“ témata. Prezentace seminárních prací. Podmínky pro absolvování kurzu: Zvládnutí probírané látky. Prezentace seminární práce, písemné zpracování na 3-5 stran (téma dle vlastní volby nebo nabídky v průběhu kurzu). Účast 75 %. Doporučená literatura: Blažek, B., Olmrová , J. (1985). Krása a bolest. Praha: Panorama. Blažek, B., Olmrová , J. (1988). Světy postižených. Praha: Avicenum. Bútora, M. (1990). Překročit svůj stín. Praha: Avicenum. Calhoun, L., Tedeschi, R. (1999). (Eds.). Facilitating Posttraumatic Growth: A Clinician's Guide. London: Lawrence Erlbaum Associates. Čálek, O. (1984). Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova. Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center. Frankl, V. E. (2005). Přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international. Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP. Chvátalová, H.(2001). Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál. Kerrová, S. (1997). Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. Kushner, H. S. (1996). Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Praha: Portál. Langer, S. (1995). Mentální retardace. Hradec Králové: Kotva. Mareš, J. (2001). Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J. (2002). Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J.(2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha: Avicenum. Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing. Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama. Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. Papoušková, M. (2004). Intuitivní rodičovství. In Ditrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče (77-100). Praha: Grada Publishing. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing. Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press. Sacks, O. (1992). Migraine. London: Picador. Sacks, O. (1995). Antropoložka na Marsu. Praha: Mladá fronta. Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos. Smidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. Sobotková, D., Dittrichová, J. a kol. (2003). Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada. Svatošová, M. (1999). Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo. Šiška, J. (2005). Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum. Tedeschi, R., Calhoun, L. (Eds.). (2006). The Handbook of Posttraumatic Growth. New York, London: Lawrence Erlbaum Associates. Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications. Titzl, B. (1998). Postižený člověk ve společnosti. PedF UK, Praha. Vágnerová, M. (2002). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. Vančura, J. (2006). Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Brno: Barrister&Principal. K dispozici jsou poslední ročníky časopisů Intellectual and Developmental Disabilities a American Journal on Mental Retardation.