1 PSYCHOLOGIE V BĚZNÉM ŽIVOTĚ PSY128 Fakulta sociálních studií MU Podzimní semestr 2010 2 PSY128 PSYCHOLOGIE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ Určeno pro: Jde o kurz, který je určen o zájemce o psychologii. Není určen pro studenty, kteří studují psychologii jako obor. Realizace: V podzimním semetru akademického roku 2010-11 Středa 18.00 - 19.30 Učebna 21, 2. poschodí FSS MU, Joštova 10, Brno Garant kurzu: Mgr. Miroslav Šipula, e-mail: miro(zavináč)fss.muni.cz Konzultace: Viz osobní vizitka vyučujícího v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530); kdykoliv po předchozí domluvě e-mailem; konzultace prostřednictvím e-mailu a v diskusní skupině předmětu – průběžně. Vyučující: Vyučujícími jsou členové Katedry psychologie FSS MU a Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny na FSS MU. Charakteristika předmětu: Posluchači se budou postupně seznamovat s vybranými tématy, která reflektují jejich běžnou každodenní životní zkušenost, resp. se vztahují k tomu, s čím se běžně mohou v životě setkat. Cílem je získat určité penzum vědomostí pro vlastní seberozvoj a pro lepší pochopení a zvládání procesů, které se odehrávají ve vztazích mezi lidmi. Kurz má také vybavit jeho absolventy pojmově a terminologicky tak, aby byli schopni dále studovat vybranou odbornou psychologickou literaturu. Kredity a ukončení: Předmět je ohodnocen 3 kredity, je ukončen zkouškou. Požadavky k absolvování: Přístup ke zkoušce je podmíněn dostatečnou účastí na přednáškách (alespoň na 9 ze 12 = 75% účast). Vyučující očekávají, že si student/ka znalosti získané na přednáškách prohloubí studiem zdrojů uvedených v oddílu „Literatura k prezentovaným tématům“ a materiálů, které budou v průběhu semestru postupně zpřístupněny ve složce „Studijní materiály“ předmětu v Informačním systému MU (ve formě, množství a rozsahu dle uvážení každého z vyučujících). Zkouška má podobu písemného testu, který zahrnuje otázky ke všem uvedeným tematickým okruhům. K úspěšnému zvládnutí testu je třeba cca 60% správných odpovědí (přesněji v tabulce níže). Bodové hodnocení zkoušky: známka A B C D E F body 34-31 30-28 27-25 24-22 21-20 19-0 3 Harmonogram výuky: Přednášky budou zahájeny ve středu 22.9.2010. Doporučujeme studentům využít první výukový týden také k návštěvě knihovny FSS a seznámení se s doporučenou literaturou ke kurzu. Přednášená a diskutovaná témata a jejich vyučující Téma Vyučující Termín 1 Jak vidíme sami sebe a druhé lidi prof. PhDr. Petr Macek, CSc. 22.9. 2 Psychologie talentovaných dětí doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. 29.9. 3 Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Mgr. Miroslav Šipula 6.10. 4 Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. 13.10. 5 Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi (problematika genderu) PhDr. Martina Rašticová, Ph.D. 20.10. 6 Strachy v životě člověka (s důrazem na dětsví a dospívání) PhDr. Radka Michalčáková, Ph.D. 27.10. 7 Volba partnera/partnerky: kdo, koho, jak, proč - a proč ne?(!) doc. PhDr. Ivo Plaňava 3.11. 8 Jak se chováme v obtížných situacích a jak je zvládáme PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. 10.11. Státní svátek 17.11. 9 Co si mezi sebou sdělujeme doc. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. 24.11. 10 Psychologie internetu a na internetu doc. PhDr. David Šmahel, Ph.D. 1.12. 11 Jak nás ovlivňují druzí lidé PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 8.12. 12 Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie rané citové vazby Johna Bowlbyho Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. 15.12. Změna harmonogramu vyhrazena. 4 Klíčová slova a literatura k prezentovaným tématům 1. Jak vidíme sami sebe a druhé lidi Klíčová slova: sebe-uvědomění, sebepojetí, sebehodnocení, sociální percepce, atribuční proces Literatura: Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál, s. 20-28, 69 - 94. Macek, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In: Výrost, J.Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 181- 210. Baumgartner, F. (1997). Sociálne poznávanie. In: Výrost, J., Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 99-114. 2. Psychologie talentovaných dětí Klíčová slova: genialita, talent, nadání, schopnosti, vlohy, mimořádný výkon, podvýkon, tvořivost, koncept. tzv. dvojích výjimečností Literatura: Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Karolinum. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty, Praha: Lidové noviny. 3. Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Klíčová slova: senzorické procesy, vjemy, charakteristiky vnímání: subjektivita, aktivita, adaptabilita, selektivita, konstantnost - podstata a druhy konstant (barvová, velikostní,…), syntéza a integrace, anticipace, významovost vnímání a zvláštní role sociálních a emočně nabitých významů; cyklus vnímání, percepční schémata; vliv zkušenosti, očekávání, mentálního nastavení (mental set), motivace, osobnosti… a dalších faktorů ovlivňujících vnímání a tvorbu významu podnětu; interpretace podnětů, rozpoznávání vzestupné a sestupné strategie interpretace, vliv kontextu; pareidolie; gestalt-zákony vnímání; znaky a význam figury a pozadí, vztah mezi nimi; percepční vodítka (cues) a jejich role při vnímání pohybu, vzdálenosti a hloubky…atd.; negativní paobrazy, iluze, klamy; synestézie (fotismy, fonismy) Literatura: Atkinsonová, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. (1995). Psychologie. Praha, Victoria Publishing. Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Academia, Praha. Nakonečný, M. (1995). Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha. Plháková A. (2003) Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha. (str.129-158, 288-289) Švancara, J. (1994). Úvod do kognitivní psychologie. MU, Brno. 4. Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme Klíčová slova: protektivní a rizikové faktory cesty životem, fáze a etapy proměn osobnosti, zákony utváření a vývoje 5 osobnosti, genotyp (geny, zděděné – vrozené – konstituční) a fenotyp (memy, získané, observační a obligatorní učení, nápodoba, socializace, individuace), prostor a čas lidského života, teorie objasňující utváření osobnosti (hypotéza součinnosti - bio-psycho-sociální teorie utváření osobnosti - teorie aktivního sebeutváření - teorie osudu - teorie údělu), různé formativní síly (stimulátory x inhibitory stresory x depresory, akcelerátory x katalyzátory – deprivační x facilitační vlivy - protektivní x rizikové faktory), vývoj osobnosti jako proces diferenciace, integrace a fixace; princip ortogeneze; jako adaptace, kvalita vývoje (normální - jednostranný - disproporční, disharmonický - zcestný - retardovaný - opožděný - omezený - zanedbaný), životní dráha osobnosti, vývojové krize, pozitivní a negativní desintegrace a její rizika, život jako cesta rozhodování a volby, změna osobnosti Literatura: Hillman, J. (2000): Klíč k duši. Praha, Portál. Blackmore, S. (2000): Teorie memů. Praha, Portál. Hamer, D., Copeland, P. (2003): Geny a osobnost. Praha, Portál. 5. Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi Klíčová slova: maskulinita, feminita, stereotyp, postoj, sociální učení, optické čočky kultury, androcentrismus, biologický esencialismus, pohlaví, gender, genderlekty Literatura: Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Věšínová-Kalivodová, E., Maříková, H. (Eds.) (1999). Společnost mužů a žen z aspektu gender. Praha: Open Society Fund. 6. Strachy v životě člověka Klíčová slova emoce, strach, separační úzkost, etiologie strachu, raná citová vazba Literatura Rogge, J., U. (1999): Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál. Michalčáková, R. (2007). Strachy v období rané adolescence. Brno: Barrister & Principal 7. Volba partnera (partnerky): kdo, koho, jak a proč? Klíčová slova: separace od rodičů, podoby a faktory voleb, S-V-R teorie, rizikové volby Literatura: Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, s. 174-195. 6 8. Jak se chováme v obtížných situacích a jak je zvládáme Klíčová slova: stres, vnější a vnitřní příčiny stresu, projevy stresu, typy reakcí na stres a zátěž, zvládání stresu a obtížných situací (interindividuální rozdíly), techniky psychohygieny Literatura: Kastová, V. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní. Praha, Portál. Frankl, V. E. (1998). Psychoterapie pro laiky. Brno, Cesta. 9. Co si mezi sebou sdělujeme Klíčová slova: funkce komunikace, motivace ke komunikaci, metakomunikace, Sapir-Whorf-Korzybského hypotéza, korektnost, odborný "folklor", funkce používání cizích slov, funkce slangu, proměna komunikace na internetu, komunikace v psychoterapii (škatulkování, žargon, nevědoucí přístup), obsah a vztah v komunikační výměně, parasociální vztah Literatura: Vybíral, Z. (2005): Psychologie komunikace. Praha, Portál, strany 23 – 79, 105 – 156. 10. Psychologie internetu a na internetu Klíčová slova online identita, online komunikace, přenos a projekce, online vztahy, závislost na internetu Literatura Gackenbach, J. (2006), Psychology and the Internet, Second Edition: Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications. San Diego: Academic Press. Šmahel, D. (2003b). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Suler, J. (2007). The Psychology of Cyberspace. Staženo: leden, 2002. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html Wallace, P. (1999). The psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. 11. Jak se chováme ve skupině Klíčová slova: konformita (conformity), veřejné vyhovění (public compliance), osobní přijetí (private acceptance), informační sociální vliv (informational social influence), normativní sociální vliv (normative social influence) poslušnost (obedience), situační faktory poslušnosti, faktory ovlivňující konformní chování Literatura: Aronson, E., Wilson, T.D.Akert, R.M. (2004). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall, str. 251 - 296. Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha, Grada, str. 339 - 355. 7 12. Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie rané citové vazby Johna Bowlbyho Klíčová slova: raná citová vazba, typy rané citové vazby, fáze formování rané citové vazby, John Bowlby, Mary Ainsworthová, bezpečné zázemí, bezpečný přístav Literatura: Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An Ethological Approach to Personality development. American Psychologist, 46(4), 333 - 341. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) Kulísek, Petr (2000). Problémy teorie raného citového přilnutí (attachment). Československá psychologie, 44, 404-423. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) Další informace V Informačním systému MU v části Studijní materiály předmětu PSY128 se v průběhu semestru postupně objeví teze témat uvedených v syllabu, podklady k vybraným tématům a studijním okruhům a popř. instrukce vyučujících jednotlivých témat (ve formě, množství a rozsahu dle uvážení každého z vyučujících).