PSYCHOLOGIE BAREV PSY 160 DENNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU Podzimní semestr 2010 PSY 160 - PSYCHOLOGIE BAREV Určeno pro: denní bakalářské studium psychologie Realizace: v podzimním semestru akademického roku 2010/11 Vyučující: Mgr. Miroslav Šipula (miro(zavináč)fss.muni.cz) Konzultace: viz osobní vizitka vyučujícího v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530), průběžně e-mailem nebo osobně po předchozí domluvě e-mailem Charakteristika předmětu:_ Koncepce předmětu sleduje dva základní cíle: 1. Student/ka bude seznámen/a se základními teoretickými a metodologickými přístupy k výzkumu vztahu člověka k barvě, budou analyzovány přednosti i nedostatky výzkumů. Cílem prezentace vybraných výzkumů bude připravit účastníka kurzu na vlastní samostatnou výzkumnou práci v oboru psychologie barev. 2. Stejný důraz bude kladen na reflexi vlastního vztahu k barvě, sebereflexi a osobní zážitek při interakci s barvou. Budou sledovány vztahy mezi osobním zážitkem, vlastními asociacemi a obecnými pravidly, možnostmi zobecnění individuálních zkušeností. Součástí předmětu je proto více samostatných průběžných úkolů (na místě nebo po domácí přípravě). Přehled témat: 1. PODSTATA BAREV BAREVNÉHO VIDĚNI: - fyzika, fyziologie barevného vidění, typické jevy v oblasti psychologie barevného vidění, teorie, systémy barev z hlediska fyziky, logika v barvě, barvy v přírodě, zákonitosti barevných kontrastů a jejich psychologické účinky 2. SOCIÁLNI ÚROVEŇ: - kategorizace barev a její specifičnost v různých kulturách, barevná symbolika, barvy a asociace, význam pro oblast myšlení a komunikace, aplikační možnosti v oblasti ergonomie, barvy ve výtvarném umění, náboženství 3. PSYCHOLOGICKÉ VÝZKUMY: - preference barev, její podstata a význam, vývoj poznání, možnosti a meze využití barevné preference v psychologické diagnostice, Luscherova teorie barev, Pyramidový test, příklady hlavních výzkumných linií psychologie barev 4. APLIKACE PSYCHOLOGIE BAREV: - barvy v odívání a jejich psychologické působení, psychologické zákonitosti barevné módy, mechanismy barevné typologie, barvy v životním prostředí - architektura, interiéry, barvy v reklamě 5. BARVY „JINAK": - sepětí s jazykem, přísloví, přirovnání, metafory, barvy „pod povrchem věcí", esoterika, shody a rozdíly s vědeckým přístupem Ukončení předmětu - požadavky: Kurs končí zápočtem, který bude udělen za aktivní účast v předmětu (max. 2x neúčast), plnění průběžných úkolů a písemnou práci (viz níže). Písemná práce - téma: Varianty témat: 1. „Návrh výzkumného projektu z oblasti psychologie barev" Práce má prokázat: a) znalost literatury, schopnost kritické práce se zdroji (vč. internetových) z oblasti psychologie barev b) schopnost stanovit pravděpodobnou a smysluplnou hypotézu v rámci psychologie barev c) schopnost navrhnout (popřípadě i realizovat) logický design výzkumu v oblasti psychologie barev d) schopnost nabídnout adekvátní možnosti interpretace a aplikace výsledků 2. „Aplikace teoretických poznatků z oblasti psychologie barev v projektu návrhu barevného interiéru." Práce má prokázat: a) znalost literatury, schopnost kritické práce se zdroji (vč. internetových) z oblasti psychologie barev b) dokumentace získaných teoretických poznatků a jejich uplatnění ve zdůvodněném návrhu interiéru, těžiště je přitom právě v propojení obou oblastí c) schopnost zakomponovat do návrhu vlastní individuální zkušenosti s působením barev získané v průběhu kurzu d) schopnost nalézt při uplatnění poznatků rovnováhu mezi obecně platnými závěry a jedinečnými podmínkami / požadavky (tj. zejména vyhýbání se nepřiměřenému zobecňování aplikovaných poznatků) 3. Ukončení je možné i formou „přednášky" s interaktivní prezentací v rozsahu 15 min + 5 min diskuse v závěrečné hodině předmětu varianta a) Prezentace na základě praktického úkolu na téma: „Existují společné rysy, kterými se vyznačují lidé ve svrchním oděvu určité barvy? Pokud ano, jaké?" Podrobné instrukce k tomuto praktickému úkolu dodá vyučující v průběhu výuky, příp. v písemné podobě na vyžádání. varianta b) Přednáška na téma „barvy v reklamě", „barvy v náboženství", „barvy v literárních příbězích", „barvy v architektuře", „barvy v esoterické literatuře", „barvy v hudbě", „barvy ve výtvarném umění" apod.). Student si připraví sdělnou a pestrou 15-minutovou multimediální prezentaci na vybrané téma. Výstup je předběžně plánován na poslední vyučovací hodinu předmětu. 4. Závěrečná práce může mít případně i individuální podobu podle zájmu studenta/ky po dohodě s vyučujícím. Formální požadavky pro písemnou práci: Student/ka odevzdá práci ve složce „Odevzdávárna pro závěrečnou práci" předmětu (aktuálního období) v Informačním systému MU v rozsahu min. 4 normostran nejpozději 23.1.2011, tj. cca tři týdny před koncem zkouškového období. Mezi minimálně 7 použitými zdroji budou minimálně 3 publikované na internetu. Shody u dvou výše uvedených základních forem práce (1 a 2): Pro obě varianty prací platí obvyklá pravidla pro vysokoškolské práce. Tj. argumenty jsou opřené o zdroje, které mohou být různého druhu. Vědecké, odborné, věrohodné jsou preferovány, je však samozřejmě možné použít i jiné, pokud je s nimi správně nakládáno - tj. jsou podrobeny kritickému zhodnocení, začleněny do postupů kritického myšlení a je řádně zhodnocen vztah k nim. To znamená, že v krajním případě je možné použít např. i zdroj www.vesmirnilide.cz, ale neověřené, spekulativní, ideologické zdroje by neměly být nekriticky přejímány a tlumočeny či „angažovaně propagovány". Řešením je konfrontovat je s jinými pohledy, vlastními názory a zkušenostmi a s patřičným kritickým odstupem. Počet zdrojů z každého druhu závisí na charakteru práce. Při provádění odborné analýzy esoterické literatury o barvách, bude zastoupení zdrojů každého druhu jiné než u návrhu výzkumu. Rozdíly mezi základními formami práce (1 a 2): 1. Návrh výzkumu se po formální stránce bude řídit v zásadě stejnými pravidly jako projekt experimentu v obecné psychologii (viz sylabus předmětu PSY105), výzkum však nemusí být realizován. Autor/ka práce tedy kromě detailního návrhu projektu v závěru práce namísto analýzy výsledků pouze nastíní možnosti interpretace výsledků - pro každou jejich možnou variantu. 2. Druhý typ práce je čistě praktický. Při jeho zpracování lze vyjít z představy klienta, který požaduje projekt (jedné) místnosti v konkrétním objektu, učebny, interiéru nemocnice, školy, veřejných prostor. Fiktivní klient projekt akceptuje, pokud bude jeho výsledná podoba dobře zdůvodněna. Z toho vyplývají i požadavky na formální zpracování (viz výše). Klient se jistě nespokojí s nedůvěryhodnými, neověřenými nebo neověřitelnými zdroji, spekulacemi a projektem bez patřičných citací. Čím věrohodnější (odbornější a hlavně ověřitelnější) důkazy a argumenty podepřené citacemi a čím více zpracování a doprovodný text odpovídají požadovanému účelu, tím je pravděpodobnější, že imaginární zákazník projekt akceptuje. Důležité tedy také je uvést dobře účel projektu (např. i ve formě požadavků fiktivního klienta). Součástí projektu je grafický (2D, 3D, ručně provedený, počítačový, s pomocí internetových aplikací - např. firmy Dulux - vytvořený... apod.) návrh. Požadovaný rozsah práce platí pro textové zdůvodnění („obhajobu") návrhu. Literatura: Přehled abstraktů článků o výzkumu barev budou ke krátkodobému zapůjčení u vyučujícího předmětu. Při zpracování práce je doporučeno využití diplomových prací na téma barev a odkazů v nich uvedených - viz archív prací v Informačním systému MU. Agoston, G.A.: Color Theory and Its Application in Art and Design, Mir, Moskva 1982 Attlová, J: Barva v pracovním prostředí, Výzkumný ústav výstavby a architektury, Praha 1969 Baran, L.: Barva v umění, kultuře a společnosti, SPN, Praha 1977 Bažány, M. Vývinové zmeny afektivne hodnoty farieb. Psychologica, 1961, vol. 12, no. 5, p. 23 - 59 Bieling, M.: Farba na pracovisku, ROH, Bratislava, 1971 Birren,F: Color&human response: aspects of light and color bearing on the reactions of living things and the welfare of human beings, John, Wiley & Sons, Ltd., New York, 1978 Bovée, C.L., Arens, W.F.: Contemporary Advertising, Irwin, Homewood 1989 Brožková, I..:Dobrodružství barvy, SPN, Praha 1982 Corsini R.J.: Encyclopedy of Psychology, John Wiley&Sons, New York 1994 Dan, J.: Lüscherova klinická diagnostika, Psychodiagnostika, Brno, 1994 Dvořáček, V.: Test volby barev - metodický materiál, KPP, - 1980 Frieling, H., Auer, X.: Človek - farba - priestor, Alfa, Bratislava 1972 Goethe, J. W.: Smyslově-morální účinek barev, Fabula, Praha, 2004 Haleizovu: Barva vládne světem, Svatá Mahatma, Brno 1992 Hardin, C.L.&Maffi, L. (Eds.): Color categories in thought an language, Cambridge University Press, Cambridge, 1997 Horáček, J.: Ostwaldova nauka o barvách a jejich harmonii Hronek, J., Kratochvílová, A., Rýmlová, A., Ševčíková, F.: Vliv barev na zrakové vnímání tupozrakých a šilhavých dětí, Sborník PF UP, Univerzita Palackého v Olomouci 1964 Hulke, W.M.: Magie barev Pragma, Praha 1996 Itelson, L.B., Ivaškin, N.S.: "D - efekt" i někotoryje soobraženija o fyzičeskich korrelatach svetooščuščenija, Novyje issjedovanija, 11/1967, Prosveščenije, Moskva 1967 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar J.: Psychologický výkladový atlas, Karolinum, Praha 1993 Judd, D.B, Wyszecki , G.: Color in business, science and industry, Mir, Moskva 1978 Konečný, J.: Analýza posuzování barev pomocí sémantického diferenciálu, FF UJEP, Brno 1974 Koukal, E.: Studie o barevném slyšení, MU, Brno 1935 Kuric, J: Vnímání malířských výtvarných děl v ontogenezi, UJEP, Brno 1986 Luckiesh, M.: Light, Vision and Seeing, D.Van Nostrand Company, New York, 1946 Lüscher, M.: Test volby barev k hodnocení osobnosti, Psychodiagnostika, Bratislava, 1993 Lüscher, M.: An Introduction to Colour Psychology, Ellery & Associates Limited, Dorset 1994 Lüscher, M.: Lüscherova klinická diagnostika, Psychodiagnostika, Brno 1994 Lüscher, M.: Čtyřbarevný člověk, Ivo Železný, Praha 1997 Meili, R., Rohracher, H. a kol.: Učebnice experimentální psychologie, SPN, Praha, 1967 Mühlbacher, H.: Selektivní propagace, Babtext, Praha 1993 Newton, I.: Optika, Gossudarstvennoje izdatělstvo techniko-teoretičeskoj literatury, Moskva 1954 Padgham, C.A.: The Perception of Light and Color, Mir, Moskva 1978 Pleskotová, P.: Svět barev, Albatros, Praha 1987 Prachár, J.: Reklama, Ekonomická univerzita, Bratislava 1993 Puchovskij N.N.: Razrabotka psichometričeskoj modifikacii 8-cvetovovo varianta testa M. Ljušera, Psichologičeskij žurnal, tom 16, 1995, No1, s. 138 - 147 Rood, O., Birren, F.: Modern Chromatics, Van Nostrand Reinhold Company, New York 1973 Richter, J.: Léčení barvami, Ekokonzult 1995 Steincke W., Hunziker Th., Lüscher: Psychosomatische Untersuchen mit dem Klinischen Lüscher-farbtest bei ausgewählten Dermatosen, Akt. Dermatol., 20, 1994, s. 166 -172 Streitová: Vztah temperamentu k preferenci grafických a barevných kompozic, Brno 1970 Šípová, Z.: Příčiny preference určité barevné kompozice, FF UJEP, Brno 1975 Štikar, J.: Obrazová komunikace, Karolinum, Praha 1992 Švancara, J.: Genetické determinanty emocionální hodnoty barev, Československá psychologie, ročník XI/1967, str.541 Vernon, M.D.: Experiments in Visual Perception, Penguin Books, Great Britain 1970 Vernon, M.D.: The Psychology of Perception, Penguin Books, Great Britain 1971 Veverková,!.. (2002). Psychologie barev: prožívání barev a jejich preference. Československá psychologie, 46/1, 44-53. Elektronické zdroje: http://knihovna.fss.muni.cz/KnihovnaFSS/eiz.php