PSY 254 Vědecká propedeutika a kritické myšlení Garant: doc. PhDr. Zbyněk Vybíral, PhD. Další vyučující: Mgr. Michaela Širůčková, PhD. Určeno pro studenty jednooborové bakalářské psychologie na FSS MU. Povinný předmět. Poprvé výuka: PS 2010 Rozvrh 2010: ČTVRTKY 16:00 – 17:40, U35 První setkání: 23. září: informace o předmětu, úkolech, podmínkách nutných k zakončení Povinná účast na výuce označené „S“ (semináře) Přibližné rozdělení: 30% přednášky / 70 % semináře Hodinová dotace: 2 hodiny týdně Cca 80 hodin zadané samostatné práce. Zakončení: zkouška Zkouška spočívá v průběžném plnění úkolů v předmětu při dodržení zadaných termínů; hodnocení se řídí získanými body za úkoly. Úkol nazvaný „Abrham_ukol_1“ vložte do Odevzdávárny. (Odevzdat úkoly 1, 3, 4, 5 a 6). Je nutné dodržovat zadané termíny. Kreditová zátěž: 5 EC Přednášky – témata – okruhy: Z. Vybíral 1. Termín „propedeutika“. Co všechno patří do propedeutiky vědeckého myšlení a vztahování se ke světu? Diskurzy: vědecký, popularizační, pop-psychologický. Žánry ve vědeckém diskurzu. Téma dichotomizace a (přehnaného) zjednodušování. Třídící myšlenkové modely v psychologii. Dogmata v psychologii. Čím se řídíme v našem studiu světa (a lidí)? Zadaná četba: Vybíral, Z.: Psychologie jinak (2006), strany: 57–63, 69–76, 156–168. 2. Co není vědecké? Lze nalézt nevědecká stanoviska v psychologii? Proměňující se pohled na psychologii jako vědu (historický vývoj). Pohledy dnešní: varieta názorů. Co nabízejí kliničtí psychologové (např. na internetu). Diskuse na příkladu tzv. Reconnection. Úkol č. 1: Zvolit příklad proměnivšího se konceptu/konstruktu v psychologii. Na proměně vybraného konceptu dokumentovat změnu v psychologii. Rozsah: 2 NS. Odevzdání: 4. 10. 2010. Četba (např.): Eysenck, H. J. (1957, 1958): Sense and Nonsense in Psychology. (Lze studovat z jiných zdrojů.) 3. Kategorie ve vědecké psychologii. Zacházení s kategoriemi, typy a pojmy. Zadaná četba: Vybíral, Z.: Psychologie jinak (2006), strany: 77–136. 4. Hranice popularizace, hledání kritérií. Příklady, diskuse nad ukázkami. Úkol č. 2: Připravte si komentář či rozšíření k prezentacím A) „Pop-psychologie: pomocník nebo parazit?“ © Zbyněk Vybíral, 2010; Rafael Institut ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze 1, Maislova 15; 11. 4. 2010. B) Ukázky z pop-psychologického diskurzu. © Zbyněk Vybíral, 2010 Rozsah: 1-2 minuty Prezentace „na hodině“. 5. Dovednosti prezentační. Dobrá odborná kniha. Dobrý odborný článek. Rétorika a způsoby prezentování. Jak vytvořit dobrou powerpointovou prezentaci. Plusy a minusy powerpointové podpory. Jde přednášet i bez něho? Úkol č. 3: Každý student si připraví argumentaci, proč je podle něho dobrá jím vybraná odborná kniha a jím vybraný odborný článek. Forma: prezentace PowerPoint Rozsah: 5 minut „Prezentování“ – dle rozpisu. 6. Kritika psychologie. Za co a z jakých pozic je psychologie kritizována? Úkol č.4: Připravte kritické zhodnocení dvou hesel z Velkého psychologického slovníku (Portál, 2010) NEBO jednoho hesla z Psychologické encyklopedie (Aplikovaná psychologie). Ve formě „korektury textu“ vyznačte, co byste vypustili, co byste dodali, co byste opravili). Forma: Odevzdání jako soubor ve wordu Rozsah: 2 až 3 NS Termín: 1. 11. 2010. Okruhy – témata M. Širůčková 1. Typy odborných textů a jejich charakteristika. Kompilát, komparace, odborná esej, přehledová studie, empirický článek, odborná recenze. Zadaná četba: ŠANDEROVÁ, J. (2006). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. (1. vyd.). Praha: SLON. 2. Jak číst odborné texty. Struktura odborného textu. Vyhledávání literatury –využívání on-line databází. Rešerše literatury. 3. Jak psát odborný text. Jak začít s psaním – poznámkový aparát, pracovní text a jeho revize. Práce s literaturou – etika, způsoby citování. Logika a struktura textu. Odborný jazyk. Abstrakt, anotace, resumé. Zadaná četba: American Psychological Association (2002). Publication manual of the American Psychological Association (fifth edition). Washington, DC: Author. Strany: 31 - 40. 4. Jak psát empirický článek. Struktura a náležitosti empirického článku: uvedení do problému, část o metodách, výsledky, diskuse, literatura. Zadaná četba: American Psychological Association (2002). Publication manual of the American Psychological Association (fifth edition). Washington, DC: Author. Strany: 10 – 30. 5. Ústní sdělení. Formy ústních sdělení (prezentace, přednáška, krátké sdělení, diskuze). Příprava ústních sdělení: obsah a struktura, logika sdělení, vizuální doprovod. Rozpis témat: Datum Vyučující Téma 23. 9. Śirůčková Informace o úkolech; Rozpis prezentací úkolu č. 3. S 30. 9. Vybíral Propedeutika vědeckého myšlení, diskurzy vyjadřování 7. 10. Vybíral Co není vědecké? Vývoj v historii psychologie 14. 10. Vybíral Kategorie, pojmy, typy 21. 10. Vybíral Hranice popularizace S 4. 11. Śirůčková Typy odborných textů S 11. 11. Śirůčková Jak číst odborné texty? S 18. 11. Śirůčková Jak psát odborné texty S 25. 11. Śirůčková Struktura empirického článku S 2. 12. Śirůčková Dovednosti: zásady ústních sdělení S 9. 12. Vybíral Dovednosti: kritický rozbor několika prezentací S 16. 12. Vybíral Kritika psychologie Závěrečné úkoly: Úkol č. 5: Napište popularizační článek na vámi vybrané téma (min. rozsah 3 NS, max. rozsah 4 NS). Termín: 1. 12. 2010. Úkol č. 6: Napište na totéž téma (event. jiné téma) vědecký článek (min. rozsah 8 NS, max. rozsah 10 NS). – Hodnocení viz níže: „Empirický článek“. Tento úkol lze splnit samostatně, nebo spoluautorsky ve dvojici. Termín: 13. 12. 2010. Kritéria hodnocení: Počet bodů pro celkové hodnocení (max. 75 bodů) Kritéria hodnocení Úkol č. 1 10 Porovnání dvou formulací (definic, příkladů, způsobů objasnění). Správné odkazy. Srozumitelnost. Rozsah. Úkol č. 2 5 Dodání 3 dalších příkladů. Argumentace v poznámce (komentáři). Správné odkazy. Úkol č. 3 9 Viz níže. Úkol č. 4 15 Věcnost argumentace. Inovace obsahu. Kritika. Dodání nových částí textu. Přehlednost korektury textu. Rozsah. Úkol č. 5 15 Srozumitelnost. Věcná správnost. Čtivost. Volba příkladu/příkladů. Celková kompozice. Rozsah. Úkol č. 6 21 Viz níže. Empirický článek Napište empirický článek. Při jeho psaní dodržte strukturu APA stylu, tj. členění: uvedení do problému, část o metodách, výsledky, diskuse, literatura. Můžete použít reálná výzkumná data, nebo si výsledky můžete vymyslet. Stanovený rozsah článku je od 8 do 10 normostran včetně literatury. Články odevzdejte do odevzdávárny do 13. 12. 2010. Kriteria hodnocení: oblasti hodnocení maximální počet bodů formální nároky: * užívání vědeckého diskurzu * dodržení struktury APA stylu * dodržení stanoveného rozsahu článku * práce s literaturou, dodržení pravidel citování 5 bodů část uvedení do problému: · jasné vymezení problému a definování pojmů · je objasněno, jak studie navazuje na předchozí výzkumná zjištění · je zahrnuta analýza omezení předchozích výzkumů (zobecnitelnost, chyby výzkumu, neadekvátně použité metody,…) · jsou zmíněny dosud nevyřešené otázky zpracovávané problematiky · část uvedení do problémy logicky vyúsťuje ve výzkumnou otázku 5 bodů část o metodách: * jsou uvedeny potřebné detaily studie (výzkumný vzorek, výzkumné metody, informace o postupu výzkumu a získávání dat, způsob analýzy dat) 3 body část o výsledcích: · způsob prezentace výsledků – účelné grafy, tabulky · podávají výsledky odpověď na výzkumnou otázku · jsou uvedeny veškeré relevantní výsledky · vyplývají závěry z výsledků 3 body diskuse: · jsou shrnuta hlavní zjištění studie · jsou diskutována nová zjištění, která přinesla předkládaná studie · jsou zmíněny silné stránky a omezení předkládané studie · jsou uvedena nějaká překvapivá zjištění studie · provázanost výsledků s výsledky předchozích výzkumů a s teoretickými východisky 5 bodů Celkem: 21 bodů Prezentace argumentace, proč je dobrá vybraná odborná kniha či vybraný odborný článek Připravte si cca 5 minutovou ústní prezentaci argumentace. Kriteria hodnocení: StrStruktura a obsah prezentace srosrozumitelnost prezentovaných myšlenek 4 body FoFormální zpracování prezentace přepřehlednost, čitelnost, kreativita, využívání grafických prostředků, „umělecký dojem“ :-) 2 body PrPrezentační dovednosti ververbální i neverbální komunikační prostředky prezentujícího, showmanship :-). 3 body Celkem: 9 bodů