Základy psychoterapie (historie a směry ve 20. století) PSY 406 Sylabus PS 2010 Garant: doc. PhDr. Z. Vybíral, PhD. vybiral@fss.muni.cz Zakončení: zkouška Rozsah: 1+1 ECTS: 7 kreditů Výuka se uskutečňuje 1 x za 14 dnů, pravidelně v pondělky od 8:10 do 11:40 hod. v liché týdny v učebně 24, zahájení výuky v PS 2010 je 27. září. Objasnění podmínek ukončení, seznámení s podmínkami a úkoly nutnými pro získání zápočtu a první přednáška: 27. 9. povinná účast Přednášky a semináře dle rozpisu: Přednáška 1: 27. 9. Účinné faktory v psychoterapii. Dnešní psychoterapie: co o ní víme? Co patří k základním znalostem z oblasti psychoterapie. Přednáška 2: 11. 10. Historie psychoterapie ve 20. století (1): Psychoanalýza. Přednášky 3, 4 a 5: 25. 10. Odklony od psychoanalýzy v 50. a 60. letech 20. století. KBT. Humanistické proudy v psychoterapii 20. století. Počátky a hlavní podoby integrace. Přednášky 6, 7 a 8: 8. 11. R. Vybraná témata vztahující se k základům psychoterapie: diagnostikování a terapie. Tzv. alternativní terapie. Výzkumy účinnosti psychoterapie. Semináře: Uskuteční se v termínech 22. 11. a 6. 12. Studenti, kteří nebudou vybráni k prezentaci před plénem, budou hodnoceni jen na základě vložené prezentace do ISu. Vložení VŠECH prezentací do 6. 12. 16:00. Podmínky zakončení (bez splnění úkolů nelze složit zkoušku): Zápočet: závazné je vypracování a odevzdání: úkol č. 1 (výběr ze 3 možností) PÍSEMNÝ a) recenze na nedávno vydanou odbornou psychoterapeutickou knihu (uznávám jen knihy vydané po roce 2005 (včetně) – recenze musí mít min. 4 NS; nebo b) esej či esejisticky pojatý komentář, který vychází z myšlenek některé z knih z Doporučené literatury. Vyjděte z toho, co vás inspirovalo! – nebo: c) podíl na překladu textu (článku) z oblasti psychoterapie – podíl jednoho překladatele ve dvojici min. 6 stran přeloženého textu – pouze v kvalitě dobrého překladu, který se přiblíží profesionální úrovni překladu. Texty k překladům zkonzultovat a nechat si schválit e-mailem nebo na konzultačních hodinách. Odevzdání 1. úkolu do 13. 12. do 16:00. (V případě překladu možno termín po dohodě posunout do 20. 12.). Forma odevzdání: Odevzdávárna a také vytištěné. úkol č. 2 PREZENTACE Studenti si „rozeberou“ známé osobnosti (i eventuálně méně známé) z psychoterapie 20. století (s jejichž jmény jsou spojeny směry, „pod-směry“, školy, konkrétní metody práce s pacienty, založení slavných institutů, vlivné knihy apod.) a připraví si – každý – stručnou vizitku na MAXIMÁLNĚ na 10 minut. Časový limit vás tlačí k přípravě maximálně 10 snímků PP prezentace (ne více!; PP prezentace není nutná, ale většinou se osvědčuje). Časovým limitem jste tlačeni k ohraničení tématu. Například: zaměřit se jen na biografické pozadí tvůrce některé školy, na propojení témat jeho života a témat jeho přístupu apod. Můžete pojmout i jinak. V případě některých metod či přístupů, které nejsou všeobecně uznávány, resp. vedou se o nich odborné diskuse, je nezbytné pojmout vizitku osobnosti alespoň zčásti kriticky. Příklady takových metod/směrů: EEG-biofeedback, Hellinger: rodinné konstelace, EMDR (F. Shapiro). Prezentace, které nebudou předneseny (z časových důvodů), budou odevzdány – odevzdávárna a také vytištěné (stačí např. snímky prezentace). Výběr prezentace: nejpozději 11. 10. (lze dojednávat již 27. 9., a poté v mezidobí e-mailem). Do 22. 10. bude znám rozpis prezentací na závěrečné semináře. Všichni, kdo budou vybráni k prezentování (22 studentů) mi e-mailem pošlou zamýšlenou prezentaci týden před seminářem, tj. buď do 15. 11., nebo do 29. 11. Zkouška: písemný test. V případě splnění obou úkolů (viz výše) výborným způsobem, lze hodnocení z předmětu uvést na základě splněných úkolů. Okruhy ke zkoušce budou zveřejněny v organizačních pokynech k výuce v IS. Osnova některých přednášek (anotace): Úvod do psychoterapie: Terapeutické faktory, které působí změnu Teorie společných a specifických faktorů. Stádia změny v psychoterapeutickém procesu. Hlavní úkol terapeuta – z pohledu různých přístupů. Rozdíl mezi objasňujícími přístupy a přístupy zaměřenými na nácvik a zvládání. Péče psychoterapeuta o sebe sama. Supervize a intervize práce. Výcviky v psychoterapii. Etický kodex a etika v práci psychoterapeuta. Vzdělávání. Odborná literatura, časopisy. Přehled psychoterapeutických směrů ve 20. století Historie psychoterapie. Historie psychoanalýzy. Hlavní psychoterapeutické směry ve 20. století, jejich základní koncepty a terminologie: hledání shod v rozdílech Historie „odklonů od psychoanalýzy“ Léta 1955 až 1970 v americké (a nejen americké) psychoterapii – vznikání nových škol. Hnutí eklektické práce v psychoterapii. Působení Sola Garfielda, Johna Norcrosse a dalších. Historie výzkumu v psychoterapii. Srovnávací výzkum účinnosti psychoterapeutických postupů. Doporučená literatura k přípravě na zkoušku – základní: n Kratochvíl, S. (1997/2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. n Freedheim, Donald K. (Ed.) (1992; 5. vyd. 2003). History of Psychotherapy. Washington: APA – VEDLE KRATOCHVÍLA JE MOŽNO SE UČIT PRÁVĚ Z TÉTO UČEBNICE, POKUD NĚKDO CHCE STUDOVAT V ENG. n Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada. – kapitoly doporučené ke zkoušce: 1, 3, 7 a 14 (Integrativní rámec, Adler, TA a Integrace-eklekticismus) n Zeig, J. (ed.) (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. – kapitoly doporučené ke zkoušce: Zeig, Minuchin, Haley, Bowen, Satirová, Watzlawick, Ellis, Wolfe, Beck, Lazarus, Marmor. n Alespoň jedna práce od S. Freuda (když ne kniha, pak minimálně jedna stať): povinné. n Alespoň jedna práce od C. G. Junga (když ne kniha, pak minimálně jedna stať): povinné. Dále doporučuji: n Danzer, G. (2001). Psychosomatika. Praha: Portál. n Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2000): Dětská psychoterapie. Praha: Portál. (Lze použít i 1. vyd. z roku 1989, Praha: Avicenum.) n Praško, J. (et al.) (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál. n Andrlová, M. (2005). Současné směry v české psychoterapii. Praha: Triton. n Hučín, J. (2001). Hovory o psychoterapii. Praha: Portál. n Yalom, I. – libovolná kniha z titulů: Máma a smysl života, Chvála psychoterapie, Láska a její kat, Teorie a praxe skupinové psychoterapie n Fonagy, P., Target, M. (2005): Psychoanalytické teorie. Praha: Portál – MINIMÁLNĚ strany 13 – 45 a 285 – 295 (celkem 44 stran) - JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST V JS (pro Současnou psychoterapii) n Schwarz, J. (2003): Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Doplňková literatura: n Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. Praha: Grada. (2. vydání.) n Timuĺák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. n Grawe, K. (2004). Psychological Therapy. Cambridge (MA), Göttingen: Hogrefe & Huber. n Jonesová, E., Asen, E. (2004). Systemická párová terapie a deprese. Hradec Králové: Konfrontace. n Von Schlippe, A., Schweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta. n Syřišťová, E. (2005). Puklý čas a smích absolutní vlády. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. n Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace. n Trapková, L., Chvála, V. (2004). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. n Fromm-Reichmannová, F. (2003). Principy intenzivní psychoterapie. Praha: Triton. n Ellis, A., MacLaren, C. (2005). Racionálně emoční behaviorální terapie. Praha: Portál n Horney, K. (2007). Neurotická osobnost naší doby. Praha: Portál – strany 11-66 (55 stran) – JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST (pro Seminář k Dějinám pst) n Marmor, J. (2006). Vývoj analytické terapie: přehled jejího rozvoje v průběhu více než šedesáti let. Konfrontace 17(3), s. 125-131 - JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST (pro Seminář k Dějinám pst) n Haley, J. (2003). Neobvyklá psychoterapie Miltona H. Ericksona. Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2006): Humanistická psychoterapie 1. díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2007): Humanistická psychoterapie 2.díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. Doplňková literatura – knihy a časopisecké texty (zcela či zčásti) napsané pacienty nebo bývalými pacienty: * Oxnam, Robert B. (2006). Roztříštěná mysl. Můj život s mnohočetnou poruchou osobnosti. Praha: Portál. * Bartošová, M. (1995). Jako v zrcadle. Hradec Králové: Konfrontace * Greenbergová, J. (1998). Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem. Praha: Triton. * Janíček, J. (2001). (Ne)mocná síla agorafobie. Konfrontace 12 (4), 195-199 * Janíček, J. (2005). Když (ne)chcete zemřít. Konfrontace 16 (3), 180-185 * Kocábová, D., Kocvera, J. (1996). Zpráva odjinud. Hradec Králové: Konfrontace * Ryčl, V. (2003). Pavilon číslo 13. Brno: Petrov. * Ryčl, V. (2004). Život je hrozný společník. Brno: Petrov. Další literaturu doporučuje přednášející na jednotlivých přednáškách – sledujte! Celková zátěž předmětu: 7 kreditů (což odpovídá přibližně 150 hod. samostudia – vyjma účasti na seminářích a přednáškách; předpokládám minimálně 500 prostudovaných stran česky v rámci přípravy na zkoušku a v průběhu semestru v rámci přípravy na seminární práci a prezentaci – viz podmínky k získání zápočtu)