.,Toto mdsto snad kdysi patiilo k Orientu Chateaubrianda Ei Nervala,"' napsal o znitenkm centru Rejrutu jistj francouzskj. novinii hehem niEivk ohEansk6 valky v letech 1975-1976. Co se mista tfFe, mAl samo ziejrnt-pravdu. alespon podle evropskjch mi.iitrk. Orient si totii Evropane ytvoiili t6mG zcrla ve swch piedstavach. Jii od antickfch doh bvl mlaStnim prostorem pln$m romantiky, exotick$ch hytosti, znepokojixych vzpominek, pFizraEnvrh lcrajin a pozoruhodnich ziiitkb. Ted se v$ak ztracel pied oEima a v jisti~nsmyslu hyl jii minulosti - jeho Eas wprsel. Jako bv ani nehylo dde?itB, i e zinik Orientu je i vBci orientalcb, kteii tam iili jii za Chatraubriando9ch a Nervalovfch Fasb, a i e to jrou vlastnB oni, kdo ted trpi: pro nliv8tEvnika z Evropy bylo zkrdtka nejpod~tatnijiizobrazit Orient a jeho souEasny stav evropsky - pravg to mBlo prvoiadj spoledenskj. wznam pro zminBn8ho novinaie i pro jeho francouzske Etenaie. American6 re na Orient divaji trochu jinak. V piedstavach si ho spojuji nejdastE,ji s Ddnjm wchodem (pFedevSim s Cinou a Japonskem). Na rozdil od AmeriEanb maji Francouzi a Britovt: - m6nF u i NBmci, Rusnv6, Span6li., Portugalci, Italov6 a Sqcaii - dlouhou tradici toho, co budu naztvat orientalismem, tedy jisteho zpbsohu vyrovnivani se s Orientem, vychizejiciho ze n8li8tniho postaveni, jemui se v zipadoemopskk tradici Orient vtdy ti.8il. Orient nrni EvropE pouze sousedem; jr take ohlasti, v nit byly jrji nejv6tii. nejhohatSi a nejstarSi kolonie, je zdro,jem jejich civilizaci a jazykb. kulturnim rivalem a v neposledni fad6 piedstawje take jednu z nejhluhiirh a nejEastEj8ich evropskjch piedstav jinPho svcta, jinC kultury. Orient tak pomihal Evropu (Fi Zapad) negativni. drfinovat -hyl jejim protikladnjm ohbrazem, my8lenkou. osobnosti i zku8enosti. Nic z toho vSak neexistovalo pouze v piedstavach, protoie Orient je take nrdilnou souEasti rvropskB hmotndcivi- lizacea kultury. Orientalismustoto vgevyjadiujea reprezentuje v oblasti kulturni i ideologicki-je tojistj druh diskursu s vlastnimiinstitucemi, slovnikem, vgdou, piedstavami, doktrinami a dokonce i koloniilni byrokracii a slyly. AmerickC chapani Orientu se proti tomu miiie zdit mnohem men6 komplexni, i kdyi nedavna americki ,,dobrodrui&" v Japonsku, Koreji a IndoEin6 by nyni mohla vest k zaujeti stiizlivZjiiiho a realistitt6jiiiho pohledu. Dodejme, ie rychle rostouci politick6 a ekonomicki role Ameriky na Blizkem vfchodi: klade na nage porozumitni tomuto Orientu stde vyHbi po2adavky.l Jak je Etenaiijii nyni zfejme (as pfiilvajicimi strankamibude stde zfejm6jHi), pojmem orientalismus omaEuji hned nEkolii v&i, kteri spolu podle miho nazom vz6jemn6 ~ouviseji.~Nejkstiji pi.ijiman6 vymezeni Orientu je v6deckeho piivodu a tuto ndepku stde jeHt6 uiivi celi fada akademickjch instituci. Kdokoli, kdo se obecnfmi nebo spe cifi@mi rysy Orientu zab+va iako uEitel, autor nebo badatel - af ui. . . jde o antropologa, sociologa, historilra Ei fdologa -,se stivi orientalis tou, tedy piedstavitelem orientalistiky. Pojmy jako orientcilnistudia. . nebo regionrilniEi mcilni studia ovaem v poslednidobe orientalistiku odsouvaji ai na dmh6 misto, jednak pro pfanou vignost a obecnost tohoto terminu, jednak proto, ie v zipadni Evrop6 a USA navozuje piedstavu bezohlednh nadvl6dy evmpskiho kolonialismu v priib6hu devatenicteho a na poEitku dvadthho stoleti. I dnes se nicmin6 piii knihy a poiidaji kongresy zarneien6 na fenomen ,,Orientu", vjehoi poznivini hraji orientalis6 -v novi Ei tradiEni~~odobZ-nadde hstiedni roli. I kdyi orientalismusve sv6 stare formi: nepieiil, pietrvdvi na akademicki pGdE piinejmen6im diky svfm doktrinim a tezim o Orientu a jeho charakteristi*ch rysech. S orientalistikou jako akademickoutradici,jeju osudy, prom6ny Ei specializacejsou take jednim z t6mat tito knihy, souvisiobecn6jXi znam pojmu orientalismus, snaiici se postihnout druh myiileni zaloieny na ontologickem a epistemologick6mrozliHenimezi ,,Orientemu a (ve v6tdin6 psipadii) ,,Okcidentema Ei ,,Zipadem''. Mnod autoii, mezi nimii najdeme bLn@y, prozaiky, fdosofy, politology, ekonomy i kolonialni uiedniky, z tohoto zikladniho rozligeni odvodii sloiit6 teorie, epickC piib6hy, romany, sociilni analyzy Ei politick6 pojednini~kajjicise Orientu,jeho obyvatel, zvykii, mentality, osudu a dakich charakteristik. Takto pojatj orientalismus miiie zahrnovat Aischyla, Victora Huga, Danta i Karla Marxe. K me to do logic^ probl6miun. jei z takoveGmk6 koncepceorientalismu mohou vyvstat, sejeiitE vr6Mdeclj a vicem6nG imaginativni@nam orientalismu se trvale prolinaji ajii od konce omndctBho stoletilze mezi ob6mapozorovatjasn6 patmy a pravidelnjr - mad dokonce regulovany - vz&jemnfpohyb. Dostivime setak ke tietimu jrznamu pojmu orientalismus, ktej lze na rozdil od prvnich dvou vymezit jrraznitji historicky a materi&6. , PoStky orientalismu i orientalistiky lze hledat zhruba na konci osmnBc6ho stoleti. Od @todobyje moink uvaiovato dan6m obom a zirow6 o Grgim diskursu v oblasti mocenskjlch vatah101jako o spoleEensk6 M t u c i djvajici se Orientem - tedy instituoi, kted z k o d vfroky o Orientu, autorizujenizory na n6j, popisuje Orient a uEi o n6m, objas.I &zjeho a iidi; struh6 iekno, orientalismusje postupem, jimi Zipad Wentu vkidne, r e s t r u k m j e jej a spravuje. Pojeti tohoto diiwsu o p M z koncepce, jeZ se mi zdi pro tento Gel mimofidn6 vhodni a kterou ve svjch dflechAreheologie ve%6ni (L'ArchCologie du savoir) P Do&t atresfao(Surveilleret punir) piedklada MichelFoucault. Domnivim se totii, i e bez studia orientalismujako diukursu nelze poromu pfistupu, jimi evropski kultura poosvicensk6 dbby Orient ovl6dla a dokoncejej sama politicky, sociologicky, vojen&y, idealogicky, vr3decky a umitlecky vytvafela. Autoritativd postave,Iriorientalismubylopiitom talcsiln6,iepraktickykaZdy, kdo o Orientu vztahuk n6mu praktickyjednal, siby1jam6 v6dom W e d kladenychtimtosykt6mehljeho m@e&m nebo G n h . &it,ziduhou orientalismu nebyl Orient nikdy zcela nedvisl@n myilenianijedncini. N e m h tim na mysli, ie orientalismus am6 determinuje, oo mriie Ei nemze hft o Orientu IeEeno; ci spdivi v tom, ie cel6 totopiedivozijmii nevyhnuteln6ovlivstejk ,0rientu4' vidy, kdpi piijde na poiad dne. Zim6rem 6to je papsaf jakjm zptisobemk tomu dochizi, a uktizat droveii, ie 13