TTS - Belbin in Ashridge Management College ? Instrukce: Test je rozdělen do sedmi částí. Každá z těchto sedmi částí obsahuje deset tvrzení. K dispozici máte 10 bodů na každou část tj. I-VII. Tyto body rozdělte mezi jednotlivá tvrzení . Čím je tvrzení pro vás aktuálnější, tím větší počet bodů mu přiřaďte. Můžete využívat i krajních hodnot, ne všechna tvrzení musí mít přiděleny body. Různé příklady odpovědí : 10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 3 0 0 1 1 Přidělené body vepište přímo k příslušnému tvrzení /místo teček / Dbejte na to, abyste v každé části (I-VII) rozdělili vždy všech 10 bodů. Část I. Čím mohu přispět k týmové spolupráci ? 10) Myslím, že rychle rozeznávám výhody nových příležitostí ………. 11) Mé názory na všeobecné i odborné otázky jsou dobře přijímány…….. 12) Mohu dobře pracovat s různými lidmi…….. 13) Produkce nápadů je jedna z mých přirozených schopností…….. 14) Umím aktivovat lidi, když vycítím , že mají něco cenného k uskutečnění skupinového cíle …….. 15) Spolehlivě dokončuji úkoly, které jsem přijal …….. 16) Odborné zkušenosti a znalosti jsou mým hlavním kladem …….. 17) Je-li o správnou věc,jsem připraven jít i přes připomínky k jádru věci …….. 18) Obyčejně jsem schopen sdělit, zda myšlenky nebo plán jsou reálné …….. 19) Mohu navrhnout rozumné alternativní řešení …….. Část II. Pokud mám nedostatky při práci v týmu, může to být proto, že: 20) Nevyhovuje mi, když je jednání špatně strukturováno a špatně vedeno…….. 21) Hodnotím i ostatní, kteří mají platný názor, o kterém se ale dostatečně otevřeně nehovořilo …….. 22) Odmítám se vyslovit, pokud projednávaná záležitost není z oblasti, kterou dobře znám …….. 23) Mám sklon příliš hovořit …….. 24) Mám sklon podceňovat svůj vlastní přínos …….. 25) Můj objektivní náhled způsobuje, že je pro mne obtížné nadšeně se zapojit do spolupráce s kolegy …….. 26) Když se jedná o důležitý problém, jsem považován za tvrdého a autoritativního …….. 27) Je pro mne obtížné vést, protože příliš reaguji na atmosféru ve skupině …….. 28) Mám sklon nechat se příliš vtáhnout do vlastních nápadů a tak ztrácím přehled o tom, co se děje …….. 29) Odmítám se vyjádřit k názorům a návrhům , které jsou nekompletní a málo podrobné …….. Část III. Když jsem zařazen do projektu – řešení úkolu - s dalšími lidmi: 30) Mám nadání ovlivňovat lidi, aniž bych na ně tlačil …….. 31) Energicky se bráním chybám nebo zanedbáním, které by znemožnily úspěch operace …….. 32) Vystupuji tak, aby bylo zřejmé, že jednání není ztrátou času nebo aby jednání neodbočilo od tématu …….. 33) Jsem považován za člověka, který může přispět něčím originálním …….. 34) Ve všeobecném zájmu jsem vždy ochoten vrátit se k dobrému návrhu …….. 35) Každý si může být jist, že zůstanu sám sebou …….. 36) Rychle rozeznám nové příležitosti …….. 37) Snažím se zachovat smysl pro profesionalitu …….. 38) Věřím, že má rozhodovací kapacita může přispět ke správným rozhodnutím ……. 39) Dokážu spolehlivě vést organizovaný přístup při řešení problémů …….. Část IV. Můj charakteristický přístup k týmové práci : 40) Nenápadně se snažím lépe poznat kolegy …….. 41) Přispěji tam, kde vím , o čem hovořím …….. 42) Neodmítám porovnávat názory ostatních. Nevadí mi ani zastávat svůj názor , i když je menšinový …….. 43) Obvykle naleznu řadu argumentů k odvrácení nesprávných názorů …….. 44) Myslím, že mám talent pro realizaci akcí …….. 45) Raději obejdu běžné způsoby a otevírám cestu novému …….. 46) Do činnosti, které dělám vnáším perfekcionalismus …….. 47) Rád zajišťuji kontakty mimo skupinu a mimo firmu …….. 48) zajímají mě sociální stránky pracovních vztahů …….. 49) Při rozhodování mám zájem slyšet všechny názory …….. Část V. Nacházím uspokojení v práci proto, že: 50) Baví mě analýza situace a zvažování všech variant …….. 51) Rád nalézám praktická řešení problémů …….. 52) Jsem rád, že podporuji dobré mezilidské vztahy …….. 53) Silně ovlivňuji rozhodování …….. 54) Rád se setkávám s novými lidmi a novými názory …….. 55) Podporuji lidi, aby se sjednotili na prioritách a cílech …….. 56) Jsem ve svém živlu, když se mohu úkolu věnovat s plným nasazením …….. 57) Vyhledávám příležitosti, ve kterých si mohu rozšířit rozhled…….. 58) Cítím, že velmi výhodně využívám svou kvalifikaci a praxi …….. 59) Práce mi dává příležitost pro seberealizaci ……. Část VI. Pokud dostanu těžký úkol, který je třeba splnit v krátkém termínu: 60) Obyčejně jsem úspěšný , bez ohledu na okolnosti …….. 61) Rád si o problému nejdříve přečtu tolik, kolik je vhodné …….. 62) Chtěl bych nalézt vlastní řešení a pak se pokusit prodat ho skupině ……. 63) Budu spolupracovat s osobou, která prokázala nejpozitivnější přístup…….. 64) Při plnění složitého úkolu stanovím, čím mohou jednotliví členové přispět …….. 65) Můj přirozený smysl pro naléhavost přispívá k zajištění plnění časového harmonogramu …….. 66) Věřím, že zachovám klid a budu schopen racionálního myšlení …….. 67) Bez ohledu na konfliktní tlaky budu prosazovat vše, co musí být uděláno …….. 68) V případě, že skupina nepůjde kupředu, ujmu se vedení …….. 69) Zahájím diskusi , aby se iniciovaly nové myšlenky a věci se tak daly do pohybu …….. Část VII. Ve vztahu k problémům ve skupině : 70) Jsem schopen rázně reagovat , pokud lidé brání pokroku …….. 71) Někteří lidé mě kritizují, že příliš analyzuji …….. 72) Moje snaha kontrolovat , zda jsou všechny detaily v pořádku, není vždy vítána…….. 73) Nudím se, pokud nemohu účelně stimulovat k akci ostatní …….. 74) Je pro mne obtížné začít, pokud nejsou jasně stanoveny cíle …….. 75) někdy mám problém vysvětlit složitou záležitost …….. 76) Uvědomuji si, že musím žádat od ostatních to, co nemohu udělat sám ……. 77) Myslím, že mi ostatní dávají prostor pro to, abych se vyjádřil …….. 78) Inklinuji k pocitu, že ztrácím čas a sám bych to udělal lépe …….. 79) Váhám s vyjádřením svého názoru před lidmi, kteří mají moc anebo se kterými se obtížně jedná …….. : Zpracování výsledků Část Číslo tvrzení Přidělené body k příslušného tvrzení I. 13 10 14 17 19 12 18 15 16 11 II. 28 23 21 26 25 27 20 29 22 24 III. 33 36 30 32 38 34 39 31 37 35 IV. 45 47 49 42 43 40 44 46 41 48 V. 57 54 55 53 50 52 51 56 58 59 VI. 62 69 64 68 66 63 67 65 61 60 VII. 75 73 76 70 71 79 74 72 78 77 Suma Role IN VZ KO FO VY TP RE DO SP NB Přepište přidělené body k jednotlivým tvrzením do příslušné kolonky –( k příslušnému číslu odpovědi) a potom proveďte součet v jednotlivých sloupcích. Zvýrazněte 3 nejvyšší – to odpovídá přibližně testu týmové role, kterou jedinec v týmu zastává. Charakteristika týmových trolí je uvedena ve výukovém sylabu . Vyhodnocení testu týmových rolí IN - INICIÁTOR- role zaměřena jednoznačně na plnění úkolů a to přínosem nápadů při řešení obtížných a neobvyklých úkolů VZ- SHÁNIL/ZDROJAŘ - role, která preferuje plnění úkolu tím, že dokáže vyhledat a zajistit potřebné zdroje pro splnění – např. nové příležitosti, informace, finance, pracovní pomůcky apod. Chybí-li v týmu, tým je oslaben KO- KOORDINÁTOR – role koordinátora, který je neformální autoritou v týmu. Lidé v týmu ho berou, protože preferuje spíše podporu vztahů v týmu než plnění úkolů FO- FORMOVAČ – tato týmová role přebírá často odpovědnost za dosažené výsledky pracovního týmu, vykonává nátlak na ostatní, vztahy ho příliš nezajímají, jde mu o splnění úkolů VY - BADATEL – analyticky myslící člověk , který vyhodnocuje jednotlivé úkoly, rozvíjí je a přispívá tak ke kvalitě jejich plnění TP- NOSIČ VODY - velmi potřebná role v týmu – vyváženost na mezilidské vztahy a plnění úkolu – v kolektivu oblíbení, protože nikoho neohrožují . V méně náročných týmech se často stávají formálními vedoucími týmu RE- REALIZÁTOR - role, vyžadující dostatečné organizační předpoklady a vysokou sebemotivaci k úspěšnému splnění úkolů, často i na úkor dobrých vztahů v týmu DO-DOTAHOVAČ – v této roli se soustředí zaměstnanec na faktické a kvalitní dotažení úkolů . Odmítá nahodilé iniciativní nápady , občas je narušitelem mezilidských vztahů v kolektivu pro svoje puntičkářství. SP – SPECIALISTA – jednostranná zaměřenost na svůj úkol – iniciativa pouze k plnění vlastních úkolů , o ostatní věci i lidi v týmu nemá zájem – výrazný individualista, k týmové spolupráci rozhodně nepřispívá NB - NECHÁPE – nejedná se o roli , ale buď o nepochopení otázek v testu a nebo nevyhraněnost týmové role – vysoká přizpůsobivost kolektivu – dělám, to, co je právě potřeba Týmová role Osobnostní rysy Přednosti Přípustné slabosti INICIÁTOR Individualista, vážný, nekonvenční Tvůrčí myšlení, intelekt, znalosti. Přichází s novými nápady a myšlenkami. Bystrý, nápaditý člověk, vtipný , nekonvenční . Hlava „v oblacích“, tendence podceňovat praktické detaily a konvence . Netrpělivý SHÁNIL /VYHLEDAVAČ Extrovert, aktivní a zvědavý,komunikativní Schopnost seznamovat se s lidmi a orientovat se v nových situacích , dovednost nacházet nové možnosti a příležitosti Hledá vně týmu pomoc a podporu umožňující realizovat jednotlivé myšlenky. Tendence k povrchnosti a rychlé ztrátě počátečního zájmu a zaujetí pro věc BADATEL Střízlivý, věcný, neemocionální, opatrný Bystrý úsudek, rezervovanost, důslednost Schází mu inspirace a schopnost motivovat lidi REALIZÁTOR Konzervativní, se smyslem pro povinnost, loajální, čitelný, spolehlivý Organizační schopnosti , praktický úsudek, smysl pro disciplínu, pracovitý Nepružný, tendence odmítat nové myšlenky a věci DOTAHOVAČ Přičinlivý, metodický, svědomitý, úzkostný Perfekcionalista, schopnost dotahovat věci do konce Tendence zveličovat malé problémy, nerad deleguje NOSIČ VODY /TÝMOVÝ PRACOVNÍK Sociálně orientovaný, mírný, citlivý, vnímavý. diplomatický Schopnost reagovat na lidi a jejich potřeby, vytváří týmového ducha. Člověk, který nezištně pracuje pro tým. Nerozhodnost v kritických situacích FORMOVAČ Napjatý, dynamický, vynalézavý Průbojnost a schopnost mobilizovat tým k akci Náchylný k projevům podráždění a netrpělivosti , sklon provokovat a urážet ostatní KOORDINÁTOR Klidný, sebejistý, umí se ovládat Silný smysl pro plnění a dosahování cílů, umí rozeznat schopnosti jedinců a využít je pro zájmy celého týmu . Koordinuje a slaďuje činnost týmu a jednotlivé role Spíše průměrné schopnosti a inspirace v oblasti intelektuálních a tvůrčích výkonů SPECIALISTA Iniciativní, profesionální, zaujatý pro věc Odborné znalosti a nebo technické dovednosti Úzké zaměření, často se nepovažuje za součást týmu