ORGANIZAČNÍ KULTURA Přednáška v předmětu management Ivan Hálek O ČEM BUDE ŘEČ nCo je to organizační kultura (OK) podniku nJaký je její význam pro podnik nZ čeho se skládá – co ji tvoří, jaké má vlastnosti nJak vzniká a s čím souvisí nJaké jsou typy organizačních kultur nJaké jsou rozdíly OK s ohledem na globalizaci nJak lze měnit OK v souvislosti se strategií podniku – dynamika OK n n VYMEZENÍ ORGANIZAČNÍ KULTURY n Organizační kulturu lze chápat jako nSoubor společně sdílených představ, který si členové organizace osvojili ve snaze přizpůsobit se prostředí a vnitřně se stmelit, na který se osvědčil natolik, že se mu učí noví pracovníci, jakožto správnému chápání organizačních skutečností, správnému způsobu přemýšlení o těchto faktech a žádoucím citovým vztahům vůči těmto faktům. (Schein,E.H.1992) n n VYMEZENÍ ORGANIZAČNÍ KULTURY n Organizační kulturu lze chápat jako soubor nzákladních předpokladů, hodnot, postojů a norem chování, které njsou sdíleny v rámci organizace a které nse projevují v myšlení, cítění a zejména chování členů organizace a v artefaktech (výtvorech) materiální a nemateriální povahy (Lukášová,R.,Nový,I. a kol. 2004) n nOK lze také chápat jako historicky určité prostředí, které lidé vytvářejí a ve kterém provádějí veškeré své činnosti k zachování a rozvoji své existence n VÝZNAM POJMŮ nSoubor společně sdílených představ a základních předpokladů – osvojených členy organizací n - paradigmata, jako všeobecně uznávaná vysvětlení světa n - zvyky, obyčeje, tradice - opakovaná úspěšná řešení problémů n - zkušenosti – budování hierarchie hodnot n nVe snaze přizpůsobit se prostředí n - zajistit existenci – vlastní přežití (přežití lidského rodu) n - efektivnost – využití zdrojů, využití technologií, zhodnocení zdrojů n - stabilitu – odolnost proti narušování vnitřní (vnější) soudržnosti n - dynamiku – sebeprosazování na trzích (ve společnosti) n n n n n VÝZNAM POJMŮ nHodnoty - co je považováno za důležité, co členové organizace považují za „dobré“ nebo „špatné“ nPostoje - vztah zaujímaný ke konkrétním dějům nebo věcem nNormy chování – ustálené vzorce chování, očekávané v určité sociální skupině (organizaci). Chování ve smyslu norem je sankcionované (oceňované nebo postihované) nMyšlení, cítění a zejména chování členů organizace n - OK se týká racionální, emotivní i konativní složky jednání nArtefakty (výtvory) materiální a nemateriální povahy n - tedy samy produkty činnosti, ale i způsoby pracovní činnosti – technologie a způsoby sociálních vztahů - zvyky, rituály, vzory n VLASTNOSTI - PARAMETRY ORGANIZAČNÍ KULTURY nSILNÁ ORGANIZAČNÍ KULTURA n Kriteria plnění norem chování členů organizace jsou jasně stanovena, OK je všeobecně přijata a akceptována – plní roli sjednocujícího činitele n Shoda mezi formalizovanými a nepsanými normami chování nSLABÁ ORGANIZAČNÍ KULTURA n Kriteria plnění norem chování členů organizace jsou nejasná, nejsou jednotně a všemi členy akceptována – OK neplní roli sjednocujícího činitele n Rozpory mezi formalizovanými a nepsanými normami chování n n VLASTNOSTI - PARAMETRY ORGANIZAČNÍ KULTURY nOBSAH ORGANIZAČNÍ KULTURY n - je dán obsahem základních předpokladů, hodnot a norem chování v organizaci sdílených a manifestovaných prostřednictvím chování a výsledků činnosti, je to multiaspektový fenomén nETICKÝ A EKOLOGICKÝ OBSAH ORGANIZAČNÍ KULTURY n - je dán mírou respektování obecně sdílených morálních a ekologických hodnot v chování členů organizace nZAMĚŘENÍ ORGANIZAČNÍ KULTURY n - reaktivní – normy chování obsahují rysy závislosti na vnějších podmínkách, preferují přizpůsobivost podmínkám prostředí n - proaktivní – normy chování preferují dynamické vlastnosti organizace, aktivní ovlivňování prostředí, iniciaci změny n n n n JAK VZNIKÁ ORGANIZAČNÍ KULTURA nZÁKLADNÍ RYSY OK formují zakladatelé organizace n - svojí vizí, osobními vlastnostmi, vzory nNA FORMOVÁNÍ OK se podílejí členové organizace n - svými osobními cíli, hodnotovými orientacemi a zkušenostmi nNA UDRŽENÍ OK A JEJÍ REPRODUKCI se podílí organizace - podnik: n - personálním výběrem – vlastnostmi osob pro konkrétní místo n - hodnocením pracovního i mimopracovního chování – kdo, jak a za co je odměňován n - socializací nových pracovníků – podporou procesu osvojování hodnot a norem organizace novými pracovníky (výchovou k loajalitě) n n TYPY ORGANIZAČNÍCH KULTUR nPODLE OCHOTY NÉST RIZIKO A RYCHLOSTI ZPĚTNÉ VAZBY n - kultura frajerů – ochota nést riziko při rychlé zpětné vazbě n - kultura tvrdé práce – minimální riziko při rychlé zpětné vazbě n - kultura sázky na budoucnost – naděje na dlouhodobý úspěch n - kultura postupu – orientace na proces bez zpětné vazby, n (Deal,T.,Kennedy,A.1988) nPODLE SOUVISLOSTI S ORGANIZAČNÍMI STRUKTURAMI (OS) n - Kultura moci – na autoritě strachu –„pavučinová“ OS n - kultura rolí – řetězová struktura navazujících rolí – hierarchická OS n - kultura výkonu – orientace na úkoly – spontánní rozhodování n - kultura podpory – orientace na vztahy, pocit sounáležitosti n (Handy, CH.1985) TYPY ORGANIZAČNÍCH KULTUR n ORGANIZAČNÍ KULTURA PODLE MÍRY SOCIABILITY A MÍRY SOLIDARITY (Goffee, R., Jones, G., 1998) n n Sociabilita je charakterizována přátelskými vztahy, prací i nad rámec formálních požadavků pracovního zařazení a nezištnou výpomocí členům organizace n Solidarita je ve smyslu daného modelu charakterizována jako soudržnost, která není založena na citech, ale vychází z rozumu. n Kombinací uvedených dvou dimenzí vznikají čtyři typy kultury, a to kultura byrokracie („námezdní), rodiny („síťová), týmu („pospolitá“) a jednotlivců („fragmentální“). n TYPY ORGANIZAČNÍCH KULTUR nModel organizační kultury (dle Goffee, R., Jones, G., 1998) n n Byrokracie námezdní Jednotlivci fragmentální Rodina síťová Tým pospolitá Sociabilita Solidarita nízká střední vysoká nízká střední vysoká KULTURNÍ ROZDÍLY OK s ohledem na globalizaci n Geert Hofstede (1984) zkoumal chování mnohonárodnostní firmy HERMES ve 40 zemích světa. n n Všechny filiálky byly řízené stejným způsobem – rozdíly mohly být připisovány národnostním rozdílům ve sledovaných dimenzích: n nOdstup nadřízených od podřízených (vysoká mocenská vzdálenost na základě bohatství a moci vs. rovnost příležitostí, vývoj má evoluční charakter) nOdstup preference jistoty od ochoty nést riziko (pravidla, kontrola vs. ochota vstupovat do neznámých situací – např. organizačních změn) n KULTURNÍ ROZDÍLY OK s ohledem na globalizaci - Hofstede nOdstup individualismu od kolektivismu (volné sociální vazby, odpovědnost jednotlivce za sebe vs.pevné sociální skupiny a výchova k loajalitě) nOdstup maskulinních a femininních hodnot (materiální úspěch a pokrok, peníze a hmotné statky vs. kvalita života, tolerance, ústupky, ochrana a mezilidské vztahy) nOdstup vysokého podílu tradičního myšlení od jejich nízkého podílu na úspěchu (dlouhodobé odměny jako výsledek současné tradiční snahy a pracovní etiky vs. rychlá změna jako důsledek nerespektování tradičních zábran) n KULTURNÍ ROZDÍLY OK s ohledem na globalizaci n Po provedení mnohofaktorové analýzy vznikl následující přehled (Bělohlávek, F. 1996) n n1. Kolumbie, Mexiko, Venezuela n2. Japonsko n3. Belgie, Francie n4. Španělsko, Argentina, Brazílie, Turecko, Irán, Řecko n… n7. Singapur, Hong Kong, Indie, Filipíny n8. Izrael, Rakousko, n9. USA, Austrálie, Kanada,V.Británie, Irsko, Nový Zéland n10. Itálie, Švýcarsko, Německo,J.Afrika, n11. Dánsko, Švédsko, Norsko, Nizozemí, Finsko n JAK LZE TRANSFORMOVAT OK v souvislosti se změnou strategie podniku n nMANAGEMENT MÁ TŘI MOŽNOSTI PŘI PLÁNOVÁNÍ ZMĚNY n(nové podnikové strategie) n nPlánovat změnu strategie v souladu s dosavadní kulturou organizace – ustoupit od kontroverzních prvků změny n nSoučasně se změnou strategie přistoupit k systematické transformaci organizační kultury, která začala být bariérou rozvoje n nPokud je dosavadní kultura příliš silná a svým obsahem neodpovídá plánované změně, nezbude než přistoupit k tvrdým opatřením (jako např. výměna značné části osazenstva) (Schein,E.H. 1990). JAK LZE TRANSFORMOVAT OK v souvislosti se změnou strategie podniku n JAK MÁ MANAGEMENT PŘISTOUPIT K SYSTEMATICKÉ TRANSFORMACI ORGANIZAČNÍ KULTURY? (Schein, E.H.1990) n nPřesvědčí členy organizace o nutnosti změny poukazem na hrozby nVytýčí nový směr a model fungování nKlíčové pozice obsadí lidmi zvenku, kteří přinesou nové myšlenky nPovzbuzuje členy organizace k přijetí nových vzorů chování nPřipraví skandály, které zprofanují všechny dotknutelné symboly starých časů nManagement se stane tvůrcem nových rituálů a symbolů s emocionálním obsahem n n POUŽITÁ LITERATURA nBĚLOHLÁVEK,F.Organizační chování. 1.vyd.Olomouc: Rubico,1996. ISBN 80-85839-09-1 nBLAŽEK, L. Management změn v organizacích. Specifika českého prostředí. Podklady k přednášce. Brno:MU. 2005 nDEAL,T.,KENNEDY,A. Corporate cultures. The rites and Rituals of Corporate Life. London: Penguin.1988. nGOFFEE, R., JONES, G. The Charakter of a Corporation. New York : Harper Business, 1998. ISBN 0-887309-02-X. nHANDY,CH. Understanding Organizations. London: Penguin.1985 nHOFSTEDE, G. Culture´s Consequences. International Differences in Work –related Values.Newsbury Park:SAGE. 1984. nLUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0648-2. nSCHEIN,E. H.Organizational Culture. American Psychologist. N 45,1990. str. 109-119. nSCHEIN,E. H.Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey – Bass.1992 n