Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Katedra sociální politiky a sociální práce SYLABUS pro kurzy SPP 801 Teorie řízení a management VPL 801 Teorie řízení a management zpracoval: Ivan Hálek září 2010 Identifikace kurzu Předmět je součástí jednooborového kombinovaného navazujícího magisterského studijního programu Sociální politika a sociální práce se zaměřením na personální řízení. Zařazení předmětu: podzimní semestr Zakončení: zkouška Vyučující: Doc. Ing. Ivan Hálek, CSc kontaktní adresa: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta 602 00 Brno, Lipová 41a, místnost č.638 tel: 549 494 443 e-mail: halek@econ.muni.cz konzultační hodiny: na kontaktní adrese (nejlépe po předchozí dohodě) 1. Anotace kurzu Předmět je zaměřen na problematiku všeobecného managementu uplatňovaného v organizacích podnikatelského i nepodnikatelského typu. Jeho cílem je vybavit studenty potřebnými základními poznatky tak, aby je dokázali uplatnit v praxi, aby byli schopni se orientovat v relevantní odborné literatuře a aby byli připraveni pro hlubší studium speciálních oblastí managementu, zaměřených zejména na řízení týmů a vedení lidí. 2. Způsob studia Předmět je založen na samostatném studiu s konzultacemi a předpokládá aktivní a průběžnou práci studentů v průběhu celého semestru. Při studiu předmětu studenti postupují podle podrobného harmonogramu studia (viz část 4.) v souladu s časovým rozvrhem studia (viz část 3.). Přitom studenti respektují následující zásady: - povšimnou si zařazení témat do jednotlivých týdnů v semestru; - povšimnou si, že témata jsou zařazena do tří samostatných bloků; - předpokládá a doporučuje se tedy studentům, aby v každém týdnu prostudovali část textu z povinné literatury, uvedenou v rozvrhu studia; - pro hlubší prostudování tématu si podle zájmu mohou doplnit poznatky k tématu z doporučené literatury; - využijí individuálních konzultací s lektorem k odstranění případných nejasností V průběhu semestru se uskuteční tři společné konzultace (viz časový rozvrh studia část 3.). V týdnu před první společnou konzultací (2. týden) si studenti zopakují problematiku prvního bloku a připraví se tím na diskusi k této látce na společné konzultaci. Na první společné konzultaci: - lektor uvede studenty do studia předmětu a shrne látku prvního bloku - zodpoví případné dotazy studentů; V týdnu před druhou společnou konzultací (7. týden) si studenti zopakují problematiku druhého bloku a připraví se tím na diskusi k této látce na společné konzultaci. Na společné konzultaci: - lektor nejprve stručně shrne látku druhého bloku - zodpoví případné dotazy studentů; V týdnu před třetí společnou konzultací (11. týden) si studenti zopakují problematiku třetího bloku a připraví se tím na diskusi k této látce na společné konzultaci. Na společné konzultaci: - lektor nejprve stručně shrne látku třetího bloku - zodpoví případné dotazy studentů; - v závěru konzultace zodpoví lektor dotazy závěrečnému testu a ke zkoušce. Ve zbývajícím 12 a 13. týdnu připravovat k závěrečnému testu a k případné opravné zkoušce, která bude ústní a bude sestávat ze dvou komplexnějších otázek z celé látky předmětu (viz článek 6). 3. Časový rozvrh studia. týden Začátky týdnů a dny konzultací Bloky studia 1 20.9. První blok studia Formou samostudia před první konzultací 2 27.9. 2.10. První společná konzultace – Shrnutí učební látky prvního bloku a diskuse 3 4.10. 4 11.10. Druhý blok studia Formou samostudia 5 18.10. 6 25.10. 7 1.11. 6.11. Druhá společná konzultace – Shrnutí učební látky druhého bloku a diskuse 8 8.11. Třetí blok studia Pokračujete formou samostudia 9 15.11. 10 22.11. 11 29.11. 4.12. Třetí společná konzultace – Shrnutí učební látky třetího bloku a diskuse Organizační pokyny ke zkoušce 12 6.12. Příprava na zkoušku individuální konzultace 13 13.12. Příprava na zkoušku individuální konzultace 4. Podrobný harmonogram studia 1. Blok – Historický vývoj managementu¨ týden téma zdroj 1 Úvod - Řízení a management, základní pojmy a koncepty Klasický management, doba, myšlenkové proudy, „školy“ managementu Manažerská revoluce, doba, myšlenkové proudy a navazující přístupy k managementu ve 20. století Blažek 1999; VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O., 2002 a reedice této publikace; +Učební materiály na IS : Podnikavost vnitřní a vnější; Vývoj managementu ve 20.století, 2 Současné trendy v managementu, doba, myšlenkové proudy Rozvolňování hierarchií – decentralizace (vytváření divizí, holdingové uspořádání), outsourcing. Vytváření sítí – formy strategického partnerství, strategické aliance.Virtuální podnik. Blažek 1999, VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O., 2002 a reedice této publikace + Učební materiály na IS: Vývoj managementu na začátku 21.století 2. Blok – Vedení firmy, nastavování firemních struktur a procesů týden téma zdroj 3 Úvod – Budování úspěšné firmy, pyramida vitality Zajišťování užitečnosti firmy, subjekty, potřeby, produkty Zajišťování efektivity firmy, procesy, zdroje, struktury Organizace firemních dějů, odvození lidských zdrojů Plamínek 2002, a reedice této publikace 4 Funkční struktura firmy Procesní a útvarová struktura, princip předmětné a funkční specializace při tvorbě útvarové struktury, rozpětí řízení Blažek 1999, BLAŽEK, L.Organizační struktura (uloženo na IS),1999 5 Základní typy organizačních struktur - tradiční organizační struktury - cílově orientované organizační struktury Blažek 1999, BLAŽEK, L.Organizační struktura (uloženo na IS),1999 6 Nastavování rovnováhy firemních dějů Role peněz v systému firmy Zajišťování stability firmy Plamínek 2002, a reedice této publikace 7 Zajišťování dynamiky firmy, tři smyčky cyklického řízení – „tvrdá“ podmínka dynamiky firmy Aktivita lidí – „měkká“ podmínka dynamiky firmy Vnější dynamika firmy, krocení dynamiky Plamínek 2002, a reedice této publikace 3. Blok – Vedení jednotlivců, otevírání potenciálů lidí Vedení skupin, přeměna skupiny v tým týden téma zdroj 8 Úvod – Lidské zdroje, vlastnosti, schopnosti, postoje (loajalita) Diagnóza potenciálů jednotlivců, diagram P/S Žádoucí posuny v potenciálech jednotlivců Objevování příčin neúspěchů – změna postojů, Změna schopností Strategie vedení lidí, pyramida firemní kultury Orientace v úkolech, hodnocení lidí Plamínek 2002, a reedice této publikace 9 Motivace, stimulace, principy motivace, vrstvy motivace Vliv osobnosti na motivaci Vliv prostředí na motivaci (teorie A. Maslowa) Harmonie schopností a požadavků, metody rozvoje schopností jednotlivců Konfliktní chování lidí – analýza a zvládání konfliktních situací Individuální vývoj pracovníka a prostor pro osobní rozvoj Plamínek 2002, a reedice této publikace 10 Úvod – Posuzování mezilidských vztahů Využívání soutěže, podpora spolupráce, regulování obětavosti, předcházení destrukci, zvládání pasivity Volba a strategie vztahového chování Rozdíly mezi lidmi, konflikty ve skupině. Lidská a věcná složka konfliktu, zjevná a skrytá složka konfliktu Plamínek 2002, a reedice této publikace 11 Vznik a vývoj týmu Vlastnosti týmu, řešení věcných problémů Proces přeměny skupiny v tým Rozdělení rolí v týmu Rozvoj týmu – sdílení myšlenek, diverzita myšlení a potenciálů jednotlivých členů týmu Styly řízení skupin a týmů a trendy vývoje řízení Plamínek 2002, a reedice této publikace 5. Seznam studijních materiálů Povinná literatura BLAŽEK, L. Úvod do teorie řízení podniku. Brno: 1.ed.Vydavatelství MU, 1999. 137 str.ISBN 80-210-2085-7 BLAŽEK, L. Vývojové tendence podniků. Brno: Vydavatelství MU, 2003 PLAMÍNEK,J. Vedení lidí, týmů a firem, praktický atlas managementu. 1.ed. Praha: GRADA, 2002. 151 str. ISBN 80-247-0403-X a reedice této publikace VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press 1999. Další materiály uložené na IS: Podnikavost vnější, vnitřní, Vývoj managementu ve 20.století, Vývoj managementu na začátku 21.století. Doporučená literatura ADAIR, J.Jak efektivně vést druhé. Praha: Management Press, 1993. BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Olomouc: Rubico, 2001. CAUNT, J. Time management. Praha: Computer Press, 2001. DONNELLY, J.H., GIBSON, J.L., IVANCEVICH, J.M. Management. Praha: Grada Publisching, 1997. DRUCKER, P.F. Postkapitalistická společnost. Praha: Management Press, 1993 GIBSON, R. ed. Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press, 1998. HAMMER, M., CHAMPY, J.Reengineering. Praha: Management Press, 1995. HANDY, Ch. Hlad ducha. Postkapitalistická alternativa: Hledání smyslu v současném světě. Praha: Management Press, 1999. LE POOLE, S. Nebojte se odpovědi "NE!" Praha: Grada, 1992. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1994. NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. a kol. Interkulturni komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press, 1999. PLAMÍNEK, J. Synergický management. Praha: Argo, 2000. PLAMÍNEK, J. Teorie vitality. Cesta od managementu k leadershipu. 1.ed. Praha: Alfa Publishing, s. r. o. 2006. 165 str.ISBN_ 80_86851-36-2 PORVAZNÍK, J. Celostný manažment. Bratislava: Sprint, 1999. RICH, A. Etika hospodářství. Praha: OIKÚMENÉ, 1994. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press 1999. 6. Hodnocení průběhu studia testem a opravnou zkouškou Zkouška je realizována testem doplněným ústní zkouškou pro neúspěšné studenty nebo pro ty, kteří nebudou spokojeni s návrhem známky z výsledku testu. Závěrečný test – první část zkoušky (pro všechny studenty povinná). Test bude proveden ve zkouškovém období – termín bude dodatečně upřesněn. Test bude sestávat ze dvou částí. Část A obsahuje otázky z tématiky bloku 1 a 2. Část B obsahuje otázky z tématiky bloku 3. Každý test bude hodnocen zvlášť. V každém testu bude 6 otázek. Na každou otázku jsou dvě správné odpovědi. Za každou správnou odpověď získává student 1 bod. Minimum bodů v každém testu je 6. Body se převádějí do známek podle následujícícho klíče: Dosažený počet bodů v testu Známka 11 - 12 A 10 B 9 C 8 D 6 -7 E 0 - 5 F Výsledná známka se stanoví jako průměr z dosažených známek z obou testů. Na základě výsledku testu budou vystaveny na IS návrhy známek. Ústní zkouška - druhá část zkoušky (pro neúspěšné studenty v rámci testu povinná, pro ostatní volitelná). Pokud bude student v některém z testů hodnocen známkou F (nedosáhne v něm 6-ti bodů), má výslednou známku F (bez ohledu na výsledek ve druhém testu) a musí absolvovat opravnou ústní zkoušku. Výsledná známka z opravné zkoušky mu bude zapsána do prvního opravného termínu. Ostatní studenti, kteří dosáhnou průměru z obou testů A-E, mohou přistoupit rovněž k ústní zkoušce. Je to například tehdy, když student nebude s návrhem známky na základě testu spokojen (bude mít například za to, že byl při testu pouze momentálně indisponován), může se přihlásit na IS k ústní zkoušce. Ústní zkouška v tom případě anuluje výsledek testu. Při ústní zkoušce si student vytahuje dvě otázky, které budou obdobně formulované jako okruhy, vystavené na IS. Každý student bude mít 10 minut na přípravu písemnými poznámkami. V rámci rozpravy mohou být studentovi položeny doplňující otázky z celé šíře učební látky z předmětu. Výsledná známka celého předmětu je dána známkou z ústní zkoušky a je zapsána do řádného termínu zkoušky. Přepokládá se, že se studenti dostaví ke zkoušce ve společenském oblečení.