Zanedbávánà péče o dÃtě Definice, typy Výchozà teze: n„Nemůžeme změnit minulost. Můžeme změnit dopad na nás. „       V. Satirová Zanedbávánà péče o dÃtě nSyndrom zneužÃvaného a zanedbávaného dÃtěte (Konference pro prevenci týránà dětÃ, Praha 1991). nJde o jakékoliv vědomé či nevědomé aktivity, kterých se dopouÅ¡tà dospělý člověk na dÃtěti a jejichž následkem docházà k poÅ¡kozenà zdravà a zdravého vývoje dÃtěte (Zdravotnà komise Rady Evropy, 1992). n nVÅ¡echny Å¡kodlivé formy „ne-péče“ o dÃtě spojené se vÅ¡emi nepřÃznivými důsledky pro jeho život a vývoj jak v oblasti tělesné, tak psychické, emočnà i sociálnÃ. Jejich společným jmenovatelem je vždy poÅ¡kozovánà osobnosti dÃtěte, v nejvážnějÅ¡Ãch přÃpadech i jeho zahubenà (Dunovský, Matějček, 1995) n n Zanedbávánà péče o dÃtě nRodiče si nevÅ¡Ãmajà toho, když dÃtě dává najevo své potřeby (horÅ¡Ã ohroženà než týrané děti, které majà negativnà pozornost rodičů). n nNepředvÃdatelnost a nejasnost rodičovského přÃstupu a nestabilnà fungovánà celé rodiny. n nNejčastějÅ¡Ã forma Å¡patného zacházenà s dětmi v rodinách. n nOběti zanedbávánà a oběti psychického násilà je nejhůře zjistitelné. Typy zanedbávánà péče o dÃtě n nZanedbávánà se projevuje nedostatečnou péčà rodičů, obvykle nereflektovanou, často generačně opakovanou. 1)Fyzické – neuspokojovánà tělesných potřeb dětÃ. 2)Výchovné – nezabezpečenà možnosti vzdělávánà ve Å¡kole. 3)Emočnà – neuspokojovánà citových potřeb dÃtěte. 4)Zanedbávánà zdravotnà péče. n nRozliÅ¡enà typu zanedbávánà se váže na volbu intervence. n Rizikové faktory zanedbávánà péče o dÃtě nNa straně rodičů: n -Rodič byl v dětstvà často bit… -Rodič byl trestně stÃhán, měl problémy se závislostmi. -Rodič byl v minulosti podezřelý z týranà dětÃ. -Rodič má nÃzké sebehodnocenÃ, má nÃzkou schopnost řeÅ¡it své problémy. -Rodič prožÃvá četné krize nebo stresové situace (problematické partnerské vztahy, nezaměstnanost…) -Rodič má nerealistické očekávánà od dětÃ. -Rodič vnÃmá chovánà dÃtěte jako problém, … obtěžuje ho. -DÃtě je nechtěné, handicapované. Rizikové faktory zanedbávánà péče o dÃtě nNa straně dÃtěte: -Děti svým temperamentem neaktivnÃ, které samy nepřitahujà zájem okolÃ. -Děti se zdravotnÃm nebo duÅ¡evnÃm handicapem – dospělà o ně snadno ztrácejà zájem. -Děti vyčerpané, apatické. -Děti podvyživené. nNa straně prostředÃ: -Sociálnà izolace prostředÃ. -Uspořádánà rodiny bývá nestabilnà nebo chaotické. -V rodinách se neprojevujà vzájemné emoce. n Podněty pro samostatnou práci n„Co musÃm udělat, abych zÃskal/a informace vhodným a účinným způsobem?“ n nZamyslete se nad formami podpory rodiny, u které se projevuje riziko zanedbávánà dÃtěte. nZamyslete se nad tÃm, jak budete zjiÅ¡Å¥ovat rizikové faktory u rodičů a jak jim budete nabÃzet podporu za účelem snÞenà rizika péče o dÃtě. n n n Formy podpory rodiny n n Sociálně ohrožené rodiny si často často generačně předávajà nedůvěru v možnost pomoci a podpory z okolÃ. n n ČÃm dřÃve po narozenà dÃtěte je rodičům nabÃdnuta adekvátnà podpora, tÃm je větÅ¡Ã Å¡ance na jejà přijetà i na přeruÅ¡enà transgeneračnÃho vzorce neadekvátnÃho rodičovského chovánÃ. n n Je zapotřebà formulovat nabÃdku pomoci s respektem k zájmu rodiče zajistit dÃtěti co nejlepÅ¡Ã péči. n Faktory napomáhajÃcà přijetà podpory nSociálnà pracovnÃk je schopen: nRozliÅ¡it, jak jsou naplňovány jednotlivé potřeby dÃtěte v rodině. nPojmenovat rodičům srozumitelně možné důsledky jejich současného chovánà a péče ve vztahu k dÃtěti. nZacÃlit intervenci v rodině na vybranou oblast péče, která nejvÃce dÃtě ohrožuje. nStanovit s rodiči postup pro snÞenà rizika ohroženà dÃtěte prostřednictvÃm posÃlenà rodičovského chovánÃ. n n Podněty pro samostatnou práci nZformulujte nabÃdku odborné podpory pro rodiče dvěma způsoby: n nUpozorněte rodiče na to, co v rodině považujete za rizikové a co je zapotřebà změnit. n nPokuste se rizikovou oblast péče zformulovat s ohledem na potřeby dÃtěte. n n Děkuji za pozornost