obr. č. 1 TYPY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE ......................................masová komunikace ………......................mediální komunikace ................veřejná komunikace skupinová komunikace interpersonální komunikace intrapersonální komunikace 1/ MODEL DVOUSTUPŇOVÉ KOMUNIKACE Katz/Lazarsfeld (1944, resp. 1955) Textové pole: příjemce/ souběžec Textové pole: Tvůrce mínění (opinion leader) Textové pole: příjemce/ souběžec Textové pole: MASOVÁ MÉDIA Textové pole: příjemce/ souběžec 2/ Komunikační model Shannona a Weavera (1949) informační nosič kanál obdržený zdroj signál signál přijímač cílový stav komunikační šum 3/ Lasswellova formule ve vztahu k základním součástem komunikačního procesu a oblastem komunikačního výzkumu 4/ TYPY ZPĚTNÉ VAZBY Negativní zpětná vazba čas Jde o signál/y indikující odchylku, a umožňují tak zachovávat rovnováhu. Pozitivní zpětná vazba čas Znamená amplifikaci nebo akceptaci odchylky od normálu, z rovnováhy. Jakobsonův komunikační model: prvky a funkce Základní součásti Kontext Mluvčí Sdělení Adresát ----------- Kontakt Kód Základní funkce Poznávací (referenční) Emotivní (expresivní) Poetická Konativní ---------------------- Fatická Metajazyková Jakobsonův komunikační model: prvky a funkce Typ fce. Orientace fce. Vlastní funkce Příklad referenční kontext Poskytování informací Prší expresivní Mluvčí (adresující) vyjádření pocitů či postojů Chčije a chčije konativní adresát Ovlivňování chování Počkej tady, dokud nepřestane pršet! fatická kontakt vytváření nebo udržování sociálních vztahů Hrozné počasí, že? metajazyková kód dotýká se podstaty interakce (např. televizního žánru či formátu) A teď následuje pravidelná předpověď počasí. poetická sdělení zvýraznění textových charakteristik Klesl k zemi jako když mírný deštík pomalu padá z nebes. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/podle-data-vysilani/#21.10.2010 http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/podle-data-vysilani/#22.10.2010 Revidovaný Jakobsonův model podle Thwaitese (1994) FUNKCE OZNAČOVÁNÍ referenční (obsah) metajazyková (kód) formální (forma) expresivní fatická konativní (adresující) (kontakt) (adresát) FUNKCE OSLOVENÍ kontextuální (situace) ZNAK obr. č. 16 Označující a označované OZNAČUJÍCÍ OZNAČOVANÉ (fyzická forma v reálném světě) (mentální pojem) obr. č. 18 Škála motivovanosti znaku/ stupeň jeho konvencionality STUPEŇ ARBITRÁLNOSTI arbitrární ikonický znak znak stupeň motivovanosti Paradigmatická a syntagmatická organizace Krejčíř prý půjčil ČSSD šedesát milionů na kampaň syntagma - podnikatel - nepochybně - daroval - socanům - milióny - na volby - hledaný zločinec - podle policejního - uplatil - Grossovi - podivné peníze - na nejasné zdroje účely - podezřelý - podle nejmenovaného -„věnoval“ zdroje - ČSOB - KB - podle Krejčíře - ODS - GROSS paradigma Při změně jakékoliv sémantické jednotky dojde k proměně celého syntagmatu. Paradigma a syntagma (výběr a kombinace) Ukrajinci Češi Cikáni dnes okradli Slováci syntagmatická rovina Rusové paradigmatická rovina Paradigma a syntagma (výběr a kombinace) - teroristy unesené letadlo bylo sestřeleno syntagmatická rovina - nepřátelské špionážní letadlo bylo zastaveno v letu s 300 cestujícími na palubě paradigmatická rovina DVA STUPNĚ OZNAČOVÁNÍ (Roland Barthes) první stupeň druhý stupeň realita znaky kultura Elipsa: KONOTACE Elipsa: OZNAČUJÍCÍ OZNAČOVANÉ OoooooooOOO Elipsa: DENOTACE FORMA OZNAČUJÍCÍ Elipsa: MÝTUS DENOTACE OZNAČOVANÉ OBSAH MÝTUS PŘÍRODA KULTURA denotativní označované a konotativní označované Význam zahrnuje jak denotaci tak konotaci. obr. č. 25 OZNAČUJÍCÍ OZNAČOVANÉ (fyzická forma v reálném světě) (mentální pojem) (denotativní) ZNAK OZNAČUJÍCÍ OZNAČOVANÉ (konotativní) ZNAK ILUSTRACE KONOTATIVNÍCH VÝZNAMÚ JAKO ASOCIACÍ Které z uvedených charakteristik se Vám vybaví, když si představíte průměrného českého novináře? Nyní vám přečtu vždy dva protikladné výroky. Řekněte mi prosím, do jaké míry se podle Vás hodí k průměrnému českému novináři. Čím menší číslo zvolíte, tím více souhlasíte s prvním (levým) výrokem, čím vyšší číslo zvolíte, tím více souhlasíte s druhým (pravým) výrokem. Užitečný 1 2 3 4 5 6 7 Neužitečný Zbytečný 1 2 3 4 5 6 7 Důležitý Morální 1 2 3 4 5 6 7 Nemorální Nevzdělaný 1 2 3 4 5 6 7 Vzdělaný Neúplatný 1 2 3 4 5 6 7 Úplatný Politicky závislý 1 2 3 4 5 6 7 Politicky nezávislý Odpovědný 1 2 3 4 5 6 7 Neodpovědný Politicky angažovaný 1 2 3 4 5 6 7 Politicky neangažovaný Nezávislý 1 2 3 4 5 6 7 Závislý Pravdivý 1 2 3 4 5 6 7 Nepravdivý PODLE NOVINÁŘÚ PODLE POPULACE IDEOLOGICKÁ ANALÝZA MASOVÝCH KOMUNIKÁTÚ TŘI STUPNĚ OZNAČOVÁNÍ (J.Fiske, J. Hartley) první stupeň druhý stupeň třetí stupeň REALITA ZNAKY KULTURA KONOTACE Elipsa: IDEOLOGIE FORMA OZNAČUJÍCÍ DENOTACE IDEOLOGIE OZNAČOVANÉ OBSAH MÝTUS Textové pole: METONYMIE PŘÍRODA KULTURA IDEOLOGIE A OZNAČOVÁNÍ I UŽIVATEL D E O L O G I ZNAK MÝTY A KONOTACE E OZNAČOVÁNÍ Primární emoce podle blízkosti jejich výrazu (Schlosberg, H.: 1969) láska štěstí veselost opovržení překvapení znechucení strach utrpení zlost odhodlání TŘI STUPNĚ OZNAČOVÁNÍ (J.Fiske, J. Hartley) první stupeň druhý stupeň třetí stupeň REALITA ZNAKY KULTURA KONOTACE Elipsa: IDEOLOGIE FORMA OZNAČUJÍCÍ DENOTACE IDEOLOGIE OZNAČOVANÉ OBSAH MÝTUS Textové pole: METONYMIE PŘÍRODA KULTURA Graf č. 14 Sebezařazení na ose „pravice“ a „levice“ podle dosahu média LEGENDA: Levice 1-3 Levý střed 4-5 Pravice 8-10 Pravý střed 6-7 CELOPLOŠNÁ REGIONÁLNÍ Graf č. 15 Inklinace k vybraným politickým směrům LEGENDA: rekódováno rozhodně ano+spíše ano celoplošná regionální Graf č. 16 POLITICKÉ SEBEZAŘAZENÍ NOVINÁŘÚ VE VYBRANÝCH ZEMÍCH Tabulka č. 17: Nyní Vám předložíme vždy dvojici názorů a Vy se pokuste zařadit svůj názor na kontinuu 1-9. ODPOVĚDNOST JEDNOTLIVCE VS. STÁTU Jednotlivci nesou plnou odpovědnost za to, jak se jim daří X Odpovědnost za to, jak se lidem daří, má především stát Jednotlivci 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Stát 20% 29% 22% 13% 12% 2% 2% 0% 0% Průměrná hodnota: 2,9 Směrodatná odchylka: 1,5 POZITIVNÍ VS: NEGATIVNÍ VLIV KONKURENCE Soutěž a konkurence je dobrá, vede lidi k maximálnímu pracovnímu výkonu X Soutěž a konkurence je škodlivá, probouzí v lidech sobectví a závist Pozitivní 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Negativní 21% 26% 28% 12% 8% 3% 2% 1% 0% Průměrná hodnota: 2,8 Směrodatná odchylka: 1,5 OBČANSKÁ SPOLEČNOST VS. VLIV POLITICKÝCH STRAN Pro rozvoj společnosti má klíčový význam kvalita občanské společnosti, resp. aktivity různých organizací a sdružení X Pro rozvoj společnosti mají klíčový význam standardní politické strany Organizace a sdružení 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Politické strany 19% 24% 26% 12% 15% 2% 1% 0% 0% Průměrná hodnota: 3,0 Směrodatná odchylka:1,5 EKONOMICKÁ PROSPERITA VS. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Pro rozvoj společnosti je nejdůležitější ekonomická prosperita, a to i když může způsobit zhoršení životního prostředí X Pro rozvoj společnosti je nejdůležitější zdravé životní prostředí, i když péče o ně komplikuje dosažení ekonomické prosperity Ekonomická prosperita 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Životní prostředí 2% 5% 12% 14% 21% 11% 19% 10% 6% Průměrná hodnota: 5,4 Směrodatná odchylka:2,0 Graf č. 29: Nyní Vám předložíme vždy dvojici názorů a Vy se pokuste zařadit svůj názor na kontinuu 1-9. (N = 406) – průměrné hodnoty Jaký je Váš postoj k následujícím otázkám? Rozhodně ne Spíše ne Spíše ano Rozhodně ano Nevím F/deficitní státní rozpočet 30 45 21 2 2 G/plošné přídavky na děti 31 35 23 10 1 N/regulace nájemného 21 31 34 11 3