ANOTACE Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa “silných účinků” (teorie injekční stříkačky), etapa “omezených účinků” (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.) a etapu “sílících účinků” (spirála mlčení, kultivační analýza, agenda setting, vědomostní propast, teorie závislosti atd). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost prezentace násilí a pornografie v masových. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. SYLABUS KURZU HISTORICKÉ PROMĚNY VÝZKUMU MEDIÁLNÍCH ÚČINKŮ ZUR 410 Katedra mediálních studií a žurnalistiky vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výuka: čtvrtek PODMÍNKY PRO ABSOLVOVÁNÍ KURZU Předmět absolvují ti studenti, kteří: a/ absolvují šest testů realizovaných na přednáškách (3, 5, 7, 9, 11 týden) a získají z nich minimálně 40.bodů. Testovaný text je v sylabu uveden vždy na prvním místě a tučně zvýrazněn. (hodnocení dílčích testů: 0, 5, 10). b/ úspěšně absolvují závěrečný písemný test (minimum 70b.) Konečné hodnocení je tvoří součet bodů za oba úkoly. (E=110b.) Základní literatura: · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. · McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. 1.týden – téma: základní přístupy k analýze mediálního publika * McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. str. 315 – 355. · Bryant, J., Thompson, S.: Media Effects: A Historical Perspective. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 21-64. Klíčové pojmy: mediální publikum, typy publika, strukturální výzkum publika, behaviorální výzkum publika, sociokulturální výzkum publika. 2. týden – téma: hlavní témata diskuse o mediálních účincích * McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. str. 359 – 405. · Newbold, Ch.: The media effects tradition. In: Boyd-Barret, O., Newbold, Ch.(ed): Approaches to Media. Arnold 1995, pp. 118-123. Klíčové pojmy: základní fáze výzkumu publika, mediální účinky, typologie mediálních účinků, model účinků (Comstock), kampaň 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I. * Aumont, J.: Podíl oka. In: Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. str. 9-70 · Barry, A., M.: Visual intelligence. Perception, image and manipulation in visual communication. State University of New York 1997. pp. 16-68. - kol.: Psychologie vnímání. Karlova Universita 1985. str. 68-125. Klíčové pojmy: percepce, zrakový systém, zrakové vnímání prostoru, holistická percepční škola, analytická percepční škola. 4. týden – Studium percepce a mediální obsahy II. * Aumont, J.: Podíl pozorovatele. In: Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. str. 73-111. · Barry, A., M.: Visual intelligence. Perception, image and manipulation in visual communication. State University of New York 1997. pp. 256-300. - Bryant, J., Thompson, S.:Advertising Effects. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 288-305. Klíčové pojmy: percepční zákony podle tvarové (gestalt) psychologie, subliminální percepce a její výzkum, podprahová reklama, embeds, percepce a politické PR. 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci * Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960 str. 15-52. * Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.163-176. · Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Academia.2000. str. 81-97. - Amodio, D., M., Devine, P., G: Changing Prejudice. The Effects of Persuasion on Implicit and Explicit Forms of Race Bias. Brock, T., C.,Green, M., C. (eds.): Persuasion. Psychological Insigts and Perspectives. London. Sage, 2005. pp. 249-280. Klíčové pojmy: sociální percepce, selektivní expozice, selektivní percepce, selektivní retence,kognitivní disonance, teorie percepčního schematu (Graber), matching, cueing. 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií * Bryant, J., Thompson, S.:. Persuasion. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 153-167. · Kardes, F.: The Psychology of Advertising. In: Brock, T., C.,Green, M., C. (eds.): Persuasion. Psychological Insigts and Perspectives. London. Sage, 2005. pp. 281-303. - Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Academia. 2000 str. 131-156. - Klapper, J.: Contributory Aspects of the Communication and Communication Situation. In: The Effects of Mass Communication.Glencoe, Illinois 1960 str. 98-132. Klíčové pojmy: postoj, základní komponenty a funkce postoje, postojová konverze, sleeper effect, jednostranné a oboustranné sdělení, základní přesvědčovací strategie v masové komunikaci. 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci * Katz, E.: Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Karolinum 2000, str. 80-98. * Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.178-198. · Kapferer, J.,N.: Fáma nejstarší médium světa. Praha. Práce, 1989 str. 22-108, 162-197. · Bryant, J., Thompson, S.:. Diffusion of Innovations In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002. pp. 113-126. - Klapper, J.: The Effects of Mass Communication.In: Berelson, B., Janowitz, M. (eds). Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press 1966, pp. 473-86. - Katz, E., Lazarsfeld, P. F.: Between media and mass/the part played by people/ the two-stop flow of communication. In: Katz, E., Lazarsfeld, P. F.: Personal Influence. The Free Press pp. 15-42, 309-20. - Škutina J., Šikl, J.: Kriminalistické příběhy. Praha. Práce, 1969 (anatomie fámy - případová studie ) Klíčové pojmy: fenomenistický přístup, tvůrce mínění (opinion leader), The People ´s Choice, teorie posílení, Greenbergova J-křivka, fáma – historické souvislosti, výkladové teorie fámy, fáma v politice 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting) * Iyengar, S., McGrady, J.: Mass Media and Political Persuasion. In: Brock, T., C.,Green, M., C. (eds.): Persuasion. Psychological Insigts and Perspectives. London. Sage, 2005. pp 225-249. · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.198-201. - McCombs, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Mass media.In: Public Opinion Quarterly, vol. 36, No. 2, pp. 176-87. Klíčové pojmy: mediální agenda, politická agenda, veřejná agenda, prezidentská agenda, intermediální agenda. 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting) * McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989, str. 1-16. - McCombs, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Press. in: The Emergence of American Political Issues. Columbia Univ. Press.1977. str. 72 -82. - Bryant, J., Thompson, S.: News Effects.In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 233-246. Klíčové pojmy: mediální agenda, politická agenda, veřejná agenda, prezidentská agenda, intermediální agenda. 10. týden - Teorie vědomostní propasti * Selwyn, N.: Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. In: New Media and Society. Sage , London vol 6 (3): 341-362. ·Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str. 204-207. - McQuail, D., Windhall, S.: Information gaps as effects. In: Mass Communication Models. Longman.1996 str. 122-127. Klíčové pojmy: informační chudoba, stropový efekt, vlivová propast, digital divide 11. týden - Spirála mlčení * Noelle-Neumann, E.: The Spiral of Silence. Chicago University Press. 1984, pp. 1-57. ·Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.204-207. Klíčové pojmy: konsonantnost mediálních obsahů, train test, band wagon effect. 12. týden - Kultivační teorie * Morgan, M., Signorielli, N.: Cultivation Analysis. Sage 1990 str. 13- 34. - Gerbner, G.: Toward „cultural indicators“: the analysis of mass mediated public message systems. In: Allen W.D. (ed.): AV Communication Review. Vol 17, no. 2, pp. 137-48. Klíčové pojmy: mediální kultivace, kultivační diferenciál, mainstreaming, rezonance. 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce * Eysenck, H.: Conclusions and Recomendations. In: Sex, Violence and the Media. Blackwell 1982, pp. 252-274. · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995 str. 49-62, 145-158, 218-233. - Williams, J.: Television Violence and Agression in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 251-271. - Williams, J.: Effects of Media Erotica. in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 273-285. Klíčové pojmy: typologie násilí na televizní obrazovce, katarze, stimulace, habitualizace, teorie učení, desenzitivizace, arousal LEGENDA: ZNALOST TUČNĚ VYTIŠTĚNÝCH TEXTÚ JE NA PŘEDNÁŠCE TESTOVÁNA * texty povinné na danou přednášku · texty povinné pro ukončení kurzu - rozšiřující, doporučené