Metodologie psychologie PSY401 Přednáška 2 - DESIGN Ivo Čermák Stanislav Ježek Osnova 2. přednášky nCo je design? nTradiční designy ¡Experimentální design ¡Korelační design, výběrové šetření ¡Případová studie – kvalitativní, experimentální nSpecificky praktické designy ¡Evaluace ¡Akční výzkum Co je VÝZKUMNÝ DESIGN? nPřevod výzkumné otázky do projektu. nDesign = výzkumná strategie, jak na „to“ půjdeme. nSlučuje… ¡cíle, účely, záměry a plány ¡praktická omezení místní, časová, finanční, lidská ¡styl badatele ¡preference těch, kdo to platí (Hakim, 1987 in Robson:80) Tradiční výzkumné strategie nExperimentální design nKorelační design, výběrové šetření n nPřípadová studie ¡Kvalitativní výzkum ¡Single-case experimentování n n Mísení, kombinování strategií. Specificky praktické designy nJako tradiční designy, specifické účelem nEvaluace ¡ověřování programů, postupů, intervencí ¡především pro budoucí využití, poučení nAkční výzkum ¡řešení problému „výzkumně“ & dosažení změny ¡především pro vyřešení aktuálního problému, tady a teď Experimentování - základy nKdyž udělám tohle, stane se to, co myslím? nTo, co se stalo, stalo se to pouze díky tomu, co jsem udělal? n nmanipulace nezávislou proměnnou ¡komu + udělám nměření závislé proměnné nkontrola intervenujících (vnějších) proměnných ¡AKT :: fixace, párování, znáhodnění, měření, znalost :: PAS Experimentování – praktické fíčury nKauzální usuzování ¡kauzalita je přenositelnější než koincidence nEx je interaktivní, s důrazem na kontext ¡potenciál pro exploraci, kvalitativní analýzu. nEx je malý, flexibilní nEx je nenáročný na vzorek ¡teoretické a replikační zobecňování nEx umožňuje nejširší paletu dg. metod nEx je náročný na vědění nEx je náročný na kontrolu n Experimentování v „terénu“ nProblémy nNáhodné rozdělení (R:116) nManipulace NP nEtika nKontrola spíše pasivní nVýhody nZobecnitelnost (EV) nMéně reaktivity nDostupnost lidí PRAVÉ EXPERIMENTY v terénu zřídka možné Vždy o nich alespoň zauvažujeme. (R:123 box 5.5, 5.6) KVAZIEXPERIMENTY (R:135), SINGLE CASE EX. (R:146) EX-POST-FACTO (post hoc) – retrospektivní, přirozené ex. (R:154) …Akční výzkum Výběrová šetření (surveys) nJaký je aktuální stav něčeho? nSouvisí spolu výskyt různých jevů? n nV psychologii: korelační design, longitudinální nFíčury ¡cílem je popis ¡důraz na neintervenování ¡převaha dotazování ¡důraz reprezentativnost vzorku (R:161) ¡jednorázovost, rozsáhlost ¡široký záběr n ñ? Výběrová šetření – praktické aspekty nSamo šetření je intervencí nProblémy self-reportů ¡lidé toho o sobě vědí méně, než si myslíme ¡mezi „řikáním“ a chováním je malá korelace nPoskytuje info především o tom, jak se věci mají, než o tom, jak je změnit (budík). nObvykle třeba zjišťovat mnoho věcí nJe-li „populace“ malá, snažíme se o cenzus, náhodný výběr není vhodný. nPilotáž otázek je obvykle nutností ¡cognitive interview nKdyž nezasahovat, zvážit dokumenty, archivy, stopy. Případová studie nPodívejme se nejdřív, jak to je v tomto případě. Pak se uvidí, co dál. n nkazuistika, single-case, N=1, kvalitativní výzkum nPředevším explorace, popis, ale i konfirmace n nklinická klasika nkvalitativní (Yin, popř. Stake) i kvantitativní (R:146) nPřípad: člověk, skupina, organizace, program, výzkum… nN je obvykle >1! Případová studie – praktické aspekty nObtížné držet se cíle, účelu. nInteraktivita, flexibilita. nPotenciál pro bohatá data, triangulaci nPromyšlený, záměrný výběr, nejen osob, ale i kontextuálních znaků (R:156) nPřípad můžeme popisovat ze všech stran i do něj můžeme zasahovat (exp.). Rozlišovat, co je co. nPozor na „success stories“! Obvykle nejde o výzkum. nZobecnění probíhá teoreticky a replikačně. n n Evaluace (R7 + Robson, 2000) nCo všechno způsobuje tato aktivita, program, změna, služba…? nJak (ne)funguje? Je to ekonomické? n nPodle možností experiment, kvaziexperiment nebo expostfacto + výběrové šetření nPřípadová studie nebo nomotetická verze. nDesignově nic nového, jen složitost. n n Small Scale Evaluation – Robson, 2000 nLokální spíše než regionální, národní nJeden evaluátor, nebo tým 2-3 nKrátkodobost – přibližně 1-6 měsíců; nOmezené zdroje nJedna, nebo několik málo lokací Evaluace – komplikující faktory nVariabilita zangažovaných ¡sponsoři, realizátoři, přijemci, veřejnost, vědci nMnožství účelů ¡vydělat/uživit se, vyřešit/zlepšit, poznat, ohodnotit, „přežít“ nMnožství výstupních (závislých) proměnných ¡plánované efekty, naplnění potřeb ¡zdařilost provedení ¡reflexe efektu zaangažovanými ¡náklady – cost-effectiveness ¡vyhovění normám nŠiroká paleta modelů, typů evaluace. Evaluace formativní x sumativní nFORMATIVNÍ – účelem je vylepšit předmět hodnocení nSUMATIVNÍ – účelem je zhodnotit n nPodobně ev. procesů x výstupů n nPozor na evaluace, které jsou jen záminkou/ospravedlněním předem stanoveného postupu (př. zrušení projeku) Akční výzkum nReflektovaná, racionální snaha vyřešit problém tam, kde se vyskytuje (vč. realizace) nSpojení jednání a vytváření znalostí(teorie) o tomto jednání nObvykle „praktikové sobě“, ale konzultace s výzkumníkem se hodí nNa základě AV často vznikají programy nCyklus ¡plán, jednání, pozorování, reflexe …. udržitelná změna ¡tj. zřetězené experimentování in situ ¡zároveň případová studie Akční výzkum - vztahy nVztah mezi praktiky a výzkumníky je kritický nVýzkumník jako konzultant nVýzkumník jako facilitátor nVýzkumník jako evaluátor n nAV často explicitně participativní – všichni zúčastnění znají VO/cíle a každý se snaží získat relevantní odpovědi (Stringer, 2007) ¡Co-operative inquiry (Heron); participatory action research. ¡ n AV - literatura nStringer, E.T. (2007). Action research, 3rd. Sage. nCoghlan, Brannick (2005). Doing action research in your own organization, 2nd. Sage. n nWhitehead, McNiff (2006). Action research – living theory. Sage. nMcNiff, Whitehead (2006). All you need to know about action research. Sage. ¡www.actionresearch.net n nWinter, Munn-Giddings, Aymer (2001). A handbook for action research in health and social care. Routledge ….na FSS ve skladu… Design … a co dál? nTechniky tvorby dat (metody) … znáte lépe z psychodiagnostiky. nVýběr vzorku znáte … nAnalýza… statistiku znáte ;-) a o kvalitativní analýze bude příští přednáška. nPsaní zpráv a psaní projektů - grantů… n n