Sylabus PSY497 Práce psychologa v krizovém centru pro děti a dospívající PS2009 Vyučující Mgr. Petr Sakař Výuka bude zahrnovat přednášky z~vybraných okruhů práce psychologa krizového centra (KC), kazuistické semináře, které se budou za aktivní účasti studentů věnovat rozboru typických případů dětských a dospívajících klientů KC, a jednodenní praxi v~Krizovém centru pro děti a dospívající, Hapalova 4, Brno. Rozvrh přednášek a seminářů __________________________________________________________________________________________ Přednáška 1 Krizové centrum pro děti a dospívající. Specifika práce psychologa v podmínkách multidisciplinárního týmu. Pozn.: Doplněním úvodní přednášky bude osobní zkušenost studenta/studentky z jednodenní praxe v KC. Seminář 1 Úvodní rozhovor s klientem (dítětem, rodičem, rodinou). Seminář 2 Kazuistiky: příklady vstupních rozhovorů s klienty KC. Diskuze Literatura: Dührssen A.(1998). Biografická anamnéza z hlbinne-psychologického aspektu. Trenčín: Vydavateľstvo F Greenspan S. I., Greenspan N. T. (2007). Klinické interview s dieťaťom. Trenčín: Vydavateľstvo F. Hort V., Hrdlička M., Malá E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. Langmeier J., Balcar K., Špitz J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál. Říčan P., Krejčířová a kol. (1991 a další vydání). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum. Vodáčková D. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál. __________________________________________________________________________________________ Přednáška 2 Psychologická diagnostika v krizovém centru pro děti a dospívající. Poradenský a psychoterapeutický kontrakt v krizovém centru pro děti a dospívající. Psychodynamická a psychoanalytická psychoterapie dětí a dospívajících v podmínkách krizového centra. Seminář 3 Referáty studentů. Psychodiagnostické metody užívané v Krizovém centru pro děti a dospívající. Kazuistiky: příklady kreseb, herních a scénotestových scén, výsledků testů a dotazníků. Diskuze. Seminář 4 Hra jako psychodiagnostická a psychoterapeutická metoda psychologické práce s dětmi. Literatura: Davido R. (1998). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál. Freudová A. (2005). Já a obranné mechanismy. Praha: Portál. Fraibergová S. H. (2002). Magické roky. Praha: Triton. Kleinová M. (2005). Závist a vděčnost. Praha: Triton. Lanyadová M., Horneová A. (Eds.) (2005). Psychoterapie dětí a dospívajících – psychoanalytický přístup. Praha: Triton. Mahlerová M. S., Pine F., Bergmanová A. (2006). Psychologický zrod dítěte. Praha: Triton. Pöthe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání – psychoanalytický přístup. Praha: Grada. Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. von Staabs G. (2001). Scénotest. Praha: Testcentrum. Winnicott D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství. __________________________________________________________________________________________ Přednáška 3 Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN syndrome). Seminář 5 Referáty studentů. Kazuistika: sexuálně zneužívané dítě (psychodiagnostika, dlouhodobá psychodynamická psychoterapie). Diskuze Seminář 6 Kazuistika: týrané dítě (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí po nahlášení případu). Kazuistika: zanedbávané (citově deprivované) dítěte (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí při odebírání dětí z rodiny). Diskuze Literatura: Adamsová C., Fayová J. (1997). Už žádná tajemství (jak chránit dítě před sexuálním napadením). Praha: Themis. Ainscough C., Toon K. (2000). Surviving childhood sexual abuse (workbook). London: Fisher Books. Bentovim, A. (1998): Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada. Dytrych, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol.(1995): Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. Elliot J., Place M. (2002). Dítě v nesnázích. Praha: Grada. Malá, E., Raboch, J., Sovák, Z. (1995). Sexuálně zneužívané děti. Praha: Psychiatrické centrum. Pöthe, P. (1999). Dítě v ohrožení. Praha: G+G. Täubner, V.(1996): Nejstřeženější tajemství – sexuální zneužívání dětí. Praha: Trizonia. Vaníčková, E. a kol. (1999): Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál. Weiss, P. a kol. (2005): Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada. __________________________________________________________________________________________ Přednáška 4 Rozvodové trauma a opatrovnické spory o děti. Jak děti prožívají rozchody a rozvody svých rodičů? Seminář 7 Referáty studentů. Kazuistika: asistované setkávání rodiče s dítětem. Seminář 8 Kazuistiky: rozvody očima dětí. Literatura: Bakalář E. a kol. (2006). Rozvodová tématika a moderní psychologie. Praha: Karolinum. Smith H. (2004). Děti a rozvod. Praha: Portál. Teyber E. (2007). Děti a rozvod. Praha: Návrat domů. Warshak R. A. (1996). Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha: Portál. Warshak R. A. (2001). Rozvodové jedy. Praha: Triton. __________________________________________________________________________________________ Přednáška 5 Posttraumatická stresová porucha u dětí a dospívajících. Psychodiagnostika, psychoterapie. Dítě jako oběť nebo svědek trestného činu, přírodní nebo průmyslové katastrofy, nehody. Seminář 9 Referáty studentů. Kazuistika: dospívající obětí trestného činu (dlouhodobá psychoanalytická psychoterapie). Seminář 10 Kazuistiky: traumatická ztráta osoby blízké (krizové intervence). Literatura: Cleveová E. (2004). Drž tátu za ruku (krizová psychoterapie malého dítěte). Praha: NLN. Foa E. B., Keane T. M., Friedmann M.J. (2000). Effective treatments for PTSD: Practice guidelines from the International Society for Traumatic Stress Studies. New York: The Guilford Press. Horowitz M. J. (2004). Liečba syndrómov podmienených stresom. Trenčín: Vydavatelstvo F. Malá E. a kol. (2007). Dítě a stres. Praha: Tigis. Porterfield, K. M. (1998). Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: NLN. Van der Kolk B. A., MacFerlane A. C., Weisaeth L. (Eds.) (1996). Traumatic Stress: The effect of overwhelming experience on mind, body, and society. New York: The Guilford Press. Vizinová D., Preiss D. (1999). Psychické trauma a jeho terapie (PTSD). Praha: Portál. __________________________________________________________________________________________ Přednáška 6 Děti a dospívající na „krizovém lůžku“ krizového centra. Seminář 11 Referáty studentů. Kazuistika: „nerozumím si s rodiči, jsem na útěku“ (problematika poruch osobnosti u dospívajících) Seminář 12 Téma, které určí v průběhu kurzu studenti. Zhodnocení. Literatura Praško J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál. Robinson D. J. (2001). Poruchy osobnosti podľa DSM-IV. Trenčín: Vydavatelstvo F. Röhr H. (2003). Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál. __________________________________________________________________________________________ Dodatek k literatuře: České a slovenské časopisy: Česká a slovenská psychiatrie Československá psychologie Psychoanalytická revue (Terapie a vývoj dětí a adolescentů, léto 2004, roč.VI., č.1; Adolescence, léto 2006, roč.VIII., č.1) Psychológia a patopsychológia dieťaťa Psychologie dnes aj. Zahraniční specializované časopisy (většinou dostupné přes el. zdroje placené MU): Child Abuse and Neglect Child Maltreatment Clinical Child Psychology and Psychiatry Journal of Interpersonal Violence Journal of Traumatic Stress Violence against Women aj. Požadavky k ukončení: -minimálně 80% účast na přednáškách a seminářích -aktivní účast na hodinách -ústní nebo písemná prezentace referátu (rozsah max. 10 minut nebo dvě normostrany) o knize nebo odborném článku z oblasti dětské psychologie, psychoterapie, psychologie traumatu nebo viktimologie -ústní zkouška, která se bude sestávat z rozpravy nad prostudovanou publikací ze seznamu doporučené literatury.