filosofie a etika v sociální práci (SPP 712, SPR 712) · Základní informace Typ kurzu: bakalářský stupeň, kombinovaná forma studia Zakončení kurzu: zkouška, 8 kreditů Vedení kurzu: Mgr. Zdeňka Dohnalová, Ph.D. (dohnalova@fss.muni.cz, konzultace: středa 13:00 – 14:30) · Cíl Kurz je úvodem k reflexi profesní hodnotové orientace. V první části, se studenti seznámí se základními morálními kategoriemi klasické etiky a s vybranými etickými teoriemi. Druhá část je zaměřena na etickou problematiku profese sociálních pracovníků, reflexi hodnot profese a daných etických teorií v praxi. Hlavními cíli kurzu je podpořit u studentů schopnost sebepoznání a činění informovaných rozhodnutí v oblasti etických problémů a dilemat, které vyvstávají při výkonu sociální práce. Na konci kurzu by studenti měli rozumět významu etických teorií pro praktický výkon profese sociální práce; být schopni aplikovat poznatky z etických teorií na příklady z praxe a být si vědomi vlastních hodnot a teoretického zázemí, ze kterého tyto hodnoty vycházejí. · Požadavky na ukončení kurzu Test znalostí (požaduje se minimálně 60% úspěšnost), vypracování esejů v akceptovatelné kvalitě (je třeba vést v patrnosti, že hlavním kritériem kvality práce je její obsah, nikoliv rozsah) a průběžná četba zadané literatury (viz jednotlivé body v sylabu). · Obsahové a časové rozvržení kurzu téma 1: 1. Význam a uplatnění etiky v sociální práci – morální rozhodování, vymezení etických témat, problémů a dilemat včetně příkladů; sociální práce a sociální stát – rozporné požadavky a kritika sociálního státu; význam etiky pro rozhodování v sociální práci 2. Etika a morálka z obecného pohledu: definice etiky, morálky, hodnot; reflexivní morálka a etiketa, právo, zvyk, náboženství. Dělení etiky – etika deskriptivní, metaetika a etika preskriptivní (etika norem a axiologie). Základní morální kategorie klasické etiky: předporozumění, dobro, svědomí, vědění ve svědomí podle Tomáše Akvinského, svědomí a odpovědnost (omyly svědomí); norma a étos – roviny lidské praxe, důvody problematizace norem, změna étosu - etika diskurzu (komunikativní a strategické jednání, latentní strategické jednání); etika ctností – ctnosti podle částí duše (Platón), ctnosti u Aristotela; štěstí a smysl – animalita a humanita. 3. Základní etické teorie: Teorie věčného (přirozeného) zákona – pojetí člověka a úkol člověka, hřích a odpuštění, příběh milosrdného samaritána – závěry pro sociální práci. Teorie společenské smlouvy – Hobbes – pojetí člověka, přirozený stav, důvody nastolení smlouvy, úloha panovníka, základní zákony; Locke – pojetí člověka v přirozeném stavu, úloha státu. Literatura: Aristoteles: Etika Níkomachova, kniha 1. a 2., Rezek, Praha 1996, strany 25 – 50, 57 – 62, 150 – 151, 166 – 167, 263 – 265 Bible, Exodus 20 (1-17), Lukáš 10 (25 – 37), Matouš 5-7, Ekumenická rada církví v ČSR, Praha 1985 Hobbes T: Leviathan, Melantrich, Praha 1941, strany 159 – 169, 177 – 178, 185 – 188, 190 – 192 Laan van der, G.: Otázky legitimace sociální práce, Albert, Boskovice 1998, strany 43-58 Esej – 1. úkol: Zvolte situaci, které jste byli svědky ve svém profesním životě a kterou vnímáte jako eticky problematickou, resp. popište etický problém či dilema, se kterým jste se v minulosti potýkali, případně aktuálně potýkáte. Na tento problém, resp. dilema poté nahlédněte z hlediska svědomí jako základní morální kategorie. Termín odevzdání: nejpozději 21. 10. 2011 Způsob odevzdání: do Odevzdávány v ISu téma 2:. 4. Základní etické teorie: Deontologie – Kant – povinnost a náklonnost, hypotetický a kategorický imperativ. Utilitarismus – Bentham a Mill – kvantitativní a kvalitativní koncepce štěstí, formy utilitarismu, mravní posuzování v utilitarismu, kritika utilitarismu. 5. Základní etické teorie: Teorie distributivní spravedlnosti – Rawls – spravedlnost jako férovost (princip rozdílů, rovnost šancí), srovnání s utilitarismem. Antiopresivní přístup – Freire – útlak, humanizace, podmínky dialogu, obecné téma, limitní situace a činy, kultura ticha, problémy spojené s procesem humanizace, úloha utlačovaných. Etika účasti – stadia morálního vývoje u Kohlberga a Gilliganové. 6. Shrnutí etických teorií: tři hlavní etické proudy v sociální práci podle Clarka (individualismus a etika osobní služby, sociální reformismus a etika spravedlnosti, etika odpovědnosti profese vůči veřejnosti). Postmodernismus. Literatura: Nečasová, M., Dohnalová, Z., Talašová, R. Využití vybraných etických teorií v praxi sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, Brno: ASVSP, 3/2010 Kant I.: Základy metafyziky mravů, část 1. a 2., Svoboda, Praha 1976, strany 19 – 54, 62 – 83, 85 – 86, 99 Gilliganová, C.: Jiným hlasem, Portál, Praha 2001, strany 52 – 60 Šimek, J., Špalek, V.: Filozofické základy lékařské etiky, Grada, Praha, 2003, strany 10 – 32 Esej – 2. úkol: Se zadáním budou studenti seznámeni na 2. setkání. Termín odevzdání: nejpozději 25. 11. 2011 Způsob odevzdání: do Odevzdávány v ISu téma 3: 7. Hodnoty v sociální práci: důstojnost člověka a respekt k němu – odůvodnění z hlediska teorie přirozeného zákona, deontologie a utilitarismu, negativní a pozitivní pojetí svobody, paternalismus – odůvodněný a neodůvodněný, respekt ke klientovi na příkladu klientů v DD (autonomie a heteronomie, závislost a nezávislost), klasická péče a koncept salutogeneze. Základní hodnoty v sociální práci – Biestek, Gordon, Butrymová, Clark. Hodnotové orientace v sociální práci (paternalistická, náboženská, klinická, defenzivní, neutrální orientace na sociální spravedlnost). Medicínské a interaktivní paradigma. Hodnoty v sociální práci v současné době – sebeurčení, kvalita života (podle WHO), rovnost (výsledku, příležitostí, jako nestrannost), spravedlnost (podle práv, zásluh a potřeb). 8. Profesní etické kodexy: atributy profese (teorie, autorita u klientů i společnosti, etický kodex, kultura profese a profesní asociace); sociální práce jako profese. Etický kodex – význam, oblasti, které kodex pokrývá (respekt ke klientům a k jejich sebeurčení, sociální spravedlnost a profesní integrita, povinnosti pracovníka, otázky profesní praxe), porovnání Etického kodexu sociálních pracovníků ČR a mezinárodního dokumentu IFSW. 9. Pojetí klienta: jako lidské bytosti (osoby), jako občana a jako spotřebitele; nový profesionalismus a nový konzumerismus – přístup k informacím, možnost stížností, účast klienta na rozhodování (zmocňování, zastupování, decentralizace a demokratizace služeb). Nový manažerismus – defenzivní a reflexivní praxe. Přístupy k praxi – profesionální, byrokratický, přesvědčený (angažovaný) a radikální model. Postup při řešení etických dilemat (Reamer). Literatura: Nečasová, M. 2004. Respekt ke klientovi na praktickém příkladu kvality života seniorů v domově. Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 4/2004 Fischer, O. Milfait, R. 2008. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok Etický kodex sociálních pracovníků České republiky, Společnost sociálních pracovníků ČR, Praha 1995; (http://sspcr.unas.cz) Etika sociální práce – principy, dokument přijatý na valné hromadě IFSW, Adelaide, Austrálie, 2004; (http://sspcr.unas.cz) Písemný test: termíny pro písemný test budou zveřejněny v Informačním systému Masarykovy univerzity (http://is.muni.cz/). Další povinná literatura: Henriksen, J.- O., Vetlesen, A. J. 2000. Blízké a vzdálené. Boskovice: Albert, Podané ruce. Nečasová, M. 2001. Úvod do filozofie a etiky sociální práce. Brno: Vydavatelství MU. Doporučená literatura: Anzenbacher, A. 1994. Úvod do etiky. Praha: Zvon. Banks, S. 1995. Ethics and Values in Social Work. London:Macmillam Press. BREZINKA, W. 1996. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon. Clark, C. L. 2000. Social Work Ethics. Politics, Principles, and Practice. London: Macmillan Press. FISCHER, O., MILFAIT, R. 2008. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok FISCHER, O. 2010. Úvod do filosofie pro pomáhající profese. Praha: Jabok. Freire, P. 1972. Pedagogy of the Oppressed. USA: Penguins Book. Greenwood, E. 1957. Attributes of the Profession. Social Work. No.2,3. pp 665-74 Heidbrink, H. 1996. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. Horne, M. 1999. Values in Social Work. Great Britain: Biddles Guiltford. HUGMAN, R. 2005. New Approaches in Ethics for the Caring Professions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. JANKOVSKÝ, J. 2003. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. Kolář, P., Svoboda, V. 1997. Logika a etika, úvod do metafyziky. Praha: Filosofia. KOPŘIVA, K. 2006. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. LOCKE, J. 1992. Druhé pojednání o vládě. Praha: Svoboda. Příkaský, J. 2000. Učebnice základů etiky. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. RAWLS, J. 1995. teorie spravedlnosti. Praha:Victoria Publ. Reamer, F. G. 1995. Social Work Values and Ethics. New York: Columbia University Press. ŠRAJER, J., MUSIL, L. (eds.). 2008. Etické kontexty sociální práce s rodinou. České Budějovice, Brno: Albert. THOMPSON, M. 2004. Přehled etiky. Praha: Portál.