Kurz ZUR 731a HISTORICKÉ PROMĚNY VÝZKUMU MEDIÁLNÍCH ÚČINKŮ (Teorie masové komunikace II.) PÍSEMNÉ PRÁCE se umísťují do odevzdáváren KONZULTACE se konají v konzultačních hodinách (viz webové stánky fss. muni.cz) anebo v domluvených termínech. PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU Zápočet obdrží ti studenti, kteří: a/ ve stanoveném termínu odevzdají zadaný počet písemných prací a jejichž práce budou přijaty (buď napoprvé, anebo po přepracování). ZAKONČENÍ KURZU Kurz je zakončen závěrečnou zkouškou, která má podobu písemného testu. Kurz úspěšně absolvují ti studenti, kteří získají (v řádném či opravném termínu) stanovený minimální počet bodů. ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA se koná v termínu určeném studijním oddělením (viz webové stánky fss. muni.cz) ANOTACE Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.) a etapu „sílících účinků“ (spirála mlčení, kultivační analýza, agenda setting, vědomostní propast, teorie závislosti atd). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost prezentace násilí a pornografie v masových. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. SYLABUS KURZU ZUR 731a ÚVOD DO TEORIE MASOVÉ KOMUNIKACE Katedra mediálních studií a žurnalistiky stupeň: bakalářský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výuka: uč. AVC 8.10. - 14.00 -15.30 4.11. - 10.00 -11.30 2.12. - 14.00 - 15.30 výstup: - závěrečná písemná zkouška – + - dílčí úkoly I-III bodování 0, 10, 20, 30 (maximum 90 bodů, min. 50) Textové pole: TÉMATA PRO ZÁVĚREČNOU PRÁCI: 1/ Persvazivní komunikace ve volební kampani (popis a analýza vybrané komunikační strategie) 2/ Politická a reklamní kampaň: podobnosti a odlišnosti (komparace užitých persvazivních komunikačních strategií na vybraných kauzách) 3/ Politická fáma v médiích (popis a analýza vybrané kauzy) 4/ Volební kampaň 2006 (popis a analýza vybrané mediální kauzy s využitím teorie „agenda setting“). 5/ Mají masová média nějaké účinky? (kritická reflexe vybraných teorií účinků) 6/ Problematické obsahy v televizní vysílání a na Internetu (komparační analýza) 7/ Je třeba regulovat násilí na televizní obrazovce? (formální esej) NEPLATÍ PRO KOMBINOVANÉ STUDIUM KRITÉRIA HODNOCENÍ - FORMÁLNÍ ESEJ 1/ stylistická úroveň 2/ práce se zdroji - formální náležitosti (odkazy, citace, bibliografie apod.) 3/ logická výstavba textu 4/ naplnění požadavků daného žánru 5/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění 6/ provázanost teoretických východisek s vlastní analýzou 7/ adekvátnost volby a interpretace použitých teoretických koncepcí 8/ závěrečné shrnutí – jasnost, konkrétnost 9/ využití dostupné literatury a datového kontextu 10/ dodržení zadaného tématu Každé kritérium je hodnoceno na škále 1-5. BODOVÉ HODNOCENÍ ZÁV. PRÁCE: 1-1,49=130 1,5-1,99=110 2-2,49=90 2,5-2,99=70 V případě nedosažení 70 bodů je třeba esej přepracovat Základní literatura: - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. - McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. 1.týden – téma: základní přístupy k analýze mediálního publika Povinná četba: - McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. str. 315 – 355. - Bryant, J., Thompson, S.: Media Effects: A Historical Perspective. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 21-64. Klíčové pojmy: mediální publikum, typy publika, strukturální výzkum publika, behaviorální výzkum publika, sociokulturální výzkum publika. 2. týden – téma: hlavní témata diskuse o mediálních účincích Povinná četba: - McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. str. 359 – 405. - Newbold, Ch.: The media effects tradition. In: Boyd-Barret, O., Newbold, Ch.(ed): Approaches to Media. Arnold 1995, pp. 118-123. Klíčové pojmy: základní fáze výzkumu publika, mediální účinky, typologie mediálních účinků, model účinků (Comstock), kampaň Textové pole: I. Úkol: vypracujte slovníkové heslo „mediální účinky“. Rozsah cca 300-500 slov. Termín odevzdání práce: do 29.10. -ODEVZDÁVÁRNA 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy Povinná četba: - kol.: Psychologie vnímání. Karlova Universita 1985. str. 68-125. - Barry, A., M.: Visual intelligence. Perception, image and manipulation in visual communication. State University of New York 1997. pp. 16-68. - Barry, A., M.: Visual intelligence. Perception, image and manipulation in visual communication. State University of New York 1997. pp. 256-300. - Bryant, J., Thompson, S.:Advertising Effects. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 288-305. Klíčové pojmy: percepce, zrakový systém, zrakové vnímání prostoru, holistická percepční škola analytická percepční škola, subliminální percepce a její výzkum, percepční zákony podle tvarové (gestalt) psychologie, embeds, subliminální reklama, percepce a politické PR. 4. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci Povinná četba: - Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Academia.2000. str. 81-97. - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.163-176. - Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960 str. 15-52. Klíčové pojmy: sociální percepce, selektivní expozice, selektivní percepce, selektivní retence,kognitivní disonance, teorie percepčního schematu (Graber), matching, cueing. 5. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií Povinná četba: - Bryant, J., Thompson, S.:. Persuasion. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 153-167. - Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Academia. 2000 str. 131-156. Textové pole: II. Úkol: zvolte libovolné mediální sdělení (nejlépe reklamní povahy) a pokuste se identifikovat v jeho rámci použité konstrukční principy vycházející ze základních percepčních zákonů tvarové (gestalt) psychologie. Termín odevzdání práce: do 29. 11. ODEVZDÁVÁRNA - Klapper, J.: Contributory Aspects of the Communication and Communication Situation. In: The Effects of Mass Communication.Glencoe, Illinois 1960 str. 98-132. Klíčové pojmy: postoj, základní komponenty a funkce postoje, postojová konverze, sleeper effect, jednostranné a oboustranné sdělení, základní přesvědčovací strategie v masové komunikaci. 6. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci Povinná četba: - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.178-198. - Katz, E.: Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Karolinum 2000, str. 80-98. - Katz, E., Lazarsfeld, P. F.: Between media and mass/the part played by people/ the two-stop flow of communication. In: Katz, E., Lazarsfeld, P. F.: Personal Influence. The Free Press pp. 15-42, 309-20. - Klapper, J.: The Effects of Mass Communication.In: Berelson, B., Janowitz, M. (eds). Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press 1966, pp. 473-86. - Bryant, J., Thompson, S.:. Diffusion of Innovations In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002. pp. 113-126 - Bryant, J., Thompson, S.: News Effects.In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 233-246. Klíčové pojmy: fenomenistický přístup, tvůrce mínění (opinion leader), The People ´s Choice, teorie posílení, Greenbergova J-křivka. 7. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting) Povinná četba: - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.198-201. - McCombs, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Mass media.In: Public Opinion Quarterly, vol. 36, No. 2, pp. 176-87. Klíčové pojmy: mediální agenda, politická agenda, veřejná agenda, prezidentská agenda, intermediální agenda. 8. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting) Povinná četba: - McCombs, M.:News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989, str. 1-16. - McCombs, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Press. in: The Emergence of American Political Issues. Columbia Univ. Press.1977. str. 72 -82. Klíčové pojmy: mediální agenda, politická agenda, veřejná agenda, prezidentská agenda, intermediální agenda. 9. týden - Teorie vědomostní propasti Povinná četba: - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.204-207. - McQuail, D., Windhall, S.: Information gaps as effects. In: Mass Communication Models. Longman.1996 str. 122-127. - Selwyn, N.: Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. In: New Media and Society. Sage , London vol 6 (3): 341-362. Klíčové pojmy: informační chudoba, stropový efekt, vlivová propast, digital divide Textové pole: III. Úkol: pokuste se v libovolném českém médiu identifikovat a analyticky popsat realizovanou mediální agendu. Termín odevzdání práce: do 6.1.ODEVZDÁVÁRNA 10. týden - Spirála mlčení Povinná četba: - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.204-207. - Noelle-Neumann, E.: The Spiral of Silence. Chicago University Press. 1984, pp. 1-57. Klíčové pojmy: konsonantnost mediálních obsahů, train test, band wagon effect. 11. týden - Kultivační teorie Povinná četba: - Gerbner, G.: Toward „cultural indicators“: the analysis of mass mediated public message systems. In: AllenW.D. (ed.): AV Communication Review. Vol 17, no. 2, pp. 137-48. - Morgan, M., Signorielli, N.: Cultivation Analysis. Sage 1990 str. 13- 34. Klíčové pojmy: mediální kultivace, kultivační diferenciál, mainstreaming, rezonance. 12. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce Povinná četba: - Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995 str. 49-62, 145-158, 218-233. - Eysenck, H.: Conclusions and Recomendations. In: Sex, Violence and the Media. Blackwell 1982, pp. 252-274. - Williams, J.: Television Violence and Agression in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 251-271. - Williams, J.: Effects of Media Erotica. in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 273-285. Klíčové pojmy: typologie násilí na televizní obrazovce, katarze, stimulace, habitualizace, teorie učení, desenzitivizace, arousal