Podniková ekonomika Finanční řízení Hlavní úkoly:  Získávání finančních zdrojů pro podnik  Rozhodování o struktuře finančních zdrojů (pasiv)  Rozhodování o alokaci kapitálu  Rozhodování o výsledku hospodaření  Analýza, kontrola, řízení hospodářské stránky podniku 2 Finanční řízení  Získávání a rozdělování finančních zdrojů = financování  Financování i celé finanční řízení ovlivněno dvěma faktory:  Faktor času  Faktor rizika 3 Faktor času  Peněžní jednotka vyplacená nebo přijatá v různých časových okamžicích má různou hodnotu Uplatňuje se při:  Rozhodování o investicích  Rozhodování o způsobu financováni dlouhodobého majetku  Při stanovení tržní ceny majetku – aktualizace 4 Faktor rizika  riziko, většinou zisk Všeobecná pravidla pro finanční rozhodování:  Při stejném riziku se preferuje větší výnos před menším  Při stejném výnosu se preferuje menší riziko před větším  Za větší riziko se požaduje větší výnos  Peníze obdržené dřív jsou lepší, než peníze obdržené později 5 Druhy a způsoby financování  Vlastní a cizí zdroje  Krátkodobé a dlouhodobé (střednědobé)  Interní a externí 6 Externí zdroje: •Úvěry •Dotace •Emise akcií •Emise obligací •Finanční leasing Interní zdroje: •Odpisy •Nerozdělený zisk •Dlouhodobé finanční rezervy Finanční analýza  Ucelený pohled na finanční stav podniku  Předchází jakémukoliv finančnímu rozhodování (nejen)  Hlavní cíl - poskytovat informace o zdraví podniku  Důležitá i pro ostatní subjekty  Procentní rozbor  Poměrová analýza 7 Uživatelé finanční analýzy  Investoři  Manažeři  Zaměstnanci  Obchodní partneři  Banky  Konkurenti  Stát  Burzovní makléři  Analytici, daňoví poradci  Odborové svazy, univerzity, … 8 Základní podklady pro finanční analýzu  Rozvaha  Výkaz zisku a ztrát  Výkaz cash-flow 9 Výkaz zisku a ztrát  Poskytuje nám informace o nákladech, výnosech a HV firmy za určité období.  Rozvaha i výkaz Z/Z jsou vlastně informačním zobrazením dvou základních stránek téhož ekonomického jevu a proto jsou vnitřně propojeny prostřednictvím HV. 10 Výkaz cash-flow  vyjádřením hotovostních toků - rozdíl mezi příjmy a výdaji  cash-flow zachycuje vývoj hotovosti v čase a poskytuje podniku popřípadě investorům informaci, zda podnik může v daný okamžik plnit své závazky či nikoliv  Sestavení výkazu – metody:  Přímá metoda  Nepřímá metoda  U obou způsobů výpočtu jsou rozlišovány tři oblasti činností podniku - provoz, investice a finance. 11 Výpočet cash flow Zjednodušené schéma nepřímé metody sestavení CF: + zisk + odpisy + tvorba dlouhodobých rezerv na vrub nákladů = CF I (změna pracovního kapitálu) - přírůstek zásob + úbytek zásob = CF II (změna čistého peněžního majetku) - přírůstek pohledávek + úbytek pohledávek + přírůstek závazků - úbytek závazků = CF III (změna fondu pohotových peněžních prostředků) 12 Finanční analýza  Ucelený pohled na finanční stav podniku  Předchází jakémukoliv finančnímu rozhodování (nejen)  Hlavní cíl - poskytovat informace o zdraví podniku  Důležitá i pro ostatní subjekty  Procentní rozbor  Poměrová analýza 13 Procentní rozbor Horizontální analýza  základní otázky:  O kolik jednotek se změnila položka v čase?  O kolik % se změnila jednotka v čase?  může být zpracována meziročně, nebo za několik období,  cílem je změřit pohyby jednotlivých veličin. 14 Příklad: Náklady na zboží vzrostly o 7 % mezi rokem 2004 a 2005. Materiálová spotřeba meziročně klesla o 15 %. V letech 2000 až 2005 rostly mzdové náklady průměrně o 8 % ročně. Procentní rozbor 15 Vertikální analýza  základní otázky:  Z jakých položek se skládá daná skupina?  Jaký je podíl položky ve skupině?  lze mezi sebou srovnávat výsledky z několika časových období, nebo se srovnatelnými podniky či konkurencí,  cílem je zjistit jak se např. majetkové položky podílejí na celkové bilanční sumě. Příklad: Mzdové náklady tvoří 60 % nákladů osobních a 40 % nákladů celkových. Dlouhodobý majetek podniku tvořila ze 60 % budova s pozemkem a z 40 % strojní vybavení. Analýza poměrových ukazatelů  vznikají jako poměr dvou absolutních ukazatelů  Lze srovnat s doporučenými hodnotami (např. s odvětvovými průměry pro jednotlivé ukazatele)  http://www.mpo.cz/cz/ministr-a-ministerstvo/analyticke- materialy/#category238  nejčastěji rozděleny do 5 skupin, a to ukazatele aktivity, likvidity, zadluženosti, rentability a tržní hodnoty 16 Ukazatele aktivity  ukazují s jakou efektivitou je podnik schopen využít majetek podniku  lze využít mimo jiné k určení kapitálové potřeby pro financování oběžného majetku Obrat zásob Doba obratu zásob 17 zásoba tržby zásobobrat   tržbadenní zásoba zásobobratudoba   Ukazatele aktivity Průměrná doba obratu pohledávek Obrat stálých aktiv (celkových aktiv) 18 360/tržby pohledávky denzatržby pohledávky pohledávekobratudoba  aktivastálá tržby aktivstálýchobrat  aktiva tržby aktivobrat  Ukazatele likvidity  Zkoumají, jestli je firma schopna uspokojit svoje krátkodobé závazky, tedy jestli je likvidní Běžná likvidita Rychlá likvidita Okamžitá likvidita 19 závazkykrátkodobé aktivaěžnáo likviditaěžná b b  závazkykrátkodobé pohledávkykrátkodobézásobyaktivaěžnáo likviditaokamžitá   b závazkykrátkodobé zásobyaktivaěžnáo likviditarychlá   b Ukazatele zadluženosti  Ukazují do jaké míry je v podniku k financování majetku podniku využíván cizí kapitál  Ale! Zadlužený podnik rizikovější  Potřeba zjišťovat i náklady na cizí kapitál a poměřovat je vytvořenému zisku Míra celkové zadluženosti Úrokové krytí Míra zadluženosti vlastního kapitálu 20 aktivacelková zdrojecizí tzadluženoscelková  zdrojevlastní zdrojecizí VKtizadluženosmíra  úrokynákladové EBIT krytíúrokové  Ukazatele rentability  měří výnos jednotlivých skupin zdrojů nebo to, jaký zisk přináší investice do tohoto podniku. Pro srovnání firem není možné použít pouze zisk podniku, poněvadž zisk závisí na velikosti podniku. Poměr zisku s vloženými prostředky ziskovost lépe zohlední pro srovnání podniků. Rentabilita aktiv (ROA) 21 (%)100* )( )( aktivacelková EBITziskčistý ROAaktivarentabilit  Ukazatele rentability Rentabilita vlastního kapitálu Rentabilita tržeb 22 (%)100*)( kapitálvlastní ziskčistý ROEVKarentabilit  (%)100*)( tržby ziskčistý ROStržebarentabilit  Etapy finanční analýzy  První etapa: rozbor základních ukazatelů, zjištění odchylek od „normálního“ stavu  Druhá etapa: rozbor zjištěných odchylek a stanovení příčin  Třetí etapa: přesná identifikace příčin a návrh na jejich případné odstranění  Je vhodné zpracovávat ukazatele v časových řadách 23 Úkol  Z jakých finančních výkazů bude podnik čerpat data pro výpočet jednotlivých ukazatelů? 24 Děkuji za pozornost 25