TENTO KURZ JE PODPOŘEN OPVK INZA CZ.1.07/2.2.00/28.0238 Inovací bakalářských studijních programů k lepší zaměstnatelnosti PSY112 Podzimní semestr 2012 V tomto kurzu má inovace podpoření OPVK INZA podobu nového semináře o pozorování, které je základním prvkem veškeré aplikované diagnostiky. Praktická zkušenost bude zaměřena na shodu pozorovatelů, a to jako sebezkušenostní prvek, ale také jako propedeutika psychometriky – reliability. Kurz je také obohacen o základní know-how v adaptaci zahraničních metod do českého jazyka a prostředí. Pro tyto inovace byla zároveň pořízena přehledová literatura do knihovny FSS. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 2 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu SYLABUS PŘEDMĚTU PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií PŘEDMĚT PSY112 Metodologie psychologického výzkumu FORMA STUDIA denní studium ŠKOLNÍ ROK PS 2012 VYUČUJÍCÍ Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Mgr. et Ing. Jakub Procházka doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 3 OBSAH OBSAH ____________________________________________________________________________________ 3 VYUČUJÍCÍ _________________________________________________________________________________ 4 CHARAKTERISTIKA A CÍL PŘEDMĚTU____________________________________________________________ 4 ORGANIZACE PŘEDMĚTU _____________________________________________________________________ 4 POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU _________________________________________________________ 5 Účast na seminářích _________________________________________________________________________ 5 Písemné úkoly ______________________________________________________________________________ 5 ÚKOL 1: Najdi výzkumnou podporu _________________________________________________________ 5 ÚKOL 2: Realizace výzkumného projektu _____________________________________________________ 6 ÚKOL 3: Oponentský posudek výzkumného projektu ___________________________________________ 8 ZKOUŠKA ______________________________________________________________________________ 9 DŮLEŽITÉ TERMÍNY _________________________________________________________________________ 10 MATERIÁLY K PŘEDMĚTU____________________________________________________________________ 11 Literatura _____________________________________________________________________________ 11 Internetové zdroje______________________________________________________________________ 12 Studijní materiály v Informačním systému MU _______________________________________________ 12 PROBLÉMOVÉ OKRUHY _____________________________________________________________________ 13 1. Jak se dělá psychologický výzkum?_______________________________________________________ 13 2. Jak získat informace, po kterých toužíme?_________________________________________________ 14 3. Jak zajistit, abychom dostali spolehlivé a důvěryhodné odpovědi? _____________________________ 15 4. Jak vybrat lidi (a chování) do výzkumu? ___________________________________________________ 16 5. Jak se podělit o své výsledky?___________________________________________________________ 16 6. Reflexe „vědeckého“ poznávání _________________________________________________________ 17 OBSAH SEMINÁŘŮ _________________________________________________________________________ 19 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 4 VYUČUJÍCÍ doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. – garant předmětu Katedra psychologie, FSS MU e–mail: vaculik@fss.muni.cz Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. IVDMR, FSS MU e–mail: stan@fss.muni.cz Mgr. et Ing. Jakub Procházka Katedra psychologie, FSS MU e–mail: jak.prochazka@mail.muni.cz CHARAKTERISTIKA A CÍL PŘEDMĚTU Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychologického výzkumu jak z aspektu produkčního (tj. realizace výzkumu), tak konzumentského (tj. posouzení výzkumu). Předmět zprostředkuje studentům poznatky nezbytné k realizaci a posouzení výzkumného projektu. Po jeho absolvování budou účastníci schopni navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi – formulovat výzkumné otázky, hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat vhodné metody sběru dat, metody výběru zkoumaných osob, zacházet s prameny, zacházet s výsledky a napsat výzkumnou zprávu. Pro účely případného profesního využití budou také schopni posoudit přednosti a nedostatky publikovaných výzkumů. ORGANIZACE PŘEDMĚTU Počet kreditů: 6 Ukončení předmětu: zkouška Přednášky: 2 hodiny 1 x 14 dní Seminář: 2 hodiny 1 x 14 dní Předmět tvoří 7 přednášek, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní. Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím informačního systému MU. Konkrétní časový harmonogram je upřesněn v souboru umístěném ve studijních materiálech k předmětu. V rámci seminářů studenti vytvoří pracovní týmy (cca 4 – 5 osob), v nichž plní zadané úkoly (viz Písemné úkoly). PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 5 POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU ÚČAST NA SEMINÁŘÍCH Účast na seminářích je povinná, přítomnost na semináři je kontrolována. Součástí účasti na seminářích je povinná prezentace příslušných částí výzkumného projektu (viz Organizace prací na projektu). Na semináři je možná jedna neúčast. Jakákoliv další neúčast znamená nesplnění podmínek řádného ukončení předmětu. Neúčast na seminářích nelze omluvit žádnými doklady (např. vyjádřením lékaře, dokumentem o zpoždění spoje apod.). PÍSEMNÉ ÚKOLY V průběhu semestru pracují studenti na níže uvedených úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou týmové i individuální práce, jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech. Pracovní týmy Na některých úkolech pracují týmy o velikosti 4 – 5 studentů. Složení týmů je třeba zaslat k níže uvedenému datu na adresu vaculik@fss.muni.cz. Součástí informace je a) název týmu, b) jména členů týmu, c) kontaktní e–mailová adresa. Složení týmů je neměnné po celou dobu semestru. Nezapojení do žádného týmu znamená nesplnění podmínek pro řádné ukončení předmětu. ÚKOL 1: Najdi výzkumnou podporu Na tomto úkolu pracují týmy studentů. Účelem úkolu je vyjasnění toho, co se míní vědou a výzkumnou podporou určitého tvrzení. Týmy mají za úkol najít dostatek vědeckých argumentů (empirickou podporu) pro kvalifikované přijetí nebo odmítnutí určitého tvrzení. S tvrzením budou studenti seznámeni na prvním semináři. Výstupem tohoto úkolu je: a) písemný dokument: je v rozsahu 1 – 2 normostrany (1800 – 3600 znaků včetně mezer), obsahuje přehled argumentů a seznam použité literatury, dokument bude odevzdán k níže uvedenému termínu b) prezentace argumentů na semináři: prezentace bude obsahovat souhrn argumentů pro a proti danému tvrzení a aktuální přesvědčení studentů o jeho ne/platnosti (délka prezentace: 5 minut, doporučujeme využít podklady v podobě powerpointové prezentace v rozsahu 1 strana) Forma odevzdání: soubor ve formátu dokument Word (doc) Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY112, složka s názvem Najdi výzkumnou podporu Hodnocení: přijat / nepřijat PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 6 ÚKOL 2: Realizace výzkumného projektu Organizace prací na projektu Na tomto úkolu pracují týmy studentů. V průběhu semestru mají týmy za úkol navrhnout a realizovat výzkumný projekt. Jednotlivé kroky práce na projektu jsou zadávány na seminářích. Jejich částečný obsah je popsán níže v tomto textu (viz kapitola Co musí projekt obsahovat?). Součástí plnění úkolu je odevzdání částí projektu v dohodnutých termínech a pravidelná prezentace všech kroků výzkumu na seminářích (viz Obsah seminářů). Prezentace je považována za splněnou, působí–li tým při obhajobě vlastních rozhodnutí a myšlenek připraveně. V opačném případě je prezentace označena za nesplněnou a tým nemůže dále pokračovat v předmětu. Výstupy tohoto úkolu jsou jednotlivé prezentace na seminářích, zpráva v požadované struktuře a nasbíraná data. Data jsou odevzdána v elektronické podobě jako datová matice. Při odevzdání první části výzkumného projektu (výzkumná otázka a hypotézy) obsahuje odevzdávaný dokument dvě části: a) přehled výchozích poznatků (teoretický rámec), výzkumnou otázku a hypotézy, které si tým vybral a na kterých bude nadále pracovat, tj. výsledek skupinové diskuse nad různými tématy a výzkumnými otázkami, b) přehled výchozích poznatků (teoretický rámec), výzkumnou otázku a hypotézy každého člena týmu, tj. materiál, se kterým každý člen týmu přispěl do diskuse. Tímto postupem usilujeme o zapojení všech členů týmu do spolupráce, o zajímavost a smysluplnost řešených výzkumných otázek. Předmět bude ukončen studentovi, jehož výzkumná otázka a hypotézy se v odevzdaném materiálu neobjeví. Hodnocení projektu Projekt je hodnocen v rozmezí 0 – 50 bodů. Bodově je hodnocena finální verze projektu. Hodnocení projektu je součástí známky (body za projekt se sčítají s body za písemný test). Minimální počet bodů, který zaručuje přijetí projektu je 20 bodů. Maximální počty bodů za jednotlivé části projektu jsou uvedeny níže. Pět bodů je vyhrazeno na tzv. „dobrý dojem“. Ten tvoří úspornost, logická ucelenost projektu, originalita projektu, jeho propojení s realitou nebo teorií, kvalita zpracování (pravopisné chyby, grafická úprava). Projekt, který je hodnocen menším počtem než 20 bodů, musí být přepracován. Projekt je možné přepracovat jednou. Nesplňuje–li projekt požadavky ani po přepracování, studenti autorského týmu nesplnili podmínky řádného ukončení předmětu. Části výzkumného projektu jsou hodnoceny takto: ČÁST PROJEKTU MAXIMÁLNÍ POČET BODŮ 1. Teoretický rámec a výzkumná otázka 10 2. Hypotézy 5 3. Design výzkumu 5 4. Metoda výběru vzorku a výzkumný soubor 5 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 7 5. Použité metody sběru dat 5 6. Výsledky 5 7. Diskuse 10 Co musí projekt obsahovat? Projekt má danou strukturu, podle které je hodnocen. V této části stručně popisujeme podstatné věci, které nesmějí chybět v jednotlivých částech projektu. Nejedná se o všechny požadavky, ale pouze o ty základní. Další informace, které budou uvedeny v projektu, se musí řídit základními metodologickými pravidly. TEORETICKÝ RÁMEC A VÝZKUMNÁ OTÁZKA Teoretická východiska: co bylo v daném tématu zkoumáno a zjištěno, proč si klademe právě naši výzkumnou otázku (ze zdůvodnění by mělo být patrné, v čem je problém) Formulace výzkumné otázky Definice pojmů, které obsahuje výzkumná otázka. HYPOTÉZA Je odpovědí na výzkumnou otázku a splňuje další požadavky dobré hypotézy. DESIGN VÝZKUMU Klasifikace proměnných: závislá, nezávislá proměnná Přehled intervenujících proměnných a popis vyrovnání se s jejich vlivem Přesný popis výzkumného postupu (půjdeme tam a tam, budeme dělat to a to, budeme mluvit jsme s těmi a těmi, budeme říkat to a to atd.) METODA VÝBĚRU VZORKU A ZKOUMANÝ VZOREK Popis výběru vzorku (Jak získám vzorek – jevů, osob?) Zdůvodnění (zvážení výhod a nevýhod) volby tohoto postupu (Proč jsem si vybral tento způsob?) METODY SBĚRU DAT Popis metody a zdůvodnění její volby (zvážení jejích výhod a nevýhod oproti alternativním metodám). Uvedení metody v plném znění (dotazník, pozorovací schéma, plán rozhovoru, popis měřícího postupu atd.). VÝSLEDKY Statistický popis vytvořených dat a výsledky testování stanovených hypotéz. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 8 DISKUSE Stručná formulace zjištění a jejich interpretace Propojení s poznatkovou bází, z níž autoři vycházejí. Omezení, popř. nedostatky výzkumu. Zaměřte se především na konstruktovou validitu, reliabilitu, interní a externí validitu. Nedořešené otázky, nově vyvstanuvší otázky, překvapivá zjištění apod. Praktické implikace zjištění LITERATURA Seznam použité literatury PŘÍLOHY Plné znění dotazníků, detailní popis podnětových materiálů, znění kontaktního e-mailu / letáku apod. Finalizace projektu V úspěšných projektech dochází v rámci finalizace k přepsání většiny textu, který vznikal během semestru, zejména v úvodní části. Je třeba odstranit slepé uličky, doplnit argumenty a odkazy tak, aby celý text úsporně a uceleně vypovídal o řešené výzkumné otázce. Je třeba zkontrolovat, zda si jednotlivé části výzkumné zprávy odpovídají. Je dobré se vyhnout se tomu, aby byla výzkumná zpráva „deníkovým“ záznamem o vývoji myšlenek výzkumníků během semestru. Dobrá výzkumná zpráva o jednoduchém projektu s jednou hypotézou by neměla přesáhnout cca 15 normostran, tj. 27 000 znaků včetně mezer (5 úvod, 5 metoda a výsledky, 5 diskuze) při zachování veškerých důležitých informací. Plné znění použitých dotazníků či popis podnětových materiálů patří do příloh. ÚKOL 3: Oponentský posudek výzkumného projektu Na tomto úkolu pracuje každý student samostatně. Úkolem je vytvořit oponentský posudek zadané výzkumné zprávy. Struktura posudku bude studentům představena na semináři a obsahuje ji také šablona pro psaní oponentského posudku, která je umístěna ve studijních materiálech. Posudek je odevzdán v elektronické podobě v termínu, který je specifikován v tomto materiálu. Oponentský posudek je hodnocen přijat / nepřijat. Posudek, který nebude splňovat požadavky je možné jednou přepracovat. V případě, že ani po přepracování požadavky nesplňuje, jeho autor ukončil předmět neúspěšně. Forma odevzdání: soubor pojmenovaný příjmením autora ve formátu dokument Word (doc) Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY112, složka s názvem Oponentský posudek Hodnocení přijat / nepřijat PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 9 ZKOUŠKA Předmět je ukončen zkouškou. K ní se může přihlásit student, který splnil výše stanovené požadavky, tj.: odevzdá všechny úkoly v určených termínech na určené místo prezentuje dílčí části projektu na seminářích a prezentace jsou považovány za splněné má splněnou docházku na semináře Úkol 1 je hodnocen „přijat“, úkol č. 3 je hodnocen „přijat“, projekt je hodnocen minimálně 20 body Zkouška má písemnou podobu, tvoří ji celkem 20 – 21 otázek. Otázky v testu jsou otevřené s prostorem pro volné výpovědi i uzavřené s možností volby. Písemný test je hodnocen 0 – 50 body. Minimální počet bodů, který znamená úspěšné složení zkoušky je 25 bodů. Nižší počet bodů znamená neúspěšný pokus o složení zkoušky. V takovém případě student postupuje podle platného Studijního řádu MU (viz http://www.rect.muni.cz/statut/studrad.htm). Zkouší se a) v rozsahu látky, který je vymezen v sylabu k předmětu PSY112, b) konkrétní znalosti – základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, c) dovednost aplikace znalostí na konkrétní situaci či problém. Celkové hodnocení Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly a výkonem při zkoušce. Bodové hodnocení je převedeno na známky podle následujícího klíče: známka bodové hodnocení A 100 – 89 B 88 – 78 C 77 – 67 D 66 – 57 E 56 – 47 F 44 – méně DŮLEŽITÉ BODY, KTERÉ JE VHODNÉ MÍT NA PAMĚTI 1. Účast na seminářích je povinná a přítomnost na semináři je kontrolována. Možná je jedna neúčast na semináři. Jakákoliv další neúčast na semináři znamená nesplnění podmínek řádného ukončení předmětu. 2. 100% realizace a odevzdání všech úkolů v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. 3. Výsledné hodnocení tvoří součet bodů za výzkumný projekt a písemný test. Minimální počet bodů za výzkumný projekt je 20, za zkoušku 25. 4. Součástí práce na výzkumném projektu je odevzdání částí projektu v dohodnutých termínech a pravidelná prezentace jednotlivých kroků výzkumu na seminářích. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 10 5. Projekt je odevzdán jako text v požadované struktuře a nasbíraná data v podobě datové matice. DŮLEŽITÉ TERMÍNY Akce PSY_A PSY_B PSY_C Odeslání složení pracovních týmů 1. 10. 2012 8. 10. 2012 8. 10. 2012 Odeslání úkolu „Najdi výzkumnou podporu“ 3. 10. 2012 10. 10. 2012 10. 10. 2011 Odeslání výzkumné otázky a hypotéz 17. 10. 2012 24. 10. 2012 24. 10. 2012 Odeslání metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob 31. 10. 2012 7. 11. 2012 7. 11. 2012 Odeslání oponentského posudku 4. 11. 2012 11. 11. 2012 11. 11. 2012 Odeslání designu výzkumného projektu 14. 11. 2012 21. 11. 2012 21. 11. 2012 Odeslání finální verze projektu 14. 12. 2012 14. 12. 2012 14. 12. 2012 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 11 MATERIÁLY K PŘEDMĚTU Literatura Při studiu metodologie psychologie je třeba kombinovat různé materiály. Vybrali jsme tři učebnice, které považujeme za základní zdroje poznatků, a které pokrývají prezentované tematické okruhy. Prostudování těchto učebnic považujeme za nutné minimum. K doplnění informací z povinné literatury lze využít doplňující literaturu. Povinná literatura Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filozofie. Praha, SPN. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. (Jak zkoumat lidskou duši). Praha: Portál. Goodwin, C. J. (2008). Research in Psychology: Methods and Design. 5. ed. NJ: Wiley & Sons Inc. Doplňující literatura Balashov, Y., Rosenberg, A. (2002). Philosophy of science. Contemporary readings. London : Routledge. Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step–by–step guide for students. Thousand Oaks: Sage. Bem, D. J. (1995). Writing a Review Article for Psychological Bulletin. Psychological Bulletin, 118, 172 – 177. Bem, D. J. (2003). Writing the empirical journal article., [staženo 15.8.2006]. Dostupné z www: . Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003). The craft of research. Chicago: University of Chicago Press. Bradburn, N., Sudman, S., Wansink, B. (2004). Asking questions. The definitive guide to questionnaire design – for market research, political polls and social and health questionnaires. San Francisco: Jossey–Bass. Brinberg, D., McGrath. J. E. (1985). Validity and the research project. Beverly Hills: Sage. Coolican H. (1994). Research methods and statistics in psychology. London, Hodder & Stoughton (i v pozdějších vydáních). Delanty, G., Strydom, P. (2003). Philosophies of Social Science. The Classic and Contemporary Readings. Maidenhead: Open University Press. Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum. Dunbar, G. (2005). Evaluating research methods in psychology. A case study approach. Malden: Blackwell. Feist, G. J. (2006). The psychology of science and the origins of the scientific mind. New Haven: Yale University Press. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Kerlinger, F. (1972). Základy výzkumu chování. Praha, Academia. Miovský, M (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 12 Okasha, S. (2002). Philosophy of science: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press. Pelham, B. W., Blanton, H. (2003). Conducting Research in Psychology. Measuring the Weight of Smoke. Belmont: Wadsworth. Robson, C. (1993). Real world research. A resource for social scientists and practitioner – researchers. Oxford, Blackwell Publishers Ltd. Schachter, D. L. (2003). Sedm hříchů paměti. Jak si pamatujeme a zapomínáme. Praha: Paseka. Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey. Sommer. B., Sommer, R. (1997). A practical guide to behavioral research. Tools and techniques. 4th Ed. Oxford: Oxford University Press. Strauss A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert. Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON. Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000). The psychology of survey response. Cambridge: Cambridge University Press. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: PsÚ AV ČR, PsÚ FF MU. Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D., Sechrest, L. (1966). Unobtrusive measures. Nonreactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally. Internetové zdroje Studentský průvodce k učebnici Goodwin, C. J. (2007). Research in Psychology: Methods and Design. 6. ed.: http://bcs.wiley.com/he-bcs/Books?action=index&itemId=047052278X&bcsId=5169 Sympatická on–line učebnice je na http://www.socialresearchmethods.net Zdroje mnoha užitečných odkazů naleznete na http://methods.fullerton.edu Studijní materiály v Informačním systému MU V Informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY112 najdou studenti podklady k tématům uvedených v sylabu, podklady k přednáškám a další pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 13 PROBLÉMOVÉ OKRUHY Uvedené okruhy jsou součástí přednášek předmětu PSY112. Jedná o rozsáhlá témata, proto na přednáškách nezazní některé pojmy a přístupy uvedené v sylabu. V takovém případě spoléháme na samostudium a aktivitu studentů, kteří mohou využít zdroje uvedené v seznamu literatury ke každému tématu i zdroje získané vlastním snažením. 1. Jak se dělá psychologický výzkum? Co všechno do výzkumu patří? Důvody či účely výzkumu: deskripce, predikce, vysvětlení, změna. Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl (nápad), výzkumná otázka, hypotéza. Typy výzkumných otázek, základní znaky dobrých výzkumných otázek. Jak vypadá hypotéza, formulace dobré hypotézy, základní pravidla formulování hypotézy, špatné hypotézy. Na co bychom při výzkumu neměli zapomenout: nomoteticky vs. idiograficky zaměřené otázky, kvalitativnost vs. kvantitativnost, typy proměnných (nominální, ordinální, intervalová, poměrová), validita výzkumného projektu. Etika psychologického výzkumu. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 13 – 48, 134 – 143 46 Goodwin, C. J. (2007) str. 1 – 116 117 Doplňující literatura autor strany počet stran Gavora, P. (2000) str. 13 – 15, 16, 23 – 30, 50 – 57 20 Smith, R. A., Davis, S. F. (2006) str. 23 – 56 34 Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003) str. 35 – 108 74 Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001) str. 101 – 128 28 Otázky k rekapitulaci Jak funguje induktivně–deduktivní metoda jako základní nástroj vědy? Na jaké základní oblasti se musíme zaměřit, abychom zajistili co nejlepší shodu dat s jevy? Vysvětlete pojem validita? Jaké typy validity nás zajímají především? Jaký význam má pečování o validitu výzkumného projektu? Jaké znáte typy definic pojmů? Co je operacionalizační definice? Jaké kroky patří do tvorby výzkumného projektu? Jaké etické zásady platí pro výzkum s lidskými zkoumanými osobami? Jaké etické zásady platí pro publikování odborných textů? Pojmenujte hlavní cíle vědeckého snažení a rozdíly mezi nimi vysvětlete na příkladech. Jaké jsou odlišnosti nomotetického a ideografického přístupu? Popište odlišnosti mezi výzkumnou otázkou a hypotézou. Jaká jsou základní pravidla pro formulování hypotézy? Jaké jsou znaky hypotézy, která není ověřitelná (testovatelná)? PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 14 2. Jak získat informace, po kterých toužíme? Měření a metody získávání dat v psychologickém výzkumu. Základy psychometriky. Reliabilita metod (stabilita, vnitřní konzistence) a validita metod (obsahová, kriteriální, konstruktová). Pozorování (zúčastněné / strukturované, časové vzorky / vzorky událostí), pozorovací schéma, observační zkreslení a chyby, reliabilita a validita, experimentální pozorování, neinvazivní metody (dokumenty, produkty, stopy), psychologické testy a škály. Dotazování – rozhovor a dotazník. Strukturování rozhovorového plánu, vedení rozhovoru, formulace a formy otázek, zdroje zkreslení v odpovědích, kognitivní teorie odpovídání na otázky, rozdíly mezi rozhovorem a dotazníkem. Obsahová analýza nestrukturovaných dat, kategorizace (kódování). Metody měření postojů, hodnot – sémantický diferenciál, test repertoárových mřížek, asociační experiment, Q–sort. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 149 – 218 70 Disman, M. (1993) str. 123 – 138, 140 – 177 54 Goodwin, C. J. (2007) str. 117 – 160; 423 – 468 90 Urbánek, T. (2002) str. 3 – 63 61 Doplňující literatura autor strany počet stran Miovský (2006): vedení rozhovoru str. 155 – 174 20 Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000): teorie odpovídání str. 1 – 61 62 Sommer. B., Sommer, R. (1997): kombinování metod, mapy a stopy str. 6 – 11, 60 – 78 25 Strauss, A., Corbinová, J. (1999): kategorizace (kódování) str. 39 – 69 31 Webb, E. J.et al (1966): neinvazivní metody (původní pojednání) str. 35 – 111 76 Coolican, H. (1994): pozorování, dotazování prostě str. 93 – 158 66 Robson, C. (1993): pozorování, dotazování prakticky str. 187 – 302 116 zajímavé čtení pro rozšíření obzorů Bradburn, N., Sudman, S., Wansink, B. (2004): Jak se ptát na různé věci. Máte–li téma a chcete se na něj dotazovat, je dobré se podívat do této knihy. Zjistíte v ní, jak se ptát a jakých chyb se vyvarovat. Otázky k rekapitulaci Co máme na mysli pojmem měření a jeho přesnost? Co je reliabilita? Jaké druhy reliability nás zajímají? Co je validita? Jaké druhy validity nás zajímají? Jaké jsou typy pozorování jako metody sběru dat? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jaké jsou typy rozhovoru jako metody sběru dat? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jaké jsou typy dotazníkových metod? Jaké vlastnosti očekáváme od dotazníkové metody? Jaké jsou podmínky jejího PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 15 použití? Jaké jsou typy otázek? Jaké vlastnosti má dobrá otázka dotazníku/rozhovoru? Co jsou to neinvazivní metody sběru dat? Jaké jsou jejich výhody a možná omezení? 3. Jak zajistit, abychom dostali spolehlivé a důvěryhodné odpovědi? Experimentální výzkumný plán Základní zásady experimentu: vyrovnané skupiny, kontrola vnějších proměnných, manipulace s nezávislou proměnnou. Interní validita experimentu (a jakéhokoliv výzkumného projektu): vnější proměnné ohrožující interní validitu, ohrožení interní validity způsobené osobou výzkumníka, ohrožení interní validity způsobené zkoumanými osobami. Externí validita experimentu (a jakéhokoliv výzkumného projektu): vnější proměnné ohrožující externí validitu. Metody kontroly působení vnějších proměnných: znáhodnění, vyrovnání, eliminace, zkonstatnění, vyvažování, transformace vnější proměnné na nezávislou proměnnou Typy experimentálních výzkumný plánů – mezisubjektové plány, vnitrosubjektové plány. Kvaziexperimentální výzkumný plán Odlišnosti od experimentu. Typy kvaziexperimentálních výzkumných plánů. Neexperimentální výzkumné plány Deskriptivní výzkum, korelační výzkum, vývojové přehledy – longitudinální a průřezové projekty, výzkum N = 1, případové studie. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 73 – 111, 123 – 133 50 Goodwin, C. J. (2007) str. 161 – 194, 195 – 232, 307 – 342, 343 – 384, 385 – 422 187 Doplňující literatura autor strany počet stran Smith, R. A., Davis, S. F. (2006) str. 115 – 142, 150 – 158 37 Otázky k rekapitulaci Jaké jsou základní znaky experimentu? Umíte je demonstrovat na praktickém příkladu experimentu? Co znamená manipulace s nezávislou proměnnou? Jaké vnější proměnné mohou ohrožovat interní a externí validitu experimentu (a jakéhokoliv výzkumného projektu)? Jaké jsou metody kontroly vnějších proměnných? PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 16 Jaké typy experimentálních plánů znáte? Popište jejich výhody a nevýhody. Co je to kvaziexperiment? Jak se odlišuje od pravého experimentu? Kdy má smysl jeho využití? Popište typy kvaziexperimentálních výzkumných plánů a nastiňte jejich výhody a nevýhody. Jaké výzkumné plány mimo experimentálních znáte? 4. Jak vybrat lidi (a chování) do výzkumu? Základní soubor, reprezentativní a nereprezentativní výběr. Náhodný, nenáhodný výběr. Metody náhodného výběru: jednoduchý náhodný výběr bez navracení prvků, systematický náhodný výběr, stratifikovaný náhodný výběr. Metody nenáhodného výběru: příležitostný výběr, kvótní výběr, lavinový (snowball) výběr. Pořizování vzorků chování – behaviour sampling, situation sampling. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 112 – 122, 158 – 160 14 Disman, M (1993) str. 91 – 116 26 Goodwin, C. J. (2007): Observational and Survey Research Methods. str. 423 – 460 38 Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (2003) str. 85 – 88, 128 – 135 12 Otázky k rekapitulaci Co bychom měli vědět o základním souboru, chceme–li pořídit reprezentativní vzorek? Jaké znáte typy náhodných a nenáhodných výběrů? Co to je pořizování vzorků jevů? S jakou metodou sběru dat je spojen? Uveďte příklady pro využití tzv. časových vzorků a vzorků událostí. Jaký smysl má pořizování vzorků situací? 5. Jak se podělit o své výsledky? Principy vědecké komunikace – přímost, jednoznačnost, odpovědnost, stručnost. „Žánry“ vědecké komunikace – empirická vs. teoretická studie, přehledová studie / metaanalýza, časopisecký článek, konferenční příspěvek, poster, monografie, příspěvek do sborníku, žádost o grant. Základy vědecké stylistiky, argumentační poklesky (přemlouvání vs. ukazování, argumentace autoritou, ad hominem, dělání slaměného panáka, odvolávání se na fakt, zavádějící dichotomie, zneužívání relativnosti pojmů, chybějící články v argumentu, nepřiznaně morálně – hodnotové argumenty, logické omyly). Struktura empirické časopisecké studie a její rozšíření na diplomovou práci. Zásady citování pramenů. Kritéria hodnocení kvality vědecké stati Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 54 – 60 7 Goodwin, C. J. (2007) str. 469 – 500 32 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 17 Doplňující literatura autor strany počet stran Coolican, H. (1994): analyzovaná fiktivní výzkumná zpráva str. 413 – 433 21 Šanderová, J. (2005): pomoc pro celé studium str. 56 – 106 50 Bem. D. J. (2003): jak psát empirickou studii 18 Bem. D. J. (1995): jak psát přehledovou studii 6 Bell et al. (2001): časté argumentační omyly v psychologických textech. str. 165 – 191 27 Česká citační norma: http://www1.cuni.cz/~brt/bibref/bibref.html alternativní zdroje k tématům Robson, C. (1993) str. 410 – 429, 464 – 469 Sommer. B., Sommer, R. (1997) str. 289 – 302 zajímavé čtení pro rozšíření obzorů Booth et al. (2003): Jak se tvoří odborný text, včetně volby problému, argumentace atd. Otázky k rekapitulaci Jaké jsou principy vědecké komunikace? Dovedete citovat základní typy literatury? Jaké jsou základní typy citovaného obsahu? Jak vypadá struktura empirické časopisecké studie? Pojmenujte zásady psaní přehledové studie? Podle čeho posuzujeme důvěryhodnost závěrů empirické studie? 6. Reflexe „vědeckého“ poznávání Úvod do filozofie vědy: epistemologické otázky (pravda, realita, poznatelnost, zákonitost, vysvětlení a porozumění a metodologické možnosti (kazuistiky, idiografie, fenomenologie a hermeneutika, obrat k jazyku, smyslu a kontextu), validita jako komplexně pojatá pravdivost. Úvod do sociologie vědy: věda jako instituce a moc, kritická a angažovaná věda. Úvod do psychologie vědy: kdo je vědcem a jaké to je být vědcem? Etické reflexe. Povinná literatura autor strany počet stran Anzenbacher, A. (1990), (ve 2. vydání z r. 2004, kapitoly 3, 4 a 5) str. 48 – 74, 121 – 186 92 Ferjenčík, J. (2000) str. 11 – 64 54 Goodwin, C. J. (2007) str. 1 – 116 117 Trochim, W. M. K., Donnelly, J. P. (2007) str. 18 – 20 3 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 18 Doplňující literatura autor Pelham, B. W., Blanton, H. (2003): kapitola 1 – alternativa ke Goodwinovi Okasha, S. (2002): čtivý a stručný úvod do základních problémů filozofie vědy Hendl, J. (2005): kapitola 3 – popis alternativ neopozitivismu Delanty, G., Strydom, P. (2003): antologie zásadních autorů a myšlenek ve filozofii sociální vědy Balashov, Y., Rosenberg, A. (2002): antologie zásadních autorů a myšlenek v jiném podání Brinberg, D., McGrath. J. E. (1985): útlé pojednání o validitě Feist, G. J. (2006): pionýrský pokus o etablování psychologie vědy Otázky k rekapitulaci Co všechno můžeme pokládat za poznání? Jak uvažujeme o pravdivosti poznatků? Odkud se berou pojmy a teorie? Jakou roli hraje věda výzkum ve společnosti? Jaký je vztah mezi ontologií, epistemologií, metodologií a výzkumem? Jaký je vztah mezi kognitivní psychologií a epistemologií? PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 19 OBSAH SEMINÁŘŮ Semináře jsou zaměřeny na aplikaci znalostí získaných studiem. Mají interaktivní podobu – sami účastníci jsou aktivními tvůrci obsahu seminářů. Obsah je upravován podle aktuálního průběhu práce na projektech. seminář obsah domácí úkol 1 Představení písemných úkolů a organizace práce na nich. Časopisecké, internetové a jiné literární zdroje. Formulace výzkumných otázek a hypotéz Vytvoření pracovních týmů Najdi výzkumnou podporu 2 Představení struktury oponentského posudku. Prezentace prvního úkolu (Najdi výzkumnou podporu) Výzkumné otázky a hypotézy – praktická aplikace znalostí. Formulace výzkumné otázky a hypotéz Odeslání výzkumné otázky a hypotéz Práce na oponentském posudku 3 Prezentace a zpětná vazba na výzkumné otázky a hypotézy. Volba metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob Odeslání metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob Odeslání oponentského posudku 4 Prezentace a zpětná vazba na metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob. Diskuse oponentských posudků. Vytvoření designu výzkumného projektu Odeslání designu výzkumného projektu 5 Prezentace a zpětná vazba na design výzkumného projektu. Sběr dat, analýza dat, dokončování projektu 6 Ukončení práce na projektu. Zkušenosti se sběrem analýzou dat a jejich prezentace. Odeslání finální verze projektu