PSY 227 „Praktikum raného vývoje" Název předmětu: Praktikum raného vývoje Garant předmětu: doc. PhDr. Šárka Portešová, PhD. Vyučující předmětu: Mgr. Eva Pavlíková (epavliko@gmail.com) Typ studia: Bc. (jednooborové i dvouoborové) Typ předmětu: ECTS B - povinně volitelný Semestr konání: podzimní semestr Rozložení hodin: přednášky/semináře 1/1 Způsob ukončení: klasifikovaný zápočet Počet kreditů: 4 Pondělí 12:00 až 13:40, učebna U23 (Předmět je vhodný po absolvování PSY 105 Obecná psychologie a PSY 103 Vývojová psychologie I, případně PSY 104 Vývojová psychologie II.) Anotace: Prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje vědomosti PSY 104 (Vývojová psychologie II) o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 5 let. Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS: zvyšování kvalifikace a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o klienty dětského koutku, pomoc při zajišťování programu pro děti v rámci různých akcí DětKa, pomoc při hledání odborné intervence v případě potřeby ze strany rodičů. V širším smyslu by frekventanti měli získat prakticky využitelné odborné znalosti a dovednosti psychologické pomoci, která je orientovaná na rodiny v době vývoje jejich malých dětí. Aplikační možnosti1: Získané poznatky mohou studenti uplatnit: (1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např. - mateřská a rodinná centra, zájmové kluby rodičů, - střediska volného času - azylové domy pro matky s dětmi, - cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi) - občanská sdružení a neziskové organizace s příslušným zaměřením, - stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté" - pravděpodobně po doplnění další požadované kvalifikace) (2) magisterští absolventi: - viz bakalářští absolventi - specializovaní psychologičtí poradci pro toto věkové období - tzv. dětští psychologové, 1 S vědomím genderové nekorektnosti uvádím označení profesí pouze v mužském tvaru. Za hlavní považuji informace a stručnost. 1 poradci rané péče, dětští kliničtí psychologové (po doplnění další potřebné kvalifikace a splnění praxe ve zdravotnictví) Výstupem je klasifikovaný zápočet, podmínkou pro jeho získání je: 1. aktivní spolupráce s Dětským koutkem na FSS (dobrovolnícké hlídání dětí, praktická a organizační pomoc při akcích Dětského koutku) 2. aktivní práce v seminářích: zajištění příslušného názorného a autentického materiálu: dětská kresba, informace z rozhovoru o výchově dítěte raného věku, kazuistika dítěte aspod. 3. odevzdání přijatelně kvalitní seminární práce zaměřené na předem zvolené a zkonzultované téma 4. 80% účast na lekcích 5. prokázání vědomostí v testu nebo kolokviu Příklady témat seminárních prací: Témata níže uvedená jsou pro inspiraci. Studující mohou samozřejmě přijít s vlastním návrhem - doporučuji však předem konzultovat. Nosné téma může být i startem bakalářské diplomové práce.2 Rodičovství a výchova dětí raného věku v různých kulturách. Psychologické aspekty dětské vyměšovací hygieny (bezplenková komunikační metoda; udržování vyměšovací čistoty u batolat - učení nebo zrání?...) Kritická analýza vybraného programu rodičovského vzdělávání o výchově dětí (Respektovat a být respektován, Kurs efektivního rodičovství, Škola lásky v rodině... ideálně na základě vlastní zkušenosti s absolvováním příslušného programu) Rané intervenční programy (Early Intervention). Dětské teorie světa okolo nás. (např. Odkud se bere déšť, Jak přicházejí na svět mimina...) -seminární práce založená na vlastním malém výzkumu (N=l stačí) - možno zpracovat ve dvojici Výzkumy kojeneckého a batolecího vývoje (např. vývoj lokomoce - Esther Stillman Thelen, Karen Adolph - New York University, Ráchel Keen - Univ. of Masachusets(Virginia), Andrea Aguiar- Univ of Waterloo, Canada, Karen Wynn - Yale University, Amanda Woodward -Univ of Chicag, Andrew Meltzoff- Univ of Washington...) - možno zpracovat ve dvojici Souvislosti attachmentu a jeho poruch {komplexní vývojové trauma, reaktivní porucha příchylnosti3...) Psychické perinatální trauma novorozence - mýtus nebo etologická nevyhnutelnost? Teorie attachmentu v pohádkách Téma seminární práce si studenky/studenti přihlásí v příslušné agendě ISu od 28. 9. do 8.10. 2012 (balíkPSY227 Témata seminárních prací 2012). Témata a jejich specifikaci doporučuji konzultovat. Zpracování zvoleného tématu by mělo splňovat základní standardy pro odbornou práci a vycházet přednostně z odborných zdrojů (monografie, výzkumné studie z odborných časopisů). Termín odevzdání seminárních prací: do neděle 25.11. 2012 2Se svým případným diplomovým záměrem se, prosím, obracejte na zaměstnance katedry psychologie nebo na její interní doktorandy/doktorandky. Jako externí vyučující vedu diplomové práce pouze výjimečně. 3 RAD - reactive attachment disorder 2 Rozsah práce: min 4 normostrany, max 5 normostran čistého textu, tj. 7200 - 9000 znaků (nepočítá se titulní strana, seznam použitých zdrojů a případný obsah) Forma odevzdání seminární práce: POUZE v elektronické podobě do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 227. Formální náležitosti zápočtové práce - obvyklé: > normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce > doporučený font: Times New Roman, velikost 12 > formát elektronického textu *.doc(x), *.rtf, *.txt, odpovídající formáty v OpenOffice (LibreOffice). NE *.pdf > citační pravidla dle Americké psychologické asociace - příklad třeba zde: http://psvch.fss.muni.cz/phprs/download.php?sekce=l http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/jslO/metodika/web/ebook citace.html (záložka Nejčastěji užívané styly -> APA style) Klasifikační schéma: Se odvíjí od celkového přístupu v následujících kategoriích, celkový bodový zisk a jemu odpovídající známka - viz tabulka vedle. Max body Min body aktivní účast na lekcích a docházka 5 3 Aktivita v DETKO 5 0 Seminární práce 10 5 Prověření znalostí 10 5 klasifikace Počet bodů A 26-30 B 21-25 C 16-20 D 14-19 E 10-13 F 9 a méně Přestože klasifikace kursu je dána součtem více vystupuje nutné splnit všechny podmínky pro získání klasifikovaného zápočtu (viz výše). Literatura k testu/kolokviu: Cíbochová, R. (2004). Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie pro praxi, 2004 (6), 291-297. Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.(2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, ISBN 80-247-0399-8 Papoušek P.(1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, 1995 (5), 3-10. (elektronická kopie článkuje ve studijních materiálech) Pouthas, V.; Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada, 285 s., ISBN 80-7169-960-8. Svoboda, M; Krejčířová, D; Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. vyd. 2. Praha: Portál,791 s. ISBN 9788073675660. (text příslušné kapitoly je ve studijních materiálech) Úkoly: ■ Zajistit Kresbu dítěte ve věku 2-5 let, ideálně osobně být u jejího vzniku. Pokud nemáte možnost dítě vidět, získejte aspoň kresbu s informacemi, zdaje dítě kluk/holka a kolik mu bylo v době vzniku obrázku let - s přesností na měsíce (4roky, 3 měsíce) (bude potřeba 29. 10. 2012) 3 ■ Zjistit u rodičů, příbuzných, přátel s malými dětmi, co považovali (aktuálně považují) za nej těžší ve výchově svých dětí raného věku (0-5 let) (bude potřeba 10. 12. 2012) http://www.rodina.cz/nazorl6482001.htm Shrnutí důležitých termínů: Datum událost do 8.10. 2012 vč. Zadat téma seminární práce (balík PSY 227 Témata seminárek 2012) nebo navrhnout a zkonzultovat téma vlastní do 25.11. 2012 vč. Odevzdat seminární práci (elektronicky do odevzdávárny) 26.11. 2012 Kontrola znalostí (test nebo kolokvium), rozprava o seminárních pracích Termíny, úkoly a jejich připomínky obsahuje i následující volně přístupný Google Kalendář: https://www.goo gle.com/calendar/embed?src=3eg9cc5mfca28k4g44gek5uib8%40group.calen dar. goo gle. com&ctz=Europe/Prague Časový rozvrh a obsah kursu: Jednotlivé lekce půjdou po sobě přibližně v tomto pořadí, ale může nastat změna. Náplň kursu se bude odvíjet dle aktuální situace - pokud se naskytne možnost demonstrovat nějakou problematiku na konkrétním příkladu či živém modelu, dám jí přednost. Méně může být i více a jednou zažít bývá zpravidla lepší než x-krát číst či slyšet. Lekce datum téma 1. 17. 09. 2012 uvodni setkaní 2. 24. 09. 2012 prenatální a perinatalni období 3. 01. 10. 2012 kojenecké období 4. 08. 10. 2012 batoleci období (zadat úkol: Opatřit si kresbu dítěte 2-5 let) 5. 15. 10. 2012 vývojové odchylky v raném veku 6. 22. 10. 2012 psychologické vývojové skaly (bsid ii) 7. 29. 10. 2012 jemná motorika, rec (práce s kresbou dítěte) 8. 05. 11.2012 hra v živote ditete 9. 12. 11.2012 10. 19. 11.2012 rana pece, rane intervenční programy 11. 26. 11.2012 test/kolokvium, rozprava o seminarkach (úkol:Těžkosti ve výchově dítěte raného věku) 12. 03. 12. 2012 masaz kojenců a batolat 13. 10. 12. 2012 magické roky a vychová (práce s informacemi o výchově) Specifikace jednotlivých témat: Nebude odpřednášeno vše, je uvedena širší problematika včetně literatury pro případnou pozdější profesní potřebu. Téma 1: PRENATÁLNÍ A PEŘINATÁLNÍ OBDOBÍ • prenatální vývoj, prenatální psychologie • prenatální učení (BabyPlus® aj.) - kritický pohled 4 • psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství"...) • porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce" doprovodu rodičky - partner, dula...), porodní trauma (Je porod pro dítě trauma? Je porod pro matku trauma?) • perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení - Laktační liga, laktační poradkyně) Informační zdroje Coudrisovi M. a R. (1997). Hovory s nenarozeným dítětem (duchovniprůvodce uvědomělým těhotenstvím). Praha: Práh, 21 ls., ISBN 80-85809-68-0. (výpověď ženy o duchovním spojení s nenarozeným dítětem - autentické či fikce?) Goer, H. (1999). Průvodce přemýšlivé ženy na cestě k lepšímu porodu. Praha: One Woman Press, 549 s., ISBN 80-86356-12- 2. Klaus, M. H., Kennell, J. H., Klaus, P. H. (2004). Porod s dulou. Praha: One Woman Press, 277 s., ISBN 80-86356-34-5. LeBoyer, F. (1991). Porod bez násilia. Martin: Osveta, ISBN 80-217-0276-1 Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Pyramida. Nilsson, L, Hamberger, L.(1996). Tajemství života. Praha: Svojtka&Vašut, ISBN 80-7180-025-2 (fotografie prenatálního vývoje) Odent, M. (1995). Znovuzrozený porod. Praha: Argo, ISBN 80-85794-05-2. Papoušek P. (1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, 1995/5, str. 3-10 (kopie ve studijních materiálech). Pouthas, V.; Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada, 285 s., ISBN 80-7169-960-8. Simkinová, P. (2000). Partner u porodu. Praha: Argo, 245 s., ISBN 80-7203-308-5. Stadelman, I. (2000). Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One Woman Press, 584 s., ISBN 80-86356-04-3. Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I., Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-317-2. Věrny, T., KellyJ. (1993). Tajomný život dieťaťa pred narodením. Bratislava: SPN, ISBN 80-08-02055-5. http://www.babyplus.cz (http://www.babyplus.com) http://www.isppm.de http://www.birthpsvchologv.com Téma 2: KOJENECKÉ OBDOBÍ • motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky - správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky - diagnostika, možnosti rehabilitace) • kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky) • výživa (aktuální poznatky a doporučení) • problémy ve vývoji kojence (nadměrný pláč, poruchy biorytmicky, opožďování/poruchy PM vývoje) • specifická témata: předčasný porod a nedonosené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě Informační zdroje: Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol.(2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, ISBN 80-247-0399-8. Dolínková, I. (2006). Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál, ISBN 80- 7367-072-0. Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo, ISBN: 80-7203-380-8. Fořt, P. (2008). Aby dětem lépe chutnalo. Současná výživa pro kojence, batolata a děti předškolního věku. Praha: Ikar, 239 s., ISBN 978-80-249-1047-5 Hofhanzlová, J. (2002). Polévky a kasičky pro nejmenší. Cestlice: Nakladatelství Pavla Momčilová, 92 s., ISBN 80-85936-30-5. Hofhanzlová, J. (2002). Zdraví pro ženu a dítě přírodními prostředky. Praha: Alternativa, 223 s., ISBN 80-85993-67-8. Karp, H. (2005). Nejšťastnější miminko v okolí. Praha: Ikar, 312 s., ISBN 80-249-0564-7. Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG, 207 s., 1. Vyd., ISBN 80-7263-357-0. Koch, J. (1995). Výchova kojence v rodině. Praha: Brána, ISBN 80-85946-01-7. Leachová, P. (1995). Dítě a já. Praha: Cesty, ISBN 80-7181-033-9. Orenstein, J. (2000). 365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem. Praha: Portál, ISBN 80-7178-688-8. 5 Ostertágová, D. (2002). Receptář zdravé výživy pro kojence a děti. Praha: Nakladatelství Motýl, 2. vyd.,190 s., ISBN 80-88775-96-5. Piaget, J.; Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál, ISBN 80-7178-146-0. Sobotková, D., Dittrichová, J. (2003). Narodilo se s problémy a co bude dál. Praha: Grada, 1. vyd., ISBN 80-247-0398-X. Strnadelova, V.; Zerzán, J. (2007). Radost ze zdravých dětí. Preventivní i léčebná strava pro celou rodinu. Olomouc: Anag, 346s., ISBN 978-80-7263-419-4. Temelie, B. (2005). Výživa podle pěti elementů pro matku a dítě. Bratislava: Eugenika, 245 s., ISBN 80-89227-05-8. Woolfson, R. C. (2005). Bystré dítě KOJENEC. Praha: Ottovo nakladatelství, ISBN 80-7181-134-3. www.koieni.cz (Laktační liga - seznam poradkyň pro kojení) www.nedoklubko.cz (občanské sdružení - informace a psychosociální pomoc pro rodiče předčasně narozených dětí) http://babvklokanci.blogspot.com/ (sdružení podporující rodiny, jejichž dítě se narodilo příliš brzy nebo je nemocné) www.aperio.cz (Občanské sdružení - společnost pro zdravé rodičovství) Téma 3: BATOLECÍ OBDOBÍ • vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči... • vývojový účel batolecího negativismu • stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky • nej častěj ší poruchy vývoj e (vývoj ová dysfázie, retardace j edné či více složek vývoj e) • časné projevy hyperaktivity či LMD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní • mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové) Informační zdroje: Dobson, J. (1995). Dětský vzdor. Praha: Návrat domů, ISBN 80-85495-37-6. Dolínková, I. (2006). Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál, ISBN 80- 7367-072-0. Hanšpachová, 1(1997). Hry pro maminky s dětmi. Praha: Portál, ISBN 80-7178-896-1. Karp, H. (2005). Nejšťastnější batole v okolí. Praha: Ikar, 344 s., ISBN 80-249-0652-X. Pavlišová, P. (2007). Kognitivní vývoj batolete a možnosti jeho ovlivnění, VOX PEDIATRIAE, 7(5). Odborný časopis - vydavatel Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost, MEDIX, ISSN 1213 - 2241. Woolfson, R. C. (2005). Bystré dítě BATOLE. Praha: Ottovo nakladatelství, ISBN 80-7181-134-3. Téma 4: VÝVOJOVÉ ŠKÁLY - možnosti psychologického posouzení aktuálního stavu XXXXXXXXXXXXXXXXXXX vývoje dítěte • Historie:Gesellova vývojová škála • Baily Scales of Infant Development (BSID II) - ukázka Iiformační zdroje: obotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Ioboda, M; Krejčířová, D; Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících, vyd. 2. Praha: Portál,791 s. ISE Téma 5: POHÁDKY, PRÍBEHY A MEDIA V ŽIVOTE DITETE • Funkce výchovná - víte, co všechno j e v pohádkách? • Funkce relaxační a psychoterapeutická • Čtení na dobrou noc • Vlastní příběhy - fantazie dětí i rodičů Informační zdroje: Badegruber, B., Pirkl, F. (2000). Příběhy pomáhají s problémy. Praha, Portál, 2.vyd., ISBN: 80-71784-16-8. Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek. Praha: Nakladatelství lidové noviny, ISBN 80-7106-290-1. Cenková, T. (2012). Psychologem svým dětem. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-3587-0 Franz, M., von (1998). Psychologicky výklad pohádek. Praha: Portál, ISBN 80-7178-260-2. Můllerová, E.(1998). Příběhy z měsíční houpačky. Praha: Portál, ISBN 80-7178-601-2. Ortnerová, G. (1995). Pohádky radí nejmenším. Praha: Knižní klub, ISBN80-7176-243-1. Ortnerová, G. (1999). Pohádky radí školákům. Praha: Knižní klub, ISBN80-7176-900-2. 6 Peseschkian, N. (1996). Kupec a papoušek. Praha: Cesta, ISBN 80-85319-60-8. http://www.celeceskoctedetem.cz/ http://www.bibliohelp.cz/knihv/pohadkoterapie Téma 6: JEMNÁ MOTORIKA A ŘEČ • Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby - názorně na konkrétních dětských kresbách (něco dodám, další materiál si zajistí frekventanti sami), Test obkreslování • Modelování a další manuální činnosti • Souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti Informační zdroje: Caseová, C, Dalleyová, T.(1995). Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, (dobře pojednán vývoj dětské kresby) Čermák, R. (1946). Dětské kresby. Brno: Nakl. Karel Dittrich, lis. Davido, R.(2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 208s., ISBN:978-80-7367-415-l. Einonová, D. (2002). Naše dítě - rozvoj tvořivosti. Praha: Fragment. ISBN 80-7200-614-2. Einonová, D. (2001). Naše dítě - rozvoj osobnosti. Praha: Fragment, ISBN 80-7200-518-9. Gibson, R.; Barlowová, A.; Tyletová, J. (2004). Učíme se malovat prstovými barvami. Fragment: Praha, ISBN 80-7200-883-8. Kuchařská, Anna (autor kapitoly) (2002): Kresebné diagnostické metody. [Diagnostic drawing methods]. In: Diagnostika. Pedagogicko - psychologické poradenství II., 1. vyd., Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2002, s. 56-93, ISBN: 80-7290-101-X, monografie Mlčák, Z. (1996). Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholaforum, 25 s. Moje první knížka - hračky z plastelíny (1997). Praha: Svojtka a Vašut, ISBN 80-7180-303-0. Ondrůjová, L. (1930). Dětská kresba. Brno. Pelló,B. (1999). Malý výtvarník-to jsem udělal sám. (pro děti od 4 let). Praha: Svojtka&Co., ISBN80-7237-131-2. Peterson, L. W.; Hardin, M. E. (2002). Dítě v tísni. Příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 141 s. ISBN 80-7524-237-0. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Švancara, J. akol.(1971). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum , str. 178 - 194. Svancarová, L.(1976). Longitudinální zkoumání vývoje zobrazovacích schopností. Československá psychologie, 20(4), 319-329. Uzdil, J. (1980). Cáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 3. vyd. Uzdil, J., Šašinková, E. (1980). Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: SPN. Téma 7: HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE • nezbytné množství teorie - vývoj hry, funkce hry • zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní • hra dospělého s dítětem • profese herního specialisty (viz studium sociální pedagogiky v Olomouci) Informační zdroje: Benešová, M. (2005). Projekt Dětský herní specialista ve Speciální škole při Dětské nemocnici FN Brno. In Sport ve vědě -věda ve sportu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2005. ISBN 80-210-3633-8, pp. 15-95. 17. 2. 2005, Brno. Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha, Odeon Rostohar, M. (1939). Psychologická podstata dětské hry. Psychologie - časopis., 5(1), 24-29._ Slade, A.; Wolf, D. P. (1999). Children at play: clinical and developmental approaches to meaning and representation. lst Sobotková, D., Dittrichová, J. (2006). Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-1137-9. Valenta, M (2001). Herní specialista. Olomouc: UP, ISBN 80-244-0345-5. http://www.klicek.org/plavwork/index.html Téma 8: VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU • Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo/hyperaktivita, problémy se spánkem • Prosté vývojové opoždění 7 • Pervazivní vývojové poruchy - vývojové dysfázie, PAS (poruchy autistického spektra) • Alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy" • Dílčí urychlení vývoje, nadané děti (viz PSY 514 - Psychologie nadaných dětí, doc. Portešová) Informační zdroje: Gravillon, I. (2003). Spánek malých dětí. Praha: Portál. 112s., ISBN 978-80-7367-494-6. Howard, P. J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál, str. 108 - 121, ISBN:80-7367-052-6 Vasilovčík-Sustová, T. (2008). Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 137s., ISBN 978-80-247-2336-5 Důležitá kapitola. V této oblasti mnoha psychologům v praxi chybí potřebné informace. Je většinou nereálné, stanovit diagnózu na základě jednorázového vyšetření dítěte raného věku. Mnohá symptomatologie podle posledních poznatků může mít i mikrobiologický či imunologický podtext, což bohužel nevědí ani mnozí dětští lékaři. Vzhledem k malému počtu psychologických specialistů na raný věk a jeho odchylky se na vyšetření čeká mnoho měsíců a dítěti tak utíká cenný čas pro začátek vhodné intervence. Shrnující a komplexní literatury není mnoho. Téma 9: RANÁ PÉČE A MOŽNOSTI ODBORNÉ RANÉ INTERVENCE • srovnání ČR a zahraničí • raná péče • psycholog a raná intervence • programy rané intervence (Portage...) • HostHome Start ČR... Informační zdroje: Pavlíková, E., Honzárková, B. (2010). Sociální služby pro rodiny s malými dětmi se specifickými potřebami. Sociální práce/Sociálna práca, 10 (3), 132-142, ISSN 1213-6204. http://www.ranapece.cz/ http://www.rana-pece.cz/ http://www.dorea.cz/ http://www.hostcz.org/o-nas Téma 10: MASÁŽ KOJENCŮ A BATOLAT Masáž je druh dotekové stimulace. Taktilní kontakt „kůže na kůži" je pro děti velmi přirozený a má relaxační i terapeutický efekt. Zážitek na sobě je nejlepší, ale mnozí by jej mohli vnímat jako příliš intimní, takže si pustíme DVD a prakticky vyzkoušíme pouze masáž hlavy (obličeje). Jednou z mála kontraindikací masáže je, že ji dítě netoleruje a není mu nepříjemná. Jinak je zpravidla vhodná jak pro děti zdravé, tak pro nemocné či handicapované. • úleva pro děti po komplikovaném porodu (poporodní trauma) • prohloubení vazby mezi rodičem a dítětem • uklidnění a uvolnění při napětí • zlepšení zdravotního stavu (neklid, nespavost, ekzémy, imunita) • zlepšení usínání a zkvalitnění spánku • podpora zažívání (včetně příznivého ovlivnění bolestivých stavů s větry) • podpora správného pohybového vývoje (zpevnění svalů, zlepšení koordinace pohybů) • stimulace spojení mezi mozkem a periferními částmi těla, aktivace obou mozkových hemisfér 8 Informační zdroje: Auckettová, A. D. (1992). Masáže kojenců. Praha: Jan Kazelsberger, 78s., ISBN 80-85387-07-7 Cline, K. (1990). Čínská masáž pro kojence a děti. 1. Vyd. Praha: Pragma, 150s., ISBN 978-80-7349-056-0. Finando, D. (2009). Léčba dětí masáží. Olomouc: Fontána, 232s., ISBN 978-80-7336-526-4. Hašplová, J. (1999). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál, 101 s., ISBN 80-7178-495-8. Hašplová, J. (2009). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál, 7.vyd. 120s., ISBN 978-80-7367-652-0. Heath, A. & Bainbridge, N.(2004). Baby Massage: The Calming Power of Touch. 2nd Ed. London: A Dorling Kindersley book, 97s. ISBN 1 4053 0434 0. Kavanach, W. (2008). Něžné doteky - masáž a reflexologie kojenců a dětí. Ills., ISBN 978-80-7263-453-8. Rehm- Schweppeová, R.; Graboschová, S. (2010). Masáž děťátka - Shiatsu pro děti. Praha: Dear, 94s., ISBN978-80-249- 1369-8. Walker, P.(1996). Dětská masáž. Praha: Svojtka&Vašut, 94s., ISBN 80-7180-112-7. Téma 11: MAGICKÉ ROKY A NE JC ASTE JSI VÝCHOVNE PROBLÉMY Převážně diskusní lekce • zamyšlení a diskuse nad výchovou a jejími cíli, výsledky • výchovné „zásady" z pohledu některých psychologických škol • empirické výchovné „zásady" • snadno versus obtížně vychovatelné děti • ideální rodič (vychovatel) Informační zdroje: Aldort, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, ISBN 978-80-7252-287-3. Cloud, H., Towsend, J. (2007). Děti a hranice. Praha: Návrat domů, ISBN 80-7255-075-6. Covey, S. (2009). 7návyků šťastných dětí. Praha: FranklinCovey Czech, ISBN 978-80-254-5752-8. Dobson, J. (1995). Dětský vzdor. Praha: Návrat domů, ISBN 80-85495-37-6. Dreikurs, R., Grey, L. (1997). Logické dôsledky. Nové Zámky: Psychoprof, spol. s r. o., ISBN 80-967148-7-2. Drtilová, I; Koukolník, F.(1994): Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1. Vydání. Fraibergová, S. H. (2002). Magické roky -jak pochopit a řešit problémy raného dětství. Praha: Triton, 260s., ISBN80-7254-270-2. Hodgkinson, T.(2009). Líný rodič -lenošením a nečinností k lepšímu rodičovství. Brno: Jota, 248s., ISBN 978-80-7217-665-6. (počtení s vtipem a nadhledem ©) Karp, H. (2005). Nejšťastnější batole v okolí. Praha: Ikar, 344 s., ISBN 80-249-0652-X. Karp, H. (2005). Nejšťastnější miminko v okolí. Praha: Ikar, 312 s., ISBN 80-249-0564-7 Kopřiva, P., Nováčkova, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. (2006). Respektovat a být respektován. Praha: Spirála, ISBN 978-80-904030-0-0. Langmeier, J.; Balcar, K; Spitz, J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2., rozš. apřeprac. vyd. ~■■■^■iSBN 978-80-7255-219-1. ^^^^^^^^^^^■978-80-7255-241-2. Matějček, Z.(1994). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1. vyd. Millerová, A. (2001). Dětství je drama. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Rheinwaldová, E.(1993). Rodičovství není pro každého. Praha: Motto, 1. vyd. Rogge, Jan - Uwe (1999). Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1. vyd. Šebek, M. (1990). Neklidné děti a jejich výchova. Praha: SPN, 1. vyd. Wildová, R. (2010). Svoboda a hranice, láska a respekt. Praha: DharmaGaia, 1. vyd., ISBN | Winterhoff, M. (2012). Proč se z našich dětí stávají tyrani. Praha: Ikar, 1. vyd. http://www.rodina.cz/clanek4504.htm http://www.efektivnirodicovstvi.cz/ http://www.nas edite.cz/webmagazine/kategorie.asp ?idk=486 9