TENTO KURZ JE PODPOŘEN OPVK INZA CZ.1.07/2.2.00/28.0238 Inovací bakalářských studijních programů k lepší zaměstnatelnosti PSY253 Podzimní semestr 2012 V tomto kurzu má inovace podpoření OPVK INZA podobu základního přepracování části kurzu věnující se observačním dovednostem. Nový obsah se zaměřuje zejména na nestrukturované pozorování jako základ klinických observačních dovedností a rozvoj kontroly ve fázi prvotní interpretace. Pro tyto inovace byla zároveň pořízena přehledová literatura do knihovny FSS. Rozhovor a pozorování v psychologii - PSY253 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Jan Širůček, Ph.D. - garance kurzu Kontakt: sirucek@fss.muni.cz Konzultační hodiny po předchozí e-mailové domluvě Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.- vyučující Charakteristika kurzu: Kurz je zaměřen k získání praktické dovednosti vedení rozhovoru a pozorování jako nástrojů získávání poznatků v kvalitativním výzkumu. V průběhu celého semestru probíhají praktické nácviky rozhovoru s využitím videozáznamu, trénink v pozorování a registrace výsledků pozorování. Pozornost je věnována současným paradigmatům kvalitativního výzkumu a způsobům zpracování získaných dat v jejich kontextu. ORGANIZACE VÝUKY: Počet kreditů: 5 Hodinová dotace: 0/2 – seminář; organizováno v blocích jednou za dva týdny, tedy 4 hodiny semináře Ukončení kurzu: zkouška POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU: Povinná účast na seminářích (v harmonogramu označené „S“) Reflexe komunikačních dovedností: · Vypracujte reflexi svých komunikačních dovedností, ve které zhodnotíte svoje silné stránky, zaměříte se na to, kde máte v komunikaci rezervy. Popíšete situace, kdy se Vám snadno a kdy obtížně komunikuje. Na závěr sebereflexe se zaměřte na svoje rozvojové potřeby, tj. na čem potřebujete v komunikaci pracovat. · Sebereflexe využijeme na semináři 9/11/2012 · Odevzdejte do 2/11/2011 do odevzdávány Analýza výzkumné studie Najděte studii, která pro zodpovězení výzkumné otázky využila metodu pozorování. Vytvořte prezentaci v délce cca 7 min. V prezentaci zodpovězte následující otázky: · Jaká byla výzkumná otázka studie? · Na základě čeho bylo vytvořeno pozorovací schéma? · Jak bylo navrženo pozorovací schéma? · Jaká byla použita metoda analýzy? · Jaké jsou silné a slabé stránky prezentované studie? Úkol můžete vypracovat ve dvojici. Prezentace budou probíhat na semináři 23/11/2012 Prezentaci vložte do odevzdávárny, soubor pojmenujte podle jmen autorů (novak_blahova.ppt) Termín odevzdání: 18/11/2012 Videozáznam vlastního vedení rozhovoru · nahrajte 45 – 60 minutový rozhovor, který může mít Vámi zvolenou formu (anamnestický, explorační, výzkumný, poradenský,…), v rozhovoru se bude hodnotit technika jeho vedení, způsob kladení otázek, způsob navázání a udržování kontaktu s klientem (respondentem), uspořádání rozhovoru · odevzdat 9/11/2011 na semináři vypálené na 2x na DVD (popis DVD: jméno a příjmení studenta) nebo na flash disku Rozbor rozhovoru (využití přidělené videonahrávky), kde student prokáže schopnost sestavit kriteria pozorování a jeho zhodnocení. · rozbor rozhovoru bude obsahovat: pozorovací schéma a kriteria hodnocení pozorování, způsob zaznamenávání, analýza získaných dat, závěry a zhodnocení, silné a slabé stránky pozorování · rozsah zpracované analýzy: 6 – 8 normostran · analýzu rozhovoru vložte do odevzdávárny do 5/12/2012. Průběžné studium povinné a rozšiřující literatury Závěrečná zkouška témata výuky 1. Rozhovor a pozorování jako zdroj získávání informací a. etické aspekty b. triangulace získaných dat c. požadavky na tazatele d. silné a slabé stránky rozhovoru a pozorování e. zdroje zkreslení při využití metody rozhovoru a pozorování ve výzkumu 2. Metodika vedení rozhovoru a. druhy a využití rozhovoru v psychologii b. fáze vedení rozhovoru c. zásady tvorby otázek a jejich řazení d. technika vedení rozhovoru - kladení otázek a typy otázek v rozhovoru e. formy záznamu rozhovoru f. zpracování a analýza dat 3. Pozorování a. tvorba pozorovacího schématu, kriteria hodnocení pozorování, formy záznamu pozorování, zpracování a analýza dat Technické řešení záznamu rozhovoru a pozorování Možnosti analýzy dat získaných z rozhovoru a pozorování Prezentace výsledků Integrace poznatků o metodě rozhovoru a pozorování Literatura: Arksey, H., Knight, P. (1999). Interviewing for social scientists: an introductory resource with examples. Sage. Willing, C. (2001). Introducing qualitative reserch in psychology. Adventures in theory and Metod. Open University Press. Philadelphia. Rubin, H., Rubin, I. (2005). Qualitative interviewing: the art of hearing data. Sage. Schlippe, A., Sweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Cesta Brno. Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál. Timuľák, L.:Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál 2006. Cameron, H. (2008). The counselling interview: a guide for the helping professions. Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan. Kvale, S. (2007). Doing interviews. Thousand Oaks, CA : Sage Publications.