PSY401 Metodologie v psychologii Designy kvantitativního výzkumu* *Pozor, následující text obsahuje ironizující výrazy. Nejsou určeny k užití v přítomnosti nezaškolených jedinců. Od výzkumného problému k smysluplnému výsledku }Role výzkumného designu (plánu): }strategie řešení problému -> výzkumný projekt }v případě kvantitativních výzkumů musí téměř vždy existovat relativně konkrétní výzkumný plán před započetím empirického stadia }jinak nebude kargo }Tedy výzkumný plán }sjednocuje potřeby výzkumného problému s možnostmi empirického řešení }stanovuje sekvenci kroků, které k řešení vedou (či alespoň mohou vést) }svým zakořeněním v teorii umožňuje adekvátní intepretaci výsledku a vytvoření karga } } Obřad přivolání karga: plánování výzkumu }Dodržení návazností je pro kvatitativní výzkum vitální – jednotlivá stadia implikují volby v dalších krocích }Obvykle je zcela nemožné měnit design během výzkumu }Nedodržení nebo chyba plánu v jediném bodě může způsobit naprosté selhání výzkumu } Vztah výzkumného problému, výzkumné otázky a hypotéz }Výzkumný problém }Výzkumná otázka a hypotézy }Vyplývá ze stavu teorie v určitých podmínkách }důsledek pnutí mezi teorií a (např. časem změněnou) každodenní realitou }Provázaností se stavem, podobou teorie implikuje paradigma (pojmový systém), v němž bude přetvořen do výzkumných otázek }je udržitelná současná představa o struktuře inteligence? }VO: Specifikace VP na jevovou úroveň }jaká je struktura inteligence? tedy, jaké dimenze inteligence má smysl diagnostikovat např. ve vztahu ke škole? }H: Specifikace VO na jedno, či sérii ověřitelných tvrzení (či gramatických otázek; na formě nezáleží) }lze diferencovat verbální a neverbální faktor inteligence? }existuje jediný faktor IQ? Výsledek řešení sekvence problém -> otázka -> hypotézy }Pojmový aparát (paradigma) }Teoretické konstrukty, použitelné k odvození metod vhodných pro empirické řešení }potřebuji změřit spíš interpersonální závislost nebo styl citové vazby? }záleží spíš inteligenci nebo školní znalosti/dovednosti? }Statistické hypotézy (nejen věcná a nulová J) implikující vlastní výzkumný design }potřebuji porovnat skupiny respondentů nebo zjistit vztahy mezi jevy? }jde o kauzalitu, nebo projev souvisejících charakteristik? }Selhání v řešení sekvence způsobí: }odvození nesmyslného designu, volbu absurdních metod, vznik bezcenných dat a posledním důsledku selhání při pokusu o výstřel z bambusové pušky (analýza nepřinese výsledky) }Snaha o přeskočení sekvence způsobí: }objev kokosového ořechu (dojde k užití ad hoc metod a analýze banálních dat) Hledání empirického řešení - design či plán }Formulované hypotézy implikují design: }Experiment, quasi-experiment, korelační přístup, survey, formativní výzkum atd. }nenechme se utopit ve formálních rozdílech pojmosloví }Podstatné je, že dobrá hypotéza jasně implikuje statistické řešení – z něj vyplývá design (a ne naopakJ) }Nelze-li z hypotéz jasně odvodit statistické řešení, nemá smysl začít sbírat data }stačí úroveň: t-test nebo korelace, ANOVA nebo regrese, MANOVA nebo SEM (není nutno řešit ne/parametričnost metod) }je nutno znát předpokládanou sílu efektu – z ní dovozujeme minimální potřebnou velikost vzorku }Sběr dat bez předběžné znalosti plánu analýzy je sebevražedný experiment. Zdaleka ne všechny datové struktury lze smysluplně (=netriviálně) analyzovat. Hledání empirického řešení - metody }Užití metod vyplývá často spíše z otázky, než hypotéz }Metody v širším smyslu }pozorování, rozhovor, ankety, dotazníky, testy, analýza artefaktu }kvantifikovatelné nebo kvantitativně zpracovatelné jsou produkty/data téměř jakkékoliv metody, jsou-li získány v adekvátním plánu/designu }Metody v užším smyslu }psychodiagnostické metody }úzké provázání s teorií, problematická přenositelnost mimo původní rámec, problematika zaškolení a autorských práv }Bez ohledu na předchozí jsou kritické požadavky na validitu a reliabilitu }validita: konstruktová, diferenciální, dimenzionální, obsahová (přinejmenším) a indikace vůči vzorku (vždy) }reliabilita dle teoretických vlastností měřeného konstruktu }metody postrádající jedno či obojí produkují náhodná nebo (hůře) systematicky chybná data. kargo nebude, jenom bambus. }Metody implikují měřené proměnné. Garbage in, garbage out. Hledání empirického řešení – vzorek }Požadavky na vzorek vyplývají z výzkumné otázky a designu }zohledňujeme přitom možnosti (indikaci) metod k dispozici }Náhodné nebo záměrné výběry? }a jak se to vlastně má k reprezentativnosti? }a kolik jich vlastně má být? (očekáváná síla efektu) }Experimentální designy: }náhodné výběry, konstrastní skupiny, intra-subject vs. inter-subject, single case }Korelační designy: }reprezenativní a záměrné výběry, kohortové a cross-sectional výběry, drop-out }Zvláštní designy – jen při jasném způsobu analýzy! } } } Dodržení disciplíny sběru dat umožňuje intepretaci... }... a bez intepretace je kvanti výzkum bezcenný. Kdo stojí jen o čísla? }Smysluplná interpretace je možná pouze tehdy, }dodrželi jsme-li návaznost teorie – empirie, neopustili sekvenci }neselhalo-li měření }zvládli jsme-li analýzu }chápeme-li jasně souvislost mezi změřenými jevy, jejich tabelovaným popisem (daty), výsledky jejich analýzy a původní teorií }jinak se jedná o obřad s půlkami kokosových ořechů na uších; typicky nejčastější místo chyb, dokonce častější než fáze přípravy (ta je často omluvitelná konvencí) a letadla s kargem nepřiletí }K smysluplné intepretaci patří i reflexe slabin výzkumu }Dobrá zpráva o výzkumu není success story, ale upřímný odborný text. Bez ohledu na to, zda je kvali-, nebo kvanti-. } Děkuji za pozornost