TENTO KURZ JE PODPOŘEN OPVK SOVA CZ.1.07/2.2.00/28.0225 Internacionalizace, inovace, praxe: sociálně-vědní vzdělávání pro 21. století PSY402 Podzimní semestr 2012 V tomto kurzu má inovace podpoření OPVK SOVA-21 podobu zásadního přepracování celé koncepce kurzu, aby lépe odpovídal své roli vstupního kurzu do oblasti psychologické diagnostiky. Původně přednáškový kurz byl obohacen o semináře, na nichž studenti získají osobní zkušenosti s administrací psychodiagnostických metod. Kurikulum je nyní založeno na mixu tuzemské a zahraniční literatury, z níž část byla pořízena z podpory OPVK SOVA-21. PSY402 – Psychodiagnostika dospělých Podzim 2012 VYUČUJÍCÍ Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 13 – 15, FSS 2.47 PhDr. Ivana Poledňová, CSc. – přednášky, semináře polednova@fss.muni.cz Prof. Ivo Čermák – přednášky, semináře cermak@psu.cas.cz Mgr. Radka Michalčáková, PhD. michalca@fss.muni.cz Mgr. Vladimír Marček, PhD. polar@mail.muni.cz Mgr. Václav Šnorek vaclav.snorek@gmail.com Charakteristika kurzu Úvodní část kurzu je věnována obecným otázkám psychodiagnostiky. Studenti budou seznámeni s procesem psychodiagnostické činnosti a pozornost bude rovněž věnována obecným otázkám teorie testů a psychometriky. V další části kurzu bude podán systematický přehled psychodiagnostických metod určených pro dospělou populaci včetně teoretických východisek jejich konstrukce a základních psychometrických vlastností. NÁVAZNOSTI KURZU V navazujícím studijním programu psychologie jde o úvodní kurz bez explicitních prerekvizit. Proto je doporučen k zápisu v prvním semestru studia. Navazuje na prvky obsažené v bakalářském studiu psychologie, zejména na psychometriku a psycho patologii. Na kurz navazují především povinné kurzy uvádějící studenty do základních oblastí psychologické praxe – klinické psychologie, poradenské psychologie, školské psychologie a psychologie organizace a řízení. Se znalostmi obsaženými v tomto kurzu ale počítají i povinné praxe a výběrové diagnostické předměty. Organizace kurzu Počet kreditů: 6 Ukončení kurzu: zkouška Přednášky: 2 hodiny jednou za 14 dní Semináře: 2 hodiny jednou za 14 dní Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím informačního systému MU. InformaČní systém MU V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY402 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací z přednášek a odkazů na další zdroje informací. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. KOMUNIKACE S VYUČUJÍCíMI Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY402“ v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. Emaily adresujte dr. Ježkovi. Pouze v případě záležitostí, které se týkají specificky seminářů pište přímo vedoucím seminářů. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře předmětové diskuzní fórum. Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohla zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu diskuzní fóra pravidelně sledují a přispívají do nich. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na ukonČení kurzu Seminární práce V průběhu semestru mají studenti za úkol pracovat na níže uvedených úkolech. Jejich realizace je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a v případě potřeby doplňovány informacemi v IS MU. Práce lze odevzdávat pouze elektronicky v odevzdávárně ve studijních materiálech předmětu. Jméno vkládaného souboru s první seminární prací musí být S1.doc (resp. S2.doc pro případnou druhou)[1] a nic víc; IS k němu automaticky přidá jméno vkládajícího studenta. Komentář/popisek nechejte nevyplněný. Ohodnocené a okomentované práce budou do odevzdávárny navráceny do 14 dnů od termínu odevzdání práce. Seminární práce jsou hodnoceny na následující škále: přijata, nepřijata. „Nepřijetím“ je míněno vrácení k přepracování. Na přepracování má autor týden ode dne vrácení. Opravené práce vkládejte do ISu do stejné odevzdávárny jako práce původní. Jako jméno vkládaného souboru nyní použijte S1o.doc. Komentář/popisek opět nechejte nevyplněný. Stanovené rozsahy prací jsou záměrné a závazné. Práce nedosahující minima i práce překračující maximum budou automaticky vraceny bez komentářů jako nepřijaté. Seminární práce 1 Nález z administrace vybrané diagnostické metody. Lze použít jak simulované administrování metod na seminářích PSY402, či kabinetu diagnostických metod, tak reálné diagnostické situace pod supervizí na praxích apod. Struktura nálezu viz. Groth-Marnat poslední kapitola, Zuckerman, popř. Říčanova příručka z r. 1979. Termín: 16.12. 2012 Seminární práce II Reflexe prožitků v roli testované osoby NEBO Srovnání vybraných psychodiagnostických otázek v zahraničním a tuzemském kontextu. Rozsah 4 – 8 normostran. Termín: 16.12. 2012 Zkouška Kurz je zakončen písemnou zkouškou. Zkouší se v rozsahu látky, který je vymezen v tomto sylabu k předmětu PSY402. Omluvy Omluvy jsou přijímány pouze předem. Pozdější omluvy budou akceptovány, pouze pokud šlo o nepředvídatelné případy. Víte-li o tom, že budete mít ze závažných důvodů problémy s dodržením některého z termínů, informujte nás o tom co nejdříve. ÚČAST NA VÝZKUMU V RÁMCI KURZU V rámci účasti kurzu mohou být studenti požádáni o účast na výzkumech jak pro zlepšení kvality kurzu samotného, tak i pro další účely spojené s výzkumným zaměřením katedry. Účast v těchto výzkumech je ryze dobrovolná a nemá vliv na úspěšné ukončení kurzu či získané hodnocení. LITERATURA Základní zdroje Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999 [Svoboda] Groth-Marnat, G.: Handbook of psychological assessment. 6. vydání. Wiley 2009. [GM] Zuckerman, E. L.: Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports. 7. vydání. Guilford Press, 2010. [Zuckerman] Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001 [Standardy] Šípek, J.: Projektivní metody. Praha, ISV nakladatelství 2000 Urbánek T., Denglerová D., Širůček, J.: Psychometrika. Měření v psychologii. Praha, Portál 2011. [UDŠ] + literatura zadaná vyučujícími jednotlivých bloků Doplňující zdroje Urbina S.: Essentials of psychological testing. Wiley 2004. Meehl, P.E.: Clinical vs. statistical prediction. A theoretical analysis and a review of the evidence. University of Minnesota 1954/1996. Online http://www.psych.umn.edu/people/meehlp/032ClinstixBook.pdf Břicháček, V.: Úvod do psychologického škálování. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1978 Kondáš, O. a kol.: Psychodiagnostika dospelých. Martin, Osveta 1992 Morávek, S.: Úvod do psychodiagnostiky dospělých. Olomouc, UP 1987 Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1977 Stančák, A. : Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky, Psychoprof 1996 Svoboda, M., Řehan, V. a kol.: Aplikovaná psychodiagnostika v České republice - zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno, MSD 2004 Příručky k testů vydaným Psychodiagnostikou, s.r.o. Brno a jejími předchůdci a Testcentrem, s.r.o. Praha Internetové zdroje př. http://kspope.com/assess/index.php tematické okruhy Níže uvedené problémové okruhy jsou součástí přednášek a seminářů předmětu PSY402. Jedná se o relativně rozsáhlé okruhy, takže některé pojmy a přístupy uvedené v sylabu se na přednáškách objeví pouze v podobě odkazu na literaturu k samostudiu. 1. Obecné aspekty psychodiagnostiky - přednáška 17.9. semináře 24.9. Předmět a cíl psychodiagnostiky, role klinika. Metodologické principy v psychodiagnostice dospělých. Historie vývoje a používání psychodiagnostických metod. Psychometrický a klinický přístup v psychodiagnostice (a diskuze navazující na P. Meehla). Psychometrické vlastnosti psdg. metod, klasifikace psdg. metod. Normalizace a druhy norem (věkové, kvantilové, standardní). Pojem diagnózy. Diagnostický problém, úkol a hypotézy. Interpersonální faktory vyšetření. Etické zásady používání psychodiagnostických metod. Psychologické vyšetření, zpráva a nález. Literatura: Svoboda s. 11 – 24; GM kapitoly 1 a 2; Standardy; UDŠ kapitoly 4, 5, 6, 9, 10; Zuckerman s. 7 – 18. 2. Klinické metody - přednáška 1.10. semináře 8.10. Pozorování. Rozhovor. Objektivní a subjektivní anamnéza. Strukturované klinické rozhovory. Náplň semináře: klinický rozhovor a pozorování Literatura: Svoboda s. 25 – 44; GM kapitoly 3 a 4; Zuckerman s. 21 – 43. 3. Specifické výkonové testy - přednáška 15.10. semináře 22.10. Testy paměti, kreativity a uměleckých schopností, parciálních a kombinovaných schopností. Testy organicity. Náplň semináře: WMS Literatura: Svoboda s. 86 – 146; GM kapitola 6 a 12 4. Testy inteligence - přednáška 29.10. semináře 5.11. Jednodimenzionální a komplexní testy inteligence. Náplň semináře: WAIS Literatura: Svoboda s. 45 – 85; GM kapitola 5 5. Diagnostika osobnosti - přednáška 12.11. semináře 19.11. Dotazníky a posuzovací škály. Náplň semináře: MMPI Literatura: Svoboda s. 211 – 309; GM kapitola 7 (a 9) 6. Projektivní metody - přednáška 26.11. semináře 3.12. Verbální, grafické a manipulační metody. Náplň semináře: ROR a TAT Literatura: Svoboda s. 147 – 210; GM kapitoly 10 a 11; Šípek ________________________________ [1] Práce lze odevzdávat ve všech běžných editovatelných formátech textových dokumentů – doc, rtf, odt apod. Prosím, neodevzdávejte práce v obtížně editovatelných formátech, jako je např. pdf, djvu. Jde nám o možnost vkládání komentářů a čitelnost i na mobilních zařízeních.