Základy psychoterapie (historie a směry ve 20. století) PSY 406 Sylabus PS 2012 Garant: prof. PhDr. Z. Vybíral, PhD. vybiral@fss.muni.cz Zakončení: zkouška – písemný test Rozsah: 2+0 ECTS: 7 kreditů Výuka se uskutečňuje 1 x týdně, pravidelně ve čtvrtky od 14:00 do 15:40 hod. v učebně 52, zahájení výuky v PS 2010 je 20. září. V termínech 27. 9., 11. 10. a 6. 12. jsou tzv. reading weeks. Objasnění podmínek ukončení, seznámení s podmínkami a úkoly nutnými pro získání zápočtu a první přednáška se konají 20. 9. a v tento den je povinná účast. Rozvrh přednášek a prezentací v PS 2012 1. 20. 09. Uvedení do psychoterapie jako vědy a umění. Co zajímá psychoterapeuty? Co zajímá výzkumníky v oblasti psychoterapie? Příklady knih. PREZENTACE: Jak psychoterapii dělat a jak ji nedělat? Osobnosti z historie psychoterapie, které měly vliv 2. 27. 09. Samostudium I: přečíst alespoň 1 stať Sigmunda Freuda a napsat odbornou reflexi (úvahu nad ní) – 1,5 NS. 3. 04. 10. Účinné faktory v psychoterapii aneb Co v psychoterapii léčí? PREZENTACE: Faktory, které působí / Stadia změny 4. 11. 10. Samostudium II: přečíst alespoň 1 stať C. G. Junga a napsat odbornou reflexi (úvahu nad ní) – 1,5 NS. 5. 18. 10. Historie psychoterapie ve 20. století. PREZENTACE: Mezníky psychoterapie ve 20. století Směry v psychoterapii 6. 25. 10. Psychoanalýza. PREZENTACE: Psychoanalýza (historie zasahující do současnosti) Sigmund Freud v originále 7. 01. 11. Směry, které vyšly z psychoanalýzy. PREZENTACE CGJ – individuace, Persona, archetypy Struktura neuróz podle Karen Horney Transakční analýza (3 prezentace) 8. 08. 11. Směry, které vznikly jako opozice vůči psychoanalýze. PREZENTACE: Wolpe, Beck, Ellis, Lazarus… Humanistická psychoterapie Existenciální terapie 9. 15. 11. Základní poznatky o výzkumu v psychoterapii. PREZENTACE: Výzkumy psychoterapie: jak je účinná? 10. 22. 11. Osobnosti psychoterapie PREZENTACE: Studentské prezentace cca 6 osobností psychoterapie 11. 29. 11. Integrace směrů a škol, integrace mezi směry. Eklekticismus v psychoterapeutické praxi. PREZENTACE: Integrace kognitivního s hlubinným, humanistickým a systémovým přístupem 12. 06. 12. Samostudium III: přečíst text XXXX a napsat reflexi tohoto textu. 13. 13. 12. Hledání alternativních cest v (k) psychoterapii. PREZENTACE: Tak zvané alternativní psychoterapie: na základě čeho je vylučujeme? Důležité termíny: Do 08. 11. Odevzdání do Odevzdávárny prezentace o osobnosti psychoterapie (doporučeno 10-12 snímků) REFLEXE Do 11. 10. Odevzdání do Odevzdávárny reflexe č. 1 (Freud) min. 1,5 NS max. 3 NS Do 25. 10. Odevzdání do Odevzdávárny reflexe č. 2 (Jung) min. 1,5 NS max. 3 NS Do 13. 12. Odevzdání do Odevzdávárny 3. reflexe na téma: „Porovnání psychoterapie v podání Freuda s psychoterapií v podání Junga s přihlédnutím k XY“ (kde „XY“ doplníte vybranou další osobností v psychoterapii 20. století). min. 2 NS max. 3 NS ANOTACE vybraných témat Úvod do psychoterapie: Terapeutické faktory, které působí změnu Dnešní psychoterapie: co o ní víme? Teorie společných a specifických faktorů. Stádia změny v psychoterapeutickém procesu. Hlavní úkol terapeuta – z pohledu různých přístupů. Rozdíl mezi objasňujícími přístupy a přístupy zaměřenými na nácvik a zvládání. Péče psychoterapeuta o sebe sama. Supervize a intervize práce. Výcviky v psychoterapii. Etický kodex a etika v práci psychoterapeuta. Vzdělávání. Odborná literatura, časopisy. Co patří k základním znalostem z oblasti psychoterapie? Základní obrysy historického vývoje psychoterapie v minulém století Přehled psychoterapeutických směrů ve 20. století Hlavní psychoterapeutické směry ve 20. století, jejich základní koncepty a terminologie: hledání shod v rozdílech. Historie psychoterapie ve 20. století: psychoanalýza. Odklony od psychoanalýzy v 50. a 60. letech 20. století a vznik „mimo-psychoanalytických“ přístupů. Léta 1955 až 1970 v americké (a nejen americké) psychoterapii – vznikání nových škol. Hnutí eklektické práce v psychoterapii. Působení Sola Garfielda, Johna Norcrosse a dalších. KBT. Humanistické proudy v psychoterapii 20. století. Proud existenciální. Nástup systémových pojetí problémů a vztahů. Počátky a rozvoj rodinné terapie. Počátky a hlavní podoby integrace. Historie výzkumu v psychoterapii. Srovnávací výzkum účinnosti psychoterapeutických postupů (= základní uvedení do zkoumání psychoterapie). Semináře: Uskuteční se jen pro studenty PST studií – viz sylabus předmětu PST 402. Podmínky zakončení (bez splnění úkolů nelze složit zkoušku): Zápočet: závazné je vypracování a odevzdání úkolů a dodržení termínu odevzdání. Úkoly nad rámec povinných úkolů (za jejich úspěšné splnění lze získat body do celkového hodnocení předmětu): a) recenze na nedávno vydanou odbornou psychoterapeutickou knihu dle zadání garanta předmětu – recenze musí mít rozsah 4 až 5 NS a být publikovatelná; nebo b) Výběr osobnosti pro prezentaci: dohodnout e-mailem s garantem předmětu (prof. Vybíral): od 17. 9. nejpozději do 4. 10. Zkouška: písemný test. Okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v organizačních pokynech k výuce v IS. Doporučená literatura k přípravě na zkoušku a ke splnění úkolů – základní: n Kratochvíl, S. (1997/2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. n Event. v angl.: Freedheim, Donald K. (Ed.) (1992; 5. vyd. 2003). History of Psychotherapy. Washington: APA – VEDLE KRATOCHVÍLA JE MOŽNO SE UČIT PRÁVĚ Z TÉTO UČEBNICE, POKUD NĚKDO CHCE STUDOVAT V ENG. n Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada. – kapitoly doporučené ke zkoušce: 1, 3, 7 a 14 (Integrativní rámec, Adler, TA a Integrace-eklekticismus) n Zeig, J. (ed.) (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. – kapitoly doporučené ke zkoušce: Zeig, Minuchin, Haley, Bowen, Satirová, Watzlawick, Ellis, Wolpe, Beck, Lazarus, Marmor. n Alespoň jedna práce od S. Freuda (když ne kniha, pak minimálně jedna stať): povinné. n Alespoň jedna práce od C. G. Junga (když ne kniha, pak minimálně jedna stať): povinné. Dále doporučuji: n Danzer, G. (2001). Psychosomatika. Praha: Portál. n Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2000): Dětská psychoterapie. Praha: Portál. (Lze použít i 1. vyd. z roku 1989, Praha: Avicenum.) n Praško, J. (et al.) (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál. n Andrlová, M. (2005). Současné směry v české psychoterapii. Praha: Triton. n Hučín, J. (2001). Hovory o psychoterapii. Praha: Portál. n Yalom, I. – libovolná kniha z titulů: Máma a smysl života, Chvála psychoterapie, Láska a její kat, Teorie a praxe skupinové psychoterapie n Fonagy, P., Target, M. (2005): Psychoanalytické teorie. Praha: Portál – MINIMÁLNĚ strany 13 – 45 a 285 – 295 (celkem 44 stran) - JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST V JS (pro Současnou psychoterapii) n Schwarz, J. (2003): Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Doplňková literatura: n Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. Praha: Grada. (2. vydání.) n Timuĺák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. n Grawe, K. (2004). Psychological Therapy. Cambridge (MA), Göttingen: Hogrefe & Huber. n Jonesová, E., Asen, E. (2004). Systemická párová terapie a deprese. Hradec Králové: Konfrontace. n Von Schlippe, A., Schweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta. n Syřišťová, E. (2005). Puklý čas a smích absolutní vlády. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. n Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace. n Trapková, L., Chvála, V. (2004). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. n Fromm-Reichmannová, F. (2003). Principy intenzivní psychoterapie. Praha: Triton. n Ellis, A., MacLaren, C. (2005). Racionálně emoční behaviorální terapie. Praha: Portál n Horney, K. (2007). Neurotická osobnost naší doby. Praha: Portál – strany 11-66 (55 stran) – JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST (pro Seminář k Dějinám pst) n Marmor, J. (2006). Vývoj analytické terapie: přehled jejího rozvoje v průběhu více než šedesáti let. Konfrontace 17(3), s. 125-131 - JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST (pro Seminář k Dějinám pst) n Haley, J. (2003). Neobvyklá psychoterapie Miltona H. Ericksona. Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2006): Humanistická psychoterapie 1. díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2007): Humanistická psychoterapie 2.díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. Doplňková literatura – knihy a časopisecké texty (zcela či zčásti) napsané pacienty nebo bývalými pacienty: * Oxnam, Robert B. (2006). Roztříštěná mysl. Můj život s mnohočetnou poruchou osobnosti. Praha: Portál. * Bartošová, M. (1995). Jako v zrcadle. Hradec Králové: Konfrontace * Greenbergová, J. (1998). Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem. Praha: Triton. * Janíček, J. (2001). (Ne)mocná síla agorafobie. Konfrontace 12 (4), 195-199 * Janíček, J. (2005). Když (ne)chcete zemřít. Konfrontace 16 (3), 180-185 * Kocábová, D., Kocvera, J. (1996). Zpráva odjinud. Hradec Králové: Konfrontace * Ryčl, V. (2003). Pavilon číslo 13. Brno: Petrov. * Ryčl, V. (2004). Život je hrozný společník. Brno: Petrov. Další literaturu doporučuje přednášející na jednotlivých přednáškách. Celková zátěž předmětu: 7 kreditů (což odpovídá přibližně 150 hod. samostudia – vyjma účasti na seminářích a přednáškách; předpokládám minimálně 600 prostudovaných stran česky v rámci přípravy na zkoušku a v průběhu semestru v rámci přípravy úkolů.