PSY 407 - Poradenská psychologie I (děti, mládež) Určeno: studujícím magisterského studia psychologie Vyučující: PhDr. Ilona Pešová, OPPP Vyškov, pracoviště Boskovice /Stefánikova 2, 680 01 Boskovice Tel: 516454178, E-mail: ipesova@seznam.cz ppp.pesova@sendme.cz Výuka se uskutečňuje 1x za 14 dní, pravidelně ve čtvrtek od 14 do 19,30 hod, Cíl předmětu: seznámení s problematikou psychologického poradenství pro děti a mládež. Zaměřuje se na otázky školních i mimoškolních problémů, odbornou intervenci v této oblasti. Podmínky ukončení:zkouška l. Písemná práce, v rozsahu 4-5 stran, výběr z následujicích možností: a)Téma práce: volná výchova – pro a proti b) téma: integrace dětí se zdravotním postižením do běžné školy c) vypracování kasuistiky (využít možnosti z praxe ve školním poradenském zařízení (PPP,SPC), (včetně anamnézy, popisu využitých metod – podrobněji lze konzultovat na přednáškách) Odevzdání práce: do 20.prosince 2.úkol: vypracovat krátkou anamnézu (svoji, získat informace od rodičů atd., buď osobní, nebo rodinnou, popř. školní – podrobněji na úvodní přednášce) 3. Účast na přednáškách: 5x ze 7 Zkouška: písemná a ústní Okruhy ke zkoušce jsou totožné s okruhy přednášek. Literatura: Říčan,P., Krejčířová, D. a kol: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 2006 nebo předcházející vydání. Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. Hort,V., Hrdlička,M., Kocourková,J., Malá,E.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha, Portál 2000 Vágnerová,M.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 2000, nebo další vydání. Matějček, Z.: Dyslexie – specifické poruchy učení. Praha, H+H, 1993, popř. jiná vydání Zapletalová,J.: Koncepce péče o nadané žáky ve školských poradenských pracovištích. Praha 2004 Vyhl.73/2005 MŠMT ČR o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Vyhl. 72/2005 MŠMT ČR o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Doporučená: Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 2004 nebo předcházející vydání Dunovský,J.,Dytrych,Z.,Matějček,Z: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada 1995. Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení.Čj. 28 275/2000 – 2002 Kolář, Michal: Skrytý svět šikanování na školách. Praha 1997, Portál. Říčan, Pavel: Agresivita a šikana mezi dětmi. Kolář Michal: Bolest šikanování – Cesta k zastavení epidemie šikany na školách. Praha, Portál 2001. Bakalář,E. a kol: Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha, Karolinum 2006. Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2001. ISBN 80- 7178-449 Gordom Serfontein: Potíže dětí s učením a chováním. Portál 2002 Langmaier,J., Balcar,K.,Špitz,J.: Dětská psychoterapie. Portál, Praha 2000. ISBN: 80-7178-381-1 Leman,K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál 2000, ISBN 80-7178-430- 3 Oaklander,V.: Třinácté komnaty dětské duše. Drvoštěp, Dobříš 2003. ISBN 80-903306-0-6 Dočkal,V.: Zaměřeno na talenty. Praha, nakl. Lidové noviny 2005. I. úvod do poradenské psychologie pro děti a mládež l. pedagogicko-psychologické poradenství - systém pedagogicko-psychologického poradenství - vzdělávání - právní předpisy - spolupráce s dalšími obory - osobnost psychologa 2. zvláštnosti dětské poradenské péče - práce s rodiči - práce s dítětem - průběh vyšetření - ukončení vyšetření, opatření ve prospěch klienta 3. základní informace o poradenství pro handicapované: - nejdůležitějí psychologické poznatky o těžce zdravotně postižených dětech a jejich rodinách - vliv zdravotního postižení na dítě, na rodiče - výchovné postoje rodičů, vliv narození postiženého dítěte na strukturu a funkci rodiny, vztahy mezi sourozenci II. problematika předškolního období - vývojová problematika: opoždění vývoje, nerovnoměrnost vývoje( např. ve vývoji řeči, motoriky, pervazivní vývojové poruchy ) - Obtíže vyskytující se v předškolním věku (výchovné, obtíže spojené se základními fyziologickými funkcemi (jídlo, spánek,vyměšování). Senzitivita, úzkostnost, hyperaktivita, sourozenecké vztahy, rodinná situace). - Děti se smyslovým postižením, školy pro děti se smyslovými vadami III, IV: školní období l. Problematika zahájení školní docházky - činitelé ovlivňující nástup do školy - odklady školní docházky, - nejčastější důvody odkladu, kazuistiky 2. Prospěchová selhávání - příčiny kognitivní, mimointelektové, vliv rodiny, vliv výchovně vzdělávacího procesu, zdravotního stavu, faktory širšího prostředí. Kasuistiky - specifické poruchy učení učení, chování,integrace dětí s SPU a jinými obtížemi v základní škole, přeřazování do odlišných učebních programů Kasuistiky. 3. ostatní obtíže ve školním věku poradenství k volbě povolání nadané dítě ve škole V, VI. Výchovná problematika 1. problematika chování (ADHD, ADD ..) 2. problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy) 3. výchovné problémy (záškoláctví, krádeže, otázky šikany atd.), kasuistiky 4. dítě v rodinné krizi