TENTO KURZ JE PODPOŘEN OPVK SOVA CZ.1.07/2.2.00/28.0225 Internacionalizace, inovace, praxe: sociálně-vědní vzdělávání pro 21. století PSY523 Podzimní semestr 2012 Zcela nový kurz, jehož cílem je rozšířit psychometrické know-how i mezi ostatní sociálně vědné obory na FSS. Vzhledem k tomu, že řada absolventů FSS je zaměstnáno na pozicích, v nichž vyučují, je kompetence sestrojit didaktický (výkonový) test a vyhodnotit jeho kvality velmi žádoucí. Kurz je především praktickým úvodem, který drží psychometrickou teorii na nezbytně nutném minimu. Studenti si v kurzu vyzkouší jak tvorbu testu a jeho administraci, tak i vyhodnocení jeho psychometrických vlastností. PSY523 – Měření znalostí a dovedností podzim 2012 VyuČující Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu, přednášky, semináře jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 10 – 12, FSS 2.47 Mgr. Jan Širůček – přednášky, semináře sirucek@fss.muni.cz, 549498263, konzultace po dohodě emailem, FSS 2.47 Charakteristika kurzu Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie a praxe měření znalostí a dovedností ve vzdělávacím kontextu. Kurz je primárně zamýšlen pro studenty nepsychologických oborů, ale i studenti psychologie směřující do školně psychologické či vzdělávací praxe mohou shledat kurz užitečným. Kurz je orientován prakticky a na jeho konci by tedy studenti měli umět specifikovat měřené znalosti a dovednosti, zvážit výhody a nevýhody různých způsobů měření, generovat testové otázky, empiricky vyhodnotit jejich kvalitu – psychometrické charakteristiky a kvalitu celého testu. Návaznosti kurzu Předpokladem tohoto kurzu jsou základní znalosti statistiky v rozsahu od popisných statistik ke korelacím. Organizace kurzu Počet kreditů: 3 Ukončení kurzu: zápočet Přednášky: žádné Semináře: bloková výuka 3x za semestr InformaČní systém MU V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY523 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací, odkazů na další zdroje informací a seminárních materiálů. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. KOMUNIKACE S VYUČUJÍCMI Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY523“ v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře předmětové diskuzní fórum. Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohl zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu diskuzní fóra pravidelně sledují a přispívají do nich. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na ukonČení kurzu Seminární práce V průběhu semestru mají studenti vytvořit jeden didaktický test a zhodnotit jeho kvality. Jednotlivé části tohoto úkolu budou zadávány ze setkání na setkání. Práce lze odevzdávat pouze elektronicky v odevzdávárně ve studijních materiálech předmětu. Jméno vkládaného souboru s prvním seminárním úkolem musí být S1.doc, S2.doc pro druhý atd.[1] a nic víc; IS k němu automaticky přidá jméno vkládajícího studenta. Komentář/popisek nechejte nevyplněný. Zápočet Kurz je zakončen zápočtem uděleným za aktivní účast a přijatou seminární práci. Omluvy Omluvy jsou přijímány pouze předem. Pozdější omluvy budou akceptovány, pouze pokud šlo o nepředvídatelné případy. Víte-li o tom, že budete mít ze závažných důvodů problémy s dodržením některého z termínů, informujte nás o tom co nejdříve. ÚČAST NA VÝZKUMU V RÁMCI KURZU V rámci účasti kurzu mohou být studenti požádáni o účast na výzkumech jak pro zlepšení kvality kurzu samotného, tak i pro další účely spojené s výzkumným zaměřením katedry. Účast v těchto výzkumech je ryze dobrovolná a nemá vliv na úspěšné ukončení kurzu či získané hodnocení. LITERATURA Základní zdroje Kubiszyn, T., Borich, G.: Educational testing and measurement.7^th Ed. Wiley, 2003. Doplňková literatura Knowing what students know: the science and design of educational assessment. Ke stažení na http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309072727 Dunn, D. S., Mehrotra, C. M., Halonen, J. S.: Measuring up – Educational assessment: Challenges and practices fro psychology. American Psychological Association, 2004. Owen, D., Doerr, M.: None of the above: The truth behind the SATs. Revised and updated. Rowman & Littlefield, 1999. Problémové okruhy 1. Kontext měření ve vzdělávání Účel testování. Diagnostika a rozhodování, high-stakes testování Literatura: 2. Vytváření testů Specifikace předmětu měření. Výstupy z učení. Normy vs. kritéria. Vytváření otázek/položek. Způsoby bodování a hodnocení. Literatura: 3. Psychometrické charakteristiky testů Položková analýza. Reliabilita. Validita. Chyba měření. Literatura: ČASOvÁ OSNOVA 1. setkání Expozice: Témata 1 a 2 Praktická část: Specifikace obsahu testu a generování položek. 2. setkání Expozice: Téma 3 Praktická část: Psychometrická analýza 3. setkání Praktická část: Diskuze analyzovaných testů ________________________________ [1] Práce lze odevzdávat ve všech běžných editovatelných formátech textových dokumentů – doc, rtf, odt apod. Prosím, neodevzdávejte práce v obtížně editovatelných formátech, jako je např. pdf, djvu. Jde nám o možnost vkládání komentářů a čitelnost i na mobilních zařízeních.