Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Magisterské studium Akademický rok 2012/ 2013 - zimní semestr PhDr. Michal Vašečka, Ph.D. Mgr. Kateřina Janků, PhD. Mgr. Michal Nekorjak, PhD. Mgr. Adéla Souralová SOC 566 Výzkum migrace a etnicity Zaměření kurzu: Volitelný kurz „Výzkum migrace a etnicity“ je určený pro studenty magisterského studia oboru Sociologie na Fakultě sociálních studií Masarykovy Univerzity. V kreditním systému je možné získat 12 kreditů. Workload kurzu tak je 24 hodin práce týdně, tj. 312 hodin práce celkem. Anotace: Kurz představuje aktuální probíhající výzkumy týkající se migrace a etnicity, které realizuje katedra sociologie na všech svých odděleních. Vedle prezentace nejčerstvějších výsledků zkoumání, umožňuje frekventantům také nahlédnout do konceptuálního zázemí a živého procesu bádání. Vedle kmenových členů katedry se mohou frekventanti osobně setkat s významným/ou představitelem/kou aktuálního světového výzkumu migrace. Hostem kurzu v roce 2012 bude Dr. Martin Kahanec z Central European University v Budapešti. Organizace kurzu: Kurz je jedno-semestrový, organizovaný v blocích ve formě 7 seminářů trvajících 2 x 90 minut. Posluchači mají k dispozici základní texty v elektronické formě zavěšené v Informačním systému. Další literatura je k dispozici v knihovně FSS, na internetu a u přednášejících. Kompetence: Studenti mají možnost prohloubit znalosti z oblasti metodologie v kontaktu s experty provádějící vlastní výzkum migrace, etnických vztahů a aspektů života spojených s etnicitou. Studenti si osvojí postupy tvorby projektů a vylepší své schopnosti použít teoretické koncepty ve výzkumu. Zároveň se studenti seznámení s nejaktuálnějšími výzkumy v oblasti migrace a etnicity. Výstupy: Analýza českých politik a strategických dokumentů z oblasti migrace a integrace etnických menšin. U vybraných studentů příprava projektu diplomové práce a její konzultace. Podmínky pro absolvování kurzu: Každý student může získat maximálně 50 bodů, v případě zisku méně jako 25 bodů student neuspěl a zkouška mu nebude zapsána. Úkoly budou vyhodnocovány průběžně, studenti jsou povinni absolvovat písemnou zkoušku i v případě, že za odevzdané úkoly budou mít víc než 25 bodů. Jednotlivé úkony jsou hodnoceny tímto způsobem: 1. Průběžné studium textů a odevzdání sedmi studií z povinné četby v rozsahu cca 1.000 slov (maximálně 5 bodů za každou přehledovou studii - spolu maximálně 35 bodů); 2. Písemná zkouška (maximálně 15 bodů). Systém hodnocení: Systém hodnocení je dvoustupňový. Podmínkou získání zápočtu je odevzdání 7 textů, každá cca 1.000 slov. Tyto texty budou sloužit jednak studentům jako příprava na závěrečnou zkoušku, jednak jako podklad pro diskuzi na konzultacích. Studenti zpracovávají studie v průběhu semestru a každou z nich odevzdají (vložení do Informačního systému - Odevzdávárna) v následujících termínech: 28.09. 2012 (1. studie z témat I. bloku) 30.09. 2012 (2. studie z témat II. bloku) 14.10. 2012 (3. studie z témat III. bloku) 28.10. 2012 (4. studie z témat IV. bloku) 11.11. 2012 (5. studie z témat V. bloku) 25.11. 2012 (6. studie z témat VI. bloku) 09.12. 2012 (7. studie z témat VII. bloku) Úkoly odevzdané po termínu budou hodnoceny s 50% penále. Stupnice hodnocení: 50 - 45 bodů A 44 - 40 bodů B 39 - 35 bodů C 34 - 30 bodů D 29 - 25 bodů E 24 - 0 bodů F Kontakt na koordinátora předmětu: PhDr. Michal Vašečka, Ph.D.: mvasecka@fss.muni.cz, konzultační hodiny: Středa 10.00 – 13.00 Obsah kurzu: Kurz je vyučován jednou za dva týdny, začíná se první týden v semestru. Vyučovacím dnem je úterý, místnost M117. I. blok (1. týden - 18.09.2012): Dr. Michal Vašečka: Výzkum etnicity a migrace jako specifický typ výzkumu Seminář se zaměří na analýzu faktorů, které ovlivňují kvalitu sociálně - vědního výzkumu při zkoumání etnicity a migrace. Studenti budou mít možnost zamyslet se nad etnizací a racializací výzkumu, výzvami při kolekci dat v sčítaní obyvatelstva a omezeními public policy research. Seminář přinese informace o specifických metodách výzkumu etnických vztahů - Oral History a tzv. deliberative polling jako metodě spojující výzkum a práci s respondenty. Povinná literatura: * France Winddance Twine: Racial Ideologies and racial Methodologies. In: France Winddance Twine - Jonathan W. Warren: Racing Research - Researching Race. NYU Press, New York 2000. pp. 1-34. /CZ - 29 strán/ * Daniel Škobla, Tadas Leončikas, Martina Štěpánkova: Etnicita ako štatistický ukazovateľ pri monitorovaní životných podmienok a diskriminácie , UNDP 2008. pp. 58-82. /SK - 24 strán/ * Veselý Arnošt - Nekola, Martin (eds.) (2007). Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Slon., Kapitola 1 – Verejná politika, pp 15-40. /CZ – 25 strán/ Doplňující literatura: · Abrams, Lynn: Oral History Theory. Routledge, London 2010.. · Deliberative polling: http://cdd.stanford.edu/polls/docs/summary/ Úkol na 2. týden: (studenti si vyberou jedno téma) (1) Zamyslete se nad možnými způsoby předcházení vlivu etnicity a rasy tazatele na výsledky výzkumu. (2) Navrhněte změnu zběru etnických dat v cenzu /metodologické pojednání/. (3) Je metoda „deliberative polling“ vhodná pro výzkum etnických vztahů? Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 28.09.2012 II. blok (3. týden - 02.10.2012): Mgr. Adéla Souralová: gender, migrace a „domestic work“ (příklad české „anomálie“: české chůvy ve vietnamských rodinách) Seminář se zaměří na téma genderované a genderující migrace a bude sledovat celosvětově vzrůstající poptávku po tzv. „migrant domestic workers“ a au pair. Ze zahraničního kontextu se pak pozornost přesune do českého, když budeme kriticky sledovat, jak zahraniční modely a interpretační rámce (ne)fungují v tomto geografickém prostoru. Příkladem pro diskusi pak bude výzkum českých chův ve vietnamských rodinách. Povinná literatura: * Lutz, H. 2008. „Introduction.“ Pp 1-6 In Migration and domestic work: A European Perspective on a Global Theme. Aldershot: Ashgate. * Morokvasic, M. 2009. „‚Usazeni v mobilitě’: genderové souvislosti evropské migrace po roce 1989.“ Sociální studia, Vol. 6, No. 1. Doplňující literatura: * Hochschild, A. R. 2008. „Láska a zlato. Globální řetězce péče.“ Pp. 107–128 in Hrubec, M. (ed.). Sociální kritika v éře globalizace. Odstraňování sociálně‑ ekonomických nerovnostía konfliktů. Praha: Filosofia. * Hess, S., Puckhaber, A. 2004. „‚big sisters’ are better domestic servants?! comments on the booming au pair business.“ Feminist review, Vol. 77, No. 1: 65–78. Úkol: (1) Jak byste na základě povinné literatury charakterizovali/y postavu „migrant domestic worker“? (Jaký) je rozdíl mezi takovou pomocnicí a au pair? Jak byste charakterizovali/y rodiny poptávající služby pomocnic v domácnosti? (2) Co jsou to globální řetězce péče a jak souvisejí s novým typem mobility, který popisuje např. Mirjana Morokvasic? Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 30.09.2012 III. blok (5. týden - 16.10.2012): Dr. Kateřina Sidiropulu Janků: O leperiben. Epistemologie a etika aplikovaného výzkumu Seminář se bude zabývat vztahem epistemologického zázemí výzkumu a etických dimenzí zkoumání, se zaměřením na specifika výzkumu, který se dotýká tématu mezietnických konfliktů a romské identity. Zvláštní pozornost budeme věnovat tématu aplikovaného výzkumu, jeho hodnotového pozadí a obhajitelnosti z hlediska náležitostí akademické práce. Součástí bude představení a diskuse projektu aplikovaného výzkumu O leperiben / Paměť romských dělníků. Povinná literatura: (v doporučeném pořadí čtení) * Said, E. W. 2008. „Úvod.“ Pp 11-40 in Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha: Paseka. (30CZ) * Lepselter, S. 2008. „The politics and poetics of folklore: the Journal of the Gypsy Lore Society, 1937-1947.“ Roma (44-45), 1998. Pp 39-51 (13AJ) * Pavelčíková, N. 1999. „Krize a hledání nového východiska.“ Pp 81-117 in Romské obyvatelstvo na Ostravsku (1945-1975). Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta. (37 CZ) Doplňující literatura: * Hirt, T. 2008. Výhledy a útrapy aplikované antropologie v ČR: Příspěvek k debatě o výzkumu jedné sporné problematiky. Biograf (46): 23 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=4603. (14CZ) * Matoušek, P. 2008. Rozvažování nad etickými otázkami sociálně-vědného výzkumu. Biograf (47): 18 odst. http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=4706 (10CZ) * Popis projektu Paměť romských dělníků. (4CZ) Úkol na 5. týden: V zahraničí (i mimo prostor EU) najděte a představte příklad aplikovaného sociálně-vědného výzkumu v oblasti migrace a etnických vztahů, který souzní s vaším světonázorem, případně kterého byste se rádi aktivně zúčastnili. Explicitně formulujte hodnotové pozadí projektu. Navrhněte realizaci obdobného projektu v českých podmínkách (ideálně také v rámci jakých institucí by mohl probíhat a kým by mohl být financován) a stručně naformulujte projektový záměr pro případného donora. Úkol na 6. týden: Představte epistemologická východiska, na nichž jsou postaveny texty autorů četby III. bloku, jejich metody zkoumání a způsob zacházení s etickými aspekty svého bádání. Texty můžete v tomto směru také ohodnotit vlastním komentářem. Rozsah práce: 2 x 500 slov Deadline: 14.10.2012 IV. blok (7. týden - 30.10.2012): Dr. Michal Vašečka: Specificita výzkumu v prostředí marginalizovaných romských komunit. Seminář se bude věnovat specifické skupině Romů a marginalizovaných romských komunit jako předmětu výzkumu, který má svoje specifika. Studenti budou mít možnost analyzovat plusy a mínusy kvantitativních a kvalitativních přístupů při výzkumu v marginalizovaných komunitách, zamyslet se nad rozdíly mezi akademickým a public-policy výzkumem a zjistit jaké jsou rozdíly při výzkumu jednotlivců (sociologie) a komunit (sociografie). Seminář bude analyzovat konkrétní výzkumy kvantitativní i kvalitativní v ČR a SR, sociografické mapování v ČR a SR, etnografické mapování konkrétních romských komunit v ČR, právní akademický výzkum i výzkum orientovaný na praktickou public-policy. Studenti získají zručnosti jak vstupovat do terénu marginalizovaných komunit, jak prezentovat výsledky výzkumu v médiích a zejména jaká je úloha evaluace při zlepšování praktické funkce výzkumu v prostředí marginalizovaných romských komunit. Povinná literatura: · Grygar, J. - Stöckelová, T., 2007: Závěrem: Ghetoizace. In: Příčiny a souvislosti stěhování vsetínských Romů z pavlačového domu č.p. 1336 v říjnu 2006. Grygar, J. - Stöckelová, T. Praha: Rada vlády pro záležitosti romské komunity Úřadu vlády ČR. · Dotazník pro „Atlas romských komunit“, 2012. · Mclaughlin, N. - Kowalchuk, L. - Turcotte, T., 2005: Why Sociology Does Not Need to Be Saved: Analytic Reflections on Public Sociologie. The American Sociologist / Fall/Winter 2005. Doplňující literatura: · Vašečka, M., 2002: Rómovia a politická participácia - “Votate Ergo Sum”. In: Rómske hlasy. Rómovia a ich politická participácia v transformačnom období. Vašečka, M., et al. Bratislava, Inštitút pre verejné otázky. * UNDP, 2002: Avoiding the dependency trap. Bratislava, UNDP. Úkol na 2. týden: (studenti si vyberou jedno téma) (1) Zamyslete se nad možnostmi smíření public policy výzkumu a výzkumu akademického a to na příkladu analýzy Grygara a Stöckelové. Jak zvýšit možný dopad akademického výzkumu na praktickou public policy při evaluaci přístupů praktické politiky? (2) Analyzujte způsob sociografického mapování romských komunit v dotazníku pro „Atlas romských komunit“. Jaké informace budou policy-makers podle Vás chybět po zpracování dotazníku? (3) Nemalá část výzkumníků pracujících na zkoumaní tzv. romské problematiky se v kontextu střední Evropy stává angažovanými vědci. Jaké mohou být výhody „angažované sociologie“ (ve smyslu jak o tom píše Burawoy) při výzkumu romských komunit? Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 28.10.2012 V. blok (9. týden - 13.11.2012): Dr. Michal Nekorjak: Ukrajinští migranti v Česku a jejich etnická ekonomika. Seminář se bude zabývat ukrajinskou migrací do ČR v posledních dvaceti letech s důrazem na ekonomické strategie. Na úvod se zaměříme na obecný přehled (historie, statistické údaje). Větší část semináře se bude zabývat klientským systémem, tedy institucí spojenou s organizováním práce a migrace Ukrajinců. Protože je tato instituce propojena s šedou ekonomikou, s omezováním osobní svobody a s organizovaným zločinem, státní orgány (ale i neziskový sektor) jí považují za nežádoucí a s opakovaným nezdarem se pokoušejí o její potírání. V semináři si ukážeme, jaká je logika fungování klientského systému, a proč je toto tažení neúspěšné. Semináře také ukáže, jak teoretické koncepty pomáhají výzkumníkovi popsat a pochopit jednání aktérů, tedy že jejich používání a rozvíjení rozhodně není samoúčelné. Povinná literatura: * Light, I., S. Gold. 2000. Ethnic Economies. New York: Academic Press. Kapitola 1. (22 ANJ) * Waldinger, R., H. Aldrich, R. Ward (et al.). 2006. Ethnic Entrepreneurs: Immigrant Business in Industrial Societies. London: Sage. (35 ANJ) Doplňující literatura: * Nekorjak, M. 2006. „Klientský systém a ukrajinská pracovní migrace do České Republiky.“ Sociální studia (1): 89–109. * Portes, Alejandro and Sensenbrenner, J. 1993. “Embeddedness and Immigration: Notes on the Social Determinants of Economic Action.” American Journal of Sociology 98: 1320-50. Úkol: Pomocí webových stránek Českého statistického úřadu a jeho online dat či ročenek, které jsou tam ke stažení (případně dalších zdrojů) sepište analyticko deskriptivní zprávu o migraci Ukrajinců do ČR z hlediska evidovaných údajů. Tabulky, grafy apod. by neměly zaplnit více jak 20 % z požadovaného počtu slov. Lze je však vložit na konec textu jako přílohu, která se do rozsahu nezapočte). Text by neměl být výhradně mechanickým převyprávěním čísel, ale i jejich analytickým komentářem. Rozsah zprávy: 1100 slov Deadline: 11.11.2012 VI. blok (11. týden - 27.11.2012): Dr. Michal Vašečka: Výzkum antisemitismu. Seminář se zaměří na analýzu antisemitismu jako specifického sociálního jevu, který nesouvisí s předmětem postojů antisemitů přímo a který už svým názvem víc zamlžuje než-li osvětluje příčiny tohoto jevu. Studenti se seznámí se současným akademickým diskursem na téma antisemitismus, budou mít možnost operacionalizovat objekt antisemitismu a zejména vymezení pojmu antisemitismus pro účely empirických výzkumů. Zároveň se seznámí s výzkumy antisemitizmu v komparativní perspektivě, mají možnost získat informace jak analyzovat fenomén antisemitizmu kvantitativními i kvalitativními metodami a fundovaně zkoumat sociologické i sociálně-psychologické faktory vzniku a šíření antisemitizmu. Povinná literatura: * Vašečka, M., 2006: Sociologický výskum antisemitizmu na Slovensku po roku 1989 v kritickej perspektíve. In: Sociológia, 38/ 2006, číslo 4: s. 283 - 312. · Bergmann, W., 1997: Antisemitism and Xenophobia in German since Unification. In: Antisemitism and Xenophobia in Germany after Unification. Kurten, H. - Bergmann, W. - Erb, R. (eds). Oxford, Oxford University Press, s. 21-87. · Polák, S., 1995: Masarykovi rodiče a antisemitský mýtus. Praha, Ústav T.G. Masaryka. Doplňující literatura: · Enyedi, Z., 1999: Sources of antisemitism - evidences from Hungary In: Authoritarianism and Prejudice. Central European Perspective. Erős F. - Enyedi, Z. (eds.). Budapest, Osiris, s. 125-154. · Krzemiński, I., 1996: Czy Polacy są antysemitami? Warszawa, Oficyna naukowa, s. 146-198. Úkol na 2. týden: (studenti si vyberou jedno téma) (1) Analyzujte masarykovský antisemitský mýtus a vyslovte se k jeho zdrojům, funkci a příčinám permanence. Jsou lidé, kteří věří v židovství Masaryka antisemité? (2) Analyzujte kvantitativně vliv autoritářské osobnosti na prevalenci extrémistických postojů na příkladu výzkumu CVEK-u Bratislava (2011). /soubor SPSS u přednášejícího/ (3) Kriticky zhodnoťte ve formě metodologického pojednání Bogardusovu škálu sociální distance ve výzkumu postojů k „jiným“ a specificky ve výzkumu antisemitismu. Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 25.11.2012 VII. blok (13. týden - 11.12.2012): Dr. Martin Kahanec: Social and labor market integration of migrants: Challenges and Opportunities. Seminář se zaměří na téma sociální a ekonomické integrace migrantů jako společenské a ekonomické výzvy pro moderní společnost. Seminář poodhalí nové perspektivy problematiky a podrobí kritice současnou paradigmatu vnímaní problematiky tvůrci migračních a integračních politik ale také veřejností. Povinná literatura: · Martin Kahanec, Anna Myung-Hee Kim and Klaus F. Zimmermann. "Pitfalls of Immigrant Inclusion into the European Welfare State", forthcoming in International Journal of Manpower, Vol. 34, No. 1/2, (2013). · Corrado Giulietti, Martin Guzi, Martin Kahanec and Klaus F. Zimmermann"Unemployment Benefits and Immigration: Evidence from the EU", forthcoming in International Journal of Manpower, Vol. 34, No. 1/2, (2013). Doplňující literatura: · Corrado Giulietti and Jacqueline Wahba, "Welfare Migration", IZA Discussion Paper 6450, 2012, forthcoming in Handbook of Migration, Edward Edgar Publishing. · Barrett, A. and B. Maître (2011), "Immigrant welfare receipt across Europe", IZA Discussion Paper No. 5515, Bonn: Institute for the Study of Labor, forthcoming in International Journal of Manpower, Vol. 34, No. 1/2, (2013). Úkol: (studenti si vyberou jedno téma): (1) V čem spočívá problém evropské agendy manažování migrace a jak se projevuje v praxi? (2) Popište hypotezi "welfare magnet" v kontextu migrace, vyjádřete se k její validitě, a vysvětlete proč v datech nacházíme pozitivní korelaci mezi imigrací a výdavky na sociální dávky. (3) Srovnejte míru pobírání sociálních dávek migranty a domácí populací v Evropě. Rozsah práce: 1000 slov Deadline: 7.12.2012