Otázky pro průběžnou práci SPP 141 Cirkulární otázky §Podstata cirkulárních dotazů je dvojí: § §za prvé se ptají po rozdílu ve vidění věcí §za druhé se ptají, jak to vidí "ten třetí". § §Znamená to, že každý člen přítomné rodiny byl vyzván, aby řekl, jak on vidí vztah mezi jinými členy rodiny. V zásadě lze orientovat tyto otázky pěti způsoby: § § § § § § § § § § § § § § § § Cirkulární otázky §1. Na popis rozdílů vzhledem ke konkrétní situaci § Když začne teta tlouct maminku, co dělá tvoje sestra (babička nebo kdokoli další)? § Když Karel za sebou práskne dveřmi, co dělá jeho máma? § §2. Na popis rozdílů v termínech chování: § Řekl jsi, že na sebe rodiče štěkají. Co to dělají, že je to štěkání? § §3. Na popis rozdílů v zařazení. §Kdo se tím trápí nejvíc? Kdo je nejčastěji sám doma? Kdo nejspíš přichází s návrhem na usmíření? Cirkulární otázky §4. Na popis rozdílů vzhledem ke konkrétní události: § Bylo u vás doma víc hádek, než jste se přestěhovali? § Potom co se táta vrátil, byl doma větší klid? § §5. Na změny vzhledem k hypotetickým podmínkám. § Když byste za měsíc musela skutečně z domu odejít, kdo za vás převezme péči o domácnost? § Konstruktivní otázky § Předpoklady: §Jediné, co můžeme dělat je vytvářet společně pohled na svět §Tyto otázky pomáhají klientovi porozumět světu v němž žije §Jedině klient je plnomocný nalézt smysluplné vysvětlení Konstruktivní otázky §Otázky k dojednávání zakázky § Co bude jinačího, až tento rozhovor skončí ? § Když si představíte, že už jdete domů a jste s výsledkem našeho rozhovoru spokojen, co nejmenšího se tu stane, aby už to k tomu pocitu stačilo? § Jak vypadá ten nejmenší cíl, s nímž už budete spokojen jako znamením, že věci začínají jít dobrou cestou? § Co čekáte, že se tady dnes bude dít, dělat, probírat? § Jak chcete využít tohoto setkání? § Podle čeho poznáte, že už je to vyřešené? § Konstruktivní otázky §Otázky na "minulost" § Co z toho, kde jste dosud byl, se vám osvědčilo? Co bylo na návštěvě u kolegy pro vás nejužitečnější? Co stálo za zapamatování? § Jak rozumíte tomu, že vás sem poslali? Co od toho čekají? Podle čeho poznají, že je to už lepší? § Konstruktivní otázky §Otázky na řešení § § Na čem poznáte, že se věci už změnily? Kdo ještě to pozná a na čem? Co ještě jiného se změní, až bude potíž vyřešena? § Kdy budete mít ten problém vyřešený? Kolik máme času na to abychom vám pomohli? § Je vám milejší řešení rychlé nebo pomalé? § Jaké máte zdroje, které vám dodávají sílu žít? Kdo vám pomáhá a čím oživovat tyto zdroje? Kdo ještě? Konstruktivní otázky §Otázky na průběh § Je to, co spolu děláme, přiměřené vašemu očekávání (přání, potřebám)? Nebo bychom měli dělat něco jiného? A co? § Co bych rozhodně neměl dělat, čemu se mám vyhnout, aby to pro vás byla pomoc a ne kontrola? § Možná máte sám nějaký nápad, jak bych vám měl pomoci, aby to bylo užitečné? § Co z toho, co jsme dosud udělali, bylo nejužitečnější? Co stojí za zapamatování? Jak se vám to poslouchalo? § Měřící otázky §Typická měřicí otázka se klienta ptá: §Představte si desetibodovou stupnici, kde jedna znamená, jak jste se cítil, jak vám bylo, když vám s tímhle trápením bylo nejhůř a 10 znamená jak vám bude, až to všechno bude vyřešené. Kde jste nyní v tuto chvíli? Měřící otázky §Měřicí otázky jsou velmi užitečné k tomu, aby klient jednoduše mohl posoudit řadu věcí: §jak daleko se dostal při řešení svého problému sám §co všechno už udělal §jak velké vidí své naděje, jaké by je chtěl vidět §jak velké si klade cíle a jak jsou vzdálené §jaké nejbližší kroky jej čekají §podle čeho pozná, že už se posunul o bod, že už dosáhl cíle Zázračná otázka § Kdyby dnes v noci nastalo něco jako zázrak a všechno tohle trápení by se tím vyřešilo, co bude ráno to první podle, čeho poznáte, že, zatímco jste spal, zázrak nastal? Na čem ještě? Kdo další uvidí co?