pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 1 Jakub Dostál 22. 11. 2012 karkulky Filantropie, Dárcovství, Společenská odpovědnost firem pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 2 §Filantropie §Dárcovství §Společenská odpovědnost firem §Praktická ukázka – rozhodování o přiznání grantu Struktura dnešní hodiny: pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 3 Úvod nCo je to filantropie? n nfilos- milující + anthropos – člověk n nje to tedy láska k člověku, lidumilnost n nsouhrn činností a chování, které vedou k vědomé podpoře druhých osob (jednotlivců, skupin, organizací) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 4 Definice filantropie nFilantropie je mechanismus, skrze něhož lidé vyjadřují své humánní impulsy a potvrzují svoje členství ve společnosti (Theresa Llyod) n nFilantropie zahrnuje dary nebo poskytnutí peněz na různé hodnotné dobročinné účely (Wikipedia) n nFilantropie se odkazuje na využívání osobního bohatství a schopností ve prospěch specifických veřejných účelů (Anhaier) n n nDobrovolné dávání za účelem podpory činností, které vedou k vědomé podpoře třetích osob (jednotlivců, skupin, organizací) bez nároku na finanční odměnu. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 5 Doplňte sami dle definice….. nKdo dává: nCo dává: nKomu dává: nNa co dává: nZa jakých npodmínek dává: n n n George Soros pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 6 Altruismus vs. filantropie nAltruismus: •je morální princip: •předpisující upřednostnit účely jiných •potlačit vlastní egoismus •nebo také nezištná služba bližnímu, ochota obětovat vlastní zájem ve prospěch jiných, •mravní princip, podle něhož je blaho jiného a on sám mravně důležitější než mé vlastní já a vlastní blaho •resp. reálné chování založené na těchto principech nebo jim odpovídající •Altruismus je tedy morální princip i reálné chování, zaměřené na kohokoliv kromě nositele altruismu. nFilantropie: •je také reálné chování, řídící se uvedenými altruistickými mravními principy, ale na rozdíl od altruismu se zaměřuje obecněji: •nikoli jen na lidi z bezprostředního okolí nositele, nýbrž i mimo ně. Pojem filantropie je navíc bohatší o institucionální rozměr. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 7 Kořeny a současnost filantropie nPrapočátek? n n n n+ nyní? n Soubor:Thomas kennington orphans 1885.jpg bsurface_poor_people 20050619_142844 education industrieforschung,property=bild,bereich=bio,sprache=en pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 8 Samaritánovo dilema nJames Buchanan (viz. veřejné finance) n nPomáhat někomu znamená podlamovat jeho motivaci pracovat n â n nPomáhat či nepomáhat? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 9 Forma občanské spoluúčasti: nFilantropie jako taková nabízí širokou škálu možností občanské participace na veřejném životě nod „nenáročných forem“ občanské solidarity (anonymní účast na veřejných sbírkách) po aktivní vstup do věcí veřejných na různých rozhodovacích úrovních npodpora akcí proti postavení hypermarketu v obci, kde žiji, podpora snah vedoucí ke změně obecně platné legislativy n nFilantropické akty umožňují existenci občanského sektoru, jeho fungování, jeho činnost. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 10 Dělení filantropie nIndividuální: njedinec, rodina, nHistoricky nejstarší formou nposkytování almužen nInstitucionalizovaná: nfiremní, nadační nCírkevní společenství (již od 12. stol.) Belisarius_by_Francois-Andre_Vincent pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 11 Podmínky rozvoje filantropie nVelký počet ekonomicky nsilných subjektů n nVýchova k filantropii (existence nobčanských organizací a njejich aktivit, vzdělávací soustava,…) n nRozvoj komunit (inspirace nobčanů řešit věci veřejné) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 12 Způsoby poskytnutí daru (finančního, hmotného, duševního,….) Colourful posters promote UNICEF’s unique adopt-a-doll project. Last+Will+Pic post448_check_presentation 1201052476GYGQeq ANd9GcShJ7e0FFfNlUKJUpA9nUGDHohxH5gP8J-j0mGKE1VTmNXdzVV5 ANd9GcQMIIdpUtj7eLl42hy2ibqKOr7-EshAubZcKR8GFGgfqTqfHVk0 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 13 INDIVIDUÁLNÍ DÁRCI nMotivace dárců nStarost – asi nejvýznamnější; dárci leží na srdci řešení problému, snaha napomoci ho vyřešit nPovinnost – pocit, že jsem bohatý a ostatní chudí, nebo, že jsem měl štěstí apod. nPocit viny – také časté, ale čekají, že darem problém zmizí nOsobní zkušenost – skýtá další možnosti spolupráce s dárcem nRadost z dávání – jak prosté nOsobní prospěch – dárci se může líbit, že je mu veřejně děkováno nBýt požádán – lidé nedávají, když je nikdo nepožádá nTlak okolí – dávají přátelé, kolegové nDaně – nejsou hlavním motivem n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 14 Lidé rádi dávají peníze když: nk tomu mají významný a neodkladný důvod njsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti nvidí ostatní, jak časem i penězi přispívají na tutéž činnost nvědí, že jim bude poděkováno nvědí, že budou viditelně spojovaní s úspěchem projektu nvědí, že budou pravidelně informovaní o rozvoji organizace nvědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně nvidí, že podpořená organizace má nadšení a odhodlání a že jistě získá peníze i od ostatních n pruh_TITL logo_econ_W text 15 Sbírky pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 16 VEŘEJNÁ SBÍRKA nNejvyužívanější způsob filantropie nZákon 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a změně některých zákonů, přiměřeně jasně stanový co sbírka je – sbírání prostředků od předem neurčeného okruhu přispěvatelů. nCílem sbírky je získat finanční prostředky! nSbírky jsou časově velmi náročné, riziko při svěření dobrovolníkům. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 17 Veřejná sbírka nVýhody nEfektivita nPříležitost pro změnu postojů u kontroverzních témat nSpolupráce s dobrovolníky nPR, příležitost pro NNO zviditelnit se nSbírku můžete pořádat i velmi malého rozsahu nNevýhody nOrganizačně náročné nOmezení dané školním rokem, počtem dobrovolníků nTrh začíná být přesycen n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 18 Veřejná sbírka - průběh nJak probíhají sbírky? nShromažďování příspěvků na předem vyhlášeném účtu nSběracími listinami nPokladničkami v místech určených k přijímání příspěvků nProdejem předmětů – přípěvek je zahrnut v ceně nProdejem vstupenek – příspěvek je zahrnut v ceně nPronájem telefonní linky určené ke shromažďování příspěvků z telefonního účtu nDMS n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 19 Veřejná sbírka - náležitosti nPro pořádání sbírky musíte mít osvědčení z příslušného Krajského úřadu. nZákladem je zvláštní sbírkový účet. nV oznámení je třeba uvést účel sbírky a formu provádění. nIdeální je využít maximální možné délky stanovené zákonem a osvědčit sbírku na tři roky. V tomto případě, se podává každoroční vyúčtování. nO sbírce se účtuje odděleně od ostatního účetnictví organizace. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 20 Zdroje financování NNO- DMS PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMNÉ CENTRUM 20 nDMS nVznik 2004 v ČR nDnes v Bulharsku, na Slovensku… nProvozuje Fórum dárců nVýtěžek zpravidla v řádech milionů na NNO n10 % jde mobilním operátorům -> cca statisíce Kč nOperátor se toho může vzdát ve prospěch NNO nCca 12 mil DMS, 332,5 mil. Kč, 250 organizací pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 21 Účely veřejných sbírek pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 22 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 23 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 24 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 25 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 26 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 27 pruh_TITL logo_econ_W text 28 Společenská odpovědnost firem a firemní dárcovství pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 29 Corporate Social Responsibility - CSR = Společenská odpovědnost firem n n nLiší se z pohledu: nmanagementu nmarketingu nEvropské unie pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 30 Corporate Social Responsibility nse začala rozvíjet už od poloviny 20. století především v USA kdy Bowen vydal knihu Social Responsibilities of the Businessman (1953), nv níž definuje společenskou odpovědnost jako závazek podnikatele uskutečňovat takové postupy, přijímat taková rozhodnutí, nebo následovat takový směr jednání, které je žádoucí z hlediska cílů a hodnot naší společnosti. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 31 Pohled managementu n nCarrollova čtyřdílná definice CSR, která se skládá z následujících složek: nEkonomická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek vyrábět výrobky a služby a prodávat je za spravedlivou cenu, nZákonná odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s místní legislativou, nEtická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s očekáváním společnosti, která nejsou upravena legislativou, nDobrovolná, resp. filantropická odpovědnost, která není společností očekávána, ale nabývá na strategické úloze. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 32 Pohled marketingu nPracuje jen s filantropickou odpovědností: nÚčelové sponzorství (MUSH sponzoring) nSociální marketing nCause related marketing nProto CSR (mylně?) označována za „nálepku“ kvalitního PR nV ČR tento trend prosazuje Fórum dárců (poté, co opustilo lobbing za prosazení daňových asignací) nKonference: CSR- značka, která se vyplácí nProjekt: Sociální marketing – prostor pro inovativní marketingové kampaně n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 33 Pohled EU n„CSR – je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“ (Trnková, 2004 dle Zelené knihy, 2001) npodporuje tedy dobrovolný, nikoli povinný charakter společenské odpovědnosti firem! pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 34 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nCo mohou firmy poskytnout NNO? nFinanční prostředky jako dar nFinanční prostředky jako sponzorství nMateriální dar nNemateriální dary – poskytnutí prostorů, telefonů, zkušenosti, know-how, informace nDobrovolnou práci zaměstnanců nReklamu ve firemních materiálech nSdílený marketing (cause related marketing) n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 35 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nCo mohou NNO nabídnout firmám? nReklamu, publicitu, podporu značky a image nDobrý pocit nPoděkování, uznání nProtislužbu – informace, vzdělávání, zkušenosti, know-how, odborníky nSpolupráci při rozvoji komunity nSpolečné projekty či akce nKontakt na cílovou skupinu n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 36 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nMotivy vzájemné spolupráce na straně firem? nSnaha o uspokojení žadatelů nDaňové zvýhodnění, odpisy nPozitivní odezva veřejnosti, lepší image značky nLoajalita zákazníků nebo oslovení nové cílové skupiny nBudování postavení v komunitě nOsobní zájem někoho z vedení nSpolupráce s NNO může být levný marketing a propagace nALE i: pocit moci, praní špinavých peněz, distribuce starých nebo těžko použitelných věcí….. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 37 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nPřekážky vzájemné spolupráce? nNedostatek informací o NNO, nedůvěra vůči nim nNízká kvalita a prezentace projektů NNO nNedostatečná profesionalita a amatérismus nNedostatečná spolehlivost a obavy o zneužití prostředků nNedostatečná motivace ze strany státu nJiné priority a cíle nNedostatek disponibilních zdrojů nPovažování takto vynaložených zdrojů za „neefektivní“ investice n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 38 Typy projektů, které firmy rády podporují nVýznamné místní projekty v oblastech, kde výrazněji působí. nPrestižní umělecké a kulturní akce. nSportovní akce a utkání, zvláště ty, které se těší velké oblibě veřejnosti. nAktivity, které souvisejí s jejich produktem. Například výrobce zmrzliny by mohl mít zájem o podporu neziskových organizací, které pracují s dětmi. nProjekty ekonomického rozvoje – protože vzkvétající ekonomika prospívá podnikání. nEkologické projekty – protože dnes se o životní prostředí zajímá každý. nIniciativy, za kterými stojí prominentní osobnosti. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 39 Typy projektů, které moc úspěšné nejsou nMístní projekty mimo oblasti, ve kterých působí. nČistě nominální oslovení pro náboženské účely, i když to nevylučuje podporu sociálních projektů realizovaných církevními organizacemi. nOběžníková oslovení/direct mail, která jsou vytištěna a rozeslána stovkám firem. Ta zpravidla skončí nepřečtená v koši. nKontroverzní témata, ze kterých by mohla vyplynout negativní publicita. Firmy se rády drží na bezpečné půdě a zřídka podpoří organizace, které se aktivně věnují pořádání kampaní. nZahraniční pomoc, i když některé firmy podporují programy krizové a humanitární pomoci, protože jde o téma, jehož podpora se zamlouvá zaměstnancům. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 40 Medializace firemní filantropie v roce 2008: Filantropie v jednotlivých skupinách médií: pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Žádost o grant 41 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Spolek absolventů a přátel MU 42 nObčanské sdružení nPosláním SAPMU je sdružování absolventů, studentů, zaměstnanců a přátel Masarykovy univerzity, kteří v duchu demokratických principů usilují o tvůrčí společenství lidí kolem MU a o podporu studentských a absolventských aktivit a projektů rozvíjejících občanskou společnost v ČR i ve světě. nAktivity Spolku absolventů a přátel MU vycházejí z těchto hodnot: nsvoboda projevu a myšlení; nrespekt k názoru druhých; nrovnost občanských a politických práv; nzdvořilost ve veřejných debatách; noddanost spravedlnosti; ndobrá péče o životní prostředí; nláska k pravdě; na vědomí, že národní zájmy jsou spojeny s prosperitou regionálních i globálních sousedů. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 43 nCílem grantů TGM je odborná a finanční podpora studentských projektů zaměřených na rozvoj demokracie a občanské společnosti v ČR i ve světě nGranty TGM umožňují realizovat debaty, přednášky, setkání, výstavy, projekce, festivaly, koncerty, happeningy, konference, workshopy, stáže, dokumenty, publikace, výzkumné projekty… nGranty TGM se udělují ve výši 4 000 až 25 000 Kč nŽadatelem o grant TGM může být pouze student Masarykovy univerzity, který má již zkušenosti s realizací veřejně prospěšných projektů. n Základní informace: pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Podmínky grantů TGM: 44 nprojekt je v souladu se zaměřením grantů TGM nprojekt má dlouhodobý dopad na společnost a aktivně je do něho zapojena veřejnost nprojekt má jasně formulované cíle a výstupy nprojekt má dostatečně zpracovaný realizační plán a časový harmonogram nrozpočet projektu je přiměřený, hospodárný, zdůvodnitelný a ověřitelný nadministrativní náklady jsou přiměřené k celkovým nákladům projektu. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Vybrané projekty ke cvičení (5 ze 12 podaných) 45 http://www.munie.cz/wp-content/themes/munie/img/munie-logo-2x.png pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Váš úkol: 46 nProstudovat žádost nPřidělit body za jednotlivé kategorie nNapsat silné a slabé stránky projektu nRozhodnout, zda byste daný projekt: nPodpořili nDoporučili k přepracování nZamítli http://jronaldlee.com/wp-content/uploads/2011/02/question_mark.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 47