Cholera for Sale in New York! http://www.youtube.com/watch?v=TtOQda0aKIc Fundraising Vymezení fundraisingu Aktivity fundraisingu (plánování, administrativa, komunikace) Zdroje financování NS dle charakteru, geografického vymezení, institucionálního původu, způsobu získání Metody (benefiční akce, písemná žádost o grant (dotaci), fundraising od dveří ke dveřím, pouliční fundraising, osobní návštěva, členství, testament fundraising, online fundraising, dms, vlastní činnost, atd…) Měření úspěšnosti Fundraising Fundraising hledání, získávání a pěstování zdrojů, resp. řízení a správa zdrojů, které mají pomoci především neziskovým organizacím zbavit se nedostatku prostředků, dosáhnout stanovených cílů a naplnit poslání organizace. zahrnuje různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskovým organizací. Management zdrojů „Věda“ o tom, jak úspěšně přesvědčit druhé, že právě vy a vaše činnost jsou důležité, a že se do nich vyplatí investovat. (Ledvinová, J.) Aktivity fundraisingu Plánování Administrativu komunikaci • Kdo by se měl fundraisingu věnovat? Help the oma – Frankfurt diakonie http://vimeo.com/11330566 • Kdo by se měl fundraisingu věnovat? • Jaké dovednosti by měl mít? Kdo všechno může být objekt fundrasingu? Zdroje NO Podle charakteru (finanční x nefinanční) Podle geografického původu zdroje (domácí x zahraniční) Původ prostředků organizace (interní x externí – veřejné a soukromé) Dle kritéria způsobu nabití (přímé x nepřímé) Původ prostředků organizace může být: z interních zdrojů organizace, neboli zdroje z vlastní činnosti; z externích zdrojů, kde podporujícím subjektem jsou: veřejné zdroje - veřejná správa; individuální zdroje – jednotlivci; soukromé zdroje – soukromé právnické osoby (nadace a nadační fondy, podnikatelské subjekty, živnostníci). ….z vlastní činnosti hospodářská činnost příjmy z reklamy, z pronájmu, tržby z prodeje statků a služeb). členské příspěvky příjmy z pořádání loterií, aukcí, her, burz apod. z veřejných zdrojů Státní rozpočet Státní fondy Krajské rozpočty Rozpočty nižších ÚSC – (obcí) Fond vysočiny apod. Fondy EU Norský fond, Visegrádský fond, apod. Nadační investiční fond Dotace – dotační řízení Resortní politiky Státní dotační politika vůči NNO a další meziresortní politiky Zakázky (faktury, licence, koncese) – veřejné zakázky Daňové úlevy Slevy a osvobození od poplatků, pronájmů, apod. Ze zákona (příspěvky Církvím a náboženských společnostem, politickým stranám, normativy apod. další oborové prostředky) z neveřejných zdrojů Fyzické osoby Živnostníci Právnické osoby – a.s., s.r.o apod. Právnické osoby nepodnikatelské – nadace a nadační fondy Dary – financí, věcí, informací, know how, času (dobrovolníci), Granty Sponzoring a partnerství Dárcovství Dárcovství Firemní dárcovství Individuální dárcovství Dary mohou mít podobu Finanční pomoci Věcné pomoci Lidského zdroje Know how a informací Tři stupně ve vztahu žádosti NO k dárci (sponzorovi): nezisková organizace mu nemůže nabídnout nic – volí tedy formu prosby, protože očekává čistý dar, může nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší – volí proto vztah „kvazipartnerství“, kdy např. prodává lístek na dobročinný koncert za přemrštěnou cenu, přičemž to ví i kupující, který se na koncert možná ani nedostaví, nabízí srovnatelnou protihodnotu – vede tedy obchodní jednání, aby získala např. placený inzerát do sponzorované knihy. Proč lidé dávají peníze? Proč lidé dávají peníze? Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NO, snížení daňového základu, apod.) Negativní motivy (pocit moci, praní špinavých peněz) Motiv víry (Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bližnímu svému) Co víme o individuálních dárcích? Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce. Relativní roční výše daru se naopak zvyšuje s věkem dárce. Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří dobrovolných prací neúčastní. Databáze o dárcích: Co vše vědět o dárcích? Plánování fundraisingu Plánování fundraisingu: 1. definovat poslání organizace – stručně, jasně, výstižně, aby s ním byl srozuměn každý člen organizace a uměl ho reprodukovat, 2. určit konkrétních a měřitelných cílů – dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vědět co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3. vypracovat realizační a časový plán aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, 4. ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, místo organizace na trhu 5. uvažovat o zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, Plánování fundraisingu: 5. vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, 6. sestavit seznamu možných zdrojů, 7. specifikovat okruh dárců, 9. požádat o dar, 10. informovat dárce o použití jeho daru, 11. snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru Veřejná sbírka Veřejná sbírka Vyhlášení veřejné sbírky • výzva předem neurčenému okruhu dárců sdělovacími prostředky (včetně plakátů a letáků) • vyžadují dobrou organizační přípravu • využití více prostředků propagace, prezentaci silného motivu pro dárce • svědomité pracovníky, dostatek fin. pr. a bezúhonnost organizace; Metody fundraisingu Fundraisingové metody Přímý poštovní styk Inzerce Telefonní fundraising Benefiční akce Písemná žádost o grant (dotaci) Fundraising od dveří ke dveřím Pouliční fundraising Osobní návštěva Členství Testament fundraising Online fundraising Metody fundraisingu Vlastní příjmy, tzv. samofinancování • cesty k dlouhodobé stabilitě NNO METODY FUNDRAISINGU V ČESKÉ REPUBLICE LÉTO 2008, Deborah Edward, Ph.D., LBJ School of Public Affairs pouze 83 NO Nejčastěji byly uváděny vládní granty, dále návštěvy firemních dárců. Nejméně efektivní byly dopisy jednotlivcům. Většina respondentů nevyužívala strategie získávání finančních prostředků spojené s textovými zprávami nebo online dárcovstvím. Respondenti disponují širokou řadou technik, které označili za úspěšné pro svoji organizaci. Nejčastěji zmiňují budování vztahů, spolupráci s vládou, vytváření projektů, pořádání různých akcí, plánování schůzek s potenciálními donátory. Metody fundraisingu – Spiralis 2004 Při získávání peněz preferují NO osobní kontakt, ať už jakýmkoli způsobem. Menšinovou formou komunikace je reklama, využívaná asi 20% NO. Jde o organizace s větším rozpočtem. Finance získávají většinou jednorázovým platebním příkazem (82% organizací) nebo v hotovosti (66% NNO). Trvalým bankovním příkazem 24% NO. Zastoupení internetu a mobilu jako nástroje fundraisingu je statisticky nízké (14%) a jen občasné. Měření efektivnosti Jak byste měřili zda jsou fundraisingové kampaně, (akce, aktivity) úspěšné? Měření efektivity fundraisingu Čistý příjem Částka, kterou jste - po odečtení všech nákladů na fundraising skutečně získali Návratnost investic Poměr mezi získaným příjmem a náklady na jeho získání Procento odpovědí – návratnost Procentuální podíl těch, kteří zareagují, z počtu lidí, které jste oslovili Průměrný příspěvek Částka, kterou v průměru přispěje každý dárce Náklady na získání dárce Náklady vynaložené na získání nového dárce/průměrná celková hodnota dárce, tj. odhad celkové částky, kterou vám dárce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat. Zájmová literatura Informační zdroje Ledvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu Norton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003) Spiralis: Cesty k účinnému fundrasingu (http://www.spiralis-os.cz/) http://www.fundraising.cz/