SELEKTIVNÍ VNÍMÁNÍ- PERCEPČNÍ FILTRY Selektivní expozice Selektivní pozornost Selektivní percepce Selektivní retence HLAVNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ EFEKTIVITU PŘESVĚDČOVACÍHO AKTU a/expertnost 1/ KREDIBILITA ZDROJE b/spolehlivost 2/ PŘITAŽLIVOST ZDROJE a/sympatičnost, obliba b/ blízkost ideologická c/podobnost demografická c / kooperace d/dobrá znalost komunikátora e/ fyzická atraktivita a/ percipovaná autorita 3/ UŽITÍ MOCI b/ percipovaný zájem c/ percipovaný dohled 4/ ZASTRAŠUJÍCÍ KOMUNIKACE Schéma č. 2 SPÁČSKÝ EFEKT I. R O Z Z M S Ě ZDROJ S NÍZKÝM KREDITEM A N H Y ZDROJ S VYSOKÝM KREDITEM aktuálně po čtyřech týdnech po expozici Schéma č. 3 SPÁČSKÝ EFEKT II. R O Z Z M S Ě A N H Y před expozicí po 5 dnech po 9 týdnech schema č. 3 OCHRANNĚ MOTIVAČNÍ TEORIE R.W. ROGERS, 1975 SLOŽKY STRACHOVÉHO KOGNITIVNÉ MEDIAČNÍ PROCES POSTOJOVÁ PÚSOBENÍ ZMĚNA SÉMATICKÝ DIFERENCIÁL Které u uvedených charakteristik se Vám vybaví, když si představíte průměrného českého novináře? DOSPĚLÁ POPULACE 1 2 3 4 5 6 7 Užitečný 13 36 29 15 4 3 0 Neužitečný Důležitý 14 36 27 16 6 3 0 Zbytečný Vzdělaný 6 26 32 18 13 5 1 Nevzdělaný Odpovědný 7 24 26 22 15 6 0 Neodpovědný Morální 5 17 31 32 10 6 0 Nemorální Politicky neangažovaný 9 27 16 32 12 5 0 Politicky angažovaný Nezávislý 8 20 21 30 13 8 1 Závislý Politicky nezávislý 6 20 20 33 14 6 1 Politicky závislý Neúplatný 6 16 19 34 16 9 1 Úplatný Které u uvedených charakteristik se Vám vybaví, když si představíte průměrného českého novináře? PODLE NOVINÁŘÚ (čím nižší hodnota tím pozitivnější hodnocení) PODLE POPULACE MODEL DVOUSTUPŇOVÉ KOMUNIKACE SOCIOGRAM IZOLÁT OUTSIDER HVĚZDA MODEL ŠÍŘENÍ ZPRÁV: J - KŘIVKA B.S. Greenberg % 57 NE 54 M E 51 D I Á 15 L N 12 Í 9 Z D 6 R O 3 J 25 50 75 100 procenta znalosti události Typ příjemce % Klíčové hodnoty Osobnostní charakteristiky Komunikační chování Sociální vztahy Inovátoři 2,5 „Odvážní“, ochotní riskovat Nejmladší, specializovaní, nejvyšší status, majetní Těsné vztahy s vědeckými zdroji a jinými novátory, neosobní vztahy Kosmopolitní, částečně tvůrci mínění První osvojitelé 13,5 „Respekt“, rolový model Vysoký status, specializovaní Nejužší vztahy s lokálními distributory inovací Nejsilnější tvůrci mínění Ranná většina 34 „Opatrní“, přijímají inovaci až po té co ji mají vrstevníci Nadprůměrný status, semi-specializovaní Významný kontakt s nositeli změny a rannými osvojiteli Částeční tvůrci mínění Pozdní většina 34 „Skeptičtí“, akceptují inovace až na základě tlaku blízkých Podprůměrý status, malá specializace, nízký příjem Věří pozdní většině, méně konzumují média Omezené vůdcovství Opozdilci 16 „Tradiční“ zaměření na minulost Nejnižší status a příjem, nízká specializace Zdrojem informací jsou nejbližší, kteří zastávají stejné hodnoty Minimální vůdcovství, Semi-izoláti PRÚBĚH SCHOPNOSTI ZÍSKÁVAT INFORMACE Tichenor, Donohue a Olien, 1970 V Ě D vysoký ek. status O M O S nízký ek. status T I Čas (expozice dané informaci) 80 70 vysokoškoláci 60 5O středoškoláci 40 30 základní vzdělání 20 10 1949 1954 1959 1965 STROPOVÝ EFEKT - UZAVŘENÍ Přístup k Vyšší kom. potenciál informaci a vlastní informační potenciál Nižší kom. potenciál Čas V případě, že se nepodaří, aby téma získalo obecnou pozornost a dostalo se do veřejné diskuse - propast zůstává nebo se dokonce zvětšuje. INFORMAČNÍ PROPAST- ROZŠÍŘENÍ Přístup k informaci Vyšší kom. potenciál a vlastní informač ní potenciál Nižší kom. potenciál Čas SCHÉMA - SPIRÁLA MLČENÍ mínění prezentovaná INTER PERSONÁLNÍ PODPORA médii jako dominantní MENŠINOVÉHO POSTOJE množství jedinců přecházejících od menšinového k dominantnímu postoji