Podniková ekonomika Personální management Pojmy: • Personalistika • Personální administrativa • Personální řízení • Lidské zdroje • HR management HR Management - součást všech úrovní řízení podniku Personální činnosti v podniku • Analýza pracovního místa • Plánování potřeby zaměstnanců (HR) • Proces získávání a výběru zaměstnanců • Hodnocení zaměstnanců • Odměňování zaměstnanců • Ukončování pracovního poměru • Podnikové vzdělávání a rozvoj zaměstnanců • Komunikace a vnější vztahy • Péče o pracovníky a pracovní podmínky Analýza pracovního místa • proces získání informací o pracovním místě a jejich následné vyhodnocování • důvody: – Vytvořit popisy pracovních míst – Posoudit možnosti zvýšení produktivity práce. – Zjistit, co zaměstnanci opravdu dělají a porovnat to s tím, co by měli dělat. – Vznik nového pracovního místa. – Naplňování předpokládaných potřeb zákazníků, odběratelů a jiných zainteresovaných stran. • zdroje informací: – Bezprostředně nadřízení zaměstnanci – Zaměstnanec pracující na daném pracovním místě. – Organizační schéma a dokumentace organizace – Informace získané pozorováním zaměstnanců při práci. – Informace získané z analýz rozvoje odvětví, apod. Plánování HR • „proces zabezpečování toho, že budou rozpoznány potřeby organizace v oblasti lidských zdrojů a že budou zpracovány plány směřující k uspokojení těchto potřeb“ (Bulla, Scott, 1994) • zaměřuje se na kvantitativní i kvalitativní stránku potřeby lidských zdrojů • integrální součástí podnikového plánování • tvrdé a měkké plánování lidských zdrojů Míra fluktuace (Ukazatel intenzity odchodů) = průměrný počet pracovníků, kteří odešli během určitého období/průměrný počet pracovníků v tomtéž období Index stability = počet pracovníků s jedním a více roky zaměstnání v podniku/Počet pracovníků zjištěný před rokem Plánování HR • Cíle plánování lidských zdrojů: – získat a udržet si takové počty lidí, které organizace potřebuje – předcházet problémům souvisejícím s potenciálním přebytkem nebo nedostatkem lidí – formovat dobře vycvičenou a flexibilní pracovní sílu - adaptace – snižovat závislost organizace na získávání pracovníků z vnějších zdrojů – zlepšit využití pracovníků Plánování lidských zdrojů Proces získávání a výběru zaměstnanců • definování požadavků • přilákání uchazečů • vybírání uchazečů Proces získávání a výběru zaměstnanců Přilákání uchazečů • Vnitřní zdroje • Uchazeči se hlásí sami – personální marketing • Doporučení • Inzerce • Zprostředkovatelské agentury • Poradenské firmy • Vzdělávací zařízení • Úřad práce Nejčastější tři metody získávání založené na kvalitě obdržených žádostí : využívání komerčních agentur (32 %), inzerování v odborných časopisech (23 %) a inzerování v celostátních denících (22 %) Proces získávání a výběru zaměstnanců Výběr zaměstnanců • Třídění životopisů • Dotazníky • Testování uchazečů • Assesment centra • Pohovory • Zkoumání referencí • Následuje lékařské vyšetření, rozhodnutí o výběru, informování uchazečů, formalizace pracovního vztahu Hodnocení zaměstnanců • Základ pro odměňování pracovníků • Neformální hodnocení • Formální hodnocení • Kdo provádí hodnocení? Hodnocení zaměstnanců • Metody hodnocení: – Hodnocení podle stanovených cílů – Hodnocení na základě plnění norem – Volný popis – Hodnocení na základě kritických případů – Hodnocení pomocí stupnice – Hodnotící dotazník – Assessment centre Odměňování zaměstnanců – jeden z nejefektivnějších nástrojů stimulace pracovníků – peněžní odměny, nepeněžní odměny, zaměstnanecké výhody, vnitřní odměny – přiměřené, spravedlivé a motivující – výsledky hodnocení je třeba zahrnout do odměňování Odměňování zaměstnanců • Mzdové formy základní: • časová mzda • úkolová mzda: • podílová (provizní) mzda • mzdy za očekávané výsledky • Mzdové formy dodatkové: • prémie • odměny • osobní ohodnocení • … Podnikové vzdělávání a rozvoj zaměstnanců • plánovité a cílevědomé formování odborných znalostí, schopností a dovedností s cílem zlepšit individuální a týmový výkon • věda a poznání se stává nejúčinnějším nástrojem v konkurenčním boji • Prohlubování pracovních schopností • Rozšiřování pracovních schopností Podnikové vzdělávání a rozvoj zaměstnanců Metody vzdělávání: • On the job • Off the job • Další dělení: dělnické profese, nemanažerští zaměstnanci, manažeři Specifika personálního řízení v MSP • Manažer často vlastníkem – může mít špatný vliv • Menší počet zaměstnanců – osobní přístup • Absence samostatného personálního oddělení, personalisty • Personální politika obvykle zajišťována jedním či dvěma zaměstnanci • Méně vzdělávacích programů a podpor • Omezené možnosti profesního růstu • Méně stabilní zaměstnavatel • Pružná pracovní doba • přizpůsobivost zaměstnanců, co se týče náplně práce • Méně formální hodnocení • …. Předpisy týkající se pracovně právního vztahu • zákoník práce zákon č. 262/2006 Sb. (Zákoník práce byl ke dni 1. ledna 2012 podstatně novelizován, a to zákonem č. 365/2011 Sb.) • zákon o zaměstnanosti zákon č. 435/2004 Sb. • o důchodovém pojištění zákon č. 155/1995 Sb. • o nemocenském pojištění zaměstnanců zákon č. 54/1956 Sb., • o kolektivním vyjednávání zákon č. 2/1991 Sb., • zákon o mzdě č. 2/1991 Sb., • o odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, zákon o cestovních náhradách • zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele • vyhlášky Formalizace pracovního vztahu • pracovní poměr • dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr – Dohoda o pracovní činnosti – Dohoda o provedení práce (rozsah práce, na který se dohoda o provedení práce uzavírá, nesmí být větší než 300 hodin v kalendářním roce) Pracovní smlouva • druh práce • místo výkonu práce • den nástupu do práce Kdo může být zaměstnancem? • Dle § 11 zákoníku práce : (1) Způsobilost fyzické osoby mít v pracovněprávních vztazích práva a povinnosti a způsobilost vlastními právními úkony nabývat těchto práv a brát na sebe tyto povinnosti vzniká, pokud není dále stanoveno jinak, dnem, kdy fyzická osoba dosáhne 15 let věku; zaměstnavatel však s ní nesmí sjednat jako den nástupu do práce den, který by předcházel dni, kdy tato fyzická osoba ukončí povinnou školní docházku. (2) Způsobilost fyzické osoby, která ukončí povinnou školní docházku v pomocné škole před dosažením 15 let věku, mít v pracovněprávních vztazích práva a povinnosti a způsobilost vlastními právními úkony nabývat těchto práv a brát na sebe tyto povinnosti vzniká dnem ukončení povinné školní docházky, nejdříve však dnem dosažení 14 let věku. Skončení pracovního poměru • dohodou – oboustranný úkon • výpověď – zaměstnanec i zaměstnavatel • okamžité zrušení • zrušení ve zkušební době – bez udání důvodu • uplynutím sjednané doby Kolik stojí zaměstnavatele zvýšení hrubé mzdy zaměstnance o 100 euro • Francie 142,2 • Maďarsko 134,3 • Česko* 134,0 • Švédsko 132,4 • Itálie 132,1 • Belgie 131,0 • Španělsko 130,2 • … • USA 107,8 • Island 105,3 • Dánsko 100,0 • Nový Zéland 100,0 Další informace • http://www.mpsv.cz/cs/6 Human Communication Three major parts in human face to face communication. According to the research:[1] 1. 55% of impact is determined by body language—postures, gestures, and eye contact, 2. 38% by the tone of voice, and 3. 7% by the content or the words used in the communication process. [1] Mehrabian and Ferris (1967). "Inference of Attitude from Nonverbal Communication in Two Channels". In: The Journal of Counselling Psychology Vol.31, 1967, pp.248-52. Bows in Japan http://www.kwintessential.co.uk/resources/ quiz/cross-cultural-japan.php http://www.youtube.com/user/Google#p/c/1 2E3C2A3C2C732BC/5/w887NIa_V9w Úkol • Navrhněte personální zajištění podniku (zaměstnanci, brigádníci, živnostenský list,…), který zajišťuje semináře a kongresy, cca 1x za dva měsíce akce o rozpočtu cca 500 000,-. • Podnik zabezpečuje akci na klíč, tzn. je třeba vždy zabezpečit jak místo konání, tak organizaci na místě, následné vyhodnocení. Uvažujte podnik v realitě, tzn. je třeba řešit např. problémy s PC, webové stránky kongresů, účetnictví atd. (některé činnosti je možno outsourcovat) Děkuji za pozornost