PSY401 Metodologie v psychologii Designy kvantitativního výzkumu* *Pozor, následující text obsahuje ironizující výrazy. Nejsou určeny k užití v přítomnosti nezaškolených jedinců. Literatura  Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Olomouc:Votobia.  zaměřeno obecně na humanitní vědy; inspirativní úvahy o stylistice a náhledu na vědecký problém.  Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství.  konzervativně pojatá příručka, autoritativní až rigidní vymezení žánrů; pečlivě zpracovaná i s podněty pro přípravu ústní prezentace  APA (2002). Publication manual of the American Psychological Association. 6th ed. Washington:APA.  závazná pro citační aparát a v pro prezentaci kvantitativních výsledků  Urbánek,T. (2007). K prezentaci výsledků statistických analýz - 1. část. Československá psychologie, 51, 6, 601-609.; 2. část. Československá psychologie, 52, 1, 70-79.  též velmi vhodné pro prezentaci kvantitativních výsledků  Kvalitní učebnice metodologie obsahují kapitoly o prezentaci výsledků. Nekvalitní bohužel často také. Čtyři jednoduchá pravidla (Eco, 1997)  1. Téma odpovídá zájmům posluchače (a jako takové navazuje na zkoušky, které složil, na knihy, které přečetl, a na politická, kulturní a náboženská přesvědčení, která jsou mu duchovním zázemím);  2. Prameny pro zpracování tématu jsou pro kandidáta fyzicky dostupné;  3. Zpracovatelnost veškerých podkladů a pramenů odpovídá kulturní úrovni kandidáta;  4. Metodologické předpoklady pro daný výzkum jsou na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a průpravě, kterou kandidát již získal.*  */ Bylo by možno přidat pravidlo číslo pět: správný vedoucí práce. Vyskytují se totiž kandidáti, kteří jsou leniví anebo se rozhodují podle osobních sympatií a chtějí, aby jim vyučující předmětu A vedl práci, která ve skutečnosti vychází z předmětu B.Vyučující (z přehnané sympatie, domýšlivosti nebo nepozornosti) souhlasí, a pak není schopen průběh práce aktivně sledovat.  Zpětně lze tato pravidla stěží zcela naplnit. Rozhodně však má smysl se o to snažit. Forma, obsah a kargo kult  Dodržení formálních požadavků na charakter práce je pouze podmínkou sine qua non  struktura, úpravnost, citační aparát, jazyková kultura, grafické prvky  diskutabilní je požadavek na délku práce – adekvátní délka by měla být výsledkem kvalitního zpracování, ne prodlužování metodou publikačního ornamentalismu  formálně vyhovující práce banálního obsahu jsou bezcenné a obtížně obhajitelné  Kvalita zpracování tématu dobře formálně podaného obsahu určuje, zda se jedná o odborný text, nebo kargokultický blábol  tedy se musí v odůvodněných případech forma přizpůsobit obsahu  což je výzvou zejména u kvalitativních prací Struktura kvantitativně orientovaných prací  Výsledek poměrně dlouhého vývoje v oboru – APA 6th  Dobrá kvantitativní práce má formát empirického článku dle APA  Nejasnosti přetrvávájí ve věci prezentace netriviálních statistik  nutno postupovat dle technické literatury k tématu  Požadavek na replikovatelnost a přezkoumatelnost  v samostatném výzkumu či metaanalýze Abstrakt Úvodní text Metoda Výsledky Diskuse a závěr Literatura Přílohy Od výzkumného problému k smysluplnému výsledku  Role výzkumného designu (plánu):  strategie řešení problému -> výzkumný projekt  v případě kvantitativních výzkumů musí téměř vždy existovat relativně konkrétní výzkumný plán před započetím empirického stadia  jinak nebude kargo  Tedy výzkumný plán  sjednocuje potřeby výzkumného problému s možnostmi empirického řešení  stanovuje sekvenci kroků, které k řešení vedou (či alespoň mohou vést)  svým zakořeněním v teorii umožňuje adekvátní intepretaci výsledku a vytvoření karga Obřad přivolání karga: plánování výzkumu (už zase) problematická teorie => výzkumný problém konkrétní výzkumné otázky a z nich vyplývající hypotézy konkrétní empirické řešení => design designu adekvátní interpretace (teď zrovna) smysluplná teorie = kýžené kargo  Dodržení návazností je pro kvatitativní výzkum vitální – jednotlivá stadia implikují volby v dalších krocích  Obvykle je zcela nemožné měnit design během výzkumu  Nedodržení nebo chyba plánu v jediném bodě může způsobit naprosté selhání výzkumu Vztah výzkumného problému, výzkumné otázky a hypotéz Výzkumný problém Výzkumná otázka a hypotézy  Vyplývá ze stavu teorie v určitých podmínkách  důsledek pnutí mezi teorií a (např. časem změněnou) každodenní realitou  Provázaností se stavem, podobou teorie implikuje paradigma (pojmový systém), v němž bude přetvořen do výzkumných otázek  je udržitelná současná představa o struktuře inteligence?  VO: SpecifikaceVP na jevovou úroveň  jaká je struktura inteligence? tedy, jaké dimenze inteligence má smysl diagnostikovat např. ve vztahu ke škole?  H: SpecifikaceVO na jedno, či sérii ověřitelných tvrzení (či gramatických otázek; na formě nezáleží)  lze diferencovat verbální a neverbální faktor inteligence?  existuje jediný faktor IQ? Výsledek řešení sekvence problém -> otázka -> hypotézy  Pojmový aparát (paradigma)  Teoretické konstrukty, použitelné k odvození metod vhodných pro empirické řešení  potřebuji změřit spíš interpersonální závislost nebo styl citové vazby?  záleží spíš inteligenci nebo školní znalosti/dovednosti?  Statistické hypotézy (nejen věcná a nulová ) implikující vlastní výzkumný design  potřebuji porovnat skupiny respondentů nebo zjistit vztahy mezi jevy?  jde o kauzalitu, nebo projev souvisejících charakteristik?  Selhání v řešení sekvence způsobí:  odvození nesmyslného designu, volbu absurdních metod, vznik bezcenných dat a posledním důsledku selhání při pokusu o výstřel z bambusové pušky (analýza nepřinese výsledky)  Snaha o přeskočení sekvence způsobí:  objev kokosového ořechu (dojde k užití ad hoc metod a analýze banálních dat) Hledání empirického řešení - design či plán  Formulované hypotézy implikují design:  Experiment, quasi-experiment, korelační přístup, survey, formativní výzkum atd.  nenechme se utopit ve formálních rozdílech pojmosloví  Podstatné je, že dobrá hypotéza jasně implikuje statistické řešení – z něj vyplývá design (a ne naopak)  Nelze-li z hypotéz jasně odvodit statistické řešení, nemá smysl začít sbírat data  stačí úroveň: t-test nebo korelace,ANOVA nebo regrese, MANOVA nebo SEM (není nutno řešit ne/parametričnost metod)  je nutno znát předpokládanou sílu efektu – z ní dovozujeme minimální potřebnou velikost vzorku  Sběr dat bez předběžné znalosti plánu analýzy je sebevražedný experiment. Zdaleka ne všechny datové struktury lze smysluplně (=netriviálně) analyzovat. Hledání empirického řešení - metody  Užití metod vyplývá často spíše z otázky, než hypotéz  Metody v širším smyslu  pozorování, rozhovor, ankety, dotazníky, testy, analýza artefaktu  kvantifikovatelné nebo kvantitativně zpracovatelné jsou produkty/data téměř jakkékoliv metody, jsou-li získány v adekvátním plánu/designu  Metody v užším smyslu  psychodiagnostické metody  úzké provázání s teorií, problematická přenositelnost mimo původní rámec, problematika zaškolení a autorských práv  Bez ohledu na předchozí jsou kritické požadavky na validitu a reliabilitu  validita: konstruktová, diferenciální, dimenzionální, obsahová (přinejmenším) a indikace vůči vzorku (vždy)  reliabilita dle teoretických vlastností měřeného konstruktu  metody postrádající jedno či obojí produkují náhodná nebo (hůře) systematicky chybná data. kargo nebude, jenom bambus.  Metody implikují měřené proměnné. Garbage in, garbage out. Hledání empirického řešení – vzorek  Požadavky na vzorek vyplývají z výzkumné otázky a designu  zohledňujeme přitom možnosti (indikaci) metod k dispozici  Náhodné nebo záměrné výběry?  a jak se to vlastně má k reprezentativnosti?  a kolik jich vlastně má být? (očekáváná síla efektu)  Experimentální designy:  náhodné výběry, konstrastní skupiny, intra-subject vs. inter-subject, single case  Korelační designy:  reprezenativní a záměrné výběry, kohortové a cross-sectional výběry, drop-out  Zvláštní designy – jen při jasném způsobu analýzy! Dodržení disciplíny sběru dat umožňuje intepretaci...  ... a bez intepretace je kvanti výzkum bezcenný. Kdo stojí jen o čísla?  Smysluplná interpretace je možná pouze tehdy,  dodrželi jsme-li návaznost teorie – empirie, neopustili sekvenci  neselhalo-li měření  zvládli jsme-li analýzu  chápeme-li jasně souvislost mezi změřenými jevy, jejich tabelovaným popisem (daty), výsledky jejich analýzy a původní teorií  jinak se jedná o obřad s půlkami kokosových ořechů na uších; typicky nejčastější místo chyb, dokonce častější než fáze přípravy (ta je často omluvitelná konvencí) a letadla s kargem nepřiletí  K smysluplné intepretaci patří i reflexe slabin výzkumu  Dobrá zpráva o výzkumu není success story, ale upřímný odborný text. Bez ohledu na to, zda je kvali-, nebo kvanti-. Děkuji za pozornost