PSY402 – Psychodiagnostika dospělých Podzim 2013 VYUČUJÍCÍ Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 13 – 15, FSS 2.47 PhDr. Ivana Poledňová, CSc. – přednášky, semináře polednova@fss.muni.cz Prof. Ivo Čermák – přednášky, semináře cermak@psu.cas.cz Mgr. Radka Michalčáková, PhD. michalca@fss.muni.cz [… a další] Charakteristika kurzu Úvodní část kurzu je věnována obecným otázkám psychodiagnostiky. Studenti budou seznámeni s procesem psychodiagnostické činnosti od stanovení diagnostické otázky po komunikaci zjištění. Pozornost bude rovněž věnována obecným otázkám teorie testů a psychometriky. V další části kurzu bude podán systematický přehled psychodiagnostických metod určených pro dospělou populaci včetně teoretických východisek jejich konstrukce a základních psychometrických vlastností. NÁVAZNOSTI KURZU V navazujícím studijním programu psychologie jde o úvodní kurz bez explicitních prerekvizit. Proto je doporučen k zápisu v prvním semestru studia. Navazuje na prvky obsažené v bakalářském studiu psychologie, zejména na psychometriku a psychopatologii. Na kurz navazují především povinné kurzy uvádějící studenty do základních oblastí psychologické praxe – klinické psychologie, poradenské psychologie, školské psychologie a psychologie organizace a řízení. Se znalostmi obsaženými v tomto kurzu ale počítají i povinné praxe a výběrové diagnostické předměty. Organizace kurzu Počet kreditů: 6 Ukončení kurzu: zkouška Přednášky: 2 hodiny jednou za 14 dní Semináře: 2 hodiny jednou za 14 dní Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím informačního systému MU. InformaČní systém MU V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY402 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací z přednášek a odkazů na další zdroje informací. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. KOMUNIKACE S VYUČUJÍCíMI Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY402“ v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. Emaily adresujte dr. Ježkovi. Pouze v případě záležitostí, které se týkají specificky seminářů, pište přímo vedoucím seminářů. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře předmětové diskuzní fórum. Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohla zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu diskuzní fóra pravidelně sledují a přispívají do nich. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na ukonČení kurzu V průběhu semestru mají studenti za úkol pracovat na níže uvedených úkolech. Jejich realizace je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány během semestru a v případě potřeby doplňovány informacemi v IS MU. Přípravy na semináře K jednotlivým seminářům bude během semestru zadáno čtení. Zřejmým smyslem je, abychom na seminářích nemuseli ztrácet čas představováním základních fakt (zejména v případě externích odborníků). Předpokládáme také, že díky tomu budou semináře bohatší o zajímavé diskuze. V závislosti na typu semináře bude úkolem studenta buď vypracovat krátký „position paper“ dle konkrétního zadání a přinést si jej s sebou na seminář, nebo zodpovědět před konáním semináře několik otázek v odpovědníku v ISu. Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba mít tyto úkoly 100% splněné. Účast na seminářích Účast na seminářích je povinná a toleruje se jedna neúčast. Seminární práce Základní zadání seminárních prací je uvedeno níže. Níže specifikované seminární práce odevzdávejte v odevzdávárně ve studijních materiálech předmětu. Jméno vkládaného souboru s první seminární prací musí být SA.doc (resp. SB.doc pro druhou)[1] a nic víc; IS k němu automaticky přidá jméno vkládajícího studenta. Komentář/popisek nechejte prosím nevyplněný. Seminární práce budou slovně komentovány a hodnoceny body. Seminární práce může být vrácena v případě, že celkový součet bodů nedosáhne požadovaného minima, popř. pokud se bude práce výrazně odchylovat od smyslu zadání. Práce, které nedosáhnou minimálního počtu bodů, budou vráceny k přepracování. Seminární práci lze přepracovat pouze jednou. Opravené práce vkládejte do ISu do stejné odevzdávárny jako práce původní. Jako jméno vkládaného souboru nyní použijte SAo.doc. Komentář/popisek opět nechejte nevyplněný. Stanovené rozsahy prací jsou záměrné a závazné. Práce nedosahující minima i práce překračující maximum budou automaticky vraceny bez komentářů jako nepřijaté. Seminární práce A Nález z administrace vybrané diagnostické metody. Cílem této práce je smysluplně administrovat nejméně jednu standardizovanou psychodiagnostickou metodu. Pro etické užití je potřeba stanovit se zvoleným klientem co nejreálněji diagnostickou otázku/cíl a administraci metody začlenit do celku vyšetření. To také implikuje samozřejmé využití rozhovoru a pozorování jako dalších zdrojů potřebných informací. Lze použít jak simulované administrování metod, tak reálné diagnostické situace pod supervizí na praxích apod. Struktura nálezu viz. Zuckerman, Groth-Marnat poslední kapitola, popř. Říčanova příručka z r. 1979. Práce bude hodnocena 0 až 15 body, přičemž při bodovém zisku 5 a méně bodů bude práce vrácena k přepracování. Termín: 9.12. 2013 Seminární práce B Reflexe prožitků v roli testované osoby. Cílem reflexe je posílit etické užívání testů prostřednictvím zlepšení schopnosti empatie ke klientovi. Lze se opřít např. o Gobbsův model reflexe, či jiné zdroje. Alternativně lze práci zpracovat jako srovnání vybraných psychodiagnostických otázek v zahraničním a tuzemském kontextu. Po konzultaci s garantem (nejpozději do 1.11.) lze zpracovat i jiné přínosné téma. Rozsah 3 – 4 normostrany. Práce bude hodnocena 0 až 5 body, přičemž při bodovém zisku 2 a méně bodů bude práce vrácena k přepracování. Termín: 24.11. 2013 Zkouška Kurz je zakončen písemnou zkouškou s maximem 50b. Přihlášení ke zkoušce je podmíněno přijetím obou seminárních prací a 100% splněním seminárních příprav. Zkouší se v rozsahu a struktuře látky, který je vymezen níže uvedenými okruhy v tomto sylabu k předmětu PSY402. Hodnocení Při maximálním počtu bodů 70 (50 + 15 + 5) jsou intervaly pro hodnocení následující: A: 70-64, B: 63-58, C: 57-52, D: 51-46, E: 45-40, F: 39 a méně bodů. Omluvy Omluvy jsou přijímány pouze předem. Pozdější omluvy budou akceptovány, pouze pokud šlo o nepředvídatelné případy. Víte-li o tom, že budete mít ze závažných důvodů problémy s dodržením některého z termínů, informujte nás o tom co nejdříve. ÚČAST NA VÝZKUMU V RÁMCI KURZU V rámci účasti kurzu mohou být studenti požádáni o účast na výzkumech jak pro zlepšení kvality kurzu samotného, tak i pro další účely spojené s výzkumným zaměřením katedry. Účast v těchto výzkumech je ryze dobrovolná a nemá vliv na úspěšné ukončení kurzu či získané hodnocení. LITERATURA Základní zdroje Groth-Marnat, G.: Handbook of psychological assessment. 5. vydání. Wiley 2009. [GM] Zuckerman, E. L.: Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports. 7. vydání. Guilford Press, 2010. [Zuckerman] Svoboda, M.(Ed.), Humpolíček, P., Šnorek V.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 2013 [Svoboda] Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001 [Standardy] Šípek, J.: Projektivní metody. Praha, ISV nakladatelství 2000. Urbánek T., Denglerová D., Širůček, J.: Psychometrika. Měření v psychologii. Praha, Portál 2011. [UDŠ] Norcross, J.C., Koocher, G.P., and Garofalo, A (2006). Discredited Psychological Treatments and Tests: A Delphi Poll. Professional Psychology: Research and Practice, 37, 5, 515-522. + literatura zadaná vyučujícími jednotlivých bloků Rozšiřující zdroje Geisinger K. et al. (Eds.) (2013). APA handbook of testing and assessment in psychology. Vol 1-3. Washington: APA. Leach, M. M. et al. (Eds.) (2012). The Oxford handbook of international psychological ethics. Oxford: OUP. (zvlášť kapitoly 15 a 16) Deaux, K., & Snyder, M. (2012). The Oxford handbook of personality and social psychology. (xvii, 858 s., Editor Kay Deaux, Mark Snyder). New York: Oxford University Press. (kap. 5 Behavior and behavior assessment) Hersen, M., & Rosqvist, J. (Eds) (2008). Handbook of psychological assessment, case conceptualization, and treatment. Hoboken, N.J.: J. Wiley. Dva svazky – dospělí a děti, behaviorální orientace, integrace diagnostiky s terapií. Segal, D., & Hersen, M. (2010). Diagnostic interviewing. (4th ed.) New York: Springer. Kapitoly 1 až 6. Flanagan, D., & Harrison, P. (2012). Contemporary intellectual assessment: theories, tests, and issues. (3rd ed.) New York: Guilford Press. (zvl. Kapitola 1 a Apendix.) Guion, R. (2011). Assessment, measurement, and prediction for personnel decisions. (2nd ed.) New York: Routledge. Schmitt, N. (2012). The Oxford handbook of personnel assessment and selection. (xvii, 973 p.) New York: Oxford University Press. Osterlind, S., Everson, H., & Osterlind, S. (2009). Differential item functioning. (2nd ed.) Thousand Oaks: SAGE. Michael R. Schoenberg, M. (2008). The black book of neuropsychology: a syndrome-based approach. (1. Ed.) New York: Springer. (Kap 1 – Referral, cíle vyšetření). Lezak, M. (2012). Neuropsychological assessment. (5th ed.) New York. Strauss, E., Sherman, E., Spreen, O., & Spreen, O. (2006). A compendium of neuropsychological tests: administration, norms, and commentary. (3rd ed.) New York: Oxford University Press. Arnold, J., & Randall, R. (2010). Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. (5th ed.) New York: Financial Times Prentice Hall. Urbina S.: Essentials of psychological testing. Wiley 2004. Bartram, D., & Hambleton, R. (2005). Computer-based testing and the internet: issues and advances. Hoboken, NJ: John Wiley. Segal, D., & Hersen, M. (2010). Diagnostic interviewing, 4^th ed. New York: Springer. Meehl, P.E.: Clinical vs. statistical prediction. A theoretical analysis and a review of the evidence. University of Minnesota 1954/1996. Online http://www.psych.umn.edu/people/meehlp/032ClinstixBook.pdf Břicháček, V.: Úvod do psychologického škálování. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1978 Kondáš, O. a kol.: Psychodiagnostika dospelých. Martin, Osveta 1992 Morávek, S.: Úvod do psychodiagnostiky dospělých. Olomouc, UP 1987 Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p. 1977 Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky, Psychoprof 1996 Svoboda, M., Řehan, V. a kol.: Aplikovaná psychodiagnostika v České republice - zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno, MSD 2004 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999 či 2005 [SvobodaStarý] Příručky k testům vydaným Psychodiagnostikou, s.r.o. Brno a jejími předchůdci a Testcentrem, s.r.o. Praha Burosovy ročenky. Viz buros.org. Máme MMY 9 – 18. Umístění 2.47 či KDM. Internetové zdroje http://kspope.com/assess/index.php http://www.psychtesting.org.uk/the-ptc/guidelinesandinformation.cfm http://buros.org/ tematické okruhy Níže uvedené problémové okruhy jsou součástí přednášek a seminářů předmětu PSY402. Jedná se o relativně rozsáhlé okruhy, takže některé pojmy a přístupy uvedené v sylabu se na přednáškách objeví pouze v podobě odkazu na literaturu k samostudiu. 1. Obecné aspekty psychodiagnostiky - přednáška 16.9. semináře 23.9. a 30.9. Předmět a cíl psychodiagnostiky, role klinika. Metodologické principy v psychodiagnostice dospělých. Historie vývoje a používání psychodiagnostických metod. Psychometrický a klinický přístup v psychodiagnostice (a diskuze navazující na P. Meehla). Psychometrické vlastnosti psdg. metod, klasifikace psdg. metod. Normalizace a druhy norem (věkové, kvantilové, standardní). Pojem diagnózy. Diagnostický problém, úkol a hypotézy. Interpersonální faktory vyšetření. Etické zásady používání psychodiagnostických metod. Psychologické vyšetření, zpráva a nález. Literatura: Svoboda s. 11 – 24; GM kapitoly 1 a 2; Standardy; UDŠ kapitoly 4, 5, 6, 9, 10; Zuckerman s. 7 – 18. 2. Klinické metody - přednáška 30.9. semináře 7.10. a 14.10.(C) Pozorování. Rozhovor. Objektivní a subjektivní anamnéza. Strukturované klinické rozhovory. Náplň semináře: klinický rozhovor a pozorování Literatura: Svoboda s. 25 – 44; GM kapitoly 3 a 4; Zuckerman s. 21 – 43. 3. Specifické výkonové testy - přednáška 14.10. semináře 21.10. a 4.11.(C) Testy paměti, kreativity a uměleckých schopností, parciálních a kombinovaných schopností. Neuropsychologická diagnostika. Náplň semináře: WMS Literatura: Svoboda s. 86 – 146; GM kapitola 6 a 12 4. Testy inteligence - přednáška 28.10. semináře 11.11. (sk. C rozdělená do A a B) Jednodimenzionální a komplexní testy inteligence. Náplň semináře: WAIS Literatura: Svoboda s. 45 – 85; GM kapitola 5 5. Diagnostika osobnosti - přednáška 18.11. semináře 25.11. a 2.12. Dotazníky a posuzovací škály. Náplň semináře: MMPI Literatura: Svoboda s. 211 – 309; GM kapitola 7 (a 9) 6. Projektivní metody - přednáška 2.12. semináře 9.12. a 16.12. (po domluvě s prof. Čermákem lze C rozdělit mezi A a B 9.12.) Verbální, grafické a manipulační metody. Náplň semináře: ROR a TAT Literatura: Svoboda s. 147 – 210; GM kapitoly 10 a 11; Šípek ________________________________ [1] Práce lze odevzdávat ve všech běžných editovatelných formátech textových dokumentů – doc, rtf, odt apod. Prosím, neodevzdávejte práce v obtížně editovatelných formátech, jako je např. pdf, djvu. Jde nám o možnost vkládání komentářů a čitelnost i na mobilních zařízeních.