Základy psychoterapie (historie a směry ve 20. století) PSY 406 Sylabus PS 2013 Garant: prof. PhDr. Z. Vybíral, PhD. vybiral@fss.muni.cz Zakončení: zkouška – písemný test Rozsah: povinná účast na 4 přednáškách a 3 seminářích, samostudium, vypracování 3 seminárních prací ECTS: 7 kreditů Výuka je dělena na přednášky a semináře a uskutečňuje se pravidelně ve čtvrtky od 14:00 do 15:40 hod. v učebně 32, zahájení výuky v PS 2013 je 19. září. PŘEDNÁŠKY V TOMTO PŘEDMĚTU JSOU POVINNÉ. Objasnění podmínek ukončení, seznámení s podmínkami a úkoly nutnými pro získání kreditů: na první přednášce. Body nutné k získání kreditů Téma semináře / Vede Úkol hodnotí úkol č. 1 5 – 10 Co v psychoterapii pomáhá a co ji brzdí / Mgr. Monika Štěrbová Mgr. Monika Štěrbová úkol č. 2 5 – 10 Školy, směry, osobnosti / Mgr. Hana Tomicová Mgr. Hana Tomicová úkol č. 3 5 – 15 Nad čím si z historie psychoterapie kladu otázky? /prof. Vybíral prof. Vybíral Test 30 – 55 aktivní účast na semináři 0 – 10 Celkem min. 50, max. 100 bodů Přednášky: 19. 9., 26. 9., 3. 10. a 10. 10. Semináře skupiny A: 17. 10., 7. 11., 28. 11. Semináře skupiny B: 24. 10., 14. 11., 5. 12. Semináře skupiny C: 31. 10., 21. 11., 12. 12. Rozvrh přednášek a popis úkolů pro semináře 1. přednáška: Uvedení do psychoterapie jako vědy a umění. Účinné faktory v psychoterapii aneb Co v psychoterapii léčí? Rozdíl mezi objasňujícími přístupy a přístupy zaměřenými na nácvik a zvládání. Péče psychoterapeuta o sebe sama. Supervize a intervize práce. Co by psychoterapeuty mělo zajímat? Příklady knih. PREZENTACE: Jak psychoterapii dělat a jak ji nedělat? Faktory, které působí / Stadia změny Osobnosti z historie psychoterapie Mezníky psychoterapie ve 20. století Směry v psychoterapii Z 1. přednášky vyplývá úkol pro první seminář: Verze A: Z prezentací si vyberte jednu, jejíž téma vás zajímá, a doplňte přednášku o 8 snímků dle vlastního uvážení. Verze B: Připravte vlastní přednášku obsahující min. 10 snímků na téma příbuzné tématům, která byla probírána na přednášce. Vaše snímky musejí vycházet z Vámi prostudované literatury a obsahovat odkazy / odkaz na literaturu, zdroje, odkud jste čerpali. Přípravu na první seminář vložte nejpozději týden před termínem semináře do Odevzdávárny předmětu. 2. přednáška: Historie psychoterapie ve 20. století. Psychoanalýza, její počátky, zdroje, základní „postuláty“. Odklony od psychoanalýzy v 50. a 60. letech 20. století. Směry, které vyšly z psychoanalýzy. Směry a školy, které se vyhranily vůči psychoanalýze / vznikly jako opozice vůči ní. Léta 1955 až 1970 v americké (a nejen americké) psychoterapii – vznikání nových škol. Nástup systémových pojetí problémů a vztahů. Počátky a rozvoj rodinné terapie. PREZENTACE: Psychoanalýza (historie zasahující do současnosti) Sigmund Freud v originále CGJ – individuace, Persona, archetypy Struktura neuróz podle Karen Horney Transakční analýza (3 prezentace) Wolpe, Beck, Ellis, Lazarus… Humanistická psychoterapie Existenciální terapie Z 2. přednášky vyplývá úkol pro druhý seminář. Popis toho, jak můžete úkoly pojmout (verze A i B), je totožný s úkolem 1. Druhý seminární úkol je možné pojmout jako prezentaci o směru, škole nebo osobnosti v historii psychoterapie; event. jako prezentaci o jednom období ve vývoji vybraného směru (např. jedno období ve vývoji psychoanalýzy). 3. přednáška: Základní poznatky o výzkumu v psychoterapii. Historie výzkumů účinnosti. Co zajímá výzkumníky v oblasti psychoterapie? PREZENTACE: Výzkumy psychoterapie: jak je účinná? 4. přednáška: Integrace směrů a škol, integrace mezi směry. Eklekticismus v psychoterapeutické praxi. Působení Sola Garfielda, Johna Norcrosse a dalších. Alternativní přístupy a tzv. alternativní psychoterapie. Výcviky v psychoterapii. Etický kodex a etika v práci psychoterapeuta. Vzdělávání. Odborná literatura, časopisy. PREZENTACE: Integrace kognitivního s hlubinným, humanistickým a systémovým přístupem Tak zvané alternativní psychoterapie: na základě čeho je vylučujeme? Úkol třetí: esej. Je odevzdán týden před posledním seminářem. Pokyny k vypracování eseje a obsahová vodítka: Téma: Nad čím si – na základě studia historie psychoterapie – kladu otázky Esej musí být pojat osobitě, není na škodu (naopak) jeho osobně subjektivní pojetí. Zároveň však musí jít o esej odborný, takže doporučuji pracovat v textu eseje s odkazy na prostudované zdroje. Jinými slovy: osobní názory by měly vyplývat ze studia tématu, být doloženy. Samozřejmou součástí eseje, jsou-li v názvu zadání „otázky“, by měly (mohly?) být pochybnosti, diskusní či polemický ráz, event. střízlivé kritické ladění autorského textu. Rozsah: 6 normostran. Hodnocení eseje: hodnotit budu a) kvalitní zpracování a prezentování zdrojů, na něž se v eseji odkazujete, b) osobitost, c) kritický nebo diskusní nebo polemický rád, d) srozumitelnost a celkovou odbornou úroveň eseje. Důležité pokyny: Přípravy na seminář a závěrečný esej vkládejte do Odevzdávárny vždy s příjmením na počátku, tedy např.: „Benda_ukol_1“; „Adamova_ukol3_esej“ Podmínky zakončení (bez splnění úkolů nelze skládat písemnou zkoušku): Zisk dostatečného počtu bodů za úkoly a aktivní účast na seminářích: nejméně 20 bodů ze 45. Závazné je vypracování a odevzdání úkolů a dodržení termínů odevzdání. Úkol nad rámec povinných úkolů (za jejich úspěšné splnění lze získat až 10 bodů do celkového hodnocení předmětu): recenze na nedávno vydanou odbornou psychoterapeutickou knihu dle zadání garanta předmětu – recenze musí mít rozsah 4 až 5 NS a být publikovatelná. Kniha musí být dohodnuta s garantem předmětu. Zisk nejméně 30 bodů z 55 v závěrečném testu. Okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v organizačních pokynech k výuce v IS. Doporučená literatura k přípravě na zkoušku – základní: n Kratochvíl, S. (1997/2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. n Freedheim, Donald K. (Ed.) (1992; 5. vyd. 2003). History of Psychotherapy. Washington: APA – VEDLE KRATOCHVÍLA JE MOŽNO SE UČIT PRÁVĚ Z TÉTO UČEBNICE, POKUD NĚKDO CHCE STUDOVAT V ENG. n Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada. n Zeig, J. (ed.) (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. – kapitoly doporučené ke zkoušce: Zeig, Minuchin, Haley, Bowen, Satirová, Watzlawick, Ellis, Wolpe, Beck, Lazarus, Marmor. n Alespoň jedna práce od S. Freuda (když ne kniha, pak minimálně jedna stať): povinné. n Alespoň jedna práce od C. G. Junga (když ne kniha, pak minimálně jedna stať): povinné. Dále doporučuji: n Danzer, G. (2001). Psychosomatika. Praha: Portál. n Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2000): Dětská psychoterapie. Praha: Portál. (Lze použít i 1. vyd. z roku 1989, Praha: Avicenum.) n Praško, J. (et al.) (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál. n Andrlová, M. (2005). Současné směry v české psychoterapii. Praha: Triton. n Hučín, J. (2001). Hovory o psychoterapii. Praha: Portál. n Yalom, I. – libovolná kniha z titulů: Máma a smysl života, Chvála psychoterapie, Láska a její kat, Teorie a praxe skupinové psychoterapie n Fonagy, P., Target, M. (2005): Psychoanalytické teorie. Praha: Portál – MINIMÁLNĚ strany 13 – 45 a 285 – 295 (celkem 44 stran) - JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST V JS (pro Současnou psychoterapii) n Schwarz, J. (2003): Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Doplňková literatura: n Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. Praha: Grada. (2. vydání.) n Timuĺák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton. n Grawe, K. (2004). Psychological Therapy. Cambridge (MA), Göttingen: Hogrefe & Huber. n Jonesová, E., Asen, E. (2004). Systemická párová terapie a deprese. Hradec Králové: Konfrontace. n Von Schlippe, A., Schweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta. n Syřišťová, E. (2005). Puklý čas a smích absolutní vlády. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. n Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace. n Trapková, L., Chvála, V. (2004). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál. n Fromm-Reichmannová, F. (2003). Principy intenzivní psychoterapie. Praha: Triton. n Ellis, A., MacLaren, C. (2005). Racionálně emoční behaviorální terapie. Praha: Portál n Horney, K. (2007). Neurotická osobnost naší doby. Praha: Portál – strany 11-66 (55 stran) – JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST (pro Seminář k Dějinám pst) n Marmor, J. (2006). Vývoj analytické terapie: přehled jejího rozvoje v průběhu více než šedesáti let. Konfrontace 17(3), s. 125-131 - JDE O POVINNOU ČETBU PRO STUDENTY PST (pro Seminář k Dějinám pst) n Haley, J. (2003). Neobvyklá psychoterapie Miltona H. Ericksona. Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2006): Humanistická psychoterapie 1. díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2007): Humanistická psychoterapie 2.díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. Doplňková literatura – knihy a časopisecké texty (zcela či zčásti) napsané pacienty nebo bývalými pacienty: * Oxnam, Robert B. (2006). Roztříštěná mysl. Můj život s mnohočetnou poruchou osobnosti. Praha: Portál. * Bartošová, M. (1995). Jako v zrcadle. Hradec Králové: Konfrontace * Greenbergová, J. (1998). Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem. Praha: Triton. * Janíček, J. (2001). (Ne)mocná síla agorafobie. Konfrontace 12 (4), 195-199 * Janíček, J. (2005). Když (ne)chcete zemřít. Konfrontace 16 (3), 180-185 * Kocábová, D., Kocvera, J. (1996). Zpráva odjinud. Hradec Králové: Konfrontace * Ryčl, V. (2003). Pavilon číslo 13. Brno: Petrov. * Ryčl, V. (2004). Život je hrozný společník. Brno: Petrov. Další literaturu doporučuje přednášející na jednotlivých přednáškách. Celková zátěž předmětu: 7 kreditů odpovídá přibližně 150 hodinám (samo)studia; předpokládám minimálně 600 prostudovaných stran česky v rámci přípravy na zkoušku a v průběhu semestru v rámci přípravy úkolů.