Variabilita a důsledky postojů vůči lidem s postižením Akceptace limitů. Různé modely postižení a jejich důsledky. Primární, sekundární a další znevýhodnění. Možnosti změny. Psy handicapu 2013; vancurahonza(at)gmail.com Brene Brownová: Síla zranitelnosti Brene Brownová: Síla zranitelnosti http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html Vulnerability sounds like truth and feels like courage. Truth and courage aren’t always comfortable, but they’re never weakness. Brene Brown Umrtvení emocí není selektivní - Implikace pro PSY 521 - Implikace v širším kontextu - Další asociace? Šijí ševci špatné boty? Uřežme si nohy!  http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martina-spinkova.p =7728 Zaujal mne průzračně nešikovný […] výrok jedné paní poslankyně v jedné prázdninové MF Dnes. Má zkušenost s umíráním svých blízkých a ví, že péče o umírající u nás není dobrá. Proto je pro euthanasii. Zkouším domyslet ad absurdum: vydávají se špatné knihy, vydloubeme si oči? Šijí ševci špatné boty, uřežeme si nohy? A co uděláme, když naše děti učí špatní učitelé? Hledání „zdravé části“  Toho, co je možné, potenciál vs. selektivní pozornost (např. negativní aniticipace před vlastním setkáním)  Vlastní hodnotový systém (podmíněný zkušeností, kulturou…) V této části předkládám obrázek ze situace v domově pro osoby s mentálním postižením a chtěl bych Vás požádat, zda byste mi o něm vyprávěl/a příběh. V příběhu prosím zachyťte: Co předcházelo situaci, která je vyobrazena na fotografii? Co se právě na obrázku děje? Jak se bude situace dále vyvíjet? Byl bych rád, kdybyste vyprávěl/a celý příběh, od začátku až do konce. Můžete vytvořit jakýkoli příběh chcete, neexistuje správná či chybná odpověď. G. Brožová (2008) Kategorie identifikované v příbězích n % Přítomnost konfliktu v příběhu Mezi klienty 13 23,6 Mezi klientem a zaměstnancem 36 65,5 Nejedná se o konflikt 6 10,9 Role zaměstnanců v příběhu Bránící se oběť 25 45,5 Ochránce zdraví a majetku 6 10,8 Iniciátor 9 16,4 Soudce - řešitel sporů 7 12,7 Partner ve sdílení emocí 5 9,1 Žádná 3 5,5 Příčina vzniku konfliktu Špatná nálada, neklid klienta 14 25,5 Osobnostní rysy klienta 10 18,2 Hádka s jiným klientem 15 27,3 Chování zaměstnance 10 18,2 Ostatní 6 10,8 Způsoby řešení konfliktu Verbální způsoby 13 23,6 Nabídka alternativ 4 7,3 Fyzická intervence 17 30,9 Potrestání klienta 1 1,8 Ignorování situace 3 5,5 Komplexní restriktivní opatření 1 1,8 Není uvedeno 16 29,1 Weinerův atribuční model pomoci (1986) Heider (1967) popsal základní 3 typy kauzálních faktorů, které lidé při usuzování o příčinách jednání využívají - stabilitu, kontrolu a lokalizaci příčiny. Iniciátoři agrese a lokalizace příčiny Iniciátoři agrese a stabilita příčiny Iniciátoři agrese a faktor kontroly Diskuse - implikace …zaměstnanci jen zřídka připouštějí možnost vlastního podílu na vzniku agrese v ústavním zařízení. …přítomnost základní atribuční chyby, kdy je při vysvětlování příčin agresivního chování nadsazována důležitost dispozičních faktorů nad situačními. …v atribucích zaměstnanců převažují dispoziční, stabilní a kontrolovatelné faktory bez ohledu na to, kdo je považován za iniciátora konfliktu Zaměstnanci tedy vnímají agresivní chování klientů jako nezměnitelné. Do určité míry tak nedávají klientovi šanci, aby své chování změnil - jak vystihuje výrok v jednom z příběhů: „tak už to v domově chodí“. Násilí na pracovišti je tak vnímáno jako nevyhnutelné a představuje samozřejmou součást každodenní práce… Brožová, G., Vančura, J. (2009). Percepce příčin agresivního jednání v domovech pro osoby s mentálním postižením. Československá psychologie, 54, 1, 17-30. Wolf Wolfensberger: Zdroje násilí na straně zaměstnanců  Kvalifikace personálu - málokdy psychologii nebo pedagogiku ve větší míře než ostatní populace - všichni trénink na zvládání agrese: „Chalenging behavior programme“: (někdy jediná kvalifikace; ilustrace jako krvavé nože apod., sebenaplňující proroctví)  Fluktuace zaměstnanců bez osobních vztahů, nemají šanci pochopit osobnostní zvláštnosti jednotlivců atd.  Faktická moc kvalita vztahu rozhoduje, jak bude uplatňována  Nároky na zaměstnance zdánlivě stále přibývající nároky (hierarchická struktura, …)  Kultura např. boom vulgárního slovníku; násilí v určitých prostředích automatická součást projevu  Verbální agrese nejčastěji ze strany méně kompetentních rezidentů Zdroje agresivity na straně klientů  často poselství o strachu, ohrožení (byť subjektivním)  volání po pozornosti  vyjádřením frustrace  protest proti nespravedlnosti  zábavou: radost ze silné reakce Často důsledek předchozí zkušenosti, zranění. Velice častá zkušenost odmítnutí: 1 vážná událost (opuštění rodiči) rozhoduje o celé řadě dalších událostí většinou ale vzorec, „pattern“ – celý set mizerných životních zkušeností. Někdy může dospělý člověk (např. pečovatel) zprostředkovat chybějící zkušenost vztahu, důvěry, poselství o hodnotě… Člověk, který ještě neobjevil, kým je (skutečné potřeby, vlastní motivaci) se podvoluje svému okolí, nárokům vychovatelů a nebo žije z provokace, posouvání hranic atd. Místo závěru: Komunikace sděluje hodnotu  Může opakovaně pracovat proti negativnímu sebepojetí (spolupráce týmu, dlouhodobá perspektiva…).  Pokud přijetí postoje „jsem ok“, pak rozvíjení potenciálu na osobní maximum; překonávání sekundárního handicapu  Předpoklad: připravenost profesionálů (vs. odmítání a projekce) Pokud si nebudu vědět rady s limity vlastními, jak se budu moci vyrovnávat s limity druhých (klientů).  Důsledky integrace a segregace pro obě strany; „bezpečný dotek“, „bezpečné setkání“…  Změna otázky po hodnotě druhého k otázkám po vlastní kompetenci Cvičení - Edwin J. Thomas: Problematika postižení z perspektivy teorie rolí (Kdo - komu - co diktuje?) Postižení vs. normalita ve třech dimenzích Vnímání sebe sama Vnímání druhými Oprávněnost jednání (handicap a normalita) Edwin J. T. (1966) Problems of Disability from the Perspective of the role Theory. Journal of Health and Human Behavior, 7, 2-14. Soulad rolí: vnímání sebe sama, vnímání druhými a oprávněnost jednání Vlastní jednání Jednání druhých Jednáníodpovídající handicapuJednání odpovídající handicapuJednání odpovídající norm alitě oprávněné 1. S kutečný handicap 3. V nucená norm alita neoprávěné 2. F iktivní handicap 4. A utistický handicap Jednání odpovídající norm alitě oprávněné 5. V nucený handicap 6. S kutečná norm alita neoprávěné 7. A utistická norm alita 8. F iktivní norm alita Dimenze stigmatu McLaughlin, Bell a Stringer (2004) podílí se na vzniku stigmatu, určují jeho účinnost:  rušení (destruktivita, ničení)  míra zavinění  estetické hledisko  trvalost postižení  zjevnost (viditelnost) postižení  míra ohrožení pro druhé Míra akceptace člověka s postižením je téměř výhradně moderována připisovaným stigmatem Stigma spojené s kategorií „duševní nemoc“ (Wright, Gronfein, Owens, 2000) Výpovědi osob, které před dvěmi lety ukončily léčbu v psychiatrické léčebně Výsledky: sociální odmítnutí vycházející z identity „duševně nemocných“ představuje stálý zdroj stresu i po dvou letech od opuštění instituce. Stigmatizující zkušenost těchto osob stále ovlivňuje jejich život, má přímý vliv na jejich sebehodnocení a negativní sebepojetí. Jedním z důsledků této zkušenosti je také sebeodsuzování, které dále ovlivňuje schopnost čelit životním obtížím. Autoři uzavírají, že následná terapie má ve srovnání se sociálním kontextem jen malý vliv na sebeúctu dřívějších klientů. Účinek stigmatu u lidí s mentálním postižením Lidé s intelektovým postižením mají často problémy v adaptaci, v mnoha ohledech lze říci, že selhávají. Vedle těchto těžkostí plynoucích se snížených schopností se potýkají ještě s diskriminací plynoucí ze stigmatu… Lidé s MP se dopracovávají nestigmatizované identity zdůrazněním nestigmatizovaných osobních charakteristik (Jahoda, Markova 2004). „Zdravá část“. Dangan a Sandhu (1999) zmiňují, že počet pozitivních společenských rolí, které člověk s intelektový postižením má, působí jako nárazník vůči negativním emocionálním důsledkům stigmatu. Stigma jako souhrn sociálních percepcí - které mohou být změněny. M. Cháb v odvolání proti posudku psychiatra: mentální retardace není problém psychiatrický, ale společenský Důsledky odmítnutí pro osoby s postižením Základní zkušenost z rodiny - přijetí vs. odmítnutí na mnoha úrovních - utváření attachmentu (vztah k lidem, ke světu): zkušenost kontaktu s dospělým = model pro budoucí vztahy zkušenost ze širší rodiny, opakovaně také se širším okolím… ( „emocionální realita“: cokoli se sodou soda způsobuje opilost)→ Negativní sebeobraz, sebepojetí poselství o vlastní hodnotě, neúprosná „logika vztahů“; přisvojení si viny: „je to kvůli mně, protože že já jsem takový, taková“ např. děti, které nemají zkušenost trvalého vztahu s dospělým člověkem; nejde „jen o pocit“, spíše „způsob bytí ve světě“ (uzavírání se, …) Důsledky segregace pro společnost? Perspektiva rozhoduje: Důraz na limity nebo na možnosti.   viz např. M. Lečbych: Limitační, popisný a ekologický model mentální retardace (http://tinyurl.com/6zcjdjt) Rick and Dick Hoyt http://www.youtube.com/watch?v=AF1r1TOW0oY Data příštího setkání na FSS (téma posttraumatický růst) a exkurze do Benecyklu (http://www.benecykl.cz/cs/vozik-za-kolo-handbike) budou upřesněny mailem.