PSY523 – Měření znalostí a dovedností podzim 2013 VyuČující Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu, přednášky, semináře jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 10 – 12, FSS 2.47 Mgr. Jan Širůček – přednášky, semináře sirucek@fss.muni.cz, 549498263, konzultace po dohodě emailem, FSS 2.47 Charakteristika kurzu Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie a praxe měření znalostí a dovedností ve vzdělávacím kontextu. Kurz je primárně zamýšlen pro studenty nepsychologických oborů, ale i studenti psychologie směřující do školně psychologické či vzdělávací praxe mohou shledat kurz užitečným. Kurz je orientován prakticky a na jeho konci by tedy studenti měli umět specifikovat měřené znalosti a dovednosti, zvážit výhody a nevýhody různých způsobů měření, generovat testové otázky, empiricky vyhodnotit jejich kvalitu – psychometrické charakteristiky a kvalitu celého testu. Návaznosti kurzu Předpokladem tohoto kurzu jsou základní znalosti statistiky v rozsahu od popisných statistik ke korelacím. Organizace kurzu Počet kreditů: 3 Ukončení kurzu: zápočet Přednášky: žádné Semináře: bloková výuka 3x za semestr InformaČní systém MU V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY523 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací, odkazů na další zdroje informací a seminárních materiálů. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. KOMUNIKACE S VYUČUJÍCMI Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY523“ v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře předmětové diskuzní fórum. Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohl zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu diskuzní fóra pravidelně sledují a přispívají do nich. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na ukonČení kurzu Seminární práce V průběhu semestru mají studenti vytvořit jeden didaktický test a zhodnotit jeho kvality. Na druhé setkání studenti přinesou kompletní návrh testu, který společně rozpracujeme na prvním setkání. Návrh testu bude zahrnovat plán testu a návrh položek naplňujících tento plán. Checklist k tomuto úkolu je v Kubiszyn, Borich na s. 193. Na třetí setkání studenti přinesou položkovou analýzu svého testu. Jejich úkolem je tedy na základě zpětné vazby na druhém setkání test zkompletovat, administrovat relevantním vzorku (min 20 lidí) a zpracovat položkovou analýzu do prezentovatelné podoby. Práce lze odevzdávat pouze elektronicky v odevzdávárně ve studijních materiálech předmětu. Jméno vkládaného souboru s prvním seminárním úkolem musí být S1.doc, S2.doc pro druhý atd.[1] a nic víc; IS k němu automaticky přidá jméno vkládajícího studenta. Komentář/popisek nechejte nevyplněný. Zápočet Kurz je zakončen zápočtem uděleným za aktivní účast a přijatou seminární práci. Omluvy Omluvy jsou přijímány pouze předem. Pozdější omluvy budou akceptovány, pouze pokud šlo o nepředvídatelné případy. Víte-li o tom, že budete mít ze závažných důvodů problémy s dodržením některého z termínů, informujte nás o tom co nejdříve. ÚČAST NA VÝZKUMU V RÁMCI KURZU V rámci účasti kurzu mohou být studenti požádáni o účast na výzkumech jak pro zlepšení kvality kurzu samotného, tak i pro další účely spojené s výzkumným zaměřením katedry. Účast v těchto výzkumech je ryze dobrovolná a nemá vliv na úspěšné ukončení kurzu či získané hodnocení. LITERATURA Základní zdroje Kubiszyn, T., Borich, G.: Educational testing and measurement.7^th Ed. Wiley, 2003. Doplňková literatura Knowing what students know: the science and design of educational assessment. Ke stažení na http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309072727 Dunn, D. S., Mehrotra, C. M., Halonen, J. S.: Measuring up – Educational assessment: Challenges and practices fro psychology. American Psychological Association, 2004. Owen, D., Doerr, M.: None of the above: The truth behind the SATs. Revised and updated. Rowman & Littlefield, 1999. Problémové okruhy 1. Kontext měření ve vzdělávání Účel testování. Diagnostika a rozhodování, high-stakes testování Literatura: 2. Vytváření testů Specifikace předmětu měření. Výstupy z učení. Normy vs. kritéria. Vytváření otázek/položek. Způsoby bodování a hodnocení. Literatura: 3. Psychometrické charakteristiky testů Položková analýza. Reliabilita. Validita. Chyba měření. Literatura: ČASOvÁ OSNOVA 1. setkání Expozice: Témata 1 a 2 Praktická část: Specifikace obsahu testu a generování položek. 2. setkání Expozice: Téma 3 Praktická část: Psychometrická analýza 3. setkání Praktická část: Diskuze analyzovaných testů ________________________________ [1] Práce lze odevzdávat ve všech běžných editovatelných formátech textových dokumentů – doc, rtf, odt apod. Prosím, neodevzdávejte práce v obtížně editovatelných formátech, jako je např. pdf, djvu. Jde nám o možnost vkládání komentářů a čitelnost i na mobilních zařízeních.